MARCEL BĂRBUŢ, ADEPLAST:"Izolarea termică a clădirilor, singura soluţie pentru îndeplinirea directivei privind eficienţa energetică"
Izolarea termică a clădirilor este singura şansă a ţării noastre să îndeplinească directiva europeană privind eficienţa energetică a clădirilor la care s-a angajat, consideră Marcel Bărbuţ, directorul general al "AdePlast".
Domnia sa ne-a declarat: "Dar trebuie să avem în vedere că oricare a fi efortul investiţional realizat, beneficiile sunt uriaşe pentru populaţie în primul rând, dincolo de orice angajament extern ar avea ţara noastră. Până în prezent, au fost efectuate extrem de puţine lucrări de reabilitare comparativ cu numărul de blocuri moştenite din regimul comunist. Dată fiind această situaţie, investiţiile pot ajunge şi la câteva miliarde de euro la nivel naţional. Însă un proces masiv de reabilitare poate fi început şi cu câteva sute de milioane de euro".
Potrivit "AdePlast", piaţa materialelor termoizolante a înregistrat o scădere de 15-20% anul trecut. Faptul că cele mai multe proiecte mari au rămas blocate şi în 2013, a avut o contribuţie importantă la această diminuare drastică, apreciază Marcel Bărbuţ, care a subliniat că, pentru anul în curs, nu sunt deocamdată semne că piaţa va suferi o schimbare spectaculoasă. "Deblocarea proiectelor de termoizolaţii ar putea să aibă un impact major asupra pieţei", a ţinut să menţioneze oficialul "AdePlast".
Creştere cu 37% a afacerilor, în ciuda scăderii pieţei
În 2013, vânzările "AdePlast" au evoluat conform aşteptărilor conducerii companiei, mai ales că a putut acoperi mult mai eficient toate zonele ţării, prin deschiderea noilor fabrici de la Roman, Ploieşti şi Oradea. "Pentru 2014 aşteptăm o majorare a vânzărilor faţă de anul trecut, AdePlast având, încă, un important potenţial de creştere, mai ales că noile unităţi de producţie vor lucra pe tot parcursul lui 2014", ne-a declarat Marcel Bărbuţ.
"AdePlast" a încheiat anul 2013 cu o cifră de afaceri de 253 milioane de lei, în creştere cu 37,36% faţă de 2012. Profitul net estimat pentru 2013 este de aproximativ 10 milioane de lei, în uşoară scădere faţă de 2012, potrivit datelor furnizate de companie.
Creşterea cifrei de afaceri de anul trecut a fost susţinută de toate cele trei divizii ale business-ului "AdePlast". Conform sursei citate, divizia de polistiren a avut o contribuţie importantă la majorarea cifrei de afaceri. Vopseaua a înregistrat o dublare a vânzărilor, generate în mare parte de inaugurarea fabricii de vopsele de la Ploieşti. Pe divizia de mortare uscate, o piaţă extrem de concurenţială în care unii competitori locali înregistrează pierderi semnificative, "AdePlast" a reuşit o creştere de 15 procente faţă de 2012.
"Anul trecut, a avut loc cea mai mare dezvoltare industrială din istoria companiei, pe baza unui program investiţional de peste 22 de milioane de euro, în urma căruia am adăugat în portofoliul industrial patru noi fabrici", ne-a precizat domnul Bărbuţ.
Aceste rezultate sunt mai mult decât mulţumitoare, susţine domnia sa, în condiţiile în care noile capacităţi de producţie nu au funcţionat de la începutul anului. Acestea au fost date în funcţiune în aprilie (fabrica de mortare uscate Roman), mai (fabrica de polistiren Oradea), iunie (fabrica de polistiren Roman), august (fabrica de vopsele şi tencuieli decoractive Ploieşti). "Abia anul acesta vom culege roadele investiţiilor masive realizate in ultimii ani", a conchis directorul general al "AdePlast".
Export în Arabia Saudită
Exportul este o direcţie strategică pe care "AdePlast" se va concentra în 2014. Bulgaria, Moldova, Ucraina, Ungaria, Austria, Germania sau Libanul sunt principalele pieţe pe care compania le vizează. Pentru anul 2014, "AdePlast" intenţionează să intre pe piaţa din Arabia Saudită.
Unităţile de la Roman sunt cele mai moderne facilităţi de producţie de polistiren din Europa şi deservesc partenerii "AdePlast" din zona Moldovei, dar şi exporturile către Republica Moldova, Ucraina şi ţările arabe. Din fabrica de la Ploieşti, o parte din produsele "AdePlast" au fost exportate în Bulgaria, Liban şi Iordania.
Investiţii noi de peste 19 milioane de euro
În 2014, "AdePlast" va continua procesul de industrializare, astfel că, pe lângă investiţiile pentru fabrica de vată bazaltică, conducerea societăţii a bugetat o investiţie de 580.000 de euro pe platforma de la Ploieşti. "O parte din investiţie, de 420.000 de euro, va merge către fabrica de vopsele şi tencuieli decorative, într-o linie total automatizată de lacuri colorate şi emailuri ecologice pe bază de apă, care va intra în funcţiune din luna martie", ne-a precizat Marcel Bărbuţ. Restul de 160.000 de euro se vor regăsi într-un upgrade la fabrica de polistiren, care va însemna creşterea cu 50% a capacităţii de producţie, prin includerea linei achiziţionate de la Zentyss într-un sistem integrat de producţie şi prin instalarea unei maşini de ambalat automată.
În ciuda eşecului listării, "AdePlast" îşi extinde producţia cu ajutor de stat
În 2014, "AdePlast" va demara lucrările la noua fabrică de vată bazaltică, ce va fi pusă în funcţiune în 2015. Fabrica va fi construită pe platforma "AdePlast" de la Ploieşti, iar valoarea investiţiei se ridică la peste 19 milioane de euro. Directorul general al "AdePlast" ne-a menţionat că din suma totală a investiţiei, 7,27 milioane de euro este valoarea ajutorului de stat care a fost acordat companiei de către Guvernul României. Restul investiţiei este asigurat din credite şi fonduri proprii. "Astfel, finanţarea este asigurată integral, "AdePlast" având aprobat şi un credit punte de circa 4 milioane de euro până când statul va face decontul lucrărilor", ne-a mai spus Marcel Bărbuţ. Cea de-a zecea fabrică "AdePlast" va crea 115 noi locuri de muncă, contribuind la procesul de reindustrializare a României, a comentat domnul Bărbuţ.
Proprietarul şi directorul general al producătorului de materiale de construcţii, a fost dezamăgit de contactul cu piaţa de capital din toamna anului trecut şi nu îşi explică eşecul ofertei pentru listare la Bursa de Valori Bucureşti (BVB), în condiţiile în care, după cum spune, perspectivele companiei sunt dintre cele mai bune.
Oferta "AdePlast" s-a desfăşurat în contextul în care societatea activează pe o piaţă în creştere (directivele europene impun termoizolarea blocurilor până în 2020), în condiţiile în care ultima ofertă a unei companii private la BVB avusese loc în urmă cu cinci ani, iar piaţa era disperată după marfă. Domnul Bărbuţ susţine că, în următorii ani, necesarul de materiale de construcţii pentru termoizolaţii va fi extrem de mare şi nu vor fi capacităţi în România care să-l acopere.
Pentru reprezentanţii AdePlast, eşecul ofertei pare inexplicabil, iar Marcel Bărbuţ a mărturisit, într-un interviu acordat ziarului BURSA în octombrie 2013, că şi-a pus sute de întrebări. Domnia sa a fost nemulţumit faţă de faptul că nu a avut voie să comunice, pe perioada ofertei, în condiţiile în care subscrierile au fost însoţite de o atitudine ostilă fără precedent.
Mediul de afaceri trebuie lăsat să producă valoare adăugată
Domnia sa consideră că mediul de afaceri trebuie lăsat să producă valoare adăugată, fără a se interveni cu politici opresive şi cu constrângeri, de orice natură ar fi acestea. Directorul general al "AdePlast" afirmă că statul ar trebui să-şi construiască o strategie pe cel puţin 10-15 ani prin care să stimuleze sectorul construcţiilor.