CĂTĂLIN DRĂGULEANU, COUNTRY MANAGER ARISTON THERMO ROMÂNIA:"Pentru Ariston, consumul redus de energie este o prioritate şi o oportunitate de creştere şi inovare"
Companii / 10 martie 2020
Piaţa locală de centrale termice a atins o valoare de circa 140 de milioane de euro în 2019, susţinută de preocuparea consumatorilor pentru tehnologii eficiente energetic, ne-a spus Cătălin Drăguleanu, country manager în cadrul Ariston Thermo România, liderul pieţei locale de centrale termice şi boilere. Pentru Ariston, consumul redus de energie este o prioritate şi o oportunitate de creştere şi inovare.
Reporter: Cum a evoluat piaţa autohtonă a sistemelor de încălzire, anul trecut?
Cătălin Drăguleanu: Anul 2019 a fost un an de creştere pentru piaţa locală de centrale termice, activitatea fiind susţinută în principal de înlocuirile de centrale termice convenţionale cu noile modele în condensare. Al doilea motor de creştere a fost dinamica foarte bună a pieţei construcţiilor de anul trecut, noile proiecte rezidenţiale susţinând cererea de sisteme moderne de încălzire. Ne bucurăm să constatăm că peste 90% dintre locuinţele finalizate în anii trecuţi sunt dotate cu centrală termică, potrivit datelor centralizate de Institutul Naţional de Statistică (INS).
De asemenea, estimările consultanţilor de profil arată că dezvoltatorii imobiliari au livrat pe parcursul anului 2019 spaţii noi de birouri, centre comerciale şi parcuri logistice cu o suprafaţă cumulată record de peste un milion de metri pătraţi. Acest segment a alimentat cererea de cazane industriale, o piaţă în ascensiune în care suntem prezenţi de trei ani cu brandul german ELCO, unul dintre cei mai importanţi furnizori locali de soluţii de încălzire pentru aplicaţii comerciale şi industriale.
Reporter: Care a fost activitatea acestui sector în iarna care tocmai a trecut, ţinând cont de temperaturile ridicate de afară?
Cătălin Drăguleanu: Iarna mai blândă a permis ca lucrările din sectorul construcţiilor să continue, astfel că ne aşteptăm la un impact pozitiv pe piaţa echipamentelor de încălzire. În plus, în ceea ce priveşte cererea de echipamente de încălzire din partea clientului final, activitatea s-a desfăşurat în parametri optimi, lunile de toamnă şi iarnă reprezentând în continuare vârful sezonului pentru achiziţia şi instalarea de centrale termice.
Reporter: Ce estimări aveţi pentru acest an, legate de evoluţia pieţei de profil?
Cătălin Drăguleanu: Piaţa locală de centrale termice se maturizează, fapt confirmat de creşterea ponderii înlocuirilor în totalul de vânzări, de la 35% în anii trecuţi, la aproximativ 60% în prezent. Pentru anul 2020, ne aşteptăm la continuarea tendinţei de creştere, susţinută tot mai mult de preocuparea consumatorilor pentru echipamentele de încălzire ce asigură nu doar confort sporit, ci mai ales un coeficient ridicat de eficienţă energetică. În ceea ce priveşte piaţa aplicaţiilor comerciale, unde activăm cu brandul german ELCO, aceasta este de asemenea pe un trend ascendent şi ne aşteptăm la rezultate în creştere şi pentru anul 2020.
Reporter: La ce valoare se ridică această piaţă, la nivel naţional?
Cătălin Drăguleanu: Conform analizelor noastre, în 2019, piaţa de centrale termice a atins o valoare de circa 140 milioane euro, şi ne aşteptăm ca, până la finalul acestui an, să asistăm la o creştere de aproximativ 10%. Numărul tot mai ridicat de construcţii noi, alături de preocuparea consumatorilor pentru tehnologii moderne şi eficiente energetic, dar şi mărirea veniturilor populaţiei vor susţine cererea pentru sisteme de încălzire în 2020.
Reporter: Care este raportul cerere/ofertă?
Cătălin Drăguleanu: Parcul total de centrale termice instalate a crescut substanţial în ultimii ani, potrivit estimărilor noastre, numărul total de centrale instalate ridicându-se la aproximativ 2,6 milioane de unităţi. Ne aşteptăm ca, în anii următori, cererea pentru centrale termice să fie şi mai mult susţinută de înlocuiri şi proiecte rezidenţiale noi, iar echipamentele cu tehnologii inovatoare şi sustenabile, ce reduc consumul de energie, să devină tot mai accesibile.
Reporter: Ce asemănări/deosebiri există între piaţa europeană a centralelor termice şi cea românească?
Cătălin Drăguleanu: În România, înlocuirea centralei termice are loc, în medie, după 12-14 ani de funcţionare, spre deosebire de clienţii din vestul Europei, care schimbă centrala termică mai devreme, în medie după 8-10 ani. Piaţa locală nu a atins încă gradul de maturizare din Vest, însă vedem cum comportamentul consumatorilor români se schimbă, cum noile tehnologii câştigă teren, iar eficienţa energetică este un criteriu de selecţie tot mai important, în faţa preţului.
Remarcăm faptul că echipamentele hibride de încălzire, precum boilerele electrice cu pompe de căldură, deţin o pondere mai ridicată pe pieţele din Vest. Această situaţie este motivată atât de maturitatea clienţilor în alegerea echipamentelor termice, cât şi de nivelul mai ridicat al veniturilor. Pe piaţa locală, am început să observăm un interes din partea consumatorilor faţă de aceste tehnolgii, dar suntem încă la început de drum.
Un segment cu potenţial de dezvoltare în România este şi cel al pompelor de căldură, care deja sunt des întâlnite în multe ţări europene, datorită subvenţiilor oferite de stat de ani de zile pentru astfel de sisteme ce folosesc energii regenerabile. Aceste echipamente dispun de tehnologii inovatoare care extrag căldura din pământ, aer sau apă, cu rate ridicate de eficienţă energetică şi impact minim asupra mediului. Fiind o piaţă în formare, este important să ne implicăm în educarea consumatorilor şi în popularizarea avantajelor pe care aceste tehnologii le aduc, având în vedere că obiectivul la nivel european este de a avea amprentă netă zero de carbon în 2050.
Reporter: Ce specificitate are cererea românească în acest domeniu?
Cătălin Drăguleanu: Din studiile noastre, ştim că în momentul înlocuirii, clientul alege noul echipament, în primul rând, după gradul de eficienţă energetică, fiind interesat să facă economii la plata facturilor. Un alt criteriu important este ca echipamentele de încălzire să beneficieze de servicii post-vânzare, precum garanţia, spre deosebire de prima achiziţie, când preţul este criteriul dominant.
De asemenea, la înlocuire, clienţii doresc să facă un "upgrade" tehnologic, iar opţiunea de conectivitate inteligentă este printre cele mai căutate. Era tehnologică în care trăim îl determină pe client să caute produse smart, uşor de controlat de pe telefonul mobil şi care îl ajută să îşi poată regla şi programa temperatura mediului ambiant sau cea a apei calde menajere în funcţie de propriile preferinţe, doar prin intermediul unei aplicaţii.
Cererea pentru cazanele industriale ELCO provine în principal din zona de clădiri comerciale, mai exact imobile de birouri, centre comerciale şi spaţii logistice, dar şi reabilitări. Dezvoltatorii sunt tot mai interesaţi ca spaţiile pe care le construiesc să fie dotate cu soluţii de încălzire cât mai eficiente. Cazanele ELCO au avantajul unor emisii reduse de NOx, ceea ce contribuie la obţinerea diferitelor certificări de evaluare a performanţei energetice a clădirilor, precum BREEAM sau LEED GOLD, certificări pe care dezvoltatorii doresc să le obţină pentru a creşte valoarea imobilelor. Când vine vorba de alegerea cazanelor pentru spaţii mari, clienţii urmăresc ca acestea să aibă o eficienţă ridicată, emisii de noxe scăzute, dar să prezinte şi fiabilitate, alături de un raport pozitiv putere - amprentă la sol.
Reporter: Care sunt ultimele evoluţii referitoare la debranşarea de la sistemul centralizat de încălzire?
Cătălin Drăguleanu: În 2018 au avut loc circa 41.000 de debranşări, iar în jur de 1,1 milioane de apartamente mai sunt branşate la sistemul centralizat, potrivit ultimelor date publicate de Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE), la finalul anului 2018, dintre acestea jumătate fiind în Bucureşti. Motivul principal al numărului încă ridicat de apartamente din Capitală care mai sunt branşate la sistemul centralizat este subvenţia acordată pentru plata gigacaloriei. Tariful gigacaloriei în Bucureşti este de 163 de lei - cel mai mic la nivel naţional, sub cel din Alexandria (342 lei) şi Vaslui (180 lei). Tariful energiei termice este puternic subvenţionat de către stat, în condiţiile în care costul de producţie al energiei termice pentru Bucureşti depăşeşte 400 de lei.
Reporter: Cum a evoluat activitatea Ariston Thermo în ultima perioadă?
Cătălin Drăguleanu: Ariston Thermo România a încheiat anul 2019 cu o creştere de 6% a cifrei de afaceri faţă de anul anterior, în linie cu aşteptările noastre. Cele mai multe cereri pentru centralele termice le-am înregistrat în regiunea Munteniei, unde s-au livrat circa 30% din echipamente, urmată de Transilvania cu 20%. De asemenea, ne bucurăm să raportăm business în creştere şi pentru divizia noastră de cazane industriale ELCO, unde am încheiat anul cu noi proiecte de referinţă, precum The Bridge 3, Globalworth Campus C şi Spitalul Marie Curie din Bucureşti sau Romcapital, unul dintre cele mai moderne spaţii de birouri din Timişoara.
Reporter: Ce tipuri de produse/ sisteme oferă Ariston Thermo?
Cătălin Drăguleanu: Portofoliul de produse Ariston Thermo România este compus din centrale termice murale în condensare (24-35 kW), centrale termice murale de mare capacitate (45 -150 kW), cazane de pardoseală cu puteri de până la 2MW, pompe de căldură, sisteme solare, unităţi de acumulare, boilere electrice şi aparate de aer condiţionat, comercializate sub brandurile Ariston, Chaffoteaux şi ELCO.
Reporter: Ce avantaje prezintă sistemele pe care le comercializaţi, în faţa concurenţei?
Cătălin Drăguleanu: Ne mândrim cu faptul că echipamentele noastre au integrate soluţii de conectivitate inteligentă ce permit scăderea costurilor de utilizare şi întreţinere cu până la 25%. Credem că viitorul va aduce gestionarea în reţea a locuinţei prin soluţii de conectivitate ce vor avea o interfaţă unică, simplă şi intuitivă. Această interfaţă unică va permite controlul componentelor individuale, dar şi monitorizarea integrată a întregului sistem, pentru a maximiza eficienţa şi reduce impactul asupra mediului.
Pentru noi, consumul redus de energie este o prioritate şi o oportunitate de creştere şi inovare. Echipamentele noastre au integrate cele mai recente tehnologii în materie de eficienţă energetică. Iar pentru ca acest lucru să fie posibil, la nivel de grup, Ariston Thermo a investit 86 milioane de euro în cercetare şi dezvoltare, în ultima perioadă. Pentru 2022, obiectivul asumat al grupului este ca peste 80% din veniturile sale la nivel internaţional să fie generate de produse care utilizează resurse regenerabile şi au eficienţă energetică ridicată.
Reporter: Ce produse/sisteme urmează să lansaţi în acest an?
Cătălin Drăguleanu: Ne vom concentra în 2020 pe extinderea portofoliului de cazane ELCO, cu o gamă de puteri ce va cuprinde o varietate mai largă, adaptată nevoilor specifice ale dezvoltatorilor de spaţii comerciale şi logistice. Un nou segment în focus este cel al pompelor de căldură, la care vom adăuga în acest an şi gama de soluţii hibride pentru încălzire şi producere de apă caldă menajeră, aceste produse prezentând un potenţial ridicat de dezvoltare pe piaţa locală.
Reporter: Care sunt preţurile pe acest segment?
Cătălin Drăguleanu: Preţul recomandat de noi pentru o centrală termică în condensare Ariston porneşte de la 3.400 lei, TVA şi kit de evacuare incluse, acest cost putând varia în funcţie de puterea şi tehnologiile pe care clientul le doreşte pentru un astfel de echipament.
Reporter: Ce cifră de afaceri a realizat Ariston Thermo, anul trecut faţă de 2018?
Cătălin Drăguleanu: Afacerile Ariston Thermo au înregistrat cel mai bun an din istoria companiei în România, beneficiind anul trecut de un context economic favorabil: sectorul construcţiilor a crescut puternic şi, de asemenea, economia a înregistrat o evoluţie pozitivă, susţinută în principal de consum. De asemenea, românii sunt tot mai preocupaţi să investească în confortul din locuinţe prin montarea unei centrale de ultimă generaţie care vine şi cu avantajul unui consum redus de energie.
Reporter: Ce rezultate v-aţi propus pentru anul în curs?
Cătălin Drăguleanu: Obiectivul nostru este să creştem organic şi să ne menţinem poziţia de lider pe piaţa de centrale termice şi boilere electrice, dar să ne şi poziţionăm printre principalii furnizori de pompe de căldură. De asemenea, în acest an, vom continua să dezvoltăm brandul german de cazane industriale ELCO prin extinderea portofoliului de proiecte.
Reporter: Ce planuri de investiţii aveţi la nivel de grup pentru acest an şi ce buget aţi alocat în acest sens?
Cătălin Drăguleanu: În acest moment, dispunem de o reţea de peste 250 de parteneri de service şi 300 de distribuitori autorizaţi în întreaga ţară. Investim constant în pregătirea colaboratorilor noştri, pentru ca aceştia să fie mereu la curent cu noile tehnologii şi produse şi pentru a ne asigura că sunt menţinute standardele ridicate ale brandului Ariston. În fiecare an derulăm programe intensive de pregătire şi acreditare pentru tehnicienii de service. Anul trecut, de exemplu, am deschis un nou showroom în Cluj-Napoca, ce serveşte şi ca spaţiu de training pentru zona de Nord a Transilvaniei.
Vom continua şi în acest an să investim în dezvoltarea şi extinderea reţelei de service-uri pentru cazanele industriale ELCO şi, în egală măsură, vom continua eforturile de educare a consumatorilor pentru soluţii cu eficienţă energetică şi cu un impact cât mai redus asupra mediului.
Reporter: Vă mulţumesc!