DELIA FILIP, DIRECTOR EXECUTIV ROMEPS:"Piaţa materialelor de izolaţie ar putea creşte în acest an"
Materiale / 09 martie 2015
Piaţa locală a materialelor de izolaţie este estimată la peste 150 milioane de euro, cu potenţial de creştere în 2015, dacă, la scară largă, se mobilizează beneficiarii lucrărilor de termoizolare, ne-a declarat Delia Filip, directorul executiv al Asociaţiei Producătorilor de Polistiren Expandat (ROMEPS).
Domnia sa ne-a precizat că investiţiile realizate de producători în tehnologii de ultimă generaţie au un rol important în creşterea producţiei şi a vânzărilor şi că 2015 va aduce o scădere a preţurilor materialelor de izolaţie, pe baza evoluţiei preţului materiilor prime.
Delia Filip ne-a declarat că piaţa construcţiilor, în general, are nevoie de o schimbare de paradigmă, pentru că nu volumul construcţiilor este relevant, ci eficacitatea economică a acestora. Doamna Filip speră ca anul curent să reprezinte un nou pas în reforma legislativă din acest domeniu, lucru care ar putea să se răsfrângă şi asupra cifrelor de afaceri ale producătorilor din domeniu.
"2015 va aduce o scădere a preţurilor"
Reporter: Cum a evoluat piaţa autohtonă a materialelor de izolaţie în ultimii ani şi care sunt previziunile dumneavoastră pentru 2015?
Delia Filip: În ultimii ani, producătorii de materiale de izolaţie au întâmpinat o serie de provocări şi dificultăţi, inclusiv la nivel de profitabilitate, din cauza scăderii pieţei materialelor de construcţii, în general. În particular, piaţa locală a izolaţiilor s-a redus cu 15% în 2013, iar pentru primele 3 trimestre din 2014 nivelul vânzărilor pentru produsele specifice arătau o scădere de aproximativ 10 procente.
În perspectivă însă, există mai mulţi factori care pot influenţa ceea ce se va întâmpla în 2015. Dacă am fi optimişti, ne-am putea baza pe investiţiile necesare pentru respectarea legislaţiei europene din domeniul eficienţei energetice. Avem, totodată, şi prevederile legale valabile la nivel naţional, prin Legea nr.121/2014 (privind eficienţa energetică), care impun un anumit calendar şi un volum de lucrări în domeniu.
Credem că am putea asista la o creştere a pieţei în 2015, dar acest lucru depinde foarte mult de felul în care, la scară largă, se mobilizează beneficiarii lucrărilor de izolaţie. Sunt multe variabile pe care le luăm în calcul atunci când vorbim despre majorarea cererii de materiale pentru izolaţii termice.
Rolul ROMEPS în această ecuaţie este să informeze şi să educe pe tema respectării standardelor şi termenelor negociate şi agreate la nivel european în acest domeniu.
În acest sens, vom desfăşura în 2015 o serie de campanii de informare concentrate pe fiecare tip de actor din domeniu, de la producători până la beneficiarii finali.
Reporter: Care este valoarea pieţei în acest moment?
Delia Filip: Piaţa materialelor de izolaţie este estimată la peste 150 milioane de euro. Există un potenţial de creştere pentru această piaţă şi cred că cererea de produse din acest sector generează şi dezvoltarea producătorilor. Investiţiile realizate de producători în tehnologii de ultimă generaţie au un rol important în creşterea producţiei şi a vânzărilor. De fapt, vorbim despre o reciprocitate: Vinzi şi te dezvolţi, te dezvolţi şi vinzi.
Reporter: Care este preţul mediu al termoizolării pentru o locuinţă?
Delia Filip: Preţul este direct influenţat de soluţia tehnică şi caracteristicile solicitate. În medie, vorbim de un preţ de10-15 euro/mp pentru polistiren şi 30-45 euro/mp pentru vata bazaltică. Ştim cu toţii că, pentru beneficiar, contează costurile foarte mult. Ceea ce ne dorim este să îi ajutăm să înţeleagă cum se pot reduce acestea, fără să facă rabat de la calitate.
Obiectivul ROMEPS este ca fiecare consumator să conştientizeze faptul că, folosind produse care respectă normele europene în domeniu, îşi izolează casa în mod corect şi face o investiţie pe termen lung. Cei care cunosc piaţa ştiu bine că diferenţa de preţ între un produs conform normelor UE pentru faţade şi unul nerecomandat în acest sens este foarte mică.
Reporter: Credeţi că vor creşte preţurile la materialele de izolaţii pentru case şi apartamente în perioada următoare?
Delia Filip: Deşi ne-am obişnuit, în ultima perioadă, cu majorări de preţuri sau taxe, se pare că în domeniul materialelor de izolaţii avem veşti bune. În baza evoluţiei preţului materiilor prime, estimăm o scădere a costurilor pe metru pătrat pentru produse. În acelaşi timp, credem că acest lucru poate să influenţeze în sens pozitiv piaţa materialelor de izolaţii, fiind însă una dintre variabile.
Reporter: Guvernul a stabilit plafonul garanţiilor la nivelul de 10 milioane lei în cazul Programului pentru reabilitarea termică a clădirilor de locuit cu finanţare prin credite bancare, cu garanţie guvernamentală. Cum comentaţi?
Delia Filip: Suma stabilită prin plafon nu acoperă necesarul pentru reabilitarea fondului locativ. Vorbim despre investiţii care, în realitate, se ridică la aproximativ două miliarde de euro. Executivul cunoaşte bine urgenţa reabilitării termice a clădirilor de locuit în contextul economiei energetice impuse prin Directiva 2006/32/CE.
În nota de fundamentare se menţionează ca impact "atenuarea efectelor crizei economice în domeniile vizate, prin deblocarea mecanismelor de finanţare, producţie şi consum, precum şi deblocarea pieţei materialelor de construcţii şi a construcţiilor". Aşadar, diminuarea plafonului pentru 2015 a fost determinată atât de lucrările care au stagnat din cauza neregulilor descoperite la anumite companii, cât şi de teama să nu primim o sancţiune de la forurile europene pentru absorbirea incorectă a fondurilor. Dar nu aceasta este soluţia, ci un management integrat în domeniu.
Reporter: Câte garanţii credeţi că vor fi acordate, în acest an, în cadrul programului de reabilitare termică şi care va fi valoarea acestora?
Delia Filip: Ţinând cont că, în 2014, au fost acordate puţin peste 20 de garanţii, însumând aproximativ 6,4 milioane de lei, credem că, în lipsa relaxării politicilor de finanţare, nu vom înregistra nici anul acesta o evoluţie semnificativă. Pe de altă parte, Guvernul şi-a asumat anumite obiective în ceea ce priveşte eficienţa energetică, motiv pentru care, în următorii ani, Executivul va trebui să dovedească suficientă flexibilitate pentru ca numărul garanţiilor să crească.
Vorbim din nou despre o comunicare adecvată adresată celor care aplică sau care intenţionează să contracteze credite pentru reabilitarea termică a clădirilor, iar ROMEPS îşi exprimă disponibilitatea să lucreze în parteneriat cu instituţiile statului în scopul diseminării de informaţii pe această temă. Cred că aceste proiecte trebuie să fie realizate în colaborare cu societatea civilă, iar asociaţiile profesionale din domeniu trebuie să fie parte din forul consultativ al Guvernului.
Reporter: Credeţi că adoptarea, în cursul anului trecut, a directivei europene privind eficienţa energetică în legislaţia naţională va impulsiona vânzările producătorilor de polistiren în următorii ani?
Delia Filip: În mod normal ar trebui ca, în aceste condiţii, producătorii să înregistreze creşteri. Însă, alocarea necorespunzătoare de fonduri ar putea să determine stagnarea, tergiversarea sau chiar o pantă descendentă pentru piaţa de polistiren.
Reporter: Vom asista sau nu la o creştere a numărului de clădiri "verzi", care să folosească energia din surse proprii de producţie?
Delia Filip: Independenţa energetică a devenit un refren al Uniunii Europene, iar schemele de susţinere vor fi, probabil, tot mai accesibile. În mod categoric, vom înregistra o creştere în acest domeniu. Cred că următorii cinci ani vor fi definitorii în acest sens.
Reporter: Care sunt perspectivele pieţei construcţiilor din acest an?
Delia Filip: Este dificil să prognozăm o evoluţie a acestei pieţe. Avem nevoie de o schimbare de paradigmă, pentru că nu volumul construcţiilor este relevant, ci eficacitatea economică a acestora. Cred că aceasta este perspectiva corectă din care trebuie să privim ceea ce se întâmplă în piaţa construcţiilor. Sper ca anul 2015 să reprezinte un nou pas în reforma legislativă din acest domeniu, lucru care se va răsfrânge şi asupra cifrelor de afaceri ale producătorilor din domeniu.
Reporter: Care sunt priorităţile dumneavoastră, în acest an, la Asociaţia Producătorilor de Polistiren Expandat (ROMEPS)?
Delia Filip: Creşterea calităţii produselor este obiectivul nostru specific, pentru care am activat mai multe programe în acest an. Pe lângă acele campanii de informare pe care le pregătim, am elaborat mecanisme prin care monitorizăm calitatea, prin etichetarea corectă a produselor EPS, care să includă toate caracteristicile tehnice ale acestora. Ne-am propus, totodată, încheierea unor parteneriate cu instituţiile publice abilitate în domeniu, tocmai pentru a fluidiza tot acest proces de verificare a produselor din piaţă.
Practic, membrii ROMEPS şi-au asumat pentru anul 2015 nu doar respectarea normelor în vigoare, ci şi sesizarea oricăror neconformităţi din piaţă. Cred cu tărie că o bună colaborare cu autorităţile şi alte asociaţii din domeniu poate să contribuie la maturizarea pieţei, iar acest lucru se impune în toate domeniile, pentru o dezvoltare sănătoasă a economiei.
Reporter: Vă mulţumesc!