Bursa Construcţiilor
Revista Bursa Construcţiilor nr. 5 / 2024

Modificări propuse de ARACO la legea achizitiilor publice

F.A. Legea /

Laurenţiu Plosceanu, preşedintele ARACO

Laurenţiu Plosceanu, preşedintele ARACO

Asociaţia Română a Antreprenorilor de Construcţii (ARACO) a propus autorităţilor mai multe modificări privind noua legislaţie în domeniul achiziţiilor publice. Laurenţiu Plosceanu, pre-şedintele ARACO, ne-a declarat că propunerile patronatului au fost dezbătute şi agreate de autorităţi şi urmează să fie operate şi în legislaţie.

Perioada pentru desfăşurarea unei proceduri de licitaţii este apreciată de constructori ca fiind foarte mare, întârziind, astfel, achiziţia cu consecinţe negative în utilizarea completă a fondurilor publice alocate anual prin buget. ARACO propune ca perioadele să fie stabilite distinct pentru achiziţia de bunuri, servicii şi lucrări şi să fie stabilită perioada maximă pentru calificarea şi selecţia candidaţilor precum şi pentru analiza ofertelor şi adjudecare. Pentru lucrări a căror valoare este mai mică sau egală cu 250.000 euro, se poate aplica procedura de licitaţie deschisă, iar perioada cuprinsă între data publicării anunţului de participare şi data limită de depunere a ofertelor să fie de 28 zile calendaristice. Pentru lucrări ale căror valori sunt mai mari de 250.000 euro se va aplica procedura în două etape (licitaţie restrânsă sau dialog competitiv). Pentru prima etapă de calificare şi selecţie perioada să fie de 15 zile calendaristice, iar pentru etapa a doua de elaborare a ofertelor perioada să fie de minim 28 zile până la maxim 52 zile calendaristice.

Constructorii mai propun simplificarea cerinţelor privind documentele de calificare şi selecţie întrucât, prin ghidul aprobat pentru aplicarea legii achiziţiilor publice, se introduc ambiguităţi, neprecizându-se care sunt documentele relevante obligatoriu de prezentat. ARACO solicită ca în ghidul de aplicare să se facă următoarele precizări: certificarea plăţii impozitelor şi a taxelor sociale să fie cerută ca exigibilă la data ultimului trimestru expirat, iar declaraţiile privind utilajele şi echipamentele de construcţii ce urmează să fie închiriate precum şi personalul muncitor ce urmează să fie angajat nu pot fi însoţite de documente relevante.

Factorii de evaluare a ofertelor care stau la baza aplicării criteriului "oferta cea mai avantajoasă din punct de vedere economic", alţii decât preţul, au un grad mare de subiectivism. La acest capitol, ARACO propune introducerea unor completări precum factorii de evaluare a ofertelor, alţii decât preţul, nu pot depăşi ponderea relativă însumată de 20% din punctajul total şi solicită să nu fie admis ca în factorii de evaluare a ofertelor să fie înscrise cerinţe privind calificarea şi selecţia candidaţilor referitoare la calificarea şi experienţa personalului, dotarea tehnică sau situaţia financiară.

În general, la lucrările de consolidare a clădirilor, nu se cunosc suficient de bine toate detaliile şi starea tehnică în momentul proiectării şi definitivării listelor cu cantităţi de lucrări, activitate anterioară lansării procedurii de licitaţii. După semnarea contractului, pe măsura decopertărilor efectuate de executant, proiectantul stabileşte noi soluţii şi noi cantităţi de lucrări. În această situaţie apar numeroase cantităţi de lucrări suplimentare care depăşesc 50% din valoarea iniţială contractată, iar legislaţia nu precizează cum se rezolvă această problemă. Constructorii solicită, astfel, ca valoarea lucrărilor suplimentare să nu fie limitată pentru lucrările de consolidare şi restaurare a monumentelor istorice şi de arhitectură.

Normele de aplicare a legii achiziţiilor publice prevăd procedura de constituire şi restituire a garanţiei de bună execuţie, reprezentând o cotă procentuală din valoarea contractului. ARACO cere ca garanţia de bună execuţie să se aplice la valoarea lucrărilor de construcţii-montaj, minus valoarea lucrărilor de organizare a şantierului.

ARACO mai consideră imperios necesară, pentru achiziţia de lucrări, aprobarea unui ghid care să completeze şi să precizeze, modul de întocmire a listelor cu cantităţi de lucrări şi a caietelor de sarcini care stau la baza elaborării ofertelor tehnice şi financiare, modul de întocmire a devizelor pe categorii de lucrări, pe obiecte şi pe total ofertă, precum şi modul de întocmire a situaţiilor de lucrări pe parcursul execuţiei.

Referitor la acordarea avansurilor, antreprenorii solicită ca Agenţia Naţională de Reglementare şi Monitorizare a Achiziţiilor Publice (ANRMAP) să iniţieze modificarea HG nr. 264/2003 privind acordarea avansurilor pentru lucrări în sensul armonizării cu prevederile legale ale Uniunii Europene. Astfel, acordarea şi rambursarea avansurilor pentru lucrări de construcţii nu trebuie să fie raportată la anul bugetar, ci la durata contractului. ARACO mai cere ca ANRMAP să iniţieze, prin HG, modalităţi de certificare a calificării profesionale, precum şi atribuirea activităţii de certificare a asociaţiilor profesionale şi patronale din domeniu, în conformitate cu normele europene de certificare.

Un punct sensibil pentru antreprenori este neplata lucrărilor executate, de către autorităţile publice şi de persoane juridice private, care a căpătat un caracter general. Autorităţile publice au mari restanţe de plată, iar persoanele juridice private, cu rea credinţă, nu plătesc ultima factură după terminarea lucrărilor. Astfel că Asociaţia propune introducerea în ghid a unui articol, care stipulează că autoritatea contractantă devine proprietarul bunurilor, serviciilor sau lucrărilor numai după plata integrală a acestora. Totodată, soluţionarea litigiilor contractuale, care pot apărea pe parcursul executării lucrărilor, prin apelarea la Curtea de arbitraj sau la instanţele judecătoreşti, este greoaie şi descurajantă. Nu rezolvă în mod operativ disputele între beneficiar şi executant. Antreprenorii propun ca în modelul de contract pentru lucrări să fie preluată prevederea de soluţionare a litigiilor din modelul de contract FIDIC (Cartea Roşie sau Cartea Galbenă) de către un arbitru neutru ales prin consens de părţile contractante, nominalizat în contract. Lista cu arbitrii poate fi luată din evidenţa Curţii de arbitraj a Camerei de Comerţ şi Industrie a României. Această procedură nu exclude dreptul părţilor de a acţiona în justiţie.

Ştirile zilei

Revista
BURSA Construcţiilor

Vreţi să fiţi la curent cu proiectele iniţiate sau în dezvoltare pe întreg cuprinsul ţării? Care sunt planurile autorităţilor locale în ceea ce priveşte investiţiile în construcţia de locuinţe, spaţii comerciale şi de birouri, infrastructură?

Vreţi să aflaţi noutăţile pe piaţa materialelor de construcţie?

Peste optzeci de pagini cu informaţii utile în revista "Bursa Construcţiilor"!

În exclusivitate - devize pe proiect, preţurile medii ale materialelor şi serviciilor de construcţii.

Aflaţi care sunt cele mai bune plasamente imobiliare ! Ce şi unde se va construi, care sunt proiectele în curs de execuţie şi toate informaţiile necesare unui investitor pe piaţa imobiliară (preţuri, tendinţe din Bucureşti şi din întreaga ţară).

Locuinţe

Piaţa Imobiliară

Amenajări

Materiale

Fotoreportaj

Preţuri

Finanţare

Investiţii

Legea

Internaţional