Bursa Construcţiilor
Revista Bursa Construcţiilor nr. 6 / 2024

TURKEYBUILDŞi Turcia a fost lovită de criza mondială, dar acum piaţa dă semne de revenire

F.A. Internaţional /

Mehmet Parlak, director general EPS pentru Turcia, Balcani şi Orientul Mijlociu la "Ineos Nova"

Mehmet Parlak, director general EPS pentru Turcia, Balcani şi Orientul Mijlociu la "Ineos Nova"

"Criza financiară s-a făcut simţită în Turcia începând cu luna octombrie 2008 şi cred că pragul de jos a fost atins în martie 2009. Din luna aprilie piaţa a început să-şi revină", consideră Mehmet Parlak, director general EPS (polistiren expandat) pentru Turcia, Balcani şi Orientul Mijlociu la "Ineos Nova".

Turcia este afectată semnificativ de criza financiară, practic exporturile către Europa au încetat. Companiile care şi-au axat întreaga activitate spre aceste exporturi sunt acum în pragul falimentului, iar numărul de şomeri a crescut dramatic, apreciază Orhan Kahveci, director general "Teknopanel". Domnia sa atrage atenţia că investiţiile noi au încetat şi datorită faptului că oamenii sunt mai rezervaţi în a cheltui banii în contextul unui viitor imprevizibil. Acest lucru i-a afectat în mod direct pe producătorii din Turcia. Totuşi sunt şi multe companii care au putut cu uşurintă să îşi reorienteze activitatea din Turcia spre statele arabe care au fost ocolite de criza financiară. Acest fapt a contribuit la salvarea producătorilor, companiilor din construcţii şi exportatorilor şi a redat pieţei un strop de vitalitate, subliniază domnul Kahveci.

În ciuda faptului că autorităţile din Turcia fac declaraţii că ţara nu este atinsă de criză, piaţa trece printr-o perioadă foarte dificilă, clienţii care obişnuiau să plătească la 90 - 120 de zile, au ajuns să plătească uneori la 150 - 180 de zile, fapt ce reflectă dificultatea în a obţine lichidităţi, atrage atenţia Kemal Aydin, director general "Betofiber". Această problemă poate fi evitată lucrând cu companii mari, care au capacitatea să plătească la timp, consideră domnia sa.

Strategie în faţa crizei vizează menţinerea clienţilor solizi şi creşterea calităţii

Strategia "Ineos Nova" în acest contex constă în orientarea producţiei către clienţii care au o situaţie materială solidă. Cea mai importantă dificultate cu care se confruntă compania încă din 2008 este colectarea creanţelor. Firmele mici şi medii au în general o situaţie mai dificilă. De exemplu, clienţii din Bulgaria au efectuat plata cu o anumită întârziere, relatează domnul Parlak.

Domnul Kahveci consideră că pentru "Teknopanel" important este să ţină pasul cu dezvoltarea tehnologică şi să pună accentul pe satisfacerea cerinţelor clientului, care este poziţionat în centrul strategiei de marketing.

La momentul lansării Betofiber, pe piaţa din Turcia era o singură companie care producea produse de calitate din beton armat cu fibră de sticlă, iar preţul era mult mai ridicat decât ar fi fost normal. În acest context s-a decis începerea afacerii cu o fabrică pentru producerea de beton armat cu fibre de sticlă (GRC). În prezent, compania operează cea mai mare astfel de fabrică din Istanbul şi produce 120.000 mp pe an.

Producătorii turci sunt interesaţi de piaţa românească

În România compania "Ineos Nova" se orientează doar pe companiile mari, solide. "Aici piaţa a crescut rapid între 2004 şi 2008. Dacă în 2004 se vindeau 10.000 tone de polistiren expandat, în 2008 se ajunsese la 40.000 tone. Astfel, piaţa din România a crescut de patru ori în ultimii cinci ani. Iniţial vindeam unui număr mai mare de clienţi, iar acum avem doar trei - patru, dar mari. Intenţionăm să investim în România prin 2011. Avem şi un nou produs pe piaţă: EPS Silver", spune domnul Parlak.

Piaţa din România ar putea reprezenta pentru companiile turceşti o direcţie de extindere în viitor, deoarece a crescut în permanenţă şi aici sunt deja consumatori avizaţi, care ştiu foarte bine ce îşi doresc. Aceste aspecte facilitează colaboarea cu companiile româneşti, apreciază domnul Kahveci. În prezent, "Teknopanel" are un distribuitor în Focşani şi reprezentanţii săi se gândesc să îşi extindă reţeaua de distribuţie şi în Bucureşti, unde sunt în căutarea unui partener, completează domnia sa.

Participarea la Turkeybuild este o necesitate pentru orice companie care activează în domeniul construcţiilor din Turcia

La târgul Turkeybuild companiile turceşti sunt motivate să participe prin faptul că acesta reprezintă unul dintre cele mai importante târguri de construcţii la nivel european, fiind frecventat de un număr mare de persoane. Este încă un element care contribuie la pres-tigiul de care beneficiază o companie. Practic, prin această participare companiile îşi afirmă poziţia pe piaţă şi intenţia de a rămâne. "Pentru producători şi marile companii din construcţii a devenit o necesitate această participare pentru dezvoltarea imaginii", conchide domnul Orhan Kahveci.

Deoarece târgul internaţional Turkeybuild, cu peste 100.000 de vizitatori, este unul dintre cele mai mari astfel de evenimente din Istanbul şi mulţi competitori participă la acest târg în fiecare an, pentru companiile turceşti de profil este cel mai important târg al anului, explică domnul Kemal Aydin.

Ştirile zilei

Revista
BURSA Construcţiilor

Vreţi să fiţi la curent cu proiectele iniţiate sau în dezvoltare pe întreg cuprinsul ţării? Care sunt planurile autorităţilor locale în ceea ce priveşte investiţiile în construcţia de locuinţe, spaţii comerciale şi de birouri, infrastructură?

Vreţi să aflaţi noutăţile pe piaţa materialelor de construcţie?

Peste optzeci de pagini cu informaţii utile în revista "Bursa Construcţiilor"!

În exclusivitate - devize pe proiect, preţurile medii ale materialelor şi serviciilor de construcţii.

Aflaţi care sunt cele mai bune plasamente imobiliare ! Ce şi unde se va construi, care sunt proiectele în curs de execuţie şi toate informaţiile necesare unui investitor pe piaţa imobiliară (preţuri, tendinţe din Bucureşti şi din întreaga ţară).

Locuinţe

Piaţa Imobiliară

Amenajări

Smart City

Fotoreportaj

Preţuri

Finanţare

Investiţii

Consilier

Companii

Internaţional