Bursa Construcţiilor
Revista Bursa Construcţiilor nr. 6 / 2024

ALEXANDRU STÂNEAN, DIRECTOR GENERAL INTERIMAR TERAPLAST:"2015 va aduce grupului un profit net de aproape 26 milioane lei"

Companii /

"2015 va aduce grupului un profit net de aproape 26 milioane lei"
  • document ataşat apasă aici pentru a descărca.

    Grupul Teraplast va avea, în acest an, o cifră de afaceri de 448,64 milioane lei şi un profit net de peste 25,74 milioane lei, estimează Alexandru Stânean, directorul general interimar. Grupul şi-a propus, pentru acest an, un program de investiţii în valoare de peste 18,9 milioane lei, cea mai mare parte a acestor sume fiind orientate înspre achiziţia de echipamente, după cum ne-a declarat domnia sa. Teraplast a investit, în perioada 2007-2014, peste 200 de milioane de lei în dezvoltarea şi modernizarea capacităţilor de producţie şi doreşte să devină un important jucător regional prin majorarea exporturilor în ţările vecine. Potrivit domnului Stânean, în prezent, Grupul Teraplast exportă în Ungaria, Bulgaria, Slovenia, Slovacia, Cehia, Republica Moldova, Austria, Germania.

    Vânzările au crescut pe principalele segmente de activitate

    Reporter: Ce cifră de afaceri şi ce profit estimaţi că va avea grupul Teraplast în acest an?

    Alexandru Stânean: Preconizăm că, în acest an, Grupul Teraplast va avea o cifră de afaceri de 448,64 milioane lei şi un profit net de peste 25,74 milioane lei. Conform estimărilor din bugetul de venituri şi cheltuieli, EBITDA (profitul înainte de dobânzi, taxe, depreciere şi amortizare) se va cifra, în 2015, la 48,92 milioane lei.

    Reporter: Cum a evoluat piaţa internă pe segmentul dumneavoastră de activitate şi care sunt tendinţele acesteia?

    Alexandru Stânean: Evoluţia de anul acesta a fost destul de fluctuantă. 2015 a început în forţă, după care în trimestrul II am avut câteva provocări generate, pe de o parte, de creşterile cu peste 50% ale preţurilor principalelor materii prime, iar pe de altă parte de disponibilitatea redusă a acestora. Începând cu luna iunie, lucrurile au început să se stabilizeze, nivelul cererii a crescut pe majoritatea pieţelor pe care activăm, astfel că am reuşit să obţinem creşteri consistente pe majoritatea segmentelor de business.

    Reporter: Care sunt liniile de business care au cunoscut o creştere a vânzărilor în acest an?

    Alexandru Stânean: Evoluţii bune am avut pe segmentele nerezidenţial şi de infrastructură de mediu, având în vedere că 2015 a fost ultimul an în care s-au mai putut accesa banii alocaţi României din bugetul precedent al UE.

    Reporter: Care sunt factorii care au impulsionat rezultatele financiare ale companiei din prima jumătate a anului?

    Alexandru Stânean: Evoluţia cifrei de afaceri la nivel de Grup Teraplast a fost susţinută de creşterile înregistrate de pieţele concordante, în primele şase luni ale anului lucrările de construcţii majorându-se cu peste 10%. Toate liniile de business ale Grupului Teraplast au avut o contribuţie pozitivă în creşterea afacerilor, cu majorări peste evoluţia pieţei, fapt care s-a produs pe fondul câştigării de cotă pe piaţa internă şi ca urmare a creşterii livrărilor pe pieţele externe cu peste 12%, faţă de perioada similară a anului trecut.

    Grupul Teraplast deţine poziţii de top pe o mare parte din pieţele pe care activează. Compania-mamă Teraplast este între primii trei jucători din piaţă pe segmentele de canalizări exterioare, canalizări interioare, granule şi lambriuri, iar subsidiara Plastsistem deţine poziţii de top de pieţele de panouri sandwich şi structuri metalice zincate. În doar doi ani, Plastsistem a reuşit să se poziţioneze pe locul doi în piaţa de elemente structurale zincate, cu o cotă de 28% în 2014 (conform Neomar).

    Reporter: Cum au evoluat comenzile din zona infrastructurii de mediu? Multe proiecte cu fonduri europene din acest segment au risc de dezangajare.

    Alexandru Stânean: Cererea pe segmentul de infrastructură de mediu a fost în creştere anul acesta, însă nu toate comenzile au prezentat certitudinea de încasare. Tocmai de aceea am decis să nu onorăm unele cereri.

    Reporter: Ce investiţii sunt bugetate pentru acest an şi care sunt principalele obiective?

    Alexandru Stânean: Grupul Teraplast şi-a propus, în 2015, un program de investiţii în valoare de peste 18,9 milioane lei, cea mai mare parte a acestor sume fiind orientate înspre achiziţia de echipamente. Grupul a investit, în perioada 2007-2014, peste 200 de milioane de lei în dezvoltarea şi modernizarea capacităţilor de producţie. Teraplast deţine, în prezent, la Sărăţel, capacităţi de producţie şi de depozitare, pe o suprafaţă de peste 200.000 mp, împărţite în Fabrica de produse PVC (Secţia de ţevi PVC, Secţia de lambriuri PVC, Secţia de profile tâmplărie PVC, Secţia de granule PVC), Fabrica de poliolefine (Secţia de cămine şi rezervoare din PE, Secţia de fitinguri PVC şi PP şi Secţia ţevi PP), Fabrica de panouri sandwich şi Fabrica de ţevi PE.

    Reporter: Care este strategia de dezvoltare a Grupului Teraplast pe termen mediu şi scurt?

    Alexandru Stânean: Vrem să devenim un jucător important la nivel regional, să ne dezvoltăm prezenţa pe pieţele externe, dar şi portofoliul de produse, astfel încât să le putem oferi clienţilor sisteme complete.

    Reporter: Ce avantaje a avut grupul din listarea la Bursa de Valori Bucureşti (BVB)? Intenţionaţi să vă finanţaţi prin BVB în viitorul apropiat sau îndepărtat?

    Alexandru Stânean: Prin intermediul Ofertei Publice Iniţiale din 2008, am reuşit să atragem un volum important de lichidităţi, ceea ce a generat un avantaj competitiv important mai ales în contextul economic de la acea vreme. În plus, fiind o companie publică, ne bucurăm de un plus de credibilitate în piaţă. În acest moment, nu avem în plan o nouă acţiune de finanţare prin BVB.

    Reporter: Cum caracterizaţi relaţia cu băncile şi cum au evoluat costurile împrumuturilor pe care le-aţi accesat în ultimul an?

    Alexandru Stânean: Avem o relaţie de parteneriat cu băncile şi ne-am bucurat de suportul lor în acţiunile de restructurare a creditelor, pe care le-am derulat în ultimii doi ani. În această perioadă, am reuşit să creştem ponderea creditelor în lei, în totalul portofoliului, iar în acest moment distribuţia este de 50-50%, pe credite lei şi credite valută. Obiectivul nostru a fost să avem o flexibilitate cât mai mare în utilizarea liniilor de creditare, în funcţie de evoluţia cursului de schimb.

    Reporter: Care sunt principalele provocări cu care va confruntaţi pe piaţa materialelor de construcţii?

    Alexandru Stânean: Indicatorii financiari ai majorităţii jucătorilor din piaţă s-au degradat constant în ultimii ani, motiv pentru care, pe fondul unei cereri în creştere, principala provocare este nu să găsim clienţi pentru produsele noastre, ci să găsim clienţi solvabili. O altă provocare la fel de importantă vine din faptul că preţul este în continuare un factor determinant în decizia de achiziţie. Avem concurenţi, atât din afara ţării, cât şi interni, care, pentru a putea oferi clienţilor preţurile pe care aceştia le solicită, fac rabat de la calitatea produselor pe care le livrează.

    Reporter: De ce aţi decis transferul liniei de tâmplărie termoizolantă într-o companie distinctă?

    Alexandru Stânean: Decizia a fost generată de nevoia de a creşte performanţele operaţionale ale acestei linii de business şi de a permite Teraplast să se concentreze pe procesele de core business. Linia de business tâmplărie termoizolantă are în prezent o contribuţie de 10% în cifra de afaceri totală a Teraplast, restul fiind generat de instalaţii, granule şi profile de tâmplărie.

    Reporter: Cum merg vânzările de tâmplărie termoizolantă în 2015 faţă de 2014?

    Alexandru Stânean: În primele şase luni ale anului, vânzările de tâmplărie termoizolantă Teraglass au fost în creştere cu 28% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Pentru 2015 sperăm într-o stabilizare a valorii pieţei de tâmplărie termoizolantă. Piaţa construcţiilor rezidenţiale a înregistrat o creştere în 2014 şi sperăm ca acest avans să ajungă şi pe segmentul tâmplăriei în 2015.

    Reporter: Care sunt pieţele externe unde doriţi să vă majoraţi exporturile pe termen mediu şi scurt?

    Alexandru Stânean: Strategia noastră pentru perioada următoare este să creştem ponderea exportului în cifra de afaceri a Grupului Teraplast. Vizăm în principal ţările vecine, dar nu excludem nici zonele mai îndepărtate, dacă vom reuşi să fim competitivi.

    Reporter: Vă veţi atinge sau depăşi ţinta de 20% exporturi din cifra de afaceri în acest an?

    Alexandru Stânean: După evoluţia din prima jumătate a anului, estimăm că vom reuşi să ne atingem poate chiar să ne depăşim ţintele de export bugetate pentru 2015, la nivel de Grup.

    Reporter: Care sunt pieţele pe care exportaţi acum şi ce produse Teraplast sunt vândute în afara ţării?

    Alexandru Stânean: În acest moment, Grupul Teraplast exportă în Ungaria, Bulgaria, Slovenia, Slovacia, Cehia, Republica Moldova, Austria, Germania. Principalele produse exportate sunt panourile termoizolante, granulele PVC, profilele de tâmplărie, tâmplăria termoizolantă, profilele zincate şi unele sisteme de instalaţii.

    Reporter: Cât reprezintă exporturile din cifra de afaceri a grupului la şase luni?

    Alexandru Stânean: În prima jumătate a anului, exporturile reprezintă peste 23% din cifra de afaceri a Grupului Teraplast.

    Reporter: Vă mulţumesc!

    Conducerea Teraplast a decis, la finele lunii august, participarea la constituirea unei societăţi cu răspundere limitată, care urmează să dezvolte prezenţa grupului pe pieţele externe. Teraplast va fi asociat cu o deţinere de 51% la noua companie, în timp ce societatea DL & Partners Construction SRL va avea o participaţie de 49%.

    Pe 6 martie, conducerea Teraplast a anunţat participarea la înfiinţarea unei societăţi în Republica Moldova.

    Grupul Teraplast, procesator de PVC şi producător de materiale pentru piaţa construcţiilor şi instalaţiilor, a înregistrat un profit net, în primele şase luni, de 14,06 milioane lei, faţă de 4,52 milioane lei, în aceeaşi perioadă a anului trecut. Grupul include compania Teraplast, subsidiara Plastsistem, subsidiara Teraglass (începând cu aprilie 2015, anterior activitatea Teraglass fiind organizată ca o linie de business a companiei Teraplast), subsidiara Teraplast Moldova şi Politub (entitate controlată în comun).

    Cifra de afaceri consolidată a Grupului Teraplast a înregistrat o creştere de 19% în primele şase luni din 2015, până la valoarea de 164,12 milioane lei.

    La nivel individual, compania-mamă Teraplast a realizat un profit net de 11,19 milioane lei, faţă de 1,53 milioane lei în primul semestru din 2014.

    Omul de afaceri Dorel Goia deţine 46,77% din "Teraplast", în timp ce fondul KJK FUND II, SICAV - SIF are o participaţie de 10%.

    Ştirile zilei

    Revista
    BURSA Construcţiilor

    Vreţi să fiţi la curent cu proiectele iniţiate sau în dezvoltare pe întreg cuprinsul ţării? Care sunt planurile autorităţilor locale în ceea ce priveşte investiţiile în construcţia de locuinţe, spaţii comerciale şi de birouri, infrastructură?

    Vreţi să aflaţi noutăţile pe piaţa materialelor de construcţie?

    Peste optzeci de pagini cu informaţii utile în revista "Bursa Construcţiilor"!

    În exclusivitate - devize pe proiect, preţurile medii ale materialelor şi serviciilor de construcţii.

    Aflaţi care sunt cele mai bune plasamente imobiliare ! Ce şi unde se va construi, care sunt proiectele în curs de execuţie şi toate informaţiile necesare unui investitor pe piaţa imobiliară (preţuri, tendinţe din Bucureşti şi din întreaga ţară).

    Locuinţe

    Piaţa Imobiliară

    Amenajări

    Smart City

    Fotoreportaj

    Preţuri

    Finanţare

    Investiţii

    Consilier

    Companii

    Internaţional