In total 7,8 milioane de metri patrati de noi spatii comerciale au fost create anul trecut in 142 de centre pentru a atrage noi retaileri, potrivit raportului anual despre globalizarea sectorului de retail realizat de CBRE. Raportul analizeaza evolutia pe principalele regiuni a 326 de retaileri din 73 de state, atat la nivel de tara, cat si la nivel de orase.
Astfel, cel putin un nou centru comercial, de peste 20.000 de metri patrati, a fost construit in 62 din cele 178 de orase analizate.
Din acest punct de vedere, al construirii si deschiderii de noi centre comerciale, China a fost cea mai activa piata in 2011 si va continua tendinta in urmatorii ani. Pietele mature din Europa Occidentala si America de Nord au limitat dezvoltarea de noi spatii, concentrandu-se in 2011 pe redefinirea si extinderea celor existente.
Europa de est prezinta in continuare interes pentru retaileri
Retailerii s-au extins pe o gama larga de piete anul trecut, astfel incat in 74% dintre tarile analizate s-a inregistrat intrarea a cel putin unui nou retailer. Regiunea cu cele mai cautate orase de catre retaileri este Europa, cu 48% de noi intrari, urmata de Orientul Mijlociu si Africa (22%) si Asia (14 %). America de Nord, zona Pacificului si America Latina au atras 8%, 6% si respectiv 1% dintre noile intrari.
"Sectorul retail se afla in ascensiune, iar extinderea pe noi piete globale continua sa aiba un potential ridicat pentru retaileri. Europa de Est prezinta interes pentru investitii in domeniu, iar companiile cauta sa se dezvolte pe pietele din regiune", declara Luiza Moraru, Head of Retail Department CBRE Romania.
Almaty (Kazakhstan) a fost cel mai cautat oras anul trecut, beneficiind de intrarea a 18 noi retaileri. Evolutia s-a datorat in special investitiilor in infrastructura, crearii de noi spatii de centre comerciale si intrarii aici a brandurilor Inditex in 2010, care i-au incurajat pe noii investitori. Alte piete est-europene de interes au fost Moscova (11 noi retaileri), Kiev (9 noi retaileri) si Varsovia (6 noi retaileri).