Bursa Construcţiilor
Revista Bursa Construcţiilor nr. 5 / 2024

Autorităţile din Alba au dublat bugetele de investiţii în acest an

F.A. Investiţii /

Autorităţile din Alba au dublat bugetele de investiţii în acest an

Investiţiile din Judeţul Alba se măresc, de la an la an, în mod semnificativ, procentul de fonduri publice alocate în acest scop având o rată de creştere cuprinsă între 25 şi 50%. "Practic, regiunea VII centru în modul general, Judeţul Alba în special, înregis-trează una din cele mai mari rate de creştere economică din întreaga Europă", ne-a declarat Dan Mihai Popescu, director executiv al Direcţiei Tehnice din cadrul Consiliului Judeţean Alba.

Această evoluţie ne-a fost confirmată şi de Silvia Moldovan, director al Direcţiei Tehnice din cadrul Primăriei Alba Iulia, care ne-a arătat că investiţiile din municipiu au crescut cu cel puţin 25% în ultimul an, deşi impresia generală - din punct de vedere al lucrărilor, este că procentul ar fi mult mai mare.

Credite externe şi obligaţiuni pentru investiţii

Astfel, în urmă cu 2-3 ani, singurele lucrări angajate de autorităţile publice din Judeţul Alba se limitau la întreţineri şi reparaţii, lucru deloc convenabil în condiţiile în care numeroase elemente de infrastructură erau într-o stare deplorabilă. În fiecare an, investiţiile în infrastructură s-au dublat. "Acum am ajuns să reabilităm complet o sumedenie de drumuri, unele chiar de la nivelul de balast", ne-a spus Dan Mihai Popescu. Situaţia este valabilă şi pentru municipiu, cu precădere în ultimii doi ani.

Dacă în 2004, bugetul CJ Alba pentru lucrări de infrastructură rutieră era de numai circa 10 milioane de lei, anul trecut ajunsese deja la 60 milioane de lei. În acest an, banii pentru investiţii se cifrează la 126 milioane de lei. Semnificativă este creşterea fondurilor alocate de municipalitatea din Alba Iulia. În 2006, bugetul de investiţii era de 34 milioane de lei, pentru ca în acest an fondurile să ajungă la 47,13 milioane de lei.

Creşterile semnificative au fost cauzate nu numai de ridicarea gradului de încasări la bugetul local, ci şi de contractarea de credite externe precum şi de obţinerea de fonduri structurale nerambursabile. În cazul CJ Alba, este vorba de un credit de 50 milioane de lei, contractat la "Dexia Comunal Credit". La sporirea fondurilor bugetare a contribuit şi mărirea cotei de alocaţii din TVA pentru lucrările de infrastructură. La rândul său, municipalitatea a procedat la emiterea de obligaţiuni şi obţinerea de credite bancare în cuantum de circa 20,5 milioane de lei, la care se adaugă cele 24,58 milioane de lei de la bugetul local şi 1,85 milioane de lei din fonduri europene nerambursabile.

Infrastructură nouă pentru două cartiere

Una dintre cele mai importante investiţii ale municipalităţii din Alba Iulia - care va continua şi în următorii ani - este constituită de reabilitarea şi realizarea infrastructurii pe mai multe străzi din cartierele oraşului. În acest an, totalul fondurilor alocate pentru modernizări şi reparaţii capitale la drumuri se cifrează la 17,2 milioane de lei. Restul banilor pentru investiţii sunt destinaţi reţelelor edilitare (11,92 milioane de lei) şi reparaţiilor în şcoli (9,22 milioane de lei).

Cele mai importante lucrări vizează străzile din cartierele Cloşca III şi Cloşca IV. Invesţiile au fost demarate în această vară, au un cuantum de aproximativ 13,5 milioane de lei şi presupun reabilitarea unei suprafeţe totale de aproape 14,45 hectare. Lucrările din cartierul Cloşca III se întind pe o suprafaţă de 6,75 hectare şi vor fi realizate într-o perioadă de nouă luni la un cost de 6,54 milioane de lei. Este vorba de reabilitarea totală a nouă străzi - Poligonului, Ulmului, Energiei, Toporaşilor, Ştefan cel Mare, Mircea cel Bătrân, Bădişor Avântului şi Cloşca - în lungime totală de 3,7 km liniari. Executarea lucrărilor a fost încredinţată SC "Gota" SRL.

Lucrările din cartierul Cloşca IV vor costa 6,93 milioane de lei şi privesc o suprafaţă totală de 7,73 hectare, respectiv şase străzi - Tulnicului, BP Haşdeu, Gheorghe Bariţiu, Ştefan Cel Mare, Dr Ion Raţiu, Mareşal Ion Antonescu, în lungime totală de 2,1 km liniari. Executarea lucrării este în sarcina SC "Simex" SRL Alba Iulia. Totodată, au intrat în lucru, în această vară, alte trei artere importante care realizează legătura între diferite străzi intens circulate: Marcus Aurelius (legătura Calea Moţilor - Septimius Severus); Octavian Goga (legătura Încoronării - Mihai Viteazu) şi Olteniei (legătura Ferdinand - Plevnei - Ion Arion). Suprafaţa totală de reabilitat este de 1,75 hectare de carosabil şi trotuare. Execuţia în acest caz a fost încredinţată SC "Drum Art" SRL Alba Iulia.

Într-un stadiu avansat de execuţie este şi realizarea reţelei de apă şi canalizare în zona de locuinţe colective Goldiş (pe străzile Transilvania, Macului şi Gladiolelor), proiect derulat în colaborare cu Ministerul Mediului, cu termen de finalizare în anul 2008. Aceasta presupune realizarea unei reţele de apă de 8,3 km precum şi a canalizării în lungime de 4,5 km.

Preocupare pentru infrastructura turistică

Atât Primăria Alba Iulia, cât şi CJ Alba manifestă o intensă preocupare pentru dezvoltarea turismului şi, mai ales, a infrastructurii rutiere necesară pentru acest sector de activitate. În ceea ce priveşte municipalitatea, unul din cele mai importante proiecte referitoare la infrastructura turistică este legat de valorificarea Cetăţii Vauban. La finele anului trecut, a fost finalizat proiectul de introducere a apei curente şi canalizării atât în cetatea propriu-zisă, cât şi în partea ce ţine de fortificaţii. Investiţia are finanţare SAMTID. Încă dinainte de finalizarea acestui proiect, imediat după obţinerea proprietăţii asupra unei bune părţi a terenului, s-a trecut la concesionarea sa pe bucăţi în scopul dezvoltării unor obiective de agrement.

Astfel, la finele lunii august, existau nu mai puţin de 20 de concesionări în cadrul cetăţii Vauban. Câteva au fost retrase pentru că nu s-au realizat investiţiile promise. În rest, investitorii au realizat diferite obiective de la baruri şi cluburi până la Muzeul Vinului şi spaţii pentru artişti. Un alt obiectiv muzeal important este constituit de "Traseul celor trei fortificaţii", care va fi mai bine valorificat.

Şi investiţiile CJ Alba cuprind obiective importante. Astfel, a fost refăcut, în aceas-tă primăvară, drumul judeţean care face legătura între DN 74 în zona Câmpeni şi comuna Avram Iancu (Câmpeni - Orădăieşti - Vidra - Avram Iancu). Situat pe valea Arieşului mic, starea deplorabilă a drumului a fost adesea invocată de către localnici şi autorităţile din zona respectivă ca unul dintre principalii factori care au împiedicat dezvoltarea turis-tică a zonei.

Totodată, a fost refăcut drumul dintre Gârda de sus şi Gheţar, în lungime de 8 km, precum şi drumul judeţean Horea - Mătişeşti din interiorul comunei Horea, necesar pentru dezvoltarea turismului. Printre investiţiile realizate de către CJ Alba, mai sunt drumurile Unirea II: Ocna Mureş - Vama Seacă - Silea - Fărău - limita judeţului Mureş, în lungime aproape 22 km şi a cărui valoare este de 18,5 milioane de lei, precum şi DJ 107M în lungime de 25 km care porneşte de la limita Judeţului Cluj pe direcţia Rîmetea - Colţeşti - Vălişoara.

Împrumuturi mai mari pentru lucrările din următorii ani

Atât Sivia Moldovan, cât şi Dan Popescu ne-au declarat că autorităţilor vor mai face împrumuturi pentru finanţarea unor proiecte noi de infrastructură. "Cu siguranţă că va exista capacitate de a suporta împrumuturi noi, iar creditul din care am finanţat lucrările până acum este numai un început", ne-a spus domnul Popescu. La finele lunii august, erau în lucru studiile pentru a demara licitaţiile pentru un număr de 10 drumuri cu lungimi cuprinse între 10 şi 25 km. Domnia sa ne-a mai precizat că problemele drumurilor judeţene vor fi rezolvate, în mare parte, în câţiva ani. Rămâne, însă, nerezolvată situaţia DN 75 - spre Oradea precum şi a DN 74 şi DN 74A spre Deva, artere care nu ţin de administraţia judeţeană.

Primăria Alba Iulia intenţionează contracteze încă un credit, în valoare de 32 mi-lioa-ne de lei, lucrările urmând să fie scoase la licitaţie în această toamnă. Din împrumutul care urmează să fie contractat, vor fi reparate patru artere din cartierul Ampoi III (Ştefan Manciutea; Emil Racoviţă; Orizontului) cu o valoare estimată a lucrărilor de 6,48 milioane de lei şi termen de execuţie 24 de luni. În lungime de 3 km liniari, străzile din cartierul Ampoi III presupun reabilitarea unei suprafeţe de 1,83 hectare de trotuare, zone verzi şi parcări.

Un alt proiect de anvergură este reprezentat de reabilitarea străzilor din cartierul Lunca Nouă, lucrare estimată la 13,19 milioane de lei. Această lucrare presupune modernizarea a cinci străzi (Bujorului, Margaretelor, Craivei, Muncii, Vasile Alecsandri) în lungime totală de 4,3 km liniari. Este vorba despre reabilitarea unei suprafeţe totale de 2,58 hectare de trotuare, zone verzi, 409 locuri de parcare, locuri de joacă şi platforme gospodăreşti. Din acelaşi împrumut, urmează să fie modernizate şi patru străzi din zona "Schit" (Pinului, Grigorescu, Vasile Goldiş şi Franciscană), lucrare estimată la 7,22 mi-lioa-ne de lei, care presupune modernizarea carosabilului, trotuarelor şi a canalizării pluviale. În fine, încă circa 1,5 milioane de lei vor fi des-tinate reabilitării reţe-lelor de canalizare de pe mai multe străzi mai mici.

Zona centrală îşi schimbă înfăţişarea

Investiţiile din Municipiul Alba Iulia vor înghiţi, în acest an, 47,13 milioane de lei din buget şi credite. Printre obiective se numără şi îmbunătăţirea zonei centrale. Deşi pare o investiţie mică, amplasarea fântânii din parcul Unirii - lucrare în valoare de 2,36 milioane de lei, a schimbat radical aspectul acestei locaţii. Cealaltă investiţie se referă la reabilitarea Pieţei Iuliu Maniu, coroborată cu efetuarea unor lucrări în parcul Centru Civic. Investiţia presupune refuncţionalizarea urbană a acestui obiectiv, lucrare în valoare de 3,23 milioane de lei, cu schimbarea integrală a infrastructurii.

Lucrările se vor desfăşura în trei etape orientate către piaţa propriu zisă şi obiectivele aferente ei: Strada Frederic Mistral, Strada Avram Iancu şi partea de pietonal care ţine de Strada Ardealului - una din principalele artere din Alba Iulia. Silvia Moldovan ne-a precizat că durata primei etape de execuţie - începută în luna iulie a acestui an - este estimată la circa 12 luni. Toate lucrările care vor fi executate în Piaţa Iuliu Maniu privesc o suprafaţă totală de peste două hectare de teren. În piaţa propriu-zisă, se vor realiza şi pavaje din pavele de beton şi piatră naturală. Pe lângă acestea este planificată o zonă de vegetaţie verde înaltă, precum şi dotarea cu mobilier urban. În plus, piaţa va beneficia de două fântâni arteziene şi stâlpi de iluminat public. La final, piaţa va deveni un parc, ceea ce presupune şi o extindere a parcului Centrul Civic, care se întinde de-a lungul întregii străzi Ardealului de la intersecţia cu Calea Moţilor şi până la Casa de Cultură a studenţilor.

Ştirile zilei

Revista
BURSA Construcţiilor

Vreţi să fiţi la curent cu proiectele iniţiate sau în dezvoltare pe întreg cuprinsul ţării? Care sunt planurile autorităţilor locale în ceea ce priveşte investiţiile în construcţia de locuinţe, spaţii comerciale şi de birouri, infrastructură?

Vreţi să aflaţi noutăţile pe piaţa materialelor de construcţie?

Peste optzeci de pagini cu informaţii utile în revista "Bursa Construcţiilor"!

În exclusivitate - devize pe proiect, preţurile medii ale materialelor şi serviciilor de construcţii.

Aflaţi care sunt cele mai bune plasamente imobiliare ! Ce şi unde se va construi, care sunt proiectele în curs de execuţie şi toate informaţiile necesare unui investitor pe piaţa imobiliară (preţuri, tendinţe din Bucureşti şi din întreaga ţară).

Locuinţe

Piaţa Imobiliară

Amenajări

Materiale

Fotoreportaj

Preţuri

Finanţare

Investiţii

Legea

Internaţional