Bursa Construcţiilor
Revista Bursa Construcţiilor nr. 5 / 2024

MARIN ALDEA, DIRECTOR GENERAL INTERIMAR METROREX:"Metroul este pilonul central al transportului public în comun"

Companii /

"Metroul este pilonul central al transportului public în comun"
  • document ataşat apasă aici pentru a descărca.

    Metroul este pilonul central al transportului public în comun şi aşa ar trebui să rămână, este de părere Marin Aldea, directorul general interimar al companiei Metrorex. Domnia sa ne-a specificat, într-un interviu, că metroul oferă confort, este rapid, ecologic, eficient şi ieftin.

    Marin Aldea ne-a vorbit despre obiectivele şi strategia pe care le are societatea de stat, precum şi despre investiţiile în derulare.

    De 25 de ani la Metrorex, domnul Aldea a început ca inginer în companie şi în ultimii 15 ani a ocupat funcţii cheie în conducerea companiei, a fost şef de serviciu, director management operaţiuni şi director strategie planificare resurse, din luna decembrie 2015 preluând şi atribuţii de director general. În calitate de şef al companiei, şi-a propus să ducă la final cât mai multe proiecte de extindere a metroului. Este căsătorit şi are o fiică de 22 de ani, studentă.

    Aldea: "Anul acesta vom pune în funcţiune extinderea Magistralei 4 de metrou Gara de Nord - Parc Bazilescu, până la staţia Lac Străuleşti"

    Reporter: Care sunt proiectele Metrorex, atât pe termen scurt, cât şi pe termen mediu şi lung? Cum va arăta reţeaua de metrou peste zece ani?

    Marin Aldea: Pe termen scurt şi mediu, eforturile sunt orientate către finalizarea la termenele programate a obiectivelor aflate deja în execuţie. Se cuvine aici să fie remarcat sprijinul Guvernului Româ-niei şi al Ministerului Transporturilor, care s-au implicat şi au alocat importante sume de bani pentru modernizarea şi dezvoltarea reţelei de transport cu metroul. Pe termen lung, strategia Metrorex va fi adaptată pentru armonizarea trans-portului public în Bucureşti, în concordanţă cu Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) pentru Bucuresti şi Ilfov şi, în consecinţă, peste zece ani, în funcţie de finanţarea disponibilă, configuraţia metroului va fi cea stabilită în acest Plan.

    Reporter: Care este bugetul companiei pentru acest an?

    Marin Aldea: Suma alocată în 2016 pentru proiectele care se află în desfăşurare este de 1,4-1,5 miliarde lei, fiind compusă din surse de la bugetul statului, fonduri externe rambursabile (BEI) şi fonduri externe nerambursabile (POS-T şi POIM). În cadrul acestui buget avem trei mari categorii de proiecte - cele care vizează extinderea reţelei de metrou, lucrări de modernizare a instalaţiilor aferente staţiilor de metrou în funcţiune şi achiziţii de material rulant în vederea înnoirii parcului existent.

    Reporter: Concret, ne puteţi da exemple de câteva proiecte de investiţii?

    Marin Aldea: Pe partea de extindere, vorbim în primul rând de Magistrala 5 de metrou Eroilor - Râul Doamnei, inclusiv staţia şi depoul Valea Ialomiţei. Este un proiect de circa 3,12 miliarde lei, care se întinde pe 6,8 km şi care are zece staţii. Pentru acest an, valoarea necesară ar fi de 1,5 miliarde lei, avem prevăzute în buget 785 de milioane de lei. Stadiul fizic este de aproximativ 70% şi, în condiţiile în care la rectificarea bugetară ni se vor aloca încă 735 milioane lei, aşa cum ne-am propus să solicităm, vom realiza circa 90% din lucrări, astfel încât la finele trimestrului întâi al anului 2017 să putem pune în func-ţiune această linie nouă de metrou. Banii sunt din fonduri nerambursabile.

    Cu privire la evenimentul de la staţia Eroilor 2 (n.r. tasarea unei porţiuni de teren în zonă, la începutul lunii decembrie 2015), acum se lucrează intens la canalul colector.

    Peste trei luni ar fi trebuit să fie realizată legătura din accesul vechi al staţiei Eroilor, către spitalul Municipal. Atunci trebuia oprită din nou circulaţia, timp de trei luni. Ca să nu mai oprim circulaţia la vară, am devansat această lucrare, pentru că tot aveam oprită circulaţia, şi lucrarea deja este realizată în proporţie de peste 70%.

    Alt proiect aflat în derulare în acest an este Magistrala 4 - staţiile Laminorului şi Lac Străuleşti (prelungirea de la Parc Bazilescu cu aceste două staţii, un terminal multimodal, un depou şi o parcare). Valoarea investiţională este de circa 1 miliard de lei, din care necesarul pentru anul acesta este de circa 331 milioane lei. În buget, avem 270 de milioane de lei şi banii sunt suficienţi pentru finalizarea celor două staţii şi pentru punerea lor în funcţiune până la sfârşitul anului. Ne-ar mai trebui circa 60 milioane lei pentru finalizarea tuturor lucrărilor, sumă pe care o vom solicita la rectificarea bugetară.

    Pentru staţii, fondurile sunt asigurate din surse nerambursabile, iar pentru parcare şi depou - de la Bugetul de Stat.

    Un al treilea proiect de extindere este accesul de la staţia de metrou Tineretului, de circa 21 milioane lei. Aici vom avea un acces nou şi un lift pentru persoane cu dizabilităţi, al 76-lea pe care îl avem. Pentru această investiţie, care va fi terminată până la finalul anului în curs, avem bani în buget.

    Trecând la cea de-a doua categorie - modernizarea pe reţeaua de metrou în funcţiune - o investiţie importantă este modernizarea sis-temelor de ventilaţie. Aceasta este în lucru, valoarea proiectului fiind de circa 36 de milioane de lei, din care, în 2016 sunt alocate 20 de milioane de lei. Investiţia constă în înlocuirea întregii ventilaţii pe prima porţiune dată în funcţiune (Timpuri Noi - Semănătoarea, actualmente Petrache Poenaru), pe şase staţii.

    Un alt proiect de modernizare vizează înlocuirea sistemului de control acces în 41 de staţii. Are o va-loare de 182 de milioane de lei, iar pentru acest an dispunem de circa 170 de milioane, restul urmând, de asemenea, să îi solicităm la rectificarea bugetară.

    O investiţie importantă este cea de înlocuire a căii de rulare, având o valoare totală de circa 300 mili-oane lei. Pentru acest an avem alocate 80 de milioane de lei, care acoperă doar demararea lucrărilor (proiectare şi avans). Vorbim de 18 km, pe toată porţiunea Berceni-Pipera.

    Avem în derulare şi achiziţia de material rulant. Acest proiect în valoare de circa 200 milioane lei, pe care îl finalizăm în iunie 2016, constă în achiziţia a opt trenuri noi de metrou. Avem în buget 14 milioane de lei - un rest pe care trebuie să-l plătim în acest an. Trenurile vor circula pe Magistrala 2 de metrou.

    Reporter: Materialul rulant va avea dimensiunile corespunzătoare de data aceasta?

    Marin Aldea: Trenurile pe care le-am cumpărat până acum au exact dimensiunile cerute, iar noi am solicitat aceste trenuri exact pe dimensiunile necesare. Sunt standardizate, verificate de Autoritatea Feroviară Română, nu sunt achiziţionate oricum. Toa-te aceste trenuri de ultimă generaţie în ceea ce priveşte dotarea tehnică trebuie să circule prin staţii făcute acum 37 de ani.

    Reporter: Să trecem la proiectele viitoare...

    Marin Aldea: Dacă ne referim la investiţii de viitor, în primul rând vorbim despre tronsonul Eroilor-Pantelimon, care cuprinde două secţiuni (Eroilor - Iancului şi Iancului - Pantelimon). Avem în buget circa 22 de milioane de lei, pe care le vom utiliza pentru etapa de proiectare. Valoarea investiţiei aferente primei etape este de circa 3,3 miliarde lei şi cuprinde o lungime de 4,5 km şi cinci staţii. De la Eroilor până la Piaţa Iancului sunt prevăzute staţii la Cişmigiu, Universitate 2, Rosetti, Iancului. Sperăm şi credem că vom obţine bani tot din fonduri europene.

    Tronsonul de la Eroilor la Iancului este estimat că va fi gata până în 2023, iar cel de la Iancului la Pantelimon ar urma să fie construit între 2023 şi 2030.

    Alt proiect important pe care îl avem în vedere este legătura cu Aeroportul Otopeni, iar acesta este susţinut din tot mai multe direcţii. Avem un acord de împrumut prin Agenţia Internaţională de Cooperare a Japoniei (JICA), de 41,87 miliarde yeni, adică circa 320 milioane euro, semnat în 2010. Am încheiat şi un contract de consultanţă, proiectare şi asistenţă tehnică cu PADECO Japonia, Oriental Consultants şi Metroul SA, de circa 67 de milioane de euro, fără TVA. Proiectul este matur, documentaţia este revizuită. Am întocmit un plan de acţiuni pe care dorim să-l urmăm în anul 2016, destul de ambiţios. Am revizuit documentaţia pe indicatorii ce prevăd 12 staţii şi 14 km şi vom propune un proiect de Hotărâre de Guvern ca să aprobăm indicatorii tehnico-econo-mici. Valoarea proiectului este de 1,3 miliarde euro, cu TVA. Noi încercăm să obţinem finanţare din fonduri UE şi pentru acest proiect. El este inclus în Planul de Mobilitate Urbană Durabilă, care, din inves-tiţiile totale de 6,8 miliarde euro, prevede 3,5 miliarde euro pentru dezvoltarea metroului.

    În acest Plan este prinsă şi legătura dintre Bucureşti şi Aeroportul Otopeni. După ce Planul de Mobilitate va fi avizat de Consiliul General al Municipiului Bucureşti şi de Consiliul Judeţean Ilfov, vom propune un proiect de HG pentru aprobarea planului de dezvoltare a infrastructurii de metrou, bazat pe PMUD. Atunci s-ar crea premisele ca să putem solicita CE să ne asigure finanţare din fonduri europene.

    Anul acesta intenţionăm să realizăm cel puţin licitaţia pentru consultanţă exproprieri, pentru exproprieri şi, spre sfârşitul anului, chiar licitaţia pentru lucrările de structură. Ar trebui să finalizăm proiectul în 2020-2021.

    Reporter: Ce planuri aveţi pe termen lung?

    Marin Aldea: În strategia pe care urmează să o actualizăm, mai avem în vedere prelungirea liniei trei de metrou de la Preciziei cu încă patru staţii, spre autostrada A1. De asemenea, prelungirea liniei 2, de la Pipera cu încă două staţii. Avem în vedere şi proiectul de pe Magistrala 4 Gara de Nord-Gara Progresul, plus magistrala 7 Rahova - Colentina. Toate vor fi prinse în strategia noastră, pentru care trebuie să găsim surse de finanţare. Numai proiectul Rahova - Colentina costă în jur de 2,7 miliarde euro. Deocamdată, nu am identificat surse de finanţare pentru această investiţie.

    Planul iniţial era ca magistrala 7 să fie finanţată în sistem de Parteneriat Public Privat (PPP). În acest moment, până la clarificarea legis-laţiei proiectelor derulate prin PPP, nu mai putem lua în calcul acest tip de finanţare.

    Reporter: Pe ce perioadă este realizată această strategie?

    Marin Aldea: Strategia este prevăzută până în 2030, dar acest lucru nu înseamnă că până atunci vor fi finalizate toate proiectele - unele vor fi terminate, altele vor fi doar demarate şi, în 2030, se vor afla în derulare. Metroul se va extinde în mod continuu, iar strategia se va reactualiza de mai multe ori.

    Reporter: Câţi călători au circulat cu metroul în anul 2015?

    Marin Aldea: În 2015 faţă de anul precedent, numărul de călători a crescut cu 1,5 milioane persoane. Astfel, anul trecut a fost înregistrat un număr de circa 174,8 milioane călători, faţă de 173,2 milioane călători - în 2014.

    Reporter: Câţi angajaţi are compania?

    Marin Aldea: Acum, avem circa 4.200 de salariaţi, în buget este prevăzut, la finele anului 2015, un efectiv de 4.218 salariaţi şi pentru finalul acestui an - 4.560, urmând să facem angajări în trimestrul al patrulea, în condiţiile în care vom pune în funcţiune Ma-gistrala 4, cu cele două staţii (Laminorului şi Lac Străuleşti), inclusiv depoul şi terminalul inter-modal.

    Reporter: Va fi modificat tariful biletelor/abonamentelor de metrou în acest an?

    Marin Aldea: Metrorex este o societate comercială pe acţiuni, cu capital integral de stat, având ca obiect de activitate transportul public de călători cu metroul în condiţii de siguranţă şi regularitate. Pentru asigurarea acestui serviciu, în conformitate cu HG nr. 482/1999, Metrorex primeşte de la bugetul de stat subvenţii, ca diferenţă între cheltuielile totale de funcţionare şi veniturile proprii. Tarifele de călătorie cu metroul se stabilesc în conformitate cu prevederile OUG nr. 57/2011. Astfel, politica tarifară a societăţii are în vedere menţinerea unor tarife accesibile, care să fie aplicabile, fără ajus-tări, o perioadă cât mai lungă în timp. În acest context, la fundamentarea veniturilor şi cheltuielilor companiei pe anul 2016, pentru acoperirea integrală a cheltuielilor necesare asigurării serviciului public de transport călători cu metroul în condiţii de siguranţă, s-a avut în vedere ca tarifele actuale practicate să nu fie modificate pe parcursul acestui an, valoarea cartelelor şi a abonamentelor de metrou urmând să rămână neschimbată.

    Reporter: Ce pondere au încasările din plăţile efectuate pe călătorii în totalul veniturilor societăţii?

    Marin Aldea: Totalul încasat din preţul călătoriilor se ridică la 25%-30% din veniturile Metrorex. Anul trecut am realizat circa 221 milioane de lei, faţă de 2014, când am încasat 172 milioane lei.

    Reporter: Care este salariul mediu la Metrorex?

    Marin Aldea: Salariul mediu brut al salariaţilor de la metrou este de circa 4.800 de lei, netul ajungând la 2.700-2.800 de lei şi include toate sporurile. Mulţi salariaţi lucrează în condiţii foarte grele în metrou, chiar dacă acest lucru nu se vede. Sunt şi cazuri de îmbolnăviri grave în rândul salariaţilor.

    Reporter: În ce stadiu se află dis-cuţiile dintre Metrorex şi RATB în vederea unificării titlurilor de călătorie?

    Marin Aldea: Am reluat discuţia cu noua conducere de la RATB în acest sens şi am observat o deschidere din partea lor. Din discuţiile avute, sunt convins că vom ajunge la un rezultat.

    Reporter: Cum vedeţi aplicarea guvernanţei corporative la Metrorex?

    Marin Aldea: Anul trecut am avut o misiune de audit de la Curtea de Conturi, care a recomandat Metrorex să realizeze demersuri oficiale şi formalizate privind exceptarea companiei de la aplicarea OUG 109/2011, privind guvernanţa corporativă. Adevărul este că la conducerea unei companii cum este Metrorex nu poate veni oricine, de oriunde din comerţ, fără să aibă experienţă în domeniu.

    Eu consider că metroul este pilonul central al transportului public în comun şi că aşa ar trebui să rămâ-nă. Aşa este în toate oraşele mari europene - metroul oferă confort (iarna este cald, vara - răcoare), este rapid, ecologic, eficient şi ieftin.

    Reporter: Mulţumesc!

    Ştirile zilei

    Revista
    BURSA Construcţiilor

    Vreţi să fiţi la curent cu proiectele iniţiate sau în dezvoltare pe întreg cuprinsul ţării? Care sunt planurile autorităţilor locale în ceea ce priveşte investiţiile în construcţia de locuinţe, spaţii comerciale şi de birouri, infrastructură?

    Vreţi să aflaţi noutăţile pe piaţa materialelor de construcţie?

    Peste optzeci de pagini cu informaţii utile în revista "Bursa Construcţiilor"!

    În exclusivitate - devize pe proiect, preţurile medii ale materialelor şi serviciilor de construcţii.

    Aflaţi care sunt cele mai bune plasamente imobiliare ! Ce şi unde se va construi, care sunt proiectele în curs de execuţie şi toate informaţiile necesare unui investitor pe piaţa imobiliară (preţuri, tendinţe din Bucureşti şi din întreaga ţară).

    Locuinţe

    Piaţa Imobiliară

    Amenajări

    Materiale

    Fotoreportaj

    Preţuri

    Finanţare

    Investiţii

    Legea

    Internaţional