Bursa Construcţiilor
Revista Bursa Construcţiilor nr. 8 / 2024

Cushman & Wakefield Echinox: Costurile de amenajare a birourilor au crescut cu până la 30% în 2022

S.B. Ştirile Zilei /

Cushman & Wakefield Echinox: Costurile de amenajare a birourilor au crescut cu până la 30% în 2022

Costul mediu pentru amenajarea spaţiilor de birouri a crescut în 2022 cu 20-30%, pe fondul creşterii preţurilor, sincopelor lanţurilor de aprovizionare, scumpirii materiilor prime şi a materialelor, dar şi a forţei de muncă, astfel că pentru amenajarea unui metru pătrat de birouri companiile au plătit în medie 820 euro, arată datele companiei de consultanţă imobiliară Cushman & Wakefield Echinox.

În funcţie de complexitatea proiectului, a materialelor şi a soluţiilor utilizate, dar şi a sistemelor tehnice şi de securitate implementate, bugetele totale pot varia de la circa 600 de euro/metru pătrat până la peste 1.200 de euro/metru pătrat. Costurile cu lucrările de fit-out arhitectura şi instalaţiile (50%) şi cu mobilierul (circa 30%) reprezintă cea mai mare pondere în costul total şi au fost impactate cel mai mult de creşterea preţurilor. Sistemele audio-video si tehnologia de IT, precum şi serviciile de project management şi proiectare reprezintă celelalte componente ale costurilor totale pentru amenajarea spaţiilor de birouri.

Ana Stroie, Business Development Manager - Project Management Department Cushman & Wakefield Echinox: "Creşterea preţurilor determinată de întreruperile de la nivelul lanţurilor de aprovizionare, dar şi dificultăţile legate de disponibilitatea forţei de muncă specializată au avut un impact major asupra costurilor de amenajare a spaţiilor de birouri. În acest context, am observat o creştere a cererii de servicii de project management, companiile apreciind beneficiile angajării unui manager de proiect care să urmărească implementarea procesului de amenajare a spaţiului, cu scopul de a reduce riscurile de întârziere şi de depăşire a bugetelor iniţiale, dar şi pentru a se asigura că sunt utilizate cele mai moderne şi eficiente soluţii din punct vedere al standardelor de sustenabilitate".

Costurile din România rămân printre cele mai reduse din Europa Centrală şi de Est, iar perspectivele sunt pozitive având în vedere că cel puţin pentru moment nu mai vedem sincope în lanţurile de aprovizionare, iar preţurile s-au stabilizat.

Bugetele pe care companiile sunt dispuse să le aloce pentru amenajarea birourilor vor continua însă să crească, nevoia de flexibilitate, de realizarea de spaţii colaborative şi implementarea de măsuri pentru a crea un mediu "green" şi sustenabil necesitând fonduri suplimentare.

În acest context, companiile alocă fonduri mai mari pentru sisteme audio-video şi soluţii tehnice care permit colaborarea în cele mai bune condiţii pentru angajaţii care lucrează remote sau din birou, pentru soluţii care oferă flexibilitate spaţiilor, cum ar fi pereţi mobili, dulapuri şi ecrane interactive portabile, phonebooth-uri etc.

Serviciile de project management presupun conducerea, coordonarea şi supravegherea proiectelor de amenajarea a spaţiilor - birouri, retail, rezidenţial, mixed use, industriale şi logistice - alături de echipa de proiectare, consultanţi şi antreprenori, pentru toate etapele principale ale proiectului.

Departamentul de Project Management al companiei Cushman & Wakefield Echinox a realizat în ultimii doi ani proiecte cu o suprafaţă de 560.000 de metri pătraţi reprezentând birouri, spaţii de retail, industriale şi de logistică, atât pentru proprietari, cât şi pentru chiriaşi. Pe segmentul de birouri, proiectele finalizate au implicat un buget de circa 60 milioane de euro.

Creşterea cererii de servicii de project management a venit atât din partea companiilor mari, care, fie au închiriat spaţii noi, fie şi-au reconfigurat spaţiile ca urmare a adoptării modelului hybrid de lucru şi a implementării de facilităţi pentru atragerea şi retenţia angajaţilor în birouri, cât şi din partea firmelor mai mici, care au început să fie din ce în ce mai active pe piaţa închirierilor de birouri.

De remarcat, interesul crescut din partea companiilor mici şi mijlocii, cu 50-100 de angajaţi, care şi-au mutat birourile din clădiri de clasa B sau vile, în spaţii de birouri de clasa A, şi care vor să-şi amenajeze spaţiul de lucru în linie cu standardele acestor clădiri.

Revista
BURSA Construcţiilor

Vreţi să fiţi la curent cu proiectele iniţiate sau în dezvoltare pe întreg cuprinsul ţării? Care sunt planurile autorităţilor locale în ceea ce priveşte investiţiile în construcţia de locuinţe, spaţii comerciale şi de birouri, infrastructură?

Vreţi să aflaţi noutăţile pe piaţa materialelor de construcţie?

Peste optzeci de pagini cu informaţii utile în revista "Bursa Construcţiilor"!

În exclusivitate - devize pe proiect, preţurile medii ale materialelor şi serviciilor de construcţii.

Aflaţi care sunt cele mai bune plasamente imobiliare ! Ce şi unde se va construi, care sunt proiectele în curs de execuţie şi toate informaţiile necesare unui investitor pe piaţa imobiliară (preţuri, tendinţe din Bucureşti şi din întreaga ţară).

Locuinţe

Piaţa Imobiliară

Proiecte

Amenajări

Smart City

Materiale

Preţuri

Finanţare

Investiţii

Perspective

Companii

Internaţional