Grupul TeraPlast a avut o cifră de afaceri în creştere în semestrul 1 din 2022, dar într-un ritm inferior intervalelor precedente, ca efect al unui mediu economic radical modificat, ceea ce a afectat performanţele. Degradarea climatului, vizibilă încă de la începutul anului, s-a accentuat în trimestrul 2.
Cifra de afaceri aferentă semestrului 1/2022 a crescut cu 37%, la 373,6 milioane de lei. EBITDA s-a situat la 35,7 milioane de lei, în scădere cu 16% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Marja EBITDA s-a menţinut la nivelurile ţintite pentru liniile de business Instalaţii şi Granule, însă marja la nivel de Grup a fost afectată de rezultatele TeraGlass şi TeraBio Pack. Profitul net a cunoscut o contracţie, până la 16,4 milioane de lei (S1/2021: 28,7 milioane lei), pe un puternic efect de bază şi ca urmare a punerii în funcţiune a noilor investiţii, care sunt încă în faza de "ramp up".
O evoluţie excelentă au cunoscut-o exporturile care, în primul semestru au atins nivelul de 63,8 milioane de lei, în creştere cu 79% comparativ cu S1 2021.
Avansul este dublu faţă de ţinta de creştere cu 40% an/an propusă de Grup. Ponderea exporturilor în totalul cifrei de afaceri a urcat de la 13% în S1/2021 la 17% în S1/2022.
Chiar şi într-un context complex, divizia de Instalaţii, cu cea mai mare pondere în rezultatul consolidat la nivel de grup, a avut o EBITDA în creştere şi o cifră de afaceri solidă majorată cu 37% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut şi a menţinut o marjă EBITDA de două cifre: 12,4%. Un factor esenţial care a determinat evoluţia bună a fost utilizarea intensivă a materialului reciclat. Acesta reprezintă un avantaj competitiv în condiţiile actuale de piaţă şi contribuie semnificativ la gestionarea optimă a costurilor.
Rezultatul consolidat la nivel de Grup a fost afectat de evoluţii sub estimări ale diviziilor Ferestre&Uşi şi Ambalaje flexibile. Aceasta din urmă nu şi-a atins pragul de rentabilitate din cauza procesului standard de pătrundere pe piaţă: clienţii cer mostre pentru testare, iar între testare şi comanda efectivă trece un interval de timp apreciabil, prelungit de contextul general de piaţă. Acest proces implică loturi mici, costuri suplimentare de producţie şi o perioadă mai lungă de optimizare a acestei linii de business. Însă aceasta este o piaţă cu un potenţial ridicat, care va contribui la rezultatele viitoare. Un impuls pentru producţia de ambalaje biodegradabile este aşteptat în urma câştigării unor licitaţii cu mari lanţuri de magazine, care vor deveni efective în ultima parte a anului curent.
EBITDA negativă a TeraGlass a provenit din actualizarea lentă a preţurilor în funcţie de noile costuri. Situaţia s-a îmbunătăţit semnificativ în iunie, când, în baza contractelor renegociate, care reflectă costurile actuale, divizia a avut o marjă EBITDA pozitivă, de 5,5%, care a ameliorat evoluţia din lunile anterioare şi în acelaşi timp imprimă un sens ascendent profitabilităţii în semestrul 2.
În ansamblu, rezultatele Grupului TeraPlast au fost grevate de o evoluţie sub aşteptări a sectorului construcţii din România. Acesta a crescut la nivel general doar cu 1,3% între ianuarie şi mai 2022 comparativ cu primele 5 luni din 2021, dar segmentul lucrărilor inginereşti (unde se regăsesc investiţiile publice în infrastructură) a cunoscut o contracţie de peste 10% în acelaşi interval. Sectorul s-a confruntat cu întârzieri mari, atât la lansarea unor noi licitaţii, cât şi la indexarea contractelor vechi în funcţie de noile costuri. Au apărut blocaje, iar activitatea pe şantiere a stagnat.
Grupul a temporizat creşterea capacităţilor de producţie în funcţie de factorii care determină piaţa. În acelaşi timp investiţiile programate, cum ar fi noua fabrică de folii stretch avansează, iar proiecte începute, ca unitatea de ţevi pentru apă şi gaz (cu diametre de până la 1200 mm), au devenit operaţionale în trimestrul 2.
"Rezultatele Grupului au rămas într-un teritoriu care arată rezilienţa business-ului. Diviziile principale şi cu tradiţie în Grup au avut evoluţii bune chiar dacă mediul economic a devenit incomparabil mai dificil faţă de anul trecut.
Dificultăţile pe segmentele noi, cauzate de perioade de maturizare a investiţiilor noi mai lungi decât ne-am aşteptat sau de unele întârzieri la renegocierea contractelor vor fi depăşite. " a afirmat Ioana Birta, directorul financiar TeraPlast Group. "Rămânem la fel de determinaţi în creşterea profitabilităţii Grupului prin diverse măsuri şi pârghii, în ciuda unor fenomene adverse, cum au fost cele de care ne-am lovit: materii prime scumpe sau blocaje în domeniul construcţiilor. Ţintim în continuare creşteri cu două cifre, dar adaptate la noua realitate economică."
Revizuirea ţintelor bugetate
Condiţiile de piaţă, influenţate major de factori externi cu implicaţii geopolitice, au dus la revizuirea negativă a majorităţii proiecţiilor din acest an de către autorităţile publice sau instituţiile internaţionale. Evoluţiile recente obligă şi Grupul TeraPlast la revizuirea ţintelor bugetate pentru acest an, printr-o reaşezare a aşteptărilor care să reflecte contextul advers care s-a dezvoltat de la stabilirea iniţială a obiectivelor.
"Bugetul construit iniţial a avut în vedere un scenariu macroeconomic mult mai favorabil, pe o altă traiectorie decât cea care s-a concretizat. Din păcate, încă nu avem pornite niciunele dintre programele de infrastructură anunţate (PNRR, Anghel Saligny). În plus, vedem întârzieri la implementare chiar şi în proiectele de pe POIM, în special din cauza creşterii preţurilor materialelor de construcţii, neajustate suficient" a declarat Vlad Neacşu, membru în Consiliul de Administraţie. Comparativ cu ţintele iniţiale, datele revizuite sunt reduse cu 10% la nivelul cifrei de afaceri şi cu 26% la nivel de EBITDA.
Noua proiecţie pentru 2022 are în vedere o creştere cu 15% a cifrei de afaceri, cu 12% a EBITDA comparativ cu 2021 şi menţinerea unei marje EBITDA pentru întreg Grupul de două cifre, respectiv 11,8%. Principalele surse de creştere rămân Instalaţiile şi Reciclarea, iar un efect pozitiv este aşteptat dintr-o potenţială redinamizare a lucrărilor de infrastructură în a doua parte a trimestrului 3. Pentru linia de Granule, Grupul îşi propune o EBITDA de de peste 20 milioane de lei şi o marjă de 13,7%. Profitul net va fi similar celui de anul trecut, când Grupul a înregistrat un profit net din activitatea operaţională de 42,3 milioane de lei.