Bursa Construcţiilor
Revista Bursa Construcţiilor nr. 7 / 2024

"Vel Service" Bucureşti: De la criză la succes printr-o nouă strategie de afaceri în lucrări de infrastructură

F.A. Companii /

Ovidiu Bradin, director general al "Vel Service"

Ovidiu Bradin, director general al "Vel Service"

Odată cu implementarea unei noi strategii de afaceri, compania "Vel Service" din Bucureşti a început de anul acesta să participe la licitaţii pentru lucrări de infrastructură cu valori de peste 35 milioane euro. Ovidiu Bradin, director general al "Vel Service", ne-a spus că pentru anul 2010 obiectivul companiei este să câştige licitaţii în valoare de 100 milioane euro şi ne-a precizat că sunt "în grafic".

Timp de aproape două decenii firma "Vel Service" s-a specializat în prestarea serviciilor de proiectare şi execuţie reţele de utilităţi gaz şi apă, ajungând până la o cifră de afaceri de circa 1 milion de euro pe an. Acest nivel încadra firma în categoria celor relativ mici, funcţionând într-un regim antreprenorial, regim benefic atât timp cât cererea pe piaţa internă a fost în creştere. Criza economică, însă, a pus în dificultate antreprenoriatul şi a evidenţiat lipsa de lichidităţi.

Începând cu 2008 piaţa românească de construcţii a început să fie puternic bulversată, pe de o parte de alegerile parlamentare şi prezidenţiale care au creat un anumit blocaj pe piaţă, iar pe de altă parte de efectele crizei economice internaţionale ce au început să fie resimţite şi la noi.

Ca urmare, piaţa s-a contractat puternic, numărul lucrărilor noi a scăzut dramatic iar consecinţa a fost accentuarea puternică a concurenţei. După ce în ani de zile se formaseră anumite modele de afaceri, în care firmele mari se îndreptau spre lucrări mari iar firmele mici spre lucrările de valoare mai mică, acum când apare o lucrare nouă toate firmele, mari şi mici, se bulucesc acolo. Inclusiv condiţiile de finanţare s-au schimbat dramatic. Dacă înainte se lucra pe bază de avans cu decontare la termene scurte, după 2008 cumpărătorii nu numai că nu mai plătesc înainte de livrare, dar antreprenorii trebuie să cumpere cu banii jos şi să aştepte şi un an de zile să primească plata pentru lucrările efectuate.

Anii 2008 - 2009 au însemnat pentru multe firme perioada de supremă conştientizare a condiţiilor tragice de pe piaţă, ruperea de un anumit model care aproape brusc s-a dovedit limitat. În aceste condiţii firmele au devenit interesate de banii europeni, de toate lucrările cu finanţare din fonduri europene.

Dispariţia lichidităţilor din toată piaţa, practic din toată România, s-a resimţit imediat în domeniul lucrărilor de infrastructură, specialitatea "Vel Service". Astfel, pe lângă concurenţa foarte mare şi lucrările au început să se atribuie la preţuri de supravieţuire. În acea perioadă, acţionarul "Vel Service" a început să caute sprijin şi o asociere cu parteneri care să poată să susţină financiar firma. Astfel, a întâlnit un grup de investitori care încercau să identifice oportunităţi de business în România. Aceştia au capacitate financiară şi sunt interesaţi de investiţii strategice. Dealtfel, ei căutau la rândul lor oportunităţi ca să profite de criza ce a mărit presiunea pe vânzători, oportunităţi în domenii cu perspectivă. În această zonă de oportunităţi sunt banii europeni, de care întreg mediul de afaceri şi intern şi internaţional a început să fie mai conştient.

Acţionariatul "Vel Service", în noua sa structură după implicarea investitorilor străini, a angajat Canadian Business Consulting, o firmă de consultanţă canadiană care a pregătit relansarea companiei, repoziţionarea şi planul de dezvoltare. Mai mult, după ce acţionarii şi-au însuşit strategia şi au aprobat planul de business, au încredinţat managementul "Vel Service" companiei canadiene care să şi pună în aplicare planul pe care l-a realizat.

Ca urmare, "Vel Service" parcurge în prezent un proces de dezvoltare a firmei, urmând o strategie, un plan de afaceri etapizat pe o perioadă de 5 ani, cu nişte obiective foarte clare şi concrete pentru fiecare an de activitate.

Obiectivele sunt ambiţioase, "Vel Service" propunându-şi să ajungă în topul companiilor care activează în domeniul său de activitate nu mai târziu de anul 2014.

O nouă strategie şi un nou plan de afaceri

Preluarea companiei "Vel Service" s-a făcut la sfârşitul anului 2008 - începutul lui 2009. Începând cu luna octombrie 2009, firma canadiană s-a ocupat de elaborarea strategiei şi a noului plan de afaceri şi, practic, "Vel Service" a început trimestrul II al acestui an cu implementarea efectivă de mecanisme foarte clare.

Planul "Vel Service" include dezvoltarea pe capacităţile din România, atât ca expertiză, cât şi ca parteneriate. "Pentru a putea performa în România avem nevoie de parteneri externi şi automat au apărut oportunităţi şi în străinătate. Acum avem negocieri în diferite zone din lume în care noi ne pregătim să participăm la licitaţii sau să trecem la faza de execuţie", spune domnul Bradin.

Partenerii canadieni ai "Vel Service" se ocupă de organizarea companiei, managementul proiectelor şi al contractelor. "Nu ne vom axa pe cumpărarea de utilaje, ci pe dezvoltarea competenţelor de organizare, project management şi contract management şi pe asigurarea resurselor financiare pentru derularea proiectelor. Ne focalizăm pe calitatea şi satisfacţia oferite beneficiarului, pe încadrarea strictă în constrângerile contractuale (livrabile, termene, buget) prin optimizarea utilizării resurselor angrenate în proiect - aceasta este filozofia pe care se va dezvolta compania", subliniază Ovidiu Bradin.

Centrul de competenţe dezvoltat în România va putea asigura practic acelaşi gen de servicii pe contracte şi din nordul Africii şi din Middle Est, iar când va reveni piaţa din vestul Europei va coordona lucrări şi acolo.

Oportunităţile sunt create de nevoia de refacere a infrastructurii

La momentul semnării tratatului de aderare la Uniunea Europeană, România şi-a asumat anumite condiţii de aderare, ale căror termene de îndeplinire prin anii 2011-2013 păreau atunci îndepărtate, dar care acum încep să semene a scadenţă.

În baza acelor obligaţii asumate, România are de îndeplinit criterii care se referă

de exemplu la calitatea apei, tot ce înseamnă alimentarea cu apă potabilă a localităţilor, cu colectarea şi tratarea apelor uzate. Aşa se explică în prezent numărul mare de lucrări de modernizare a reţelelor de canalizare, de tratare a apelor uzate, staţii de epurare.

Statul român este obligat să găsească resurse să confinanţeze aceste lucrări pentru că, în caz contrar, nu numai că ar pierde finanţarea europeană, dar este şi obligat la plata de penalităţi pentru neîndeplinirea obligaţiilor asumate.

Acum într-adevăr ritmul de realizare a acestor lucrări este mai mic, dar în perspectiva anilor 2011-2015 acesta va creşte pentru că, din punctul de vedere al infrastructurii, România este cea mai înapoiată ţară europeană.

În momentul de faţă, în România, gradul de acces al populaţiei la reţelele de apă potabilă şi colectare a apelor uzate este de numai 52%. La acest grad redus se adaugă şi calitatea necorespunzătoare a apei. România trebuie să asigure până în 2015 respectarea normelor privind calitatea apei în 263 de aglomerări urbane mai mari de 10.000 de locuitori, iar până în 2018 pentru 2346 de aglomerari care au între 2000 şi 10.000 de locuitori.

Pentru perioada 2007-2013 au fost alocate fonduri europene de 1,17 miliarde euro, din care 934 milioane euro reprezintă alocarea europeană şi 236 milioane euro contribuţia statului român.

Nevoia stringentă a lucrărilor de infrastructură în România este indubitabilă, ca şi oportunitatea dată de faptul că ţara beneficiază de finanţări europene.

Contractarea şi execuţia lucrărilor ce fac obiectul procedurilor de achiziţie publică sunt procese cu impact puternic asupra bugetului şi mai ales asupra fluxului de numerar al unei companii, în condiţiile în care de la momentul începerii pregătirii unei oferte şi până la momentul decontării primelor lucrări executate pot să treacă 6 - 9 luni sau chiar 12 luni şi mai mult. Din ce în ce mai puţine firme româneşti îşi pot permite chiar şi garanţia de participare la licitaţii, care chiar şi pentru lucrări mici poate să ajungă la câteva sute de mii de lei.

Ca urmare, mare parte din firmele participante la licitaţii sunt antreprenori sau consorţii străine care au capacităţi complementare. După ce sunt adjudecate licitaţiile sunt foarte, foarte multe firme dispuse să execute cu orice preţ numai să supravieţuiască, preţul prea redus se poate reflectă însă în calitatea lucrărilor.

O bună selecţie a subcontractorilor asigură firmei succesul ca antreprenor general

Managementul "Vel Service" înţelege asumarea poziţiei de antreprenor general ca şi garant nu numai al faptului că realizarea lucrării contractate se încadrează în bugetul alocat, dar şi că este executată în condiţiile de calitate şi la termenele specificate în contract. Ca antreprenor general, societatea organizează toate resursele financiare, umane şi tehnice aşa încât lucrările contractate să fie livrate la termen şi în specificaţiile prevăzute.

Din grup face parte o firmă care execută lucrări de reţele de gaze şi apă, dar societatea contractează un volum semnificativ de lucrări şi cu terţi, scopul său nefiind dezvoltarea capacităţii de execuţie cu mijloace proprii.

"Vel Service" lucrează cu mai multe categorii de subcontractori, dintre care unii sunt parteneri tradiţionali cu care uneori chiar participă în asociere la licitaţii.

Ovidiu Bradin ne-a declarat: "Această semiintegrare presupune că aceşti parteneri vor lucra împreună cu noi pe aceeaşi platformă informatică pentru managementul proiectelor, vor fi conectaţi la sistemul nostru informaţional. După ce sunt certificaţi, ei sunt prima noastră opţiune. Avem o parte dintre ei şi în momentul de faţă procesul continuă. În prezent avem câteva firme de calibru cu care suntem practic în această relaţie şi împreună cu care participăm la licitaţie şi la lucrări la partea de execuţie. Cu aceştia acoperim în momentul de faţă tot ceea ce înseamnă lucrări la reţele de gaze, drumuri, poduri, reţele de apă, construcţii civile şi industriale. Nu acoperim încă lucrările funciare, căi ferate şi altele dar suntem în curs de identificare a unor subcontractori pe care să îi certificăm şi pentru lucrările de acest tip".

Procesul de atestate a unor noi furnizori este în curs. Baza de furnizori agreaţi este completată pe măsură ce sunt identificaţi parteneri noi care corespund criteriilor de selecţie stabilite de managementul canadian al "Vel Service".

Al doilea gen de subcontractori îl reprezintă cei care sunt evaluaţi, calificaţi dar cu care nu se ajunge la relaţia de integrare până la nivel de proiect. Subcontractorii din această categorie sunt, de regulă, mult mai focalizaţi - pot targeta numai o anumită zonă geografică sau sunt foarte specializaţi ca şi competenţă. Având în vedere că lucrările ce pot fi alocate unor astfel de subcontractori sunt limitate ca număr, aceştia nu pot fi integraţi ca furnizori. Totuşi, ei trebuie să parcurgă acelaşi proces de certificare a capacităţii lor de execuţie, pentru ca la momentul apariţiei unor lucrări în zona lor geografică sau pe specialitatea lor să poată fie contactaţi.

"Ne interesează foarte mult seriozitatea furnizorilor, calitatea lucrărilor lor, capacitatea lor de a livra la termen şi în specificaţiile pe care, până la urma, noi le garantăm beneficiarului final", spune domnul Bradin.

Procesul de certificare a furnizorilor presupune ca aceştia să îndeplinească o serie de criterii de selecţie, certificatorii lucrează după anumite metodologii şi respectă tot felul de proceduri - nu este suficient ca furnizorul să prezinte un certificat şi gata. Certificatorii verifică lucrări, iau referinţe, discută cu beneficiarii, fac lucrări de test. Dealtfel, "Vel Service" încearcă să facă din calitatea subcontractorilor un punct forte al său în comparaţie cu alţi antreprenori.

"Trebuie să ştii să perseverezi pentru a ajunge la echilibru. Trebuie să fii echilibrat pentru a avea posibilitatea să examinezi cu calm şi limpezime. Trebuie să examinezi cu calm şi vedere clară pentru a ajunge la linişte, la încredere. Trebuie să fi obţinut liniştirea, încrederea, pentru a putea discerne esenţialul lucrurilor. Când se discerne esenţialul lucrurilor, se poate atinge scopul."

Motto-ul publicat pe site-ul oficial al companiei "Vel Service".

Ştirile zilei

Revista
BURSA Construcţiilor

Vreţi să fiţi la curent cu proiectele iniţiate sau în dezvoltare pe întreg cuprinsul ţării? Care sunt planurile autorităţilor locale în ceea ce priveşte investiţiile în construcţia de locuinţe, spaţii comerciale şi de birouri, infrastructură?

Vreţi să aflaţi noutăţile pe piaţa materialelor de construcţie?

Peste optzeci de pagini cu informaţii utile în revista "Bursa Construcţiilor"!

În exclusivitate - devize pe proiect, preţurile medii ale materialelor şi serviciilor de construcţii.

Aflaţi care sunt cele mai bune plasamente imobiliare ! Ce şi unde se va construi, care sunt proiectele în curs de execuţie şi toate informaţiile necesare unui investitor pe piaţa imobiliară (preţuri, tendinţe din Bucureşti şi din întreaga ţară).

Locuinţe

Proiecte

Amenajări

Materiale

Fotoreportaj

Preţuri

Finanţare

Investiţii

Perspective

Internaţional