CBRE RESEARCH:"Tehnologia clădirilor inteligente - considerent important în alegerea spaţiilor de birouri"
Smart City / 18 noiembrie 2019

Elena Morariu, CBRE şi Tudor Ionescu, CBRE
Majoritatea (70%) celor care ocupă clădirile de birouri din Europa Centrală şi de Est (ECE) intenţionează să crească nivelul de investiţii în tehnologia imobiliară, în următorii ani, într-o direcţie axată în principal pe latura umană, potrivit studiului Proptech Index 2019, realizat de CBRE Research. Acesta arată că o nouă generaţie de consumatori şi angajaţi (în special Millennials şi Gen Z) obligă angajatorii şi proprietarii să admită faptul că tehnologia este esenţială la locul de muncă.
Totodată, 30% dintre companiile analizate de CBRE Research consideră că tehnologia clădirilor inteligente reprezintă un considerent important în alegerea unui spaţiu de birouri.
Studiul Proptech Index 2019 privind nivelul progresului tehnologic al clădirilor de birouri a fost realizat în şase capitale din cadrul ECE: Varşovia, Bratislava, Praga, Viena, Budapesta şi Bucureşti, fiind analizate 79 de clădiri de birouri situate în cele mai prestigioase cartiere cu proprietăţi moderne din cadrul acestor oraşe. Din Bucureşti, au fost selectate 16 clădiri pentru acest studiu.
Situate în top din acest punct de vedere, 81% dintre clădirile de birouri aflate în Bucureşti deţin sisteme de eficientizare a energiei, iar 88% dintre acestea sunt dotate cu senzori de analiză a clădirii precum senzori de lumină naturală care optimizează consumul de iluminat interior, de umiditate şi de monitorizare a nivelului de CO2. Tudor Ionescu, Head of Advisory & Transaction Services, Office, CBRE România, a precizat: "În Bucureşti dispunem de faţade care pot utiliza diferite nuanţe de culori pentru iluminare, însă clădirile analizate din Viena sunt cele mai avansate din acest punct de vedere, dispunând, în proporţie de 88%, de faţade inteligente cu ajutorul cărora pot fi ajustaţi diferiţi factori, cum ar fi cantitatea de lumină si căldură solară permise la interior".
Din punct de vedere al performanţelor clădirii, analiza a urmărit două grupe de factori: Energie & Eficienţă şi Experienţa & Siguranţa locatarilor. Aceste grupuri reprezintă două dimensiuni diferite ale aspectelor cheie referitoare la clădirile de birouri inteligente. Criteriile au fost selectate luând în considerare cele mai avansate clădiri din lume din punct de vedere tehnologic, cum ar fi The Edge din Amsterdam.
Aproape toate clădirile studiate au obţinut scoruri ridicate în grupul de factori Energie şi eficienţă. Toate clădirile au instalat un sistem de management al clădirii tip BMS, sisteme de eficienţă energetică şi senzori de mediu. Acest lucru este o consecinţă în principal a reducerilor potenţiale de costuri pentru proprietarul clădirii.
Clădirile din România analizate urmează trendul general, aflându-se în mijlocul plutonului în ceea ce priveşte sistemele de management integrat al spaţiului de birouri. Deşi aceste sisteme nu sunt încă populare în ţările ECE, cei mai mari dezvoltatori au început să adauge aceste caracteristici pentru a-şi promova noile investiţii.
88% din clădirile de birouri analizate în Bucureşti recunosc automat numărul maşinilor, acest sistem fiind utilizat pentru monitorizarea accesului si deschiderea automată a barierelor de securitate. Bucureştiul se clasează în fruntea capitalelor analizate din acest punct de vedere, fiind urmat de Varşovia cu 52% şi Praga cu 50%.
"Pe piaţa de birouri este esenţial ca investitorul, dezvoltatorul sau managerul proprietăţii să înţeleagă nevoile chiriaşului. Chiriaşul nu reprezintă doar compania în sine, ci mai ales oamenii care lucrează în clădire, inclusiv generaţiile noi de angajaţi pentru care lumea digitală este ceva natural. Fără îndoială, o clădire de birouri modernă şi multifuncţională reprezintă un factor care creşte atractivitatea locului de muncă", a adăugat Tudor Ionescu, Head of Advisory & Transaction Services, Office, CBRE România.
Principala concluzie rezultată în urma studiului Proptech Index 2019 este că utilizatorii de birou se aşteaptă la o experienţă personalizată pe parcursul întregii zile de muncă, începând cu mersul spre serviciu, modul în care lucrează, se întâlnesc şi colaborează la locul de muncă şi, în final, plecarea către casă, arată sursa citată. Studiul arată că funcţionalităţile digitale cele mai utilizate sunt: comandarea prânzului la birou, livrarea coletelor, precum şi rezervarea unui mijloc de transport (pentru a ajunge la serviciu sau pentru a se întoarce acasă), rezervarea / revizuirea rezervărilor şi navigarea către sala de şedinţe rezervată, vizionarea opţiunilor curente de divertisment.
Studiul a demonstrat că, în prezent, piaţa Proptech ECE este defragmentată şi că există o mulţime de aplicaţii diferite utilizate - au fost identificate peste 50 de soluţii, axate mai degrabă pe funcţionalităţi specifice decât pe a oferi o singură soluţie integrată. Numeroase companii îşi implementează propriile aplicaţii, sporind dificultatea provocării creată de unificarea serviciilor într-o singură platformă, ceea ce conduce la existenţa unui număr redus de astfel de super-soluţii, cum ar fi CBRE | Host, o platformă digitală integrată care a fost implementată săptămâna aceasta şi în Hong Kong, fiind în curs de adoptare şi pentru o locaţie de pe piaţa din România.
Cele mai populare funcţionalităţi dorite de către angajaţi la locul de muncă sunt iluminatul personalizat, încălzirea şi controlul AV - jumătate dintre cei chestionaţi au bifat aceste opţiuni ca fiind primele în top. Notificarea sosirii invitaţilor s-a clasat pe locul secund în preferinţele lor. Semnificativ este că peste 66% dintre respondenţii din Slovacia, 65% din România, 51% din Austria, 46% din Cehia şi 41% din Polonia ar dori să aibă astfel de funcţionalităţi, dar în prezent nu utilizează nicio aplicaţie în acest scop. Angajaţii şi-ar dori să dispună şi de servicii integrate în afara spaţiului interior al clădirii, cum ar fi revizuirea opţiunilor de divertisment şi restaurant, vizualizarea utilizării curente şi posibilitatea de a face o rezervare: programarea orei de la sala de antrenamente/cosmetică/coafor sau comanda mesei de prânz de la un restaurant din apropiere.
"Angajaţii îşi doresc într-un grad din ce în ce mai mare să utilizeze soluţii digitale la birou, însă acestea nu le sunt complet accesibile încă. În medie, 49% dintre respondenţi au declarat că ar dori să utilizeze aplicaţii tehnologice noi, dacă acestea ar fi disponibile. Pe de altă parte, aproximativ 45% dintre angajaţii chestionaţi au acces la soluţii digitale şi tehnologice moderne, însă doar 12% le utilizează în fiecare zi. În România, 55% dintre respondenţi ar vrea să utilizeze aplicaţii tehnologice dacă acestea vor fi disponibile, clasând ţara noastră pe prima poziţie în ceea ce priveşte disponibilitatea utilizatorilor de a adopta aplicaţii noi", declară Elena Morariu, Senior Research Analyst, CBRE România.
În urma studiului Proptech Index 2019, câteva tendinţe se conturează cu claritate: proprietarii sau managerii clădirilor îşi concentrează atenţia asupra creşterii eficienţei energetice şi a sustenabilităţii, reducând astfel baza costurilor operaţionale. În acelaşi timp, proprietarii vor fi nevoiţi să concureze pentru clienţii lor prin adăugarea de noi funcţii, chiar dacă ţările ECE sunt la începutul procesului de implementare a noilor soluţii digitale integrate în spaţiul de lucru. Chiriaşii caută soluţii integrate care le vor economisi timp şi vor fi convenabile, iar acest lucru stabileşte baza unei standardizări şi implicit a unor platforme care să faciliteze integrarea mai uşoară a serviciilor, platforme care sunt foarte căutate de către jucătorii imobiliari.