Alro a înregistrat profit operaţional, dar continuă să raporteze pierdere netă ajustată, în 2014
Companii / 09 martie 2015

Alro Slatina, unul dintre cei mai mari producători de aluminiu din Europa Centrală şi de Est, a înregistrat la 31 decembrie 2014 un EBIT (profit înainte de taxe şi dobânzi) preliminar pozitiv, de 51 milioane lei, după ce, în anul precedent, raporta un rezultat operaţional negativ de 211 milioane de lei. În acelaşi timp, cifra de afaceri a companiei a crescut de la 1,95 miliarde de lei, în 2013, la 2 miliarde de lei în 2014, echivalentul unei majorări de 2%.
Astfel, investiţiile realizate de Alro, în valoare de circa 500 de milioane de dolari în ultimii 10 ani, precum şi măsurile companiei de îmbunătăţire a eficienţei operaţiunilor şi de reducere a consumului de energie au fost principalii factori care au condus la rezultatul operaţional pozitiv obţinut.
Costurile cu energia afectează compania
Pe de altă parte, Alro a înregistrat o pierdere netă ajustată preliminară de 141 milioane de lei, în creştere faţă de 86 milioane de lei, în 2013, în condiţiile în care, numai în 2014, societatea a plătit 130 milioane de lei pentru certificatele verzi şi pentru taxa de cogenerare. De altfel, în ultimii patru ani, aceleaşi costuri cu eco-taxele au cumulat nu mai puţin de 550 milioane de lei.
În plus, pe lângă taxele cu energia, rezultatele Companiei au reflectat atât preţul încă scăzut al aluminiului pe pieţele internaţionale, care a atins un minim istoric al ultimilor cinci ani de 1.642 USD/tonă în februarie, cât şi aprecierea semnificativă, într-un timp foarte scurt, a dolarului american, înregistrată în decembrie.
Vânzările produselor cu valoare adaugată mare, în creştere
În timp ce alte companii au recurs la restructurări şi închideri de facilităţi, Alro a continuat programele de creştere a eficienţei, în vederea menţinerii competitivităţii la nivel internaţional. Efectele pozitive apărute în urma punerii în funcţiune a capacităţii de reciclare a deşeurilor de aluminiu, la nivelul consumului energetic şi costului materiei prime, nu au întârziat să apară.
Astfel, dacă vânzările totale de aluminiu primar au fost similare cu cele din 2013, vânzările pentru produsele cu valoare adăugată mare au înregistrat o creştere de 6.000 de tone, marja de profit pentru acestea fiind superioară. În aceste condiţii, EBIT-ul înregistrat de Alro a crescut de la o valoare negativă de 211 milioane de lei, la un EBIT pozitiv de 51 milioane de lei.
De asemenea, producţia totală de aluminiu primar a fost de 263.000 de tone, în timp ce producţia de aluminiu procesat a atins 78.000 de tone, înregistrând o creştere de 7.000 de tone faţă de anul 2013.