Bursa Construcţiilor
Revista Bursa Construcţiilor nr. 8 / 2024

Vopsele: Luptă pentru menţinerea preţurilor

F.A. Materiale /

 Vopsele: Luptă pentru menţinerea preţurilor
  • document ataşat apasă aici pentru a descărca.

    Proiecte mai puţine şi costuri de producţie mai mari

    Piaţa de vopsele decorative s-a contractat în decursul anului trecut. Scăderea consumului a fost de circa 10-15%, apreciază producătorii din domeniu.

    Scăderea puterii de cumpărare a populaţiei a fost identificată ca principala cauză ce a determinat acest rezultat. Fenomenul a dus la o migrare către preţ a consumatorului final, apreciază Eugen Niculescu, Paint & Resins Division Manager Azur.

    Schimbarea continuă a trendurilor de consum, cursul euro, absorbirea impactului pe preţul final al produsului generat de creşterea costurilor cu materia primă, dar şi un început de an marcat de vremea nefavorabilă lucrărilor de construcţii şi renovări au constituit câteva dintre provocările anului 2012, apreciază Marius Văcăroiu, CEO Policolor - Orgachim.

    Piaţa a avut de suferit în cursul anului 2012 şi din cauza absenţei unor proiecte de construcţii care să impună furnizarea unor volume importante de vopsea, consideră Daniel Guzu, proprietarul Duraziv.

    Vânzările s-au bazat pe proiectele de renovare

    Consumul pe piaţa de vopsele a fost asigurat anul trecut în primul rând de proiectele de renovare, în condiţiile restrângerii numărului şi valorii inves­tiţiilor noi în construcţii.

    Daniel Guzu precizează: "Programul Prima Casă a fost unul de succes anul trecut, înregistrând un număr record de tranzacţii. Aceste achiziţii au presupus şi lucrări de renovare fie înainte de vânzarea imobilului, fie după intrarea în posesia acestuia. În cazul apartamentelor vechi, majoritare în ceea ce priveşte tranzacţiile în cadrul programului Prima Casă, cei mai mulţi dintre tinerii care au cumpărat un apartament au optat imediat pentru proiecte ample de reabilitare, personalizând imobilul în funcţie de preferinţe. Au fost alocate în acest sens bugete importante, de multe ori chiar de circa 10.000 de euro."

    O altă categorie de lucrări pentru care au fost livrate cantităţi importante de vopsele o reprezintă cele de finisare a micilor ansambluri imobiliare dezvoltate în anul 2012. În Capitală cea mai mare partea a activităţii în domeniul rezidenţial a fost concentrată în zona de sud.

    Producătorii de vopsele îşi pun speranţe în dezvoltarea pieţei de bricolaj. "2013 poate fi anul în care segmentul de Do-it-yourself poate căpăta o nouă amploare; ad literam, consumatorul se va orienta spre DIY şi spre culoare", consideră Marius Văcăroiu.

    Tencuielile decorative, creştere spectaculoasă în 2012

    Deşi piaţa de vopsele decorative a avut de suferit, totuşi 2012 a fost un an de succes pentru segmentul de tencuieli decorative. Creşterea cererii a fost generată de implementarea programului naţional de reabilitare termică, apreciază Dragoş Militaru, Director General Executiv Grup Fabryo Corporation-Atlas Paints.

    Pentru compania Duraziv tencuielile decorative au cumulat cea mai mare pondere a veniturilor, livrările de vopsele de interior şi exterior reprezentând doar 10% din venituri.

    Vopseaua lavabilă rămâne preferata românilor

    Pentru Grup Fabryo Corporation - Atlas Paints produsele de succes în 2012 au fost vopselele lavabile albe şi colorate, lacurile şi emailurile.

    Totodată, vopselele lavabile şi lacurile de lemn au reprezentat baza afacerilor companiei Cesal.

    Compania Duraziv apreciază că vopseaua albă este cel mai căutat produs al său.

    În cazul companiei Azur produsele pe bază de solvent au cea mai mare pondere în totalul produselor oferite dar compania încearcă să se dezvolte şi pe segmentul produselor pe bază de apă.

    Succesul unui produs este în mare parte determinat de strategia de promovare, Eugen Niculescu explică: "Pentru a avea succes la vânzări un produs trebuie să devină o marcă. Efortul pe care îl depune compania pentru acest obiectiv trebuie foarte bine planificat şi gestionat. Orice verigă lipsă dintr-un lanţ de capabilităţi te poate îndepărta de la ce ţi-ai propus. Chiar şi pentru cei care sunt interesaţi numai de preţ, mai devreme sau mai târziu vor realiza că de fapt cumpară o soluţie care are în spate un serviciu."

    Creşterea preţurilor în 2012 era iminentă

    Costul materiilor prime folosite în domeniul vopselelor a crescut foarte mult în ultimul an ceea ce a pus o presiune foarte mare pe preţurile produselor finale. La aceasta s-au adaugat şi evoluţia ascendentă a cursului valutar, precum şi scumpirea carburanţilor.

    Nivelul preţurilor în 2012 la principalele produse a fost în medie de 13-16 lei pe litru de vopsea premium şi de 5-6 lei pe litru de vopsea pe segment mainstream, precizează Marius Văcăroiu.

    Per ansamblu, în 2012 industria vopselelor a înregistrat o creştere a preţurilor de 10%, estimează Daniel Guzu.

    Este o majorare mică, ce nu reflectă decât într-o măsură redusă creşterea costurilor cu materiile prime. Producătorii au încercat pe cât posibil să menţină preţurile finale ceea ce le-a afectat negativ marja de profit, care oricum se situa la un nivel scăzut, explică Eugen Niculescu.

    Totuşi Ioan Gădălean, director general Cesal, susţine că a reuşit să nu majoreze preţurile în decursul anului trecut.

    În 2013 producătorii de vopsele speră că nu vor exista variaţii mari ale costurilor materiilor prime şi astfel vor putea menţine preţurile produselor finale.

    Anul acesta, deşi nu se aşteaptă la o creştere majoră a pieţei, reprezentanţii companiei Policolor sunt optimişti în privinţa consumului şi îşi propun să absoarbă impactul pe care creşterea preţurilor la utilităţi îl va aduce consumatorilor industriali. "Ne vom păstra politica de preţ şi vom creşte constant calitatea produselor pe toate segmentele", afirmă Marius Văcăroiu.

    2012, un an al schimbărilor

    Anul trecut a adus numeroase schimbări la nivelul jucătorilor de pe piaţa de vopsele. Companii noi au intrat pe piaţă iar altele mai vechi s-au retras. De asemenea, au existat fuziuni, achiziţii, numiri de noi manageri, precizează Daniel Guzu.

    Cea mai notabilă schimbare a reprezentat-o fuziunea dintre Fabryo Corporation şi Atlas Paints, finalizată la începutul acestui an. Companiile fac acum parte din acelaşi grup dar cele două entităţi legale vor continua să activeze pe piaţă în 2013. Principalii acţionari al grupului sunt compania de investiţii suedeză Oresa Ventures şi Chroma Holdings.

    Aflat încă în consolidare, acest sector este extrem de concurenţial, cu mulţi jucători locali. "2013 poate fi un an al restructurării companiilor care contează", este de părere Marius Văcăroiu.

    În 2012 s-a resimţit şi o schimbare de mentalitate a cumpărătorilor, con­sumatorii îndreptându-şi atenţia spre produsele ecologice şi cele de nişă.

    Având în vedere experienţa cumulată în aceşti ani de criză piaţa are potenţial de creştere în 2013 şi în anii următori, apreciază Daniel Guzu.

    Policolor: Peste 20.000 de tone de vopsea vândute în 2012

    Peste 20.000 de tone de vopsea şi produse conexe fabricate de Policolor au fost vândute în ţara noastră în 2012. Mai mult de 700 de tone de vopsea din această cantitate a revenit produselor lansate anul trecut.

    Toate produsele Policolor au început să fie testate în paralel în laboratoare din Germania. "În urma rezultatelor obţinute până în prezent luăm în calcul încheierea unor parteneriate cu distribuitori pentru piaţa germană şi italiană" declară Marius Văcăroiu, CEO Policolor - Orgachim.

    În ţară, anul trecut numărul magazinelor tradiţionale în care produsele companiei sunt listate a crescut de la 1.800 la 2.055.

    Duraziv: Ţinta vizează afaceri de 5 milioane euro pe segmentul de vopsele

    Cele mai performate divizii ale Duraziv au fost cele de adezivi şi de vopsele, în schimb divizia de metale a generat volume de vânzări mai reduse comparativ cu alţi ani, ne-a declarat Daniel Guzu, proprietarul Duraziv.

    Divizia de vopsele a reuşit să aducă venituri totale de peste 3 milioane de euro, înregistrând cele mai mari creşteri în cadrul business-ului.

    Investiţiile derulate de companie în decursul anului trecut au vizat mărirea capacităţii de producţie vopsele. O nouă hală de producţie a fost inaugurată la Popeşti-Leordeni, capacitatea acesteia fiind de 50.000 de tone pe an.

    Valoarea totală a investiţiilor realizate anul trecut s-a ridicat la 2 milioane de euro. Daniel Guzu precizează: "Nu ne vom opri aici şi vom continua să dezvoltăm acest segment şi în 2013. Există un potenţial mare de creştere. Capacităţile de producţie de vopsele actuale sunt mari. Aşteptăm să ajungem în punctul în care să folosim aceste linii la capacitatea maximă. Dorim să creştem pe vopsele şi să ne apropiem de pragul de 5 milioane euro cât de curând."

    Grup Fabryo Corporation-Atlas Paints: Creştere estimată a cifrei de afaceri cu minim 10%

    Grupul de companii Fabryo Corporation-Atlas Paints a depăşit în 2012 cifra de afaceri de 39 milioane euro pe segmentul de acoperiri decorative (lacuri, vopsele lavabile, emailuri si tencuieli). Tendinţa a fost de creştere în comparaţie cu anul anterior.

    "Deţinem cea mai mare capacitate de producţie din Romania şi, probabil, din Europa de Sud-Est. Ne-am propus să creştem cifra de afaceri cu minim 10% în 2013", ne-a declarat Dragoş Militaru, Director General Executiv Grup Fabryo Corporation-Atlas Paints.

    Azur: 2012 a adus o creştere cu 19% a cifrei de afaceri

    Afacerile Azur au crescut în 2012 atât pe piaţa internă, cât şi la export. Comparativ cu 2011, creşterea înregistrată s-a ridicat la circa 19%. Pentru acest an conducerea companiei şi-a propus o nouă creştere a cifrei de afaceri. Cu toate acestea prudenţa este recomandabilă având în vedere semnele de stagnare de pe pieţele externe.

    "Avem un plan de investiţii pe termen mediu şi lung care vizează atât creşteri de capacităţi de producţie, cât şi optimizări de procese," afirmă Eugen Niculescu, Paint & Resins Division Manager Azur.

    Cesal: Vânzări duble anul trecut

    Cesal şi-a dublat vânzările de vopsele în cursul anului 2012 comparativ cu anul precedent.

    Anul acesta compania speră să realizeze o nouă dublare a vânzărilor. Pentru realizarea acestei creşteri compania va inaugura o nouă linie de fabricaţie pe platforma Cesal de la Fundulea.

    Ştirile zilei

    Revista
    BURSA Construcţiilor

    Vreţi să fiţi la curent cu proiectele iniţiate sau în dezvoltare pe întreg cuprinsul ţării? Care sunt planurile autorităţilor locale în ceea ce priveşte investiţiile în construcţia de locuinţe, spaţii comerciale şi de birouri, infrastructură?

    Vreţi să aflaţi noutăţile pe piaţa materialelor de construcţie?

    Peste optzeci de pagini cu informaţii utile în revista "Bursa Construcţiilor"!

    În exclusivitate - devize pe proiect, preţurile medii ale materialelor şi serviciilor de construcţii.

    Aflaţi care sunt cele mai bune plasamente imobiliare ! Ce şi unde se va construi, care sunt proiectele în curs de execuţie şi toate informaţiile necesare unui investitor pe piaţa imobiliară (preţuri, tendinţe din Bucureşti şi din întreaga ţară).

    Locuinţe

    Piaţa Imobiliară

    Proiecte

    Amenajări

    Smart City

    Materiale

    Preţuri

    Finanţare

    Investiţii

    Perspective

    Companii

    Internaţional