Bursa Construcţiilor
Revista Bursa Construcţiilor nr. 7 / 2024

TÂMPLĂRIACererea se menţine ridicată pe piaţa tâmplăriei

F.A. Materiale /

Imagine din hala de producţie "Suki Group" Bucureşti

Imagine din hala de producţie "Suki Group" Bucureşti

Trecerea la marcajul CE va echilibra piaţa

Vânzările pe piaţa tâmpăriei au revenit la normal, în primul trimestru al acestui an, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut. Domnul Călin Crisciu, director al firmei "Lipoplast" Timişoara, susţine că anul trecut a fost unul atipic pentru piaţa de tâmplărie, în lunile de iarnă înregistrându-se acelaşi nivel de vânzare ca în lunile de vârf, datorită temperaturilor ridicate. Deşi anul acesta lucrurile au revenit la normal, domnul Călin Crisciu afirmă că a reuşit să încheie primul trimestru cu o creştere de 3% faţă de anul trecut şi are convingerea că şi restul anului va merge conform previziunilor.

Alexandru Oancea, specialist marketing şi PR în cadrul societăţii "Veka" Ilfov, susţine că începutul lui 2008 a confirmat aşteptările mai ales în ceea ce priveşte creşterea volumul de vânzări, pe toate segmentele pieţei. Domnul Oancea apreciază că piaţa renovărilor va cunoaşte o creştere semnificativă. Din cauza faptului că populaţia este tot mai îndatorată la bănci sunt segmente de cumpărători care vor alege să-şi renoveze căminul în detrimentul achiziţionării altuia nou.

Evoluţia pieţei îşi menţine trend-ul ascendent, cu toate că anul acesta va fi unul dificil din cauza creşterii preţurilor. Doamna Manuela Merisca, director al SC "Invest Prod" SRL Ilfov, afirmă că cererea este foarte mare, dar calitatea cerută de către investitori prin raport la valoarea de investiţie scade simţitor. Pe segmentul pe care activează, respectiv lucrări de dimensiuni medii şi mari, nu se poate vorbi despre o concurenţă reală, deoarece cererea este mai mare decât oferta în acest moment. În principal, companiile care şi-au consolidat poziţia pe piaţă lucrează la capacitate satisfăcătoare.

În ceea ce priveşte preţurile, creşterea se va realiza progresiv, cu 7 până la 10 procente, după cum susţine domnul Gelmar Săvulescu, director al SC "Suki Group" SA Bucureşti. Producătorii de tâmplărie pun această scumpire pe seama creşterii costurilor cu forţa de muncă, materii prime şi transport. Preţul petrolului determină direct o scumpire a profilelor întrucât acesta este componenta de bază a pulberii de PVC. Domnul Vicol Maricel, director al firmei SC "Modern Ambient" SA Tulcea, adaugă acestor factori de scumpire variaţia monedei europene, care afectează direct preţul de vânzare.

Producătorii sunt de acord că există încă concurenţă neloială şi îşi exprimă speranţa că normele europene vor restricţiona activitatea firmelor care lucrează în spaţii neadecvate şi practică tarife sub nivelul pieţei. Aceşti producători sunt sustinuţi de o cerere mai mare decât oferta în acest moment, context care favorizează dezinformarea şi inducerea în eroare a clienţilor, după cum afirmă doamna Manuela Merisca.

Domnul Gelmar Săvulescu estimează existenţa a 4000 de competitori importanţi la nivel naţional, pentru o gamă largă de profile şi cu o variaţie considerabilă de calitate şi de preţ. Cu toate că există numeroşi producătorii care lucrează sub preţul mediu, consumatorii s-au reorientat către produse de calitate, mulţi jucători de pe piaţă nemaiputând să facă faţă noilor pretenţii şi solicitări, după cum afirmă domnul Marian Ţăpu, directorul "Ramplast" Rm. Vâlcea. Domnul Ţăpu a constatat rate importante de creştere pentru produsele care asigură performanţe fono-termoizolante superioare şi anume pentru profilele de 5 şi 6 camere, care în ultima perioadă sunt tot mai prezente pe piaţă, precum şi orientarea pieţei interne pentru produsele înnobilate, profilele înfoliate având aspectul texturilor din lemn. Directorul "Ramplast" susţine că acesta este un lucru îmbucurător pentru producătorii de profile din PVC deoarece piaţa românească începe să devină o piaţă educată, clienţii ştiu ce vor şi aleg un produs bun.

Planurile de viitor ale companiilor producătoare de tâmplărie vizează în special investiţii care privesc linia de producţie şi consolidarea poziţiei pe piaţă. Domnul Călin Crisciu susţine despre piaţa din România că suportă o dezvoltare diferită comparativ cu ţări din vestul Europei. Dacă în Belgia izolarea acustică sporită şi controlul solar sunt lucruri normale, în ţara noastră abia acum sunt intens promovate.

Directorul societăţii comerciale "Valras Prod" Ploieşti, domnul Valentin Petrescu afirmă că diferenţele dintre Uniunea Europeană şi România se vor nuanţa începând cu februarie 2009, când va fi obligatoriu marcajul de conformitate CE pentru tâmplărie, fapt care îi va surprinde nepregătiţi pe mulţi dintre producători. Domnul Valentin Petrescu adaugă faptul că acest domeniu este la prima vedere relativ simplu de abordat fără investiţii mari şi cunoştinţe temeinice, însă nu pot supravieţui decât firmele serioase şi puternice, respectiv cu dotare tehnică corespunzătoare, cu personal specializat şi cu o abordare serioasă a pieţei.

Concurenţa neloială rămâne o preocupare pentru producătorii competitivi pe piaţa de tâmplărie din România. Domnul Alexandru Oancea susţine că fiecare companie trebuie să fie preocupată de aspectul calitativ al produselor livrate pe piaţă. Dacă se folosesc produse inferioare, reputaţia profilului poate avea de suferit, iar utilizatorul poate alege un alt material. Domnul Călin Bob, reprezentant al firmei "Optimedia" Oradea, declară că în momentul de faţă, din miile de firme care au ca obiect de activitate producerea tâmplăriei termoizolante, un procent însemnat este reprezentat de firmele mici, care nu respectă normele tehnice şi tehnologice aferente procesului de producţie.

Trecerea la marcajul CE va echilibra piaţa

În cadrul şedinţei din 18 iunie, domnul Harilaus Kilaiditis, directorul executiv al Patronatului Producătorilor de Tâmplărie Termoizolantă, a subliniat că producătorii din România nu dispun de mijloacele necesare pentru a obţine marcajul CE. Obligatoriu din februarie 2009, acest certificat de calitate poate fi acordat numai de laboratoare notificate şi luate în evidenţă de Consiliul Tehnic Permanent pentru Construcţii. PPTT sprijină efortul depus de CTPC pentru a crea un climat de legalitate şi pentru respectarea normelor impuse de Uniunea Europeană. Documentaţia CE, reglementată de legislaţia europeană în vigoare, poate fi regăsită într-un manual aplicat în Belgia şi disponibil în România prin traducerea comandată de firma SC "Reynaers Aluminium" SRL. Pentru vitrajul izolant, normele au intrat în vigoare de la 1 martie 2007.

Domnul Valentin Petrescu, preşedintele Consiliului Director al PPTT, afirmă că puţine firme se află în conformitate cu legea, situaţie încurajată de stat prin lipsa de reacţie la sesizările venite din partea firmelor de profil. Discuţiile din cadrul sedinţei au urmărit punctual un proiect al PPTT cu privire la organizarea unui set de conferinţe, precum şi participarea domnului Alexandru Teodorescu, membru al Consiliului Director, la şedinţa trimestrială FAECF, de la Delft, Olanda.

Domnul Harilaus Kilaiditis, directorul executiv al Patronatului Producătorilor de Tâmplărie Termoizolantă, apreciază că vânzările din acest an au crescut cu 25 - 30% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, când valoarea vânzărilor s-a ridicat la 1 miliard de euro. Domnul Kilaiditis estimează pentru sfârşitul anului o creştere a vânzărilor cu peste 25% comparativ cu anul 2007.

În ceea ce priveşte preţurile, directorul executiv al PPTT susţine că s-a înregistrat o creştere medie de 10% pentru produsul finit, în funcţie de scumpirile înregistrate la materiile prime: 2 - 5% pentru feronerie, 3% pentru profile, 20 - 30% şi o dublare a suprataxelor de transport.

Situaţia muncitorilor calificaţi este apreciată de către domnul Harilaus Kilaiditis ca fiind una delicată. Cu toate că se observă un interes al statului român pentru dezvoltarea unui sistem de calificare, muncitorii se specializează numai prin efortul firmelor interesate. Domnul Kilaiditis afirmă că, la finele lunii iunie, dintre cele 6.000 de firme active pe piaţa de profil, numai 3.000 au ca obiectiv principal declarat producţia de tâmplărie termoizolantă.

Ştirile zilei

Revista
BURSA Construcţiilor

Vreţi să fiţi la curent cu proiectele iniţiate sau în dezvoltare pe întreg cuprinsul ţării? Care sunt planurile autorităţilor locale în ceea ce priveşte investiţiile în construcţia de locuinţe, spaţii comerciale şi de birouri, infrastructură?

Vreţi să aflaţi noutăţile pe piaţa materialelor de construcţie?

Peste optzeci de pagini cu informaţii utile în revista "Bursa Construcţiilor"!

În exclusivitate - devize pe proiect, preţurile medii ale materialelor şi serviciilor de construcţii.

Aflaţi care sunt cele mai bune plasamente imobiliare ! Ce şi unde se va construi, care sunt proiectele în curs de execuţie şi toate informaţiile necesare unui investitor pe piaţa imobiliară (preţuri, tendinţe din Bucureşti şi din întreaga ţară).

Locuinţe

Proiecte

Amenajări

Materiale

Fotoreportaj

Preţuri

Finanţare

Investiţii

Perspective

Internaţional