Specialiştii consideră că dezvoltatorii de proiecte de retail vor accelera ritmul inaugurării în oraşele din jurul capitalei sau a oraselor mari a unor facilităţi de retail menite să satisfacă nevoia de consum şi anume: mici galerii sau hipermarket-uri ancoră cu doar câteva spaţii independente pentru comerţ şi servicii, potrivit unui comunicat remis redacţiei.
Conform comunicatului, retailul presupune adaptarea jucătorilor din industrie la cerinţele pieţii, centrele comerciale vor însemna din ce în ce mai mult proximitate, apropierea fizică de consumatori, implicit crearea de cât mai multe facilităţi pentru aceşti cumpărători din medii sub-urbane şi rurale.
"Anul acesta, construcţia de mall-uri va fi mult diminuată, dar vom sta foarte bine pe construcţia de strip mall-uri (mall-uri în aer liber), family center şi de ceea ce noi, specialiştii din retail numim generic spaţii comerciale. Acestea din urmă nu vor fi toate construite de la zero, multe vor fi reconvertite, acest lucru presupune şi retaileri noi care intră pe piaţă şi, pentru a le face loc, se va mişca puzzle-ul în interiorul centrelor comerciale. O altă tendinţă care va fi din ce în ce mai des întâlnită este cea a dezvoltării de proiecte cu dublă utilitate (mixt use). Proiecte în care spaţiile destinate birourilor şi locuinţelor au ponderea principală, dar care vor integra şi componenta de retail", declară Matius Ichim, Fondator platforma digitală @Prioretail.ro
"În România, în 2023 nu cred ca se vor mai deschide mall-uri în adevăratul sens al cuvântului (cu un mix de chiriaşi amplu, cu cinematografe, branduri puternice, parcări, food-court-uri generoase şi servicii multiple de entertainment), cu excepţia celui din Craiova. Acolo dezvoltatorul are în plan să deschidă mai mult decât un mall, vrea să construiască pe lângă mall-ul propriu-zis mai multe ancore, respectiv clădiri de birouri, apartamente, probabil şi un hotel. Motivele pentru care această expansiune a mall-urilor este pusă pe hold au legătură cu: scumpirile repetate ale materialelor de construcţii (aproximativ 30-40%), cu creşterile salariale, cu lipsa stocurilor, cu imprevizibilitatea din piaţă, cu saturaţia cu astfel de mall-uri, shopping park-uri. Ne aşteptăm ca în acest context, retailerii şi dezvoltatorii să-şi adapteze portofoliul de proiecte în funcţie de specificul regiunii şi de puterea financiară a consumatorilor prin atacarea eşalonului doi de oraşe până la depăşirea perioadei aceasteia tulbure. Posibila criză anunţată va fi un bun prilej pentru retaileri şi operatorii de centre comerciale active din piaţă pentru a demara renovări, reamenajări, rebranduiri, relocări şi repoziţionări", declară Marian Ciupitu, Director General Terano Construct.
"Mă aştept, pentru următorii ani, să observăm şi o extensie semnificativă a numărului de metri pătraţi în centrele comerciale operaţionale şi care performează deja foarte bine, dar care se confruntă cu o cerere foarte mare de la branduri care îşi doresc prezenţa acolo, însă sunt nevoite să aştepte să se ivească oportunitatea. Pe lângă extensii, o altă direcţie care va sprijini domeniul construcţiei, arhitecturii şi serviciilor conexe pentru retail sunt renovările spaţiilor comune, a food-court-urilor din centrele comerciale deschise din 2000 până în prezent. Sunt foarte multe astfel de centre comerciale care au mai mult de 15 ani deja şi care nu mai au acel look de la început, nu mai oferă acea atmosferă cu care centrele comerciale şi-au obişnuit vizitatorii. Ca orice spaţiu de retail care se adresează unui public dinamic, contemporan, din ce în ce mai pretenţios, mall-urile ca şi simbol vor trebui să faca un refit, să-şi înnoiască imaginea", declară Matius Ichim, potrivit comunicatului.