"Lemet" vrea să exporte mobilă din 2017
Companii / 05 noiembrie 2015
Producătorul de mobilă Lemet, înfiinţată în oraşul Câmpina, în decembrie 1991, a dezvoltat brandul de magazine LEM"S pentru desfacerea produselor sale. În prezent, reţeaua LEM"S are cea mai mare acoperire la nivel naţional, peste 66.000 mp de retail, amenajaţi în toate judeţele ţării la acelaşi standard. Atât în fabrica Lemet, cât şi în reţeaua LEM"S activează peste 1.300 de angajaţi.
Halele de producţie au o suprafaţă de peste 35.000 mp. În cadrul fabricii, 575 de angajaţi produc mobilă, la o capacitate anuală de prelucrare de aproximativ 3.500.000 de panouri prelucrate tip PAL şi MDF.
Interviu cu domnul Alexandru Rizea, proprietarul fabricii Lemet şi al brandului de magazine de mobilă LEM"S
Reporter: Ce ne puteţi spune despre cota de piaţă actuală a Lemet, dar despre cifra de afaceri?
Alexandru Rizea: Putem calcula cota de piaţă a reţelei Lem"s, pornind de la valoarea pieţei de mobilă în România, declarată de APMR (Asociaţia Producătorilor de Mobilă din România). Comercializăm numai produse de mobilier şi electrocasnice înglobate în corpurile de mobilier. Noi credem că am dublat cota de piaţă faţă de anul 2008 şi că am ajuns la 7,5%. Cifra de afaceri la 1 septembrie este cu 9% mai sus în 2015 faţă de 2014.
Mai important este faptul că numărul de clienţi a crescut şi are tendinţa de creştere permanentă, ceea ce dovedeşte că produsele noastre sunt dorite şi aşteptate de către consumatorii de mobilă. Nu este o greşeală de exprimare; noi lucrăm pentru a transforma fiecare client care a cumpărat prima oară de la noi într-unul care să se întoarcă tot la noi, de fiecare dată când are nevoie de un produs de mobilier, deci să devină un consumator al produselor noastre.
Reporter: Câte magazine aveţi în prezent?
Alexandru Rizea: Numărul de magazine şi răspândirea lor pe suprafaţa geografică a României legitimează reţeaua Lem"s ca fiind cea mai extinsă reţea de vânzare de mobilă din ţară. Este formată din 68 de magazine în franciză Lemet, 8 magazine administrate direct de Lemet, precum şi 19 magazine care vând produse Lemet în regim propriu (vânzările acestor magazine nu sunt incluse în cifra de afaceri a reţelei Lem"s).
În magazinele amenajate şi deschise în ultimii ani am investit 1 - 2,2 milioane de lei pe magazin. În cursul anului 2015 am deschis 6 magazine.
Reporter: De unde v-aţi finanţat?
Alexandru Rizea: Finanţarea nu mai este o problemă pentru Lemet, în primul rând pentru că rezultatele financiare ale firmei au fost foarte bune şi am avut la dispoziţie, din fonduri proprii, sumele necesare pentru mare parte din investiţii şi pentru jumătate din sumele investite prin proiecte finanţate din fonduri europene. Pentru cealaltă jumătate avem credite în lei sau euro. Rata de îndatorare a firmei Lemet este foarte, foarte mică. În ultimii ani nu am avut credite pentru susţinerea activităţii de bază sau pentru amenajarea magazinelor.
Reporter: Cât va fi cifra de afaceri pentru sfârşitul anului?
Alexandru Rizea: Cifra de afaceri a reţelei Lem"s, în anul 2015, va fi de 278 milioane de lei. Ea nu include cifra de afaceri a fabricii Lemet.
Reporter: Ce ne puteţi spune despre accesarea de fonduri europene de către Lemet?
Alexandru Rizea: E nevoie în primul rând de un proiect de anvergură, bun. Acest lucru este posibil când "conduci cu fază lungă".
În anii 2009 şi 2010, în plină criză, noi am construit o hală industrială în valoare de aproximativ 2,5 milioane de euro, cu predispoziţie pentru orice flux de producţie specific fabricaţiei mobilei. Simţeam nevoia unei linii flexibile.
Am căutat accesarea, pentru prima oară, prin cofinanţare din fonduri europene, proiectul a fost considerat eligibil şi a fost implementat conform programului stabilit cu autoritatea de management.
Se aplică şi la noi, mai târziu decât în alte părţi ale lumii, previziunea lui Alvin Toffler, în cartea sa "Şocul viitorului", conform căreia seriile mari, industriale vor dispărea şi locul lor va fi luat de seriile mici, personalizate.
Anul acesta am implementat cel de-al doilea proiect cu cofinanţare din fonduri europene.
Reporter: V-aţi gândit să aduceţi investitori noi în Lemet?
Alexandru Rizea: Nu. Acum câţiva ani am primit mai multe solicitări din partea unor investitori.
În anul 2008, însă, am anunţat că Lemet nu va fi cotată la Bursă şi nu va negocia vânzarea sau fuziunea.
Repet şi acum: nu vrem să ne listăm la bursă şi nici nu ne dorim investitori.
Reporter: Ce ne puteţi spune despre export?
Alexandru Rizea: Noi am reuşit să creştem an de an doar din vânzările făcute la nivel naţional, ceea ce înseamnă că există cerere de mobilier autohton şi în România. Produsele noastre sunt gândite şi realizate pentru consumatorii români şi casele lor. Odată adaptate produsele la nevoile şi la puterea de cumpărare a consumatorului român, cerere există.
Acum ne-am schimbat orientarea în ceea ce priveşte exportul, ne dorim să ieşim pe pieţele externe. Până acum ne-am angajat la creşteri mici pe acest segment, pe care le realizăm cu vânzări în Bulgaria, unde avem un partener foarte bun. Prin noile investiţii vom ridica nivelul produselor noastre şi cred că vom fi viabili pentru export. În ultimul timp am avut contacte cu firme sau lanţuri de magazine, care sunt interesate de produsele noastre.
Reporter: Cam când?
Alexandru Rizea: Cred că în 2017 vom fi suficient de puternici încât să putem susţine activitatea de export in volume considerabile.
Reporter: Pe piaţa externă vor fi alte produse decât cele din România?
Alexandru Rizea: Produsele actuale sunt gândite pentru piaţa românească. Numai aici avem cinci niveluri de putere de cumpărare a produselor noastre, plus design diferit pentru fiecare destinaţie.
În străinătate trebuie să abordezi problema altfel. Vorbim de alte produse, de alte standarde, inclusiv de dimensiune.
Am avut câteva încercări de export chiar reuşite în Libia. Am trimis câteva containere de marfă.
Reporter: Mobila pe care o exportaţi în Bulgaria este mai ieftină decât mobila produsă în Bulgaria?
Alexandru Rizea: Nu ştim care este preţul mobilei produse în Bulgaria, dar pot să vă spun că a noastră se vinde acolo.
Reporter: Ce ne puteţi spune despre preţurile produselor Lemet? Anul trecut eraţi puţin supărat pe această temă şi aţi declarat că presiunea clienţilor asupra comercianţilor de a face permanent reduceri de preţ este dăunătoare.
Alexandru Rizea: Nu, nu eram supărat. A fost doar un mesaj, pe care vă rog să-l reluaţi din comunicatul de presă (n.r. aprilie 2014 - "Presiunea clienţilor asupra comercianţilor de a face permanent reduceri de preţ este dăunătoare. Aceasta conduce la intensificarea luptei pentru cel mai mic preţ. Rezultatul este că producătorii şi comercianţii nu mai pot investi în produse noi, superioare celor de pe piaţă, în îmbunătăţirea produselor, în servicii de calitate superioară, în inovaţie. Considerăm că a dori produse şi servicii la cel mai mic preţ este o opţiune falsă. (...) Aşteptăm veşti de la clienţi, aşa cum şi ei aşteaptă veşti de la noi. Dacă veştile se referă numai la faptul că ei doresc şi noi oferim reduceri de preţ, acest lucru nu este suficient. Producătorii şi comercianţii nu au rezerve inepuizabile în preţ. Progresul se obţine prin reinvestirea plusvalorii în tehnologii şi materiale noi, în inovaţie, în oameni din ce în ce mai bine pregătiţi. Dacă plusvaloarea e mică, atunci şi progresele vor întârzia să apară"). Noi aşteptăm şi ne dorim să fim întrebaţi de către consumatorii noştri: "Ce aţi mai făcut pentru noi?" şi trebuie să răspundem cu programe noi, cu materiale noi, cu servicii de calitate, cu oameni din ce în ce mai bine pregătiţi, cu inovaţii, cu un raport corect calitate - preţ. Toate acestea se realizează dacă marja de profit permite acest lucru. Este cunoscut faptul că producătorii nu au marjă de profit aşa de mare, încât prin reducerile mari de preţuri să nu rişte să aducă preţurile de vânzare sub preţurile de producţie.
Reporter: Aţi demarat şi producţia de canapele. Ce ne puteţi spune despre preţurile pe care le practicaţi la aceste produse, comparativ cu cele ale distribuitorilor?
Alexandru Rizea: Despre preţuri nu vă spun nimic, se pot vedea şi compara în magazine. Când am început fabricarea mobilierului tapiţat aveam în magazinele noastre produsele altor 3 - 4 producători. Nu am eliminat nici un producător şi niciun produs al lor. Am preferat să dezvoltăm această activitate în condiţii de concurenţă maximă. In magazinele administrate de Lemet, produse fabricate de noi se vând în proporţie mai mare de 50% din vânzările totale de mobilier tapiţat.
Reporter: Cum vă diferenţiaţi de concurenţă? Cum vedeţi competiţia în domeniul în care activaţi?
Alexandru Rizea: Întotdeauna a fost o concurenţă aprigă. În general, între firmele cunoscute este o concurenţă corectă, care ne convine. Concurenţa neloială vine din partea firmelor necunoscute, producătoare de mobilă la comandă.
Reporter: Când veţi demara producţia de mobilă din lemn prin noua linie?
Alexandru Rizea: Vom începe până la sfârşitul anului , dar cele două noi linii vor funcţiona anul viitor. De mai mult de un an de zile pregătim oamenii pe locuri de muncă, avem un responsabil de proiect, avem produse proiectate, dar "startul" va fi cu "plecare de pe loc". Va fi greu, dar cel mai vechi slogan al nostru este: "Entuziasm şi pasiune".
Reporter: Nu vă este frică să începeţi producţia în noua linie tehnologică?
Alexandru Rizea: Îmi este frică, dar era riscant pentru viitor să rămânem la singura tehnologie de fabricare a mobilei din plăci, limitată din punct de vedere a posibilităţilor de diversificare şi care poate fi foarte uşor imitată, copiată. Trebuie să putem să dezvoltăm alte tehnologii. Ele au fost aduse pentru viitorul firmei şi a oamenilor care se dedică indeplinirii viziunii organizaţiei din care fac parte, cu mândrie.
Reporter: Vindeţi şi mobilier pentru hoteluri?
Alexandru Rizea: Ocazional am produs mobilier pentru diferite pensiuni, blocuri. Este o activitate pe care ar trebui să o avem în vedere. Ne trebuie proiectare, vânzători etc.
Am avut în permanenţă în cap să facem aşa ceva, dar întotdeauna ne-a prins necesitatea altor activităţi.
Reporter: Ce ne puteţi spune despre investiţii?
Alexandru Rizea: Anul acesta finalizăm investiţiile mari. Vom începe construirea unui depozit pentru achiziţii de materiale şi accesorii pentru mobilă, pe care o vom finaliza în anul 2016. Şi ne oprim, să fim anticiclici, căci se apropie următoarea criză, începând cu 2017.
Reporter: Ce produse mai vreţi să lansaţi pe piaţă?
Alexandru Rizea: Vom perfecţiona produsele deja aflate pe piată şi vom veni cu altele noi. Le vom vedea anul viitor în magazine.
Reporter: Ce mai vrea consumatorul român?
Alexandru Rizea: Consumatorii noştri văd tendinţele din ţările din vest pentru că posibilităţile de a călători, de a lucra în străinătate au crescut. Dar trebuie să ştim că, pentru a avea ce au vesticii, trebuie să ne pregătim noi, ei, precum şi noi împreună cu ei...
Reporter: Vânzări online v-aţi gândit să faceţi?
Alexandru Rizea: Ne interesează ca o operaţiune de nişă, nu avem aşteptări de volume.
Concurenţa spune că este un canal de vânzare de viitor, dar deocamdată nu fac volume pe el.
Cam asta este şi situaţia noastră, numai că noi nu am demarat acest canal de vânzare.
În plus, în jur de 60-70% dintre oameni vor montaj. Este mai comod. Dacă ar fi online, atunci ar fi mai complicat şi şi-ar asuma un risc.
Reporter: Vreţi să aduceţi şi decoraţiuni în magazine?
Alexandru Rizea: Pare simplu să faci asta, dar este o altă meserie. Avem proiect de amenajare integrală a magazinului, în aşa fel încât prezentarea să fie ca la tine acasă.
Dar nu poţi să pui doar o farfurie dacă vrei să fii serios în decoraţiuni. Trebuie să ai diversitate a decoraţiunilor şi nu ne preocupă asta acum.
Reporter: Mai este loc de creştere?
Alexandru Rizea: Dezvoltăm gama de produse pe verticală şi orizontală pentru că avem unde. În 2008 aveam aproximativ 300 de produse, iar acum avem peste 10.000. Am trecut la nivelul acesta pentru că piaţa cere în continuare. Am încercat să scoatem din ele, dar nu mai putem.
Reporter: Care este opinia dumneavoastră despre noul Cod Fiscal?
Alexandru Rizea: Nu suntem mulţumiţi de fiscalitatea din România, dar ce putem face? Noi nu putem influenţa asta. Suntem atenţi la prevederile Codului Fiscal ca să nu greşim şi ne plătim taxele la timp, pentru că nu ne permitem să acumulăm datorii. Vă dau un exemplu: în anii trecuţi am construit spaţii industriale care includeau rampe. Anul trecut s-au impozitat rampele (construcţii speciale) deja construite şi am plătit în plus impozit 300 de milioane de lei vechi. Până în 2017 nu mai construim nicio rampă.
Reporter: Ce ne puteţi spune despre relaţia cu băncile?
Alexandru Rizea: Noi afirmăm că ne dorim o relaţie de pe poziţii de egalitate cu furnizorii şi cu clienţii noştri. Cu băncile nu a fost dintotdeauna aşa, dar acum este. Noi avem relaţii excelente cu băncile, bazate pe respect, încredere şi pe cunoaşterea oamenilor şi a viziunii lor în legătură cu dezvoltarea.