"TeraPlast a dezvoltat zece scenarii de acţiune, în funcţie de evoluţia crizei"
Companii / 13 mai 2020
(Interviu cu Alexandru Stânean, CEO TeraPlast)
"De la începutul stării de urgenţă până la finalul lunii aprilie, acţiunea TeraPlast s-a apreciat cu 13% şi suntem pe creştere şi faţă de începutul anului"
Reporter: Cum a afectat pandemia piaţa pe care activaţi?
Alexandru Stânean: Piaţa construcţiilor s-a aflat în creştere în primele trei luni din an, însă primele probleme generate de criza sanitară au început să fie vizibile din a doua jumătate a lunii martie. Următoarele rapoarte statistice ne vor oferi o imagine mai clară vizavi de impact.
De la începutul crizei şi până acum, business-urile care se adresează segmentului B2C au raportat cele mai mari scăderi. Unii dintre liderii pieţei de tâmplărie termoizolantă şi sisteme pentru acoperişuri au raportat inclusiv suspendarea activităţii. Asta indică un trend descrescător pentru segmentul rezidenţial în special pe componenta de renovări. În acelaşi timp, au apărut numeroase probleme la încasare, aprovizionare şi logistică.
Zonele care au fost mai puţin afectate sunt infrastructura şi segmentul industrial. Aici există perspective mai solide vizavi de evoluţia din perioada următoare. Lucrările care au început vor fi finalizate şi pe sectorul de infrastructură se deschid lucrări noi în continuare.
Reporter: Care sunt perspectivele domeniului pentru acest an?
Alexandru Stânean: Încă ne confruntăm cu un grad ridicat de incertitudine şi lipsă de predictibilitate. Noi încercăm să ne luăm informaţii din cât mai multe surse, mai ales din analizele de specialitate vizavi de piaţă. Spre exemplu, scenariile de evoluţie a sectoarelor care folosesc produse petro-chimice indică o revenire a cererii în V a sectorului european de construcţii, până în toamnă.
În ceea ce priveşte Grupul nostru, piaţa de infrastructură căreia se adresează TeraPlast are perspective bune. Sunt peste 700 de şantiere de infrastructură deschise, iar plăţile se realizează la timp. Pentru TeraSteel de asemenea avem vizibilitate bună atât local, cât şi pentru export, până spre finalul anului.
Semnele de întrebare apar pentru segmentele care se adresează direct sau indirect pieţei de rezidenţial. Prin specificul ei, distanţa consumatorilor între decizie şi realizarea proiectului este destul de mică. Asta oferă vizibilitate redusă în ceea ce priveşte segmentul rezidenţial în special în perioada aceasta. Estimările analiştilor se reflectă până acum şi în evoluţia pe care segmentul a avut-o de la începutul crizei şi până în prezent.
Este încă devreme să facem estimări ferme în ceea ce priveşte impactul pe care criza îl va avea asupra pieţei şi a afacerilor noastre. La nivel consolidat, în acest moment, estimăm pentru 2020 rezultate la similare cu cele din 2019, cu o profitabilitate îmbunătăţită. Ne concentrăm pe reducerea bazei de costuri fixe şi conservarea cash-ului.
Nu putem combate impredictibilitatea din economie, dar avem pregătite scenarii de acţiune pentru a ne adapta.
Reporter: Cum credeţi că va influenţa această criză sectorul construcţiilor?
Alexandru Stânean: Din fericire, sectorul construcţiilor, unul vital pentru economie, a rămas deschis în proporţie de mai bine de două treimi din piaţă. Cu toate acestea, au existat şi există în continuare neajunsuri cauzate de criza sanitară de-a lungul întregului lanţ de aprovizionare.
Evoluţia sectorului va depinde de măsurile care urmează să fie implementate. Avem parte, în spaţiul public, de foarte multe planuri de acţiune la nivel declarativ pentru a susţine mediul de afaceri în perioada de recuperare. Pe lângă eficienţa măsurilor cuprinse în aceste planuri, contează foarte mult şi sincronizarea implementării lor. Acestea trebuie implementate cât mai curând, atunci când mediul de afaceri are cea mai mare nevoie de ele, pentru a avea impactul aşteptat.
Până când piaţa construcţiilor îşi va putea relua activitatea în proporţie de 100%, este vital să asigurăm continuitatea proiectelor aflate încă în derulare şi să asigurăm demararea de noi lucrări. Să ne amintim că România a primit fonduri suplimentare în valoare de jumătate de miliard de euro de la Uniunea Europeană pentru infrastructura de apă din regiunea de nord-est. Este important să fructificăm toate oportunităţile pe care le avem.
Perioada de pauză va aduce un deficit bugetar care ar putea atinge 10 milioane de euro, bani care trebuie recuperaţi din buzunarele noastre. Pentru ca acest lucru să fie posibil, firmele româneşti care aduc valoare adăugată trebuie să continue să producă şi să aibă la dispoziţie instrumente de a rămâne sustenabile. Criza din 2008 a lovit din plin sectorul construcţiilor, însă de data aceasta, companiile din acest sector au capacitatea de a sprijini economia ţării. Important e să existe susţinere, investiţii publice şi un mecanism de garantare al încasărilor.
Reporter: Care sunt efectele crizei Coronavirus asupra activităţii TeraPlast?
Alexandru Stânean: Principalele noastre avantaje în această perioadă sunt diversitatea portofoliului de produse, expertiza, capacitatea de adaptare şi de a rămâne ancoraţi în realitate.
Am implementat de la începutul lunii martie măsuri de protejare a business-urilor şi a angajaţilor. Am fost şi suntem în contact permanent cu furnizorii şi partenerii noştri pentru a răspunde optim provocărilor cu care ne confruntăm.
Primul trimestru a adus rezultate bune pentru Grupul TeraPlast.
TeraSteel şi TeraPlast au avut cele mai bune rezultate. Wetterbest şi TeraGlass însă, s-au confruntat cu costuri adiţionale ridicate generate de dimensionarea şi instruirea structurii de personal pentru aducerea în parametrii funcţionali ai investiţiilor recente şi susţinerea creşterilor bugetate pentru 2020. În contextul actual, ambele companii au implementat măsuri de reducere a costurilor cu personalul.
La nivel de Grup, avem zeci de parametri pe care îi monitorizăm zilnic pentru a avea o imagine completă asupra sănătăţii afacerilor noastre. Monitorizăm fluxul de aprovizionare, de livrare, producţie, încasare, evoluţia costurilor fixe în raport cu noile volume de business etc.
Nu excludem niciun scenariu şi ne concentrăm pe preîntâmpinarea posibilelor riscuri.
Reporter: Ce strategie aţi abordat pentru a trece mai uşor prin actuala criză?
Alexandru Stânean: Am dezvoltat zece scenarii de acţiune în funcţie de evoluţia crizei din România. Am luat în calcul inclusiv cele mai pesimiste proiecţii de evoluţie a pieţei la nivel regional, pentru a ne proteja angajaţii şi a asigura continuitatea business-ului. Fiecare scenariu presupune reduceri graduale de câte 10% a activităţii în funcţie de evoluţia crizei.
Prioritatea este cash-ul şi echilibrul între costurile fixe şi volumele pe care le înregistrăm în vânzări.
Vor fi oportunităţi după această criză aşa cum au fost şi după criza din 2008. Grupul nostru are în spate peste 120 de ani în care a traversat două războaie şi multe alte crize pe care le-a depăşit prin capacitatea de adaptare şi determinare. Avem expertiza de a fructifica noi oportunităţi, iar acum ne asigurăm că vom rămâne la fel de solizi pentru când acestea vor apărea.
Reporter: Ce măsuri, economice şi sociale, aţi luat în această perioadă în cadrul companiei?
Alexandru Stânean: Urmărim cu atenţie evoluţia contextului actual pentru a răspunde optim. Mare parte din investiţiile noastre pentru acest an sunt suspendate până în momentul în care creşte gradul de predictibilitate. Este responsabilitatea noastră faţă de angajaţi, acţionari şi parteneri să asigurăm continuitatea business-ului.
Producţia urmează un plan operaţional strict, iar logistica se asigură că fluxurile de aprovizionare şi livrare se desfăşoară în parametri normali.
În aceste condiţii, am luat măsuri de flexibilizare şi reducere a programului de lucru, au fost renegociate contracte cu furnizorii, au fost identificaţi furnizori alternativi pentru a asigura disponibilitatea materiilor prime. La nivel de management, am agreat reducerea temporară a salariilor cu proporţii cuprinse între 25% şi 50%.
Comisia de Analiză responsabilă cu implementarea măsurilor se asigură că ne protejăm angajaţii şi rămânem într-o comunicare permanentă şi transparentă cu aceştia. Avem măsuri sporite de igienă şi proceduri speciale de interacţiune cu personal extern încă de la început. Avem colegi care îşi desfăşoară activitatea în regim de telemuncă. Am pus la dispoziţia personalului materiale dezinfectante, măşti şi mănuşi şi limităm accesul în spaţii în care nu se poate respecta distanţa socială.
Totodată, monitorizăm un set de indicatori interni pentru a gestiona optim riscul de credit, de disponibilitate a forţei de muncă şi structura costurilor.
Reporter: Cum estimaţi că va evolua activitatea dumneavoastră în acest an?
Alexandru Stânean: Bazându-ne pe evoluţia de până acum, ţintim un nivel similar celui din 2019 pentru cifra de afaceri consolidată din 2020 şi o profitabilitate superioară. Per total, ne aşteptăm ca evoluţia să fie una echilibrată, datorită portofoliului Grupului care acoperă toate segmentele pieţei de construcţii. Neavând toate ouăle în acelaşi coş, suntem mai protejaţi.
Desigur, proporţia business-urilor va fi diferită faţă de bugetul anunţat la începutul anului. Este posibil ca segmentele ale căror produse se adresează pieţei B2C să aibă rezultate sub cele bugetate în timp ce restul liniilor de business să înregistreze niveluri apropiate de buget.
Reporter: Care sunt efectele pandemiei pe acţiunea Teraplast?
Alexandru Stânean: TeraPlast a intrat în componenţa indicelui BET la începutul acestui an şi am avut o lichiditate foarte bună şi o creştere accelerată a cotaţiei acţiunii, inclusiv datorită unui contract de market making. Sunt convins că rezultatele pe primul trimestru nu au dezamăgit investorii pentru că, de la începutul stării de urgenţă până la finalul lunii aprilie, acţiunea TeraPlast s-a apreciat cu 13% şi suntem pe creştere şi faţă de începutul anului.
Priorităţile noastre în ceea ce priveşte relaţia cu acţionarii noştri nu s-au schimbat. În continuare ne direcţionăm eforturile spre a păstra încrederea lor în perspectivele noastre, spre a aduce plus-valoare şi a demonstra că suntem un grup solid şi atractiv ca investiţie.
Reporter: Cum credeţi că va ieşi economia din această criză?
Alexandru Stânean: Va ieşi cu bine şi la timp dacă antreprenorii şi liderii de business vor acţiona cu calm şi luciditate, luând decizii raţionale, chiar dacă dureroase, pe măsură ce acestea se văd necesare. Disponibilitatea de a face acest lucru va fi definitorie în clasamentul final.
Trebuie să ne protejăm pe cât posibil angajaţii şi afacerile şi să ne pregătim pentru realitatea de după criză.
În primul rând, este important să ne alegem un model de "aşa da", o ţară care a avut rezultate încurajatoare în gestionarea situaţiei şi păstrarea unui raport sănătos în abordarea ambelor crize, sanitare şi economice.
În al doilea rând, relansarea economică a României va depinde mult de revenirea mediului privat. Mediul de afaceri românesc are nevoie de susţinere. De curând au început să fie vizibile primele semne că autorităţile au ascultat mediul privat. Rămâne de văzut câte dintre planurile anunţate se vor concretiza şi dacă acestea vor fi implementate la timp pentru a aduce un ajutor consistent.
Reporter: Ce măsuri consideraţi că ar trebui să ia Guvernul pentru susţinerea companiilor?
Alexandru Stânean: Măsurile implementate sunt pe alocuri incomplete în raport cu măsurile promise, în special pentru segmentul de companii mari, lucru care pune în pericol predictibilitatea afacerilor şi încrederea jucătorilor de pe piaţă în ajutorul guvernamental.
Potrivit statisticilor, în perioada stării de urgenţă, aproape 20.000 de companii şi-au întrerupt sau redus activitatea, iar realitatea este că impactul se va simţi pe termen mediu şi lung.
Programele gândite ar trebui să aibă drept prioritate susţinerea consistentă a companiilor româneşti prin forme de finanţare sau garantare adaptate tuturor sectoarelor de activitate. În acelaşi timp, trebuie promovate produsele româneşti. Avem foarte mulţi producători autohtoni care oferă produse competitive, la acelaşi nivel cu cele din import.
Acum mai mult decât oricând, este necesar să devenim cât mai puţin dependenţi de importuri. Trebuie să fim inventivi, să mobilizăm şi să sprijinim atât companiile, cât şi consumatorii să găsească soluţii locale la problemele şi provocările actuale. Asta înseamnă programe de finanţare şi investiţii publice.
Reporter: Vă mulţumesc!