Bursa Construcţiilor
Revista Bursa Construcţiilor nr. 6 / 2024

Vopsele şi tencuieli decorative

F.A. Materiale /

 Vopsele şi tencuieli decorative

Primele luni ale acestui an au dat speranţe producătorilor de pe piaţa de vopsele şi tencuieli decorative, dar Marius Văcăroiu, CEO Policolor- Orgachim, atrage atenţia că ei trebuie să fie şi "extrem de atenţi la metehnele sistemului cu care acest an a intrat în cursă şi la influenţa antecedentelor negative asupra businessului". În piaţă banii se recuperează extrem de greu şi multe insolvenţe apar la orizont. Cu toate semnalele pozitive, construcţiile încă stagnează, iar creşterea salariului minim poate avea efect de bumerang, odată ce unele preţuri par să crească.

Şi reprezentanţii Adeplast au fost de acord că anul 2013 are perspective favorabile: "Pentru compania Adeplast începutul de an este foarte bun. Suntem în grafic cu obiectivele propuse pentru acest an", ne-a declarat Bogdan Pîrvu, director vopsele şi tencuieli decorative.

Din punctul de vedere al domnului Daniel Guzu, proprietarul Duraziv, activitatea din acest an pe piaţa de profil este până acum una la un nivel similar celui din anul precedent. Programul de reabilitare termică joacă un rol important în evoluţia acestei pieţe, dar şi creşterea numărului de construcţii noi are un rol determinant. Daniel Guzu apreciază că în anul acesta s-a remarcat în primele luni un avans al activităţii pe acest segment. Astfel, în primele luni au fost livrate cu circa 10% mai multe locuinţe. Tencuielile decorative sunt o categorie de produse foarte utilizate pentru exterior, atât la clădiri noi, cât şi la cele vechi intrate în programul de reabilitare termică. "Se renunţă treptat la utilizarea unor soluţii precum vopselele lavabile de exterior ca urmare a faptului că tencuielile decorative au proprietăţi tehnice superioare. Acesta este motivul pentru care acest segment de piaţă a înregistrat în mod constant creşteri importante în ultimii ani", susţine Daniel Guzu. În acest moment, vopselele lavabile de exterior deţin numai 12% din vânzările Duraziv, în timp ce tencuielile decorative deţin 88% din totalul acoperirilor decorative exterioare.

Deşi a fost un an electoral, Daniel Guzu spune că în mod paradoxal, anul 2012 nu a fost unul cu o activitate foarte intensă în cadrul programului de reabilitare termică. Numărul clădirilor intrate în program a fost redus, comparativ cu anii precedenţi. În 2012 s-a lucrat însă mult la clădirile intrate în program în anii anteriori.

Reabilitarea termică a locuinţelor impulsionează afacerile

Segmentul de reabilitare termică este principalul generator de cerere în cazul produselor Policolor, compania oferind soluţii pentru tot ceea ce înseamnă renovări. Marius Văcăroiu, CEO Policolor-Orgachim, ne-a declarat: "În 2013 punem accent pe proiectele realizate pe baza OUG 69, care face referire la reabilitarea termică a clădirilor de locuit". Policolor este prima companie din România care derulează un proiect dedicat acestei ordonanţe, având acţiuni în desfăşurare în mai mult de zece municipii şi oraşe din ţară.

Domnul Văcăroiu afirmă că şi în 2014 îşi va concentra atenţia către procesele de reabilitare termică deoarece va intra în vigoare planul 20/20/20, care are drept scop reducerea cu 20% a emisiilor de CO2 la nivelul UE până în 2020.

Pentru Duraziv, programul de reabilitare termică are un rol important, însă nu unul decisiv. Anul trecut, Duraziv a fost principalul furnizor de tencuieli decorative în Capitală pe segmentul business - to - business, produsele fiind utilizate pentru finisarea a aproximativ 450 de blocuri. Compania a avut în Bucureşti o cotă de piaţă de peste 40%, afirmă domnul Guzu, proprietarul Duraziv.

În mod direct, prin intermediul echipei de vânzări business-to-business aproximativ 25% din cifra de afaceri a companiei Duraziv este generată de programul de reabilitare termică. "Putem spune că ajungem la un procent de 35% dacă luăm în calcul şi vânzările indirecte realizate prin intermediul firmelor partenere", susţine domnul Guzu.

Bogdan Pîrvu, director vopsele şi tencuieli decorative AdePlast, subliniază că programele de reabilitare termică sunt foarte importante pentru toată economia românească. Ele aduc beneficii atât celor implicaţi în proiecte (producători şi distribuitori de materiale destinate reabilitărilor, firme de construcţii şi amenajări), cât şi beneficiarilor direcţi, care vor beneficia de un confort termic sporit şi de facturi mai mici la întreţinere; nu în ultimul rând, statului român, care va putea gestiona mai eficient resursele de energie.

2013 poate fi un an al restructurării companiilor care contează

Unul dintre factorii potenţiali de creştere la care segmentul de lacuri şi vopsele este direct conectat rămâne piaţa construcţiilor. Proiectele anunţate nu au demarat încă, prin urmare evaluările macroeconomice din piaţa specifică iau în calcul pentru estimarea volumelor aferente anului 2013 actualele autorizaţii de construcţii, vânzările de ciment, creşterea salariului minim, preţurile la carburant şi utilităţi şi piata auto în general, pe segment refinish, spune domnul Marius Văcăroiu.

Domnia sa atrage atenţia că sectorul este încă în consolidare, extrem de concurenţial, în care acţionează mulţi jucători locali, prin urmare indicatorii de volum ai pieţei sunt greu de estimat. Producţia locală din zona acestor companii este fluctuantă, firmele apar şi dispar peste noapte, după ce o perioadă deservesc cu produse anumite regiuni ale ţării. Totuşi, 2013 poate fi un an al restructurării companiilor care contează. "Cu siguranţă vor mai apărea provocări", mai spune CEO-ul Policolor-Orgachim.

Obiectivul Adeplast este să ofere pieţei româneşti de profil "cel mai bun raport calitate / preţ", afirmă Bogdan Pîrvu, director vopsele şi tencuieli decorative Adeplast. "În plus, am început să exportăm volume semnificative. Mixul nostru de marketing este foarte bine conturat. În acest context, volumul producţiei de vopsele şi tencuieli decorative al Adeplast în acest an va fi de patru ori mai mare decât anul trecut", ne-a declarat domnul Pîrvu.

În ceea ce priveşte estimările, Daniel Guzu, proprietarul Duraziv, este ceva mai rezervat: "Ultimii ani ne-au învăţat că este greu să lansezi nişte estimări exacte referitor la evoluţia activităţii din construcţii. Sunt foarte mulţi factori care pot influenţa vânzările de pe această piaţă. Dorim, în mod evident, să putem creşte în mod echilibrat, cu un aport egal venit din partea fiecărei divizii".

Preţurile s-ar putea menţine constante până la finalul anului

Anul acesta nu au existat intervenţii asupra preţurilor produselor Duraziv, spune domnul Guzu şi menţionează că atât preţul carburanţilor, cât şi cel al materiei prime nu au înregistrat fluctuaţii majore în 2013. "Sperăm că situaţia va rămâne neschimbată până la sfârşitul anului", mai afirmă Daniel Guzu, patronul Duraziv.

La Policolor, principalul factor luat în calcul în politica de preţuri este puterea de cumpărare a clienţilor, ceea ce a permis conducerii companiei ca în 2013 să menţină la nivelul de anul trecut preţurile de vânzare a produselor. "Suntem conştienţi că puterea de cumpărare este scăzută şi de aceea, deşi materiile prime au fluctuaţii mari, Policolor este constant în ceea ce priveşte preţurile. Dorim să ne adaptăm şi să ne pliem mereu pe nevoile consumatorilor, în funcţie de posibilităţile fiecăruia în parte, tocmai pentru a-i păstra şi fideliza pe toţi", ne-a declarat Marius Văcăroiu, CEO Policolor-Orgachim.

La rândul său, Bogdan Pîrvu, director vopsele şi tencuieli decorative Adeplast, afirmă că gama de produse Adeplast este una complexă, în care se regăsesc atât produse cu un grad înalt de tehnologie şi inovaţie, cât şi produse tradiţionale, deja consacrate. "Politica noastră de preţ include două componente strategice: cel mai bun raport calitate / preţ şi cel mai bun preţ oferit fiecărui segment de piaţă: premium, medium, economic", mai subliniază domnul Pîrvu.

Tendinţele pieţei creează oportunităţi pentru producători

Producătorii de vopsele şi tencuieli deco­rative sunt extrem de atenţi la tendinţele care se manifestă pe piaţa de profil. Astfel, Daniel Guzu proprietarul Duraziv, subliniază faptul că există un segment important de piaţă care pune un accent deosebit pe calitate. "În ultimii ani s-au impus mult produsele din categoria inferioară de preţ, dar acest lucru se va schimba cu siguranţă în viitorul apropiat odată cu intensificarea proiectelor cu finanţare privată", subliniază domnul Guzu.

Domnia sa sesizează că în prima parte a acestui an a scăzut mult numărul de proiecte realizate cu fonduri publice. Investiţiile private au vizat de multe ori proiecte mici. În multe cazuri a fost vorba de case realizate de persoane fizice în mediul rural sau în apropierea marilor oraşe. În cadrul acestor proiecte a contat foarte mult calitatea produselor pentru care s-a optat. Nu a fost neapărat o goană după preţul cel mai mic. "Vedem aici o oportunitate importantă pentru Duraziv. Credem că în viitorul apropiat va creşte numărul persoanelor foarte atente şi la calitatea finisajelor utilizate", menţionează domnul Guzu.

În cazul consumatorului final, Marius Văcăroiu CEO Policolor-Orgachim, remarcă o creştere constantă a apetenţei pentru folosirea culorilor. Totodată, domnia sa subliniază că trendul "Do it yourself" câştigă din ce în ce mai mult teren deoarece posesorii de case doresc să se implice în redecorarea propriei locuinţe. "Remarcăm o adevărată tendinţă pro vitalitate şi culoare pe care românii o manifestă. Sunt şi eu român şi sper ca acest elan să nu ni se piardă pe parcurs", precizează domnul Văcăroiu.

Domnul Bogdan Pîrvu, director vopsele şi tencuieli decorative Adeplast, subliniază importantele oportunităţi care le sunt deschise producătorilor de tendinţa de creştere a eficienţei energetice a clădirilor. Directiva 2010/31/UE a Parlamentului European privind performanţa energetică a clădirilor somează, practic, statele membre să ia toate măsurile necesare că, până la 31 decembrie 2020, toate clădirile să fie anvelopate.

Blocajul financiar rămâne un obstacol major pe piaţă

Criza a avut printre efectele secundare şi apariţia pe piaţă a unor produse de calitate îndoielnică, cu un preţ foarte mic. Policolor a trebuit să lupte cu toate aceste situaţii ivite, fără a neglija, însă, calitatea produselor sale. Compania operează într-un segment economic afectat direct şi rapid de toţi factorii care influenţează predictibilitatea unui business. Acest lucru este valabil atât în cazul fluctuaţiilor de curs, cu impact în preţurile de producţie (majoritatea materiilor prime sunt importate şi au la bază cotaţiile pentru petrol), dar şi în cazul numeroaselor insolvenţe care scurtcircuitează cash flow-ul. Privind situaţia din această perspectivă, 2013 poate fi un an al restructurării companiilor care contează şi doresc să activeze sănătos în piaţa naţională, este de părere domnul Marius Văcăroiu.

Întârzierea plăţilor în cadrul proiectelor publice este principalul obstacol pe acest segment de activitate, consideră Daniel Guzu. "Noi am fost foarte atenţi în alegerea partenerilor şi a proiectelor în care ne-am implicat. Astfel, aceste incoveniente nu au influenţat negativ evoluţia companiei", subliniază domnul Guzu.

Bogdan Pîrvu, de la Adeplast, este de părere că blocajul financiar şi numărul foarte mic de proiecte în derulare reprezintă provocări actuale cărora producătorii trebuie să le facă faţă.

Investiţii în acest an

Producătorul Duraziv va continua să investească în secţia de vopsele şi tencuieli decorative, precum şi în cea de adezivi. "Vom anunţa fiecare investiţie în mod punctual la momentul oportun", afirmă Daniel Guzu.

Marius Văcăroiu spune că investiţiile Policolor pregătite pentru anul 2013 sunt direcţionate foarte mult către comunicarea media a brandului Spor, acestea situându-se la nivelul investiţiilor de media TV din industria de vopsele. Obiectivul acestei campanii de comunicare este să sublinieze modernitatea brandului Spor şi atributele premium ale produsului: multitudinea de culori, uşurinţa în aplicare, o foarte bună acoperire, precum şi lavabilitatea ridicată a produsului.

"În continuare, şi în 2013, ne focalizăm atenţia pe investiţiile în tehnologie şi, nu în ultimul rând pe cea mai importantă resursă a companiei, echipa, oamenii extrem de dedicaţi, pe care ne bazăm în orice moment şi care sunt în contact permanent cu consumatorii şi cu nevoile acestora", subliniază domnul Văcăroiu.

Compania Adeplast finalizează în acest an investiţii în valoare de 22,5 milioane euro. Anul acesta are loc deschiderea a patru noi fabrici: două la Roman, una la Oradea şi una la Ploieşti.

F.A.

Ştirile zilei

Revista
BURSA Construcţiilor

Vreţi să fiţi la curent cu proiectele iniţiate sau în dezvoltare pe întreg cuprinsul ţării? Care sunt planurile autorităţilor locale în ceea ce priveşte investiţiile în construcţia de locuinţe, spaţii comerciale şi de birouri, infrastructură?

Vreţi să aflaţi noutăţile pe piaţa materialelor de construcţie?

Peste optzeci de pagini cu informaţii utile în revista "Bursa Construcţiilor"!

În exclusivitate - devize pe proiect, preţurile medii ale materialelor şi serviciilor de construcţii.

Aflaţi care sunt cele mai bune plasamente imobiliare ! Ce şi unde se va construi, care sunt proiectele în curs de execuţie şi toate informaţiile necesare unui investitor pe piaţa imobiliară (preţuri, tendinţe din Bucureşti şi din întreaga ţară).

Locuinţe

Piaţa Imobiliară

Amenajări

Smart City

Fotoreportaj

Preţuri

Finanţare

Investiţii

Consilier

Companii

Internaţional