Bursa Construcţiilor
Revista Bursa Construcţiilor nr. 7 / 2024

Prima jumătate din 2019 - noul termen pentru finalizarea magistralei 5 de metrou

Companii /

Prima jumătate din 2019 - noul termen pentru finalizarea magistralei 5 de metrou
  • document ataşat apasă aici pentru a descărca.

    Amânat de mai multe ori, termenul de finalizare a Magistralei V de metrou Eroilor - Drumul Taberei este preconizat pentru primul semestru al anului viitor, dacă toate procedurile se vor derula fără probleme, după cum ne-a spus Ion Constantinescu, directorul general al companiei Metrorex. Noul şef al societăţii de stat ne-a precizat că punerea în funcţiune a Magistralei Eroilor - Drumul Taberei este obiectivul prioritar al Metrorex. Domnia sa ne-a vorbit, într-un interviu şi despre priorităţile mandatului pe care îl are în frunbtea companiei.

    (Interviu cu Ion Constantinescu, director general Metrorex)

    Reporter:Care sunt obiectivele pe care vi le-aţi propus în noul dumnea­voastră mandat?

    Ion Constantinescu: Funcţionarea normală şi neîntreruptă a metroului, în condiţii optime de siguranţă şi confort a devenit şi obiectivul meu de management, aceasta fiind practic deviza tuturor celor care lucrează pentru metroul bucureştean. Obiectivele mele principale şi ale companiei sunt legate de respectarea indicatorilor de activitate pentru menţinerea şi creşterea condiţiilor de siguranţă, precum şi pentru îmbunătăţirea gradului de confort în timpul călătoriei cu metroul.

    La fel de importante sunt şi obiectivele investiţionale. Din păcate însă, după cum probabil ştiţi, prin însăşi amploarea unor proiecte de investiţii, sunt întâmpinate probleme independente de societatea noastră, ivite pe parcursul derulării, care îngreunează şi, de cele mai multe ori, întârzie lucrările. Fie că vorbim de contestaţii în proceduri de achiziţie, situaţii imprevizibile din teren sau drumul lung al obţinerii avizelor şi acordurilor necesare, depunem eforturi susţinute să rezolvăm cu celeritate toate problemele care ţin de implementarea proiectelor.

    Reporter:Care sunt obiectivele de investiţii aflate în derulare?

    Ion Constantinescu: Atenţia Metrorex rămâne, în anul 2018, îndreptată asupra proiectelor aflate în derulare, iar, din acest punct de vedere, punerea în funcţiune a Magistralei 5, secţiunea Eroilor - Drumul Taberei, este obiectivul prioritar al societăţii. Pentru că ştim cât de aşteptat şi necesar este acest tronson pentru locuitorii din vestul capitalei, s-a lucrat continuu la structura vii­toarei magistrale, care, la acest moment, este realizată în proporţie de 96%, precum şi la finisaje şi calea de rulare, unde s-au realizat 54% din lucrări. Pentru darea în folosinţă a Magistralei 5 de metrou, secţiunea Eroilor - Drumul Taberei, este însă necesar să avem finalizat şi sistemul de siguranţă, automatizare şi informare dinamică a traficului, a cărui achiziţie este în derulare, conform Legii 99/2016, finalizarea acestei achiziţii depinzând de soluţionarea contes­taţiilor inerente în cadrul acestei proceduri.

    În consecinţă, ne propunem ca în trimestrul al IV-lea al acestui an să introducem trenuri pentru demararea probelor tehnologice necesare punerii în funcţiune. După rezultatul probelor tehnologice, estimăm că punerea în funcţiune poate avea loc în cursul semestrului întâi al anului 2019.

    Reporter:Care este valoarea aces­tei investiţii?

    Ion Constantinescu: Vorbim des­pre un proiect de mare anvergură, cu o valoare totală reactualizată, conform devizului general, de 3,22 miliarde lei, pe parcursul căruia au intervenit foarte multe probleme, atât de ordin birocratic, cât şi legate de situaţia din teren. Pentru punerea în funcţiune a acestei magistrale vom avea nevoie, evident, şi de trenuri. În acest sens, în contextul în care la finalizarea lucrărilor de execuţie nu vor exista trenuri noi de metrou, vom asigura exploatarea acestei magistrale prin alocarea de trenuri din parcul existent, concomitent cu derularea procedurilor de achiziţie a 13 trenuri noi de metrou, aşa cum este prevăzut în indicatorii tehnico-economici aprobaţi prin SF. Aşa cum am precizat şi mai devreme, în cadrul unui proiect de asemenea calibru, pot exista blocaje în licitaţii, având consecinţe în prelungirea termenelor estimate pentru finalizarea achiziţiei. Un asemenea blocaj l-am avut şi în cazul primei licitaţii de trenuri, anulată de către CNSC. În acest moment, se află în elaborare caietul de sarcini şi documentaţia de achiziţie trenuri.

    Pentru secţiunea Eroilor - Iancului, sursele de finanţare vor fi asigurate din fonduri externe nerambursabile prin Programul Operaţional Infrastructura Mare, fonduri rambursabile, precum şi fonduri de la bugetul de stat. Etapa I presupune întocmirea documentaţiei de finanţare şi proiectare şi are termen de finalizare anul 2019.

    Reporter:Ce alte investiţii aveţi în derulare?

    Ion Constantinescu: Paşi importanţi s-au făcut şi la Magistrala 6 - legătura reţelei de metrou existente cu Aeroportul Internaţional Henri Coandă (Otopeni), care va porni din staţia de metrou 1 Mai. În prezent, se află în derulare procedura de atribuire a contractelor pentru exproprieri a terenurilor care se află pe culoarul Magistralei 6. De asemenea, documentaţia pentru atribuirea contractului de lucrări de structură se află în faza de revizuire, în acord cu prevederile Contractului Naţional. Procedura de achiziţie pentru realizarea lucrărilor de structură va fi lansată imediat după adaptarea la prevederile modelului de contract naţional.

    Durata de execuţie a lucrărilor de structură este de 48 de luni de la semnarea contractului de lucrări structură de rezistenţă. Menţionez că aceste proiecte se află şi în atenţia instituţiilor de la Bruxelles, mai ales că acestea sunt finanţate din fonduri europene nerambursabile, în cadrul POIM 2014 -2020, cererea de finanţare fiind deja transmisă şi se află în curs de aprobare de către autorităţile europene. Totodată, se află în execuţie Galeria de Legătură, Terminal Multimodal şi Depoul Străuleşti, cu termen de finalizare semestrul I 2018. În acest moment, toate fronturile de lucru sunt atacate în vederea respectării termenelor de finalizare a lucrărilor.

    Depoul va fi racordat la sud-est printr-o galerie de legătură la staţia Lac Străuleşti şi cuprinde două grupe de linii, şi anume: o grupă de parcare constituită din 6 linii, fiecare cu lungimea utilă de 120. După terminarea lucrărilor terenul afectat de lucrările la depou se va reamenaja. În ceea ce priveşte Terminalul Multimodal (Park&Ride) Străuleşti, acesta va fi amplasat peste galeria de metrou ce face legătura dintre staţia Străuleşti şi Depoul Străuleşti. Terminalul multimodal are un regim de înălţime P+3 etaje şi are în alcătuirea sa un parcaj pentru 650 de autovehicule, sală de aşteptare pentru călătorii transportului public orăşenesc şi interurban, terminalul fiind dotat cu lifturi de acces în parcajul suprateran, precum şi cu acces direct către staţia de metrou Străuleşti prin intermediul unei galerii subterane dotate cu trotuare mobile şi luminatoare ce oferă lumină naturală.

    Reporter:Care este bugetul Metrorex din acest an?

    Ion Constantinescu: Pentru anul 2018, bugtul de investiţii al Metrorex este de aproximativ 1 miliard de lei, din care 766,5 milioane de lei - fonduri externe nerambursabile, 2,58 milioane lei fonduri externe rambursabile şi 257,58 milioane lei de la bugetul de stat.

    Reporter:Ce perspective are compania pentru magistrala care va uni Bucureştiul de Voluntari?

    Ion Constantinescu: Conform prevederilor Strategiei de dezvoltare a metroului din Bucureşti, 2016-2030, proiectul va fi implementat între anii 2025 - 2030, în func­ţie de finanţare.

    Reporter:În ce stadiu se află proiectul de trecere a Metrorex de la Ministerul Transporturilor la Primăria Capitalei? Sunt staţii de metrou care vor trece în curând la Primărie şi care sunt acestea?

    Ion Constantinescu: Suntem la curent cu dezbaterile din spaţiul public pe această temă, însă Metrorex nu deţine informaţii cu privire la trecerea societăţii în administrarea Primăriei Capitalei şi nici nu este factor decident cu privire la acest lucru.

    Reporter:În ce stadiu este proiectul care vizează amplasarea de geamuri la marginea liniilor de metrou? Cine va implementa acest proiect şi ce costuri presupune?

    Ion Constantinescu: Pentru asigurarea circulaţiei la metrou, în condiţii de siguranţă şi confort, Metrorex îşi desfaşoară activitatea în conformitate cu procedurile interne întocmite în acest sens, precum şi cu legislaţia în vigoare. O parte din procedurile societăţii sunt realizate în colaborare cu autorităţile de supraveghere şi protecţie a persoanelor. Metrorex va da tot concursul structurilor abilitate ale statului responsabile cu asigurarea protecţiei publice şi va colabora cu acestea pentru a găsi cele mai potrivite soluţii pentru creşterea nivelului de siguranţă a călătorilor în spaţiile publice ale staţiilor de metrou. Nu putem avea acum detalii legate de un astfel de sistem, întrucât sunt necesare studii de prefezabilitate şi fezabilitate, pentru care încă se caută finanţare.

    Reporter:Câţi bani încasează compania, anual, din biletele şi abonamentele vândute?

    Ion Constantinescu: În anul 2017, veniturile obţinute de Metrorex din vânzarea titlurilor de călătorie au fost în valoare de 263 de milioane de lei.

    Reporter:Câţi pasageri circulă, anual, cu metroul?

    Ion Constantinescu: În anul 2017 a fost înregistrat un număr de 180.188.188 de validări ale titlurilor de călătorie.

    Reporter:Care a fost cifra de afaceri a companiei, în 2017?

    Ion Constantinescu: În anul 2016, Metrorex a realizat un profit de 16 milioane de lei, pe care l-a returnat la bugetul de stat. La acest moment, bilanţul financiar nu este încă încheiat, însă avem aşteptări optimiste în legătură cu cifra de afaceri a companiei.

    Reporter:Vă mulţumesc!

    Magistrala V de metrou, mai scumpă decât racheta Falcon Heavy

    Construcţia Magistralei V de metrou (Eroilor-Drumul Taberei) s-a dovedit a fi mai scumpă decât realizarea rachetei Falcon Heavy, conform informaţiilor apărute în presă.

    Dacă proiectul Metrorex presupune o investiţie mai mare de 700 de milioane de euro, construirea şi lansarea celei mai puternice rachete din lume şi realizarea modelului preliminar Falcon 9 au totalizat circa 650 milioane de euro, arată informaţiile din presă.

    Atât proiectul pentru magistrala V de metrou, cât şi cel pentru racheta Falcon Heavy au fost demarate aproape în aceeaşi perioadă, doar racheta fiind finalizată până în prezent.

    Licitaţiile la magistrala de metrou din Drumul Taberei, care ar urma să aibă aproximativ 6,87 kilometri, zece staţii şi un depou au început în 2008, iar lucrările în 2012, termenele de finalizare fiind amânate, după ce termenul iniţial de finalizare era 2014.

    Recent, Falcon Heavy, produsă de SpaceX, s-a înălţat în spaţiu. Realizată de compania privată a miliardarului Elon Musk, dezvoltarea rachetei a început tot în 2008. Falcon 9 este funcţională din 2015, fiind folosită la misiuni de transport spre Staţia Spaţială Internaţională.

    Ştirile zilei

    Revista
    BURSA Construcţiilor

    Vreţi să fiţi la curent cu proiectele iniţiate sau în dezvoltare pe întreg cuprinsul ţării? Care sunt planurile autorităţilor locale în ceea ce priveşte investiţiile în construcţia de locuinţe, spaţii comerciale şi de birouri, infrastructură?

    Vreţi să aflaţi noutăţile pe piaţa materialelor de construcţie?

    Peste optzeci de pagini cu informaţii utile în revista "Bursa Construcţiilor"!

    În exclusivitate - devize pe proiect, preţurile medii ale materialelor şi serviciilor de construcţii.

    Aflaţi care sunt cele mai bune plasamente imobiliare ! Ce şi unde se va construi, care sunt proiectele în curs de execuţie şi toate informaţiile necesare unui investitor pe piaţa imobiliară (preţuri, tendinţe din Bucureşti şi din întreaga ţară).

    Locuinţe

    Proiecte

    Amenajări

    Materiale

    Fotoreportaj

    Preţuri

    Finanţare

    Investiţii

    Perspective

    Internaţional