Bursa Construcţiilor
Revista Bursa Construcţiilor nr. 8 / 2024

ANDREI SULYOK:"Sunt încrezător că 2014 va aduce creşterea indicatorilor financiari pentru Lindab"

Companii /

"Sunt încrezător că 2014 va aduce creşterea indicatorilor financiari pentru Lindab"
  • document ataşat apasă aici pentru a descărca.

    Andrei Sulyok, directorul general al Lindab SRL, este încrezător că 2014 va aduce creşterea indicatorilor financiari pentru compania pe care o conduce. Domnia sa ne-a declarat, într-un interviu, că piaţa acoperişurilor metalice a scăzut în 2013 faţă de 2012, iar pentru acest an se aşteaptă la o stagnare la nivelul de anul trecut. Directorul general al Lindab susţine că societatea a vândut, anul trecut, aproximativ un milion de metri pătraţi de acoperişuri şi ne-a spus că problema majoră cu care compania se confruntă pe piaţă este rabatul la calitate.

    Reporter: Cum a evoluat piaţa acoperişurilor metalice în 2013 ca volum şi ca valoare? Ce tendinţe noi aţi remarcat pe piaţă?

    Andrei Sulyok: Din punctul nostru de vedere, piaţa autohtonă de acoperişuri din ţiglă metalică în anul 2013 a fost în scădere faţă de 2012, lucru dovedit, în mare măsură, de numărul autorizaţiilor de construcţie fluctuant, conform INS. Contracţia pieţei a fost cauzată, în cea mai mare parte, de reţinerea consumatorilor de a investi în bunuri de folosinţă îndelungată.

    2013 a fost un an greu în domeniul rezidenţial şi nu numai, principala provocare fiind aceea de a identifica în timp util cât mai mulţi clienţi care aveau în plan lucrări de renovare.

    Reporter: Câţi metri pătraţi de acoperişuri metalice a vândut Lindab în 2013 şi cum au evoluat vânzările faţă de 2012?

    Andrei Sulyok: Păstrând în linii mari acelaşi nivel al vânzărilor comparativ cu 2012, Lindab a fabricat şi vândut pe piaţa românească aproximativ un milion de metri pătraţi de acoperişuri metalice.

    Reporter: Care sisteme de acoperiş Lindab s-au vândut cel mai bine anul trecut? Care este profilul cumpărătorului de acoperişuri Lindab şi în ce zone ale ţării aţi înregistrat cele mai multe comenzi?

    Andrei Sulyok: Datorită segmentării majore a clienţilor din perspectiva puterii de cumpărare, sistemele care au înregistrat cele mai mari vânzări sunt, pe de o parte, cele premium (Nordic 400), iar pe de altă parte cele din categoria low (LTM).

    Conform studiilor realizate pe clienţii Lindab, cumpărătorul de acoperişuri este bărbat, cu vârsta între 31 şi 50 de ani, cu venituri medii-superioare şi studii superioare. Majoritatea cumpărătorilor este din mediu urban.

    Din punct de vedere geografic, jumătate din vânzările de acoperişuri în 2013 s-au realizat în NE, SE, SV, Bucureşti şi Ilfov.

    Reporter: Cum vă aşteptaţi să evolueze piaţa pe care activaţi în acest an? Ce prognoze aveţi pentru sectorul construcţiilor şi creşterea economică în acest an?

    Andrei Sulyok: Având în vedere că în ultimii ani piaţa construcţiilor a fost puternic influenţată de evoluţia economică a ţării, am experimentat cu toţii că este foarte greu să ne aşteptăm la modificări majore în sens pozitiv. În consecinţă, consider că pe parcursul anului 2014, piaţa în care Lindab activează se va menţine aproximativ la acelaşi nivel comparativ cu 2013 sau va înregistra o uşoară creştere generată de măsurile populiste care preced alegerile.

    Reporter: Care sunt estimările dumneavoastră în privinţa vânzărilor de acoperişuri Lindab în 2014?

    Andrei Sulyok: Sunt încrezător că anul 2014 va aduce creşterea indicatorilor financiari pentru Lindab. Acţiunile strategice iniţiate în 2013 (lansări de produse, concentrare pe vânzare consultativă către clientul final, focus pe proiecte de renovare) vor avea rezultate pozitive în acest an.

    Reporter: Ce produse noi urmează să lanseze Lindab România în 2014?

    Andrei Sulyok: Luna martie 2014 a venit cu noutăţi pe segmentul rezidenţial, prin lansarea unui nou sistem de drenare a apei pluviale, Lindab Craft, care vine să completeze portofoliul de produse. Sistemul se identifică printr-o notă de accesibilitate pentru clienţii finali care caută soluţii de acoperişuri cu bugete reduse.

    Alte lansări de produse preferăm să le păstrăm pentru momentele potrivite. De regulă, orice lansare de produs de anvergură medie şi mare implică, evident, investiţii, şi cum suntem listaţi la Bursa din Stockholm, avem limitări în declaraţii.

    Reporter: Care sunt principalele probleme cu care vă confruntaţi pe piaţa de profil?

    Andrei Sulyok: Problema majoră cu care Lindab se confruntă pe piaţă este rabatul la calitate. Se pare că s-a creat un cerc vicios între ofertele producătorilor de acoperişuri metalice şi cererile venite din partea clienţilor. Din orice perspectivă am gândi lucrurile, verticalitatea ar trebui să fie dată de producătorii de materiale şi soluţii pentru acoperiş, însă presiunea pe preţ conduce la găsirea de mijloace mai mult sau mai puţin ortodoxe, afectând astfel calitatea produselor.

    Din păcate, atunci când vorbim despre standardele pentru ţigla metalică, legislaţia nu este foarte clară şi nu este făcută astfel încât să protejeze interesele cumpărătorului. Vezi SR EN 14782:2007. În România de astăzi, orice firmă poate vinde orice ţiglă metalică indiferent de grosimea tablei şi a stratului de zinc dacă are Agrement Tehnic, chiar dacă nu corespunde Normei Europene, de altfel adoptată şi cu putere de lege în România. De aici până la o luptă surdă a preţurilor în disperarea producătorilor de a vinde, drumul este unul foarte scurt şi astfel se explică de ce găsim pe piaţa construcţiilor ţiglă metalică începând de la 17 lei/mp la 43 de lei/mp. Clientul final nu ştie ce cumpără!

    Reporter: Cum au evoluat preţurile pe piaţa acoperişurilor metalice în 2013 şi ce estimări aveţi pentru acest an?

    Andrei Sulyok: Scăderea preţurilor acoperişurilor metalice în 2013 faţă de anul anterior a fost cauzată de compromisurile la calitate făcute de producătorii de pe piaţa autohtonă.

    Reporter: Care sunt planurile de dezvoltare a companiei în următorii ani?

    Andrei Sulyok: Patru piloni cheie stau la baza planului de dezvoltare Lindab în România în următorii ani: Afaceri - dezvoltăm şi livrăm produse care simplifică construcţiile şi satisfac nevoile clientului, ţinând cont de aşteptările acţionarilor şi menţinând standarde etice ridicate; Mediu Înconjurător - dezvoltăm şi realizăm produse cu impact minim asupra mediului şi climei în timpul ciclului de viaţă a acestora; Angajaţi - respectăm angajaţii şi drepturile acestora, luptăm împotriva discriminării, încurajăm dezvoltarea aptitudinilor şi oferim locuri de muncă sigure şi sănătoase; Societate - suntem cetăţeni responsabili, "facem bine procedând corect", respectăm legea şi alte înţelegeri internaţionale, dovedind suport şi respect pentru drepturile omului. Totul ţintind creşteri profitabile ale vânzărilor.

    Reporter: Care este opinia dumneavoastră privind accesul companiilor la finanţare? Cum vedeţi costurile de finanţare?

    Andrei Sulyok: Dacă vorbim de finanţarea proiectelor de investiţii de către bănci, atunci putem spune că timpul de analiză şi răspuns este foarte lung. Dacă vorbim de finanţarea cu ajutorul fondurilor europene considerăm că s-au făcut progrese, dar suntem departe de a ajunge la gradul de absorbţie al celorlaltor ţări din regiune.

    Reporter: Sunteţi la curent cu procedura de "bail-in" a băncilor (salvarea instituţiilor financiare cu banii deponenţilor) aprobată anul trecut de UE? Cum comentaţi decizia UE şi ce efecte credeţi că va avea asupra mediului de afaceri?

    Andrei Sulyok: Creditarea instituţiilor şi firmelor aflate în dificultate financiară prin procedura adoptată de UE ar trebui să aducă un beneficiu economiei şi să fie un ajutor pentru furnizorii firmelor care ajung să fie instabile din punct de vedere financiar. Însă faptul că această directivă lasă loc interpretărilor, ne determină să fim, cel puţin deocamdată, rezervaţi în declaraţii.

    Reporter: Vă mulţumesc!

    Grupul Lindab este prezent în 32 de ţări şi are peste 4.400 de angajaţi. Principala piaţă pe care Grupul activează şi cea care cumulează 80% din cifra de afaceri este cea a construcţiilor non-rezidenţiale, în timp ce pe piaţa rezidenţială realizează 20% din afaceri.

    În 2013, vânzările Lindab au fost realizate, în proporţie de 46%, pe piaţa scandinavă, 24% în Europa Centrală şi de Est, 27% în Europa de Vest şi 3% pe alte pieţe.

    Compania este listată pe bursele Nasdaq OMX Nordic Exchange, Stockholm, Mid Cap sub denumirea LIAB.

    Ştirile zilei

    Revista
    BURSA Construcţiilor

    Vreţi să fiţi la curent cu proiectele iniţiate sau în dezvoltare pe întreg cuprinsul ţării? Care sunt planurile autorităţilor locale în ceea ce priveşte investiţiile în construcţia de locuinţe, spaţii comerciale şi de birouri, infrastructură?

    Vreţi să aflaţi noutăţile pe piaţa materialelor de construcţie?

    Peste optzeci de pagini cu informaţii utile în revista "Bursa Construcţiilor"!

    În exclusivitate - devize pe proiect, preţurile medii ale materialelor şi serviciilor de construcţii.

    Aflaţi care sunt cele mai bune plasamente imobiliare ! Ce şi unde se va construi, care sunt proiectele în curs de execuţie şi toate informaţiile necesare unui investitor pe piaţa imobiliară (preţuri, tendinţe din Bucureşti şi din întreaga ţară).

    Locuinţe

    Piaţa Imobiliară

    Proiecte

    Amenajări

    Smart City

    Materiale

    Preţuri

    Finanţare

    Investiţii

    Perspective

    Companii

    Internaţional