Bursa Construcţiilor
Revista Bursa Construcţiilor nr. 5 / 2024

Piaţa locală de centrale termice - pe un trend de creştere, în ultimii ani

Amenajări /

Piaţa locală de centrale termice - pe un trend de creştere, în ultimii ani
  • document ataşat apasă aici pentru a descărca.

    Piaţa locală de centrale termice s-a înscris pe un trend de creştere, în ultimii ani, tendinţă care s-a menţinut şi în 2017, ne-a spus Cătălin Drăguleanu, Country Manager Ariston Thermo România. Printre altele, domnia sa ne-a precizat, într-un interviu, că, în ultima perioadă, se poate observa o maturizare a pieţei, cu accent pe modificarea obiceiurilor de cumpărare.

    Interviu cu Cătălin Drăguleanu, Country Manager Ariston Thermo România

    Reporter:Cum a evoluat piaţa autohtonă a sistemelor de încălzire, anul trecut?

    Cătălin Drăguleanu: Piaţa locală de centrale termice s-a înscris pe un trend de creştere, în ultimii ani, tendinţă care s-a menţinut şi în 2017. Mai mult, se poate observa, în ultima perioadă, o maturizare a pieţei, cu accent pe modificarea obiceiurilor de cumpărare. Clienţii sunt din ce în ce mai bine informaţi şi la curent cu tendinţele din domeniu, mai preocupaţi de beneficiile oferite de noile tehnologii, precum şi de perioada de amortizare a investiţiei.

    De asemenea, piaţa din România este de ceva timp dominată de înlocuirea echipamentelor de încălzire. Din estimările noastre, aproape jumătate dintre centralele termice pe care le-am comercializat anul trecut au fost destinate înlocuirilor de sis­teme de încălzire de generaţie mai veche.

    Reporter:Ce estimări aveţi pentru acest an, legate de piaţa de profil?

    Cătălin Drăguleanu: În perioada următoare, piaţa de profil va continua să crească, fiind susţinută, pe de o parte, de construcţiile de noi locuinţe şi, pe de altă parte, de înlocuirile de centrale tot mai dese, ca urmare a deciziei consumatorilor de a schimba vechiul sistem de încălzire cu unul nou, tehnologizat şi performant.

    Reporter:Care este raportul cerere/ofertă?

    Cătălin Drăguleanu: Cererea mare de centrale termice a fost impulsionată în ultima vreme de debranşările de la sistemul centralizat de încălzire. În acelaşi timp, numărul mare de proiecte rezidenţiale finalizate, îmbătrânirea parcului de centrale instalate, dar şi puterea de cumpărare în creştere a românilor reprezintă alţi factori ce au influenţat creşterea cererii, respectiv a pieţei.

    Reporter:Ce asemănări/deosebiri există între piaţa europeană a centralelor termice şi cea românească?

    Cătălin Drăguleanu: Până acum circa trei ani, piaţa din ţara noastră era dominată de modelele convenţionale ale centralelor termice, dar, odată cu noile normative Erp impuse de Uniunea Europeană şi adoptate de România în septembrie 2015, sistemele de încălzire în condensare sunt singurele acceptate spre comercializare pe această piaţă. Dacă în ţările vestice modelele convenţionale nu se mai vindeau de câţiva ani, prin comparaţie, la nivel local, abia în ultimii ani a crescut exponenţial cererea de centrale termice în condensare.

    O altă diferenţă se remarcă în durata de viaţă a acestor echipamente de încălzire. În ţările cu un nivel superior de viaţă şi economie, media de utilizare a unui echipament de încălzire este de 8-10 ani, utilizatorii schimbând centralele cu unele mai performante şi eficiente, în timp ce, în România, media de viaţă a unei centrale termice poate ajunge în multe cazuri la 15-17 ani.

    Reporter:Ce specificitate are cererea românească în acest domeniu?

    Cătălin Drăguleanu: În topul motivelor pentru care românii aleg să cumpere o centrală termică, cu un procent de peste 45%, conform datelor noastre din 2017, se află nevoia de înlocuire a acesteia, fie ca urmare a apariţiei tehnologiilor noi şi mai performante, fie în contextul unei renovări a locuinţei.

    Creşterea ponderii înlocuirilor în totalul vânzărilor de centrale termice arată o maturizare a pieţei locale de profil, lucru ce reiese şi din modul în care românii aleg centralele termice. Dacă în anii trecuţi preţul era pe primul loc în cazul unei achiziţii, acum cumpărătorii au alte criterii de care ţin cont. Astfel, majoritatea se focusează pe caracteristicile tehnice ale produsului, alături de marca şi de serviciile post-vânzare. Acest lucru se datorează faptului că românii au înţeles că centrala termică este un produs cu o durată lungă de viaţă, iar serviciile oferite ulterior achiziţiei, precum garanţia şi service-ul, sunt extrem de importante.

    40% din vânzările pe segmentul de centrale termice au fost reprezentate anul trecut de prime insta­lări, rezultate în urma debranşării de la sistemul centralizat sau apariţiei infrastructurii de gaze în zona în care locuiesc. Restul, de aproximativ 15% dintre centralele termice vândute anul trecut de Ariston Thermo Ro­mânia, au fost destinate instalării în cadrul proiectelor imobiliare de tip rezidenţial.

    Conform datelor publicate de ANRSC, din 2012 şi până în 2016 aproximativ un sfert de milion de abonaţi au renunţat la încălzirea centralizată în favoarea instalării unui sistem propriu, iar 9 judeţe din ţară (Alba, Bistriţa Năsăud, Brăila, Caraş-Severin, Dâmboviţa, Ialomiţa, Maramureş, Satu Mare, Sălaj) nu mai beneficiază deloc de sistem centralizat pentru încălzirea locuinţei, vechii abonaţi optând pentru un sistem propriu de încălzire.

    Raportat la zonele cu cel mai mare număr de debranşări, potrivit datelor oficiale ale ANRSC, topul judeţelor este dominat de Galaţi, unde, la finalul anului 2016, au fost debranşate 3.833 de locuinţe, iar pe locul al doilea în top se află judeţul Constanţa, cu 3.034 debranşări, fiind urmate de Timiş, Hunedoara şi Vâlcea.

    Debranşările din ultimii ani au fost determinate de nevoia tot mai mare a românilor de independenţă şi confort, dar şi de dorinţa acestora de a reduce costurile lunare de încălzire şi producere a apei calde menajere.

    Reporter:Care este feedbackul beneficiarilor de sisteme de încălzire individuale?

    Cătălin Drăguleanu: Românii care au ales instalarea unei centrale termice au putut observa rapid beneficiile aduse de această decizie. Principalele avantaje în acest sens sunt cele legate de costuri, o centrală termică asigurând o scădere considerabilă a facturilor de încălzire şi de producere a apei calde menajere. Confortul sporit, independenţa faţă de un sistem centralizat şi posibilitatea de a controla sistemul de încălzire în funcţie de nevoia fiecărui utilizator sunt doar câteva alte avantaje care ajută la decizia de a face această achiziţie.

    Reporter:Cum a evoluat activitatea Ariston Thermo în ultima peri­oadă?

    Cătălin Drăguleanu: În ultimul an, Ariston Thermo a marcat de o evoluţie pozitivă a business-ului, susţinută atât de înlocuiri şi debranşări de la sistemul centralizat de încălzire, cât şi de construcţiile de locuinţe noi, care au fost prevăzute cu centrale termice pe gaz.

    De asemenea, datorită interesului tot mai mare al dezvoltatorilor de a dota spaţiile pe care le construiesc cu soluţii de încălzire eficiente, cu accent pe consum redus, anul 2017 a adus şi o creştere a cererii de produse de încălzire pentru aplicaţii comerciale şi rezidenţiale. Ne referim aici la cererea pentru cazane care permit producerea de încălzire şi apă caldă menajeră în funcţie de nevoi specifice pentru spaţiile mari. De exemplu, Ariston a fost implicat, prin brandul propriu ELCO, furnizor de sisteme destinate aplicaţiilor comerciale, industriale sau rezidenţiale mari, în dotarea cu soluţii eficiente de încălzire pentru o serie de proiecte majore din zona comercială şi industrială.

    Reporter:Ce tipuri de produse oferă Ariston Thermo?

    Cătălin Drăguleanu: Portofoliul de produse Ariston Thermo Româ­nia este compus din centrale termice murale în condensare (24-36 kW), centrale termice murale de mare capacitate (>=45 kW), cazane de pardoseală, sisteme solare, unităţi de acumulare, pompe de căldură, boilere electrice şi aparate de aer condiţionat, comercializate sub brandurile Ariston, Chaffoteaux şi ELCO.

    Reporter:Ce avantaje prezintă sis­temele pe care le comercializaţi?

    Cătălin Drăguleanu: În funcţie de specificul tipului de produs, avantajele sunt multiple, de la reducerea costurilor lunare, la confort, independenţă şi accesibilitate.

    În primul rând, centralele Ariston dau dovadă de un randament bun la utilizare, contribuind totodată la reducerea facturilor, datorită dotărilor tehnologice şi accesoriilor ce determină un consum redus. Pe lângă rolul lor practic, de a oferi nivelul potrivit de încălzire a locuinţei şi apă caldă menajeră, centralele Ariston aduc un plus şi prin designul futurist, ce se încadrează în decorul oricărei case.

    De asemenea, acestea vin încorporate cu funcţii inteligente, precum controlul de la distanţă prin intermediul aplicaţiei Ariston NET, sistem ce permite încălzirea locuinţei şi pregătirea apei calde menajere, de oriunde şi oricând, singura condiţie fiind o conexiune la Internet. Printre funcţiile oferite de această aplicaţie se numără setarea unei temperaturi diferite în fiecare cameră din locuinţă sau gestionarea sistemelor de încălzire şi producere de apă caldă menajeră din mai multe locaţii. Pentru o experienţă de utilizare cât mai simplă, Ariston NET oferă 4 moduri prestabilite de funcţionare: iarnă, oprire cu activarea funcţiei anti- îngheţ, vară sau perioada vacanţei. În plus, prin activarea funcţiei Auto, putem reduce semnificativ consumul de energie, realizându-se astfel economii de până la 25% pentru consumul de energie (comparaţie realizată între o centrală termică în condensare cu accesorii de termo­reglare şi o centrală termică conven­ţională fără accesorii de termo­reglare).

    Reporter:Ce produse urmează să lansaţi în acest an?

    Cătălin Drăguleanu: Pentru acest an, focusul nostru se bazează pe lansarea de echipamente eficiente energetic sau care folosesc energii regenerabile (pompe de căldură pentru încălzire, răcire şi apă caldă, sisteme solare), dar şi produse/accesorii ce aduc tehnologia mai aproape de industria de încălzire.

    Această decizie vine ca o reconfirmare a misiunii noastre de a contribui în mod proactiv la reducerea consumului de energie termică şi electrică, respectiv la protejarea mediului înconjurător. Iar unul dintre paşii necesari ai acestui demers este reprezentat de investiţiile constante în tehnologii majore, cu care sunt dotate produsele noastre. Astfel, prin intermediul soluţiilor Ariston, utilizatorul deţine permanent controlul asupra metodelor de încălzire a locuinţei/apei calde menajere şi, nu în ultimul rând, beneficiază de o experienţă cât mai plăcută la utilizarea lor, dar şi de o economie a costurilor de utilizare.

    Reporter:Ce produse aţi lansat anul trecut?

    Cătălin Drăguleanu: În anul 2017, Ariston a lansat noua gamă de produse One, formată din trei modele de centrale termice pe gaz - Alteas One, Genus One şi Clas One -, toate cu un design inovator şi cu performanţe ridicate. Noua gamă vine, astfel, în întâmpinarea nevoilor clienţilor care îşi doresc tot mai mult produse intuitive, care să asigure şi o eficientă sporită.

    Cele trei modele din gama One dis­pun de puteri de 24-30-35 kW, fiind astfel potrivite pentru o categorie largă de client, având un design elegant şi o performanţă ce asigură reducerea substanţială a facturilor lunare. One aduce pe piaţă locală şi o noutate prin introducerea modelului Alteas One, model încadrat în clasa energetică A+, cea mai bună din categoria sa, datorită accesoriului de termoreglare Cube şi a aplicaţiei Ariston NET integrate.

    De asemenea, noile modele oferă şi un sistem de control al aprinderii ce poate auto-detecta tipul de gaz şi debitul acestuia, oferind încălzire constantă, control avansat şi performanţe în orice condiţii. Mai mult, acestea prezintă un nou schimbător de căldură, XtraTech, realizat din oţel-inox, conceput pentru a garanta un grad ridicat de anduranţă pe întreaga sa durată de viaţă.

    Reporter:Care sunt preţurile pe acest segment?

    Cătălin Drăguleanu: Preţul recomandat de noi, de la care porneşte o centrală termică în condensare Ariston, este de 3.200 de lei, cu TVA şi kit de evacuare incluse.

    Reporter:Ce cifră de afaceri şi-a propus pentru anul în curs?

    Cătălin Drăguleanu: Pentru 2018 vizăm o creştere a business-ului, pe fondul interesului tot mai mare pe care românii îl au pentru sistemele de încălzire ce oferă un plus de eficienţă şi economie, dar şi datorită dezvoltării pieţei de construcţii, care se află într-o continuă creştere, atât în zona rezidenţială, cât şi comercială şi industrială.

    Reporter:Ce planuri de investiţii aveţi la nivel de grup, în 2018, şi ce buget aţi alocat în acest sens?

    Cătălin Drăguleanu: Pentru acest an mizăm pe majorarea business-ului, concomitent cu dezvoltarea şi menţinerea poziţiei de lider pe piaţă locală a echipamentelor de încălzire. Am început 2018 cu o serie de proiecte de consolidare a brandului şi vom continua cu investiţii în performanţă şi dezvoltarea reţelelor de service şi distribuţie, pregătirea tehnică a partenerilor, precum şi în lansări de noi produse competitive. Totodată, vom investi în marketing şi comunicare, asumându-ne şi rolul de educare a pieţei.

    Reporter:Vă mulţumesc!

    Ştirile zilei

    Revista
    BURSA Construcţiilor

    Vreţi să fiţi la curent cu proiectele iniţiate sau în dezvoltare pe întreg cuprinsul ţării? Care sunt planurile autorităţilor locale în ceea ce priveşte investiţiile în construcţia de locuinţe, spaţii comerciale şi de birouri, infrastructură?

    Vreţi să aflaţi noutăţile pe piaţa materialelor de construcţie?

    Peste optzeci de pagini cu informaţii utile în revista "Bursa Construcţiilor"!

    În exclusivitate - devize pe proiect, preţurile medii ale materialelor şi serviciilor de construcţii.

    Aflaţi care sunt cele mai bune plasamente imobiliare ! Ce şi unde se va construi, care sunt proiectele în curs de execuţie şi toate informaţiile necesare unui investitor pe piaţa imobiliară (preţuri, tendinţe din Bucureşti şi din întreaga ţară).

    Locuinţe

    Piaţa Imobiliară

    Amenajări

    Materiale

    Fotoreportaj

    Preţuri

    Finanţare

    Investiţii

    Legea

    Internaţional