Bursa Construcţiilor
Revista Bursa Construcţiilor nr. 6 / 2024

MARIUS DRAGNE, XELLA ROMÂNIA:"2014 - cel mai bun an din ultimele două decenii pentru piaţa rezidenţială bucureşteană"

Companii /

"2014 - cel mai bun an din ultimele două decenii pentru piaţa rezidenţială bucureşteană"
  • document ataşat apasă aici pentru a descărca.

    Piaţa construcţiilor a intrat pe un trend uşor ascendent, fiind într-o fază de dezvoltare sănătoasă în 2014, ca urmare a activităţii investitorilor privaţi, consideră Marius Dragne, directorul general al Xella România. Domnia sa ne-a declarat că acest domeniu are şanse foarte mari să crească în acest an, dacă vor exista mai multe investiţii publice.

    Marius Dragne apreciază că 2014 a marcat o rocadă în ceea ce priveşte ponderea dezvoltărilor rezidenţiale, pentru prima dată în ultimii ani fiind ridicate mai multe construcţii în mediul urban decât în cel rural. Directorul Xella România susţine că dezvoltatorii imobiliari de pe segmentul rezidenţial sunt mult mai activi comparativ cu alţi ani şi multe din proiectele demarate vor fi finalizate în următorii doi-trei ani. Marius Dragne a ţinut să precizeze că în 2014 a existat o activitate intensă pe şantierele din toate marile oraşe ale ţării, afirmând că Bucureştiul s-a detaşat categoric la acest capitol, marcând cel mai bun an pe segmentul rezidenţial din ultimele două decenii.

    Şeful Xella România ne-a mai declarat că ultimii ani au adus, în piaţa de zidărie, o luptă pentru supravieţuire, în care obiectivul principal pentru majoritatea jucătorilor a fost securizarea volumelor, fără să mai fie acordată o atenţie majoră calităţii produselor.

    "Anul trecut, au existat mai multe dezvoltări rezidenţiale în mediul urban decât în cel rural"

    Domnia sa preconizează că dezvoltarea acestei pieţe va continua

    Reporter: Cum a evoluat piaţa de BCA anul trecut ca volum şi ca valoare?

    Marius Dragne: Anul 2014 a fost unul mai bun pentru piaţa de zidărie, în general. Evoluţia sectorului rezidenţial a contribuit la o dezvoltare a acestui segment după ani întregi de stagnare. Din momentul în care noi am lansat fabrica de la Păuleşti, anul trecut a fost cel mai bun ca nivel de activitate al pieţei. S-a construit mai mult pe segmentul rezidenţial, în special în marile oraşe. Activitatea de construcţii din zonele urbane a fost intensă. S-au dezvoltat multe clădiri multifamiliale, ceea ce a dus la un consum mai mare de produse de tip BCA. Estimăm o creştere a volumului pieţei de circa 5%.

    Un semnal pozitiv a fost şi acela că dezvoltatorii de locuinţe activi în piaţă au ales să se adreseze din nou unui segment de public mai atent la detalii şi calitate, respectiv persoanelor din categoria medium superior. În Bucureşti au fost dezvoltate multe proiecte în zone centrale, fondurile alocate fiind net superioare celor din anii anteriori.

    YTONG a fost alegerea multor dezvoltări de acest gen. Un exemplu în acest sens este proiectul rezidenţial The Park, construit în apropierea Parcului Tineretului, unde investitorul s-a concentrat pe un amplasament special într-o zonă verde, alegând şi produse de calitate superioară în toate fazele construcţiei, care să permită obţinerea unor parametri tehnici superiori.

    De asemenea, a existat o activitate intensă pe segmentul de birouri. Unul din proiectele mari pentru care am livrat produse este cel dezvoltat de AFI, care a adus în piaţă, în 2014, două clădiri de birouri, AFI 2 şi AFI 3, cu o suprafaţă închiriabilă de aproximativ 24.000 de metri pătraţi. Cele două clădiri au fost premiate recent pentru calitatea lor şi au fost nominalizate pe o listă scurtă cu proiectele "verzi" ale anului, în cadrul competiţiei CEEQA (Central&Eastern Europe Quality Awards).

    Pe segmentul de retail, marii jucători din piaţă au continuat, la rândul lor, să investească în dezvoltarea reţelelor. Foarte active au fost companii precum Auchan sau Kaufland. Pe o parte din aceste şantiere au fost utilizate produse Xella. NEPI a fost cu siguranţă un investitor foarte activ, alături de care am colaborat în proiecte precum centrul comercial din Târgu Jiu sau centrul comercial Mega Mall din Bucureşti. De asemenea, Xella a fost furnizorul de materiale de zidărie pentru proiectul Coresi Shopping Resort din Braşov.

    Reporter: Ce tendinţe noi aţi remarcat pe piaţa materialelor termoizolante?

    Marius Dragne: Pe segmentul dezvoltărilor de clădiri de birouri şi cel al spaţiilor de retail se caută de mai mult timp produse care să ofere parametri tehnici şi de eficienţă foarte buni. Pe aceste segmente este foarte importantă rezistenţa la foc sau rapiditatea în execuţie, alături de durabilitate, încărcarea redusă a structurilor şi consumul redus de materiale.

    YTONG a devenit referinţa principală pentru aceste proiecte în ultimii ani, tocmai datorită faptului că investitorii şi constructorii au regăsit în produs acest tip de beneficii pe direcţiile de interes pentru ei.

    Pe segmentul rezidenţial, 2014 a marcat o rocadă în ceea ce priveşte ponderea dezvoltărilor din mediul urban versus mediul rural. Pentru prima dată în ultimii ani, s-a construit mai mult în mediul urban. Am remarcat o preferinţă pentru clădiri multifamiliale, dovadă că majoritatea construcţiilor au fost realizate de investitori privaţi, autohtoni sau chiar străini. YTONG a fost preferat în multe proiecte de acest tip. Cred că există premise solide ca acest trend de dezvoltare să continue. Dezvoltatorii imobiliari de pe segmentul rezidenţial sunt mult mai activi comparativ cu alţi ani. Multe din proiectele demarate vor fi finalizate în următorii doi-trei ani.

    Producţia de materiale de construcţie tinde şi trebuie să se adapteze cerinţelor europene în materie de eficienţă energetică. Directiva 20/20/20, care presupunea, printre altele, asigurarea unei diminuări cu 20% a pierderilor de energie în domeniul locativ, a dat o direcţie clară producţiei de materiale. Producătorii, în special cei cu activitate internaţională, au promovat şi au adus în piaţă produse care permit realizarea unor clădiri cu randamente optime la acest capitol. De exemplu, sub marca YTONG compania noastră produce în ţară trei categorii majore de produse, toate concentrate pe transferul tehnic redus şi cu parametrii adaptaţi la nevoile diferite ale consumatorilor români.

    Ele au fost dezvoltate local în unitatea de producţie YTONG de lângă Ploieşti şi au la bază discuţiile cu beneficiarii români, pentru care consumul de energie devine o temă din ce în ce mai importantă. Un exemplu este zidăria YTONG A+, una dintre cele mai performante din punctul de vedere al transferului termic, unde, la cererea clienţilor finali, am dezvoltat dimensiuni speciale, mergând până la blocuri de zidărie cu o grosime de 50 de centimetri, care sunt de trei ori mai performante la capitolul eficienţă energetică faţă de prevederile legale din România.

    Reporter: Care credeţi că vor fi principalele motoare de creştere ale pieţei construcţiilor în următorii trei ani?

    Marius Dragne: Construcţiile au intrat pe un trend uşor ascendent. Am fost într-o fază de dezvoltare sănătoasă anul trecut, investitorii privaţi fiind jucătorii cei mai activi de pe acest segment. Credem că aceasta este direcţia care poate asigura creştere pe termen lung. În 2014 au fost stopate investiţiile publice, piaţa depinzând de activitatea din sectorul privat.

    Investiţiile private au crescut, fiind vizate sectoare precum cel al clădirilor rezidenţiale, de birouri sau spaţii de retail. Cu siguranţă este nevoie în continuare ca şi sectorul public să susţină această dezvoltare şi să îi ofere acea siguranţă şi predictibilitate dată de investiţiile publice multi anuale. Practic, a existat o activitate mai intensă pe şantierele din toate marile oraşe ale ţării.

    Bucureştiul s-a detaşat categoric la acest capitol, aici fiind cel mai bun an pe segmentul rezidenţial din ultimele două decenii. În România este o mare nevoie de construcţii noi pe orice palier. Trebuie doar ca investitorii să capete încredere.

    Reporter: Care au fost cele mai comercializate produse de către Xella România, în 2014? În ce zone ale ţării aţi înregistrat cele mai multe comenzi?

    Marius Dragne: Am înregistrat o evoluţie bună pe toate categoriile de produse, pentru că adresabilitatea acestora este diferită şi am încercat să găsim acele nişe de piaţă care să ne ajute în efortul nostru.

    Astfel, în zona de proiecte noi a crescut cererea pentru grosimi mari în cazul anvelopei exterioare sau a pereţilor interiori de compartimentare, pe când în zona de renovare am avut multe solicitări pe segmentul produselor cu grosimi mici, cu care consumatorul îşi realizează în casă diverse compartimentări, aplicaţii etc. Blocurile de zidărie termoizolantă YTONG cu o grosime tradiţională de 25 şi 30 de centimetri au avut o pondere importantă în vânzări, însă am remarcat o cerere din ce în ce mai mare pentru produse cu grosimi superioare.

    YTONG A+ de 50 de centimetri a fost utilizat în mai multe proiecte, în special de case, acolo unde s-a dorit obţinerea unui grad de izolare foarte mare încă din faza de zidărie. Blocurile de 40 de centimetri au fost utilizate intens, de asemenea, pe segmentul rezidenţial.

    Reporter: Ce prognoze aveţi pentru sectorul construcţiilor şi creşterea economică în acest an?

    Marius Dragne: În prima parte a acestui an, ajutaţi şi de vremea bună, constructorii au lucrat intens pe şantiere, în special pe segmentul rezidenţial şi cel comercial. Tot investitorii privaţi sunt cei activi. Credem că piaţa construcţiilor va înregistra o evoluţie uşor ascendentă. Dacă vor exista mai multe investiţii publice şansele sunt foarte mari ca domeniul construcţiilor să crească în acest an.

    Construcţiile sunt un domeniu a cărui evoluţie depinde de mulţi factori imprevizibili, inclusiv condiţiile meteo. Estimările oficiale actuale indică o creştere economică a României în 2015, chiar peste aşteptările iniţiale.

    Reporter: Care sunt estimările dumneavoastră în privinţa vânzărilor companiei în 2015?

    Marius Dragne: Ne propunem în continuare o consolidare a investiţiei din România, o creştere sănătoasă a afacerilor în acest an, într-un ritm apropiat de cel din 2014 şi cred că există premise pentru a ne atinge aceste obiective.

    Reporter: Aţi declarat că vă doriţi să extindeţi gama de produse. Ce produse noi veţi lansa pe piaţa locală în acest an?

    Marius Dragne: Inovaţia şi dezvoltarea de produse noi este un obiectiv major pentru Xella, iar la nivelul organizaţiei din România ne asumăm an de an acest obiectiv, încercând să oferim consumatorului român produse moderne, perfect adaptate nevoilor şi cerinţelor locale. Din acest punct de vedere, suntem cu siguranţă liderul pieţei de produse de zidărie, oferind an de an cele mai inovatoare şi performante produse. Anul 2015 nu este o excepţie, iar colegii din centrul de dezvoltare lucrează la proiecte noi şi la optimizări ale gamei actuale.

    Reporter: Cum au evoluat preţurile pe piaţa de BCA în 2014 şi ce estimări aveţi pentru acest an?

    Marius Dragne: Ultimii ani au adus în piaţa de zidărie o luptă pentru supravieţuire, în care obiectivul principal pentru majoritatea jucătorilor a fost securizarea volumelor, fără a mai acorda o atenţie majoră calităţii produselor. Cu siguranţă, acest trend s-a transferat imediat în preţul de vânzare al produselor, existând la nivelul întregii pieţe o bătălie pentru oferirea celor mai mici preţuri, luptă care nu a avut niciun câştigător. Xella Ro nu a intrat în această luptă şi a ales să se axeze pe menţinerea unui standard de calitate foarte ridicat. Răspunsul pieţei a fost unul cât se poate de pozitiv pentru noi.

    Reporter: Care sunt planurile de dezvoltare ale Xella România în 2015 şi pe termen lung?

    Marius Dragne: România este una dintre principalele pieţe pe care a pariat grupul Xella în această perioadă. În anul 2010 a fost inaugurată, la Ploieşti, cea mai modernă unitate de producţie din Europa Centrală şi de Est. Acesta a fost singura investiţie greenfield din piaţa de blocuri de zidărie din România din ultimii ani şi unul dintre cele mai ample proiecte de dezvoltare de pe segmentul materialelor de construcţii, cu o valoare de peste 32 de milioane de euro. Pentru Xella aceasta a fost şi rămâne o perioadă de consolidare a business-ului. Afacerile companiei au crescut constant an de an. Ne adaptăm în permanenţă portofoliul de produse şi servicii, punem mare preţ pe echipa pe care o avem şi am reuşit să aducem la nivel local produse, tehnologii şi soluţii superioare.

    Reporter: Cum credeţi că va evolua piaţa rezidenţială de la noi în contextul unei cereri în creştere pentru locuinţele cu consum energetic redus?

    Marius Dragne: Într-un interval foarte mic de timp locuinţele noi vor avea un consum energetic cât mai redus. Este o direcţie spre care se merge la nivel european. Credem că şi în România se vor construi din ce în ce mai multe clădiri eficiente energetic. Atât dezvoltatorii, cât şi utilizatorii finali încep să înţeleagă importanţa unei izolări termice superioare. Această tendinţă va continua, mai ales dacă estimările actuale privind evoluţia preţului gazelor sau energiei electrice se vor adeveri.

    Reporter: Vă mulţumesc!

    Ştirile zilei

    Revista
    BURSA Construcţiilor

    Vreţi să fiţi la curent cu proiectele iniţiate sau în dezvoltare pe întreg cuprinsul ţării? Care sunt planurile autorităţilor locale în ceea ce priveşte investiţiile în construcţia de locuinţe, spaţii comerciale şi de birouri, infrastructură?

    Vreţi să aflaţi noutăţile pe piaţa materialelor de construcţie?

    Peste optzeci de pagini cu informaţii utile în revista "Bursa Construcţiilor"!

    În exclusivitate - devize pe proiect, preţurile medii ale materialelor şi serviciilor de construcţii.

    Aflaţi care sunt cele mai bune plasamente imobiliare ! Ce şi unde se va construi, care sunt proiectele în curs de execuţie şi toate informaţiile necesare unui investitor pe piaţa imobiliară (preţuri, tendinţe din Bucureşti şi din întreaga ţară).

    Locuinţe

    Piaţa Imobiliară

    Amenajări

    Smart City

    Fotoreportaj

    Preţuri

    Finanţare

    Investiţii

    Consilier

    Companii

    Internaţional