MARIAN PÎRVU, RUUKKI CONSTRUCTION ROMÂNIA:"Ne vom dubla vânzările de ţiglă metalică în 2015"
Companii / 07 noiembrie 2014
Piaţa de construcţii autohtonă va intra pe un drum ascendent, în viitorul apropiat, pe fondul creşterii investiţiilor publice şi al numărului mai mare de proiecte cu finanţare europeană, ne-a declarat Marian Pîrvu, business director al Ruukki Construction România. Domnia sa apreciază că ţara noastră are nevoie de investiţii începând de la infrastructură şi până la îmbunătăţirea calităţii fondului locativ.
Marian Pîrvu susţine că focusul Ruukki Construction pe plan local va fi exclusiv pe segmentul rezidenţial, ce oferă cele mai bune perspective de creştere pe termen mediu şi lung. Compania îşi va dubla vânzările de ţiglă metalică, în 2015, pe fondul extinderii capacităţii de producţie şi dezvoltării reţelei de distribuitori, ne-a spus domnia sa, subliniind că Ruukki va lansa un tip de acoperiş metalic cu panouri solare integrate.
Compania de construcţii a avut una dintre cele mai creşteri ale vânzărilor în perioada de criză, potrivit domnului Marian Pîrvu, care ne-a spus că, în ultimii trei ani, cifra de afaceri Ruukki a crescut cu 140% în ţara noastră.
Reporter: Aţi declarat, recent, că producţia din Bolintin Deal va fi oprită în această iarnă. Ce planuri aveţi cu fabrica?
Marian Pîrvu: În urma fuziunii dintre companiile Ruukki şi SSAB, au fost luate mai multe decizii pentru optimizarea portofoliului de produse şi branduri, în funcţie de specificul local şi de strategia globală.
În România, ambele companii erau prezente pe segmentele de oţeluri speciale şi acoperişuri metalice, unde există o suprapunere de portofolii, chiar dacă nu perfect simetrică.
Focusul Ruukki Construction în România va fi exclusiv pe segmentul rezidenţial, piaţă ce oferă cele mai bune perspective de creştere pe termen mediu şi lung.
Ca atare, urmează ca, până la debutul sezonului din anul următor, să relocăm, din Bolintin Deal, producţia ţiglelor metalice şi accesoriilor aferente şi să dezvoltăm două centre de producţie în Moldova şi Muntenia tot pe criteriul cererii, acestea fiind regiunile cu cea mai mare dinamică. Obiectivul Ruukki Construction este să fim cea mai performantă companie care livrează produse şi servicii pentru industria construcţiilor. Ne dorim să devenim şi în România, în scurt timp, cel mai important jucător pe piaţa acoperirilor metalice.
Reporter: De ce aţi ales să închideţi secţiile de panouri, profile şi structuri metalice, care aveau cea mai mare pondere în cifra de afaceri?
Marian Pîrvu: Este o decizie luată la nivel de grup şi se bazează pe strategia de dezvoltare, adaptată cererii din fiecare piaţă specifică. Decizia a fost luată în august 2014, după fuziune, însă detaliile au fost analizate şi discutate îndelung.
Vorbim despre două grupuri puternice, cu portofolii extrem de complexe de produse şi servicii integrate, care s-au unit şi care au trebuit să ajusteze toate operaţiunile, astfel încât să funcţioneze ca un tot.
Produsele de pe segmentul industrial aveau o pondere majoritară în business-ul local ca urmare a politicii de dezvoltare adoptată de companie. Acum vom schimba focusul. În România, concentrarea va fi exclusiv pe segmentul de acoperişuri metalice. Ne dorim ca, în foarte scurt timp, să ne dublăm vânzările de pe acest segment, să creştem numărul de distribuitori şi ţintim primele poziţii.
Ruukki beneficiază de materie primă de cea mai bună calitate produsă acum de cel mai important grup global de pe piaţa oţelurilor speciale.
Cunoaştem piaţa din România şi credem că putem creşte pe acest segment de activitate. Calitatea ne diferenţiază, astfel că vom continua investiţiile în traininguri pentru angajaţii proprii şi pentru reţeaua partenerilor distribuitori, punând totodată accent şi pe procesul de educare a pieţei.
Reporter: Cum estimaţi că vor evolua vânzările companiei după închiderea fabricii din Bolintin Deal?
Marian Pîrvu: În 2015 vom ajunge să ne dublăm vânzările de ţiglă metalică. În 2013, am avut vânzări totale pe acest segment de 5 milioane de euro. Anul acesta vom înregistra un avans de peste 40% pe acest segment, iar anul viitor vom continua creşterea. Această creştere va avea la bază extinderea capacităţilor de producţie şi dezvoltarea reţelei de distribuitori, la care se adaugă şi lansarea de produse noi.
Reporter: Concret, care este strategia de dezvoltare a companiei pentru următorii ani?
Marian Pîrvu: Vom dezvolta capacităţile de producţie pentru acoperişuri şi vom optimiza cele două centre ale Plannja din Moldova şi Muntenia, regiunile cu cea mai mare cerere. Este o mutare strategică, care ne va asigura cea mai bună poziţie pe piaţa de acoperişuri. Avem deja o prezenţă bună în Moldova, pe care o vom consolida prin dezvoltarea liniei de la Răcăciuni. Fabrica de la Tunari ne va permite o distribuţie foarte bună în toată Muntenia. Dezvoltarea puternică pe acest segment este principalul focus al companiei.
Primul pas în piaţa de acoperişuri va fi lansarea unui produs premium, care oferă o nouă soluţie pentru clienţi şi care ne reprezintă foarte bine şi valorile: acoperişuri metalice cu panouri solare plane integrate.
Sistemul de panouri solare, destinat aportului încălzirii apei menajere, se va putea vinde şi separat, şi este compus din panouri plane, boiler de acumulare, accesorii, automatizări şi conectări necesare unei funcţionări sigure şi eficiente.
Reporter: Cum aţi reuşit să vă menţineţi pe piaţă pe timp de criză?
Marian Pîrvu: Ruukki a fost una dintre companiile de pe segmentul de construcţii cu cele mai mari creşteri înregistrate în anii de criză. Numai în ultimii trei ani cifra de afaceri a companiei a crescut în România cu aproximativ 140%.
Anul trecut, Ruukki a fost unul dintre cei mai mari jucători de pe segmentul de construcţii din România. Ruukki a performat foarte bine pe fiecare dintre segmentele de activitate.
Focusul a fost în principal pe segmentul industrial de unde au venit comenzi foarte mari. Din fabrica de la Bolintin Deal s-au livrat produse către şantiere de anvergură din toată lumea.
Dorim să rămânem unul dintre cei mai importanţi jucători de pe piaţa de construcţii din România. Producţia va fi destinată preponderent pieţei interne.
Credem că segmentul rezidenţial prezintă un potenţial ridicat. De asemenea, estimăm un interes în creştere pentru produse de calitate superioară. În cele din urmă, acoperişul joacă un rol major în asigurarea unei durabilităţi crescute pentru locuinţe.
Reporter: Care sunt previziunile dumneavoastră cu privire la evoluţia pieţei construcţiilor pe termen scurt şi mediu în România?
Marian Pîrvu: În 2014, piaţa de construcţii a fost susţinută exclusiv de investiţiile private. Observăm o intensificare a activităţii pe segmentul birouri, retail sau cel rezidenţial, în special în Bucureşti şi regiunile cu o putere de cumpărare mai mare.
În viitorul apropiat ne aşteptăm la o creştere a investiţiilor publice şi la un număr mai mare de proiecte cu finanţare europeană.
Pe hârtie, există nenumărate premise de creştere. Rămâne să vedem cum vor arăta lucrurile în practică.
Reporter: Vom avea sau nu o cerere mai mare în segmentele de piaţă pe care activaţi? Dar o creştere a preţurilor de vânzare?
Marian Pîrvu: Pe piaţa acoperişurilor rezidenţiale remarcăm deja o cerere în creştere pe segmentul în care activăm. Ruukki are avantajul de a avea un control mai bun al costurilor datorită faptului că produce materia primă intern. Tabla utilizată pentru realizarea acoperişurilor metalice este furnizată de grupul SSAB din care facem parte. Nu estimăm o creştere a preţurilor în viitorul imediat.
Reporter: Care sunt şansele să înregistrăm o nouă bulă imobiliară, în următoarea perioadă? FMI a avertizat, recent, mai multe ţări în acest sens.
Marian Pîrvu: Bulele sunt posibile atunci când creşte puterea de cumpărare, precum şi gradul de optimism în ceea ce priveşte evoluţia veniturilor. Nu credem că am ajuns într-un astfel de punct.
Majoritatea achiziţiilor de locuinţe realizate în această perioadă nu aduc modificări substanţiale în ceea ce priveşte structura cheltuielilor unei familii. Cei mai mulţi tineri accesează credite de tip Prima Casă care le permit să plătească rate cu valori egale cu cele ale chiriilor cerute în piaţă pentru imobile similare. Vorbim, aşadar, de achiziţii prudente. Bulele implică o abandonare a prudenţei.
Reporter: Care credeţi că sunt factorii care pot aduce piaţa românească de construcţii pe creştere?
Marian Pîrvu: Piaţa de construcţii va intra pe creştere în viitorul apropiat. România este o ţară aflată în dezvoltare. Anul acesta, piaţa a resimţit stoparea investiţiilor publice, dar credem că vorbim de o situaţie pasageră. România este o ţară care are nevoie de investiţii pe diverse segmente pornind de la infrastructură şi până la îmbunătăţirea calităţii fondului locativ.
Reporter: Cum vă înţelegeţi cu băncile?
Marian Pîrvu: Ruukki s-a dezvoltat în România cu fonduri asigurate de compania mamă din Finlanda. Ne-am bazat foarte puţin pe sprijinul băncilor. Ruukki Construction România face parte acum dintr-un grup şi mai puternic. Credem că avem potenţialul de a creşte foarte mult cu ajutorul fondurilor interne.
Reporter: S-a schimbat ceva în comportamentul băncilor după perioada de criză?
Marian Pîrvu: Orice criză financiară duce la o creştere a gradului de prudenţă pe toate palierele. Acest lucru a putut fi observat cu precădere în decizia de cumpărare a clienţilor.
Reporter: Care sunt problemele pe care le-aţi întâmpinat în activitate în ultima perioadă?
Marian Pîrvu: Piaţa din România a fost pentru Ruukki mai degrabă una care a oferit oportunităţi. În ultimii ani, am remarcat o diminuare a activităţii de pe segmentul industrial. Nu acelaşi lucru se poate spune despre pieţele nordice unde investiţiile de acest tip au fost preponderente în acest interval. România este, însă, o piaţă diferită cu nevoi diferite.
Reporter: Ce măsuri v-aţi dori să fie luate de autorităţi în sprijinul antreprenorilor?
Marian Pîrvu: Se spune că lucrul cel mai bun pe care îl poate face un stat pentru agenţii economici este să interfereze cât mai puţin cu activitatea acestora. Nu ne dorim ca statul să facă ceva specific pentru noi. Ne dorim doar să ne permită să ne dezvoltăm liber, în funcţie de datele din piaţă.
Reporter: Cum apreciaţi competiţia pe piaţa construcţiilor din România?
Marian Pîrvu: Anii de boom au dus la apariţia unui număr foarte mare de jucători. Ultimii ani au dus, însă, la o diminuare a numărului companiilor de pe acest segment de activitate.
Noi mizăm pe prezenţa unui număr cât mai mare de jucători internaţionali care să poată oferi garanţii suplimentare consumatorilor în ceea ce priveşte calitatea produselor oferite. Calitatea construcţiei clădirilor din ţările membre UE va juca un rol din ce în ce mai important în viitorul apropiat.
Reporter: Vă mulţumesc!
Fuziunea dintre Ruukki şi SSAB a avut loc pe data de 29 iulie 2014. Compania rezultată în urma acestui proces, cu sediile în Scandinavia şi Statele Unite ale Americii, produce elemente standard sub formă de fâşii, plăci, role şi ţevi, precum şi sisteme metalice pentru construcţii civile şi industriale. Noua societate are cinci divizii, respectiv SSAB Oţeluri speciale, SSAB Europa, SSAB America, Tibnor şi Ruukki Construction.
Vânzările nete preliminare combinate pentru Ruukki şi SSAB au fost de aproximativ 6,4 miliarde de euro, în cursul anului 2013. Compania rezultată în urma fuziunii are 17.300 de angajaţi şi o capacitate anuală de producţie de 8,8 milioane de tone de oţel.