Producătorul de lavoare Kuma, un business de 3 milioane de euro pe an
Amenajări / 09 mai 2014
Interviu cu doamna Camelia Olesen, director executiv Kuma România
Intrată pe piaţa noastră în urmă cu 15 ani, firma daneză Kuma, unul din principalii producători de lavoare pentru băi şi blaturi de bucătării, deţine o fabrică în Prahova, investiţie de peste 2 milioane de euro, cu o capacitate anuală de 50.000 de concepte.
Kuma România are că principali clienţi lanţuri hoteliere de 4 şi 5 stele (Continental, Ibis, Ramada, Golden Tulip), mall-uri (Băneasa Shopping Center, Sun Plaza), ansambluri rezidenţiale şi de birouri (Willbroke, Glass House, Uppground Town, Bellevue Residence Braşov), Arena Naţională, stadionul CFR Cluj, Aeroportul Henri Coandă etc.
Camelia Olesen, director executiv al companiei, ne-a vorbit despre piaţa de profil şi despre activitatea societăţii pe care o conduce.
Reporter: Cum a evoluat piaţa sanitarelor şi a mobilierului de profil din ţara noastră?
Camelia Olesen: Piaţa sanitarelor medium şi premium - segment căruia Kuma se adresează - a cunoscut un mare boom în acelaşi timp cu dezvoltarea imobiliară, între 2004 şi 2008. Începutul crizei a afectat, însă, această piaţă, pe ambele domenii - retail şi proiecte. În anii menţionaţi era un boom în piaţa hotelieră şi atunci Kuma a vândut concepte de lavoare la peste 60 de hoteluri în ţară. După 2008, piaţa hotelieră s-a restrâns, nu au mai fost făcute investiţii în renovări, proiectele structurându-se mai mult spre clădiri de birouri, spitale, grădiniţe, şcoli şi, nu în ultimul rând, malluri/stadioane/aeroporturi.
Reporter: Ce estimări aveţi pentru acest an, legate de piaţa de profil?
Camelia Olesen: Estimăm aceeaşi cifră de afaceri ca în ultimii doi ani, atât pe piaţa proiectelor, cât şi în domeniul retail-ului. Nu vedem o schimbare spectaculoasă în acest domeniu până în 2016.
Reporter: Cum a evoluat preţul obiectelor pe care le produceţi?
Camelia Olesen: În ultimii cinci ani, Kuma a dorit să se repoziţioneze pe piaţa românească din punct de vedere al preţurilor. Practic, din 2007 până în 2014, Kuma a operat doar două ajustări de preţ, nu mai mult de 10% creştere, şi a scăzut preţul produselor standard destinate producătorilor de mobilier de baie. Acest lucru a făcut posibilă realizarea unei investiţii de aproximativ 300.000 de euro, co-finanţată din fonduri europene, într-o maşină de turnat automată şi accesorii necesare acestui tip de producţie, care ne oferă flexibilitate şi competitivitate.
Reporter: Ce cifră de afaceri a realizat Kuma România anul trecut faţă de 2012?
Camelia Olesen: În 2012, am realizat cifra de afaceri bugetată, adică aproximativ 3 milioane de euro, în creştere faţă de 2011 (când am avut 2,7 milioane de euro), iar anul trecut business-ul s-a menţinut la acelaşi nivel. În acest moment, 65% din vânzările Kuma pe piaţa autohtonă se îndreaptă către proiecte rezidenţiale, hoteliere, sedii de birouri, spaţii comerciale şi de utilitate publică (stadioane, aeroporturi etc), în timp ce restul de 35% sunt direcţionate către clienţii finali.
Reporter: Ce cifră de afaceri şi-a propus pentru anul în curs?
Camelia Olesen: Şi pentru acest an ne-am bugetat menţinerea cifrei de afaceri la nivelul anului trecut.
Reporter: Ce strategie a abordat compania pentru a trece peste criză?
Camelia Olesen: În primul rând, firma mamă Kuma Danemarca, având o poziţie solidă pe piaţa nordică, şi-a completat portofoliul de produse şi clienţi, cumpărând două firme nordice aflate în dificultate. Astfel, au putut fi menţinute comenzile Kuma România la acelaşi nivel ca în anii de vârf, preluând un portofoliu considerabil de clienţi noi.
În România, Kuma are o reţea de distribuitori, în general magazine mari specializate în amenajarea băilor, cum ar fi Delta Studio, Romstal pentru gama Kuma standard, Ambient - în Transilvania - şi multe alte magazine care nu sunt lanţuri mari, dar au o percepţie de design exclusivist. În aceste reţele, pe lângă conceptele Kuma special personalizate pe spaţiul clientului, compania distribuie şi concepe lavoare cu mobilier, produse care se livrează din stoc şi care au preţuri accesibile, cu un design scandinav, minimalist, ce place consumatorului român. În ţările nordice, avem un număr impresionant de clienţi şi distribuţia se face în mare măsură către producătorii de mobiliere de băi şi bucătării, care, la rândul lor, au lanţuri de magazine în toată Scandinavia, precum HTH, KVIK, JKE. Nu livrăm în magazine DIY, nici în România şi nici în Scandinavia. Aşadar, trecem criza inovând şi asigurând clientului final calitate.
Reporter: Ce planuri de investiţii aveţi pentru acest an?
Camelia Olesen: Între 2010 şi 2013, Kuma a investit aproximativ 650.000 de euro pentru dezvoltarea tehnologică, a mediului de lucru şi a mediului exterior. Anul trecut, firma a achiziţionat, în vecinătate, un nou spaţiu în suprafaţă de 1.000 mp pentru realizarea unui depozit. Astfel, în 2013 ne-am extins spaţiul existent de producţie cu linii noi pentru producţia standard de lavoare. Pentru următorii doi ani nu sunt prevăzute sume semnificative în investiţii. Ne vom concentra pe dezvoltarea aptitudinilor angajaţilor, pe creşterea notorietăţii mărcii, pe finalizarea implementării lean management în firmă (proces început în 2013 şi cu termen de finalizare 2015), pe dezvoltarea relaţiei Kuma - comunitate.
Reporter: Prin ce se diferenţiază produsele Kuma de restul obiectelor similare din piaţă?
Camelia Olesen: Compania este unul dintre principalii producători de lavoare pentru băi şi bucătării, blaturi de bucătării, mobilier de baie şi bucătărie şi glafuri pentru ferestre. Produsele Kuma se diferenţiază prin designul deosebit, prin conceptul Kuma Special, care înseamnă că lavoarul sau blatul de bucătărie sunt produse pe spaţiul clientului, în mod personalizat. Reprezentăm un univers al posibilităţilor unde clientul poate alege peste 80 de forme de boluri pentru baie/bucătărie, avem zece grupe de materiale în componenţa cărora peste 80% sunt pietre naturale - marmură, granit, quartz - şi scoici sidefate, care pot fi mixate în peste 70 de culori. Cele mai căutate materiale pe piaţa scandinavă sunt Kuma Pearl, Kuma Quarz şi Kuma Glass, materiale marcă înregistrată, care au un aspect spectaculos.
Reporter: Ce produse urmează să lansaţi pe piaţa noastră?
Camelia Olesen: În fiecare an, Kuma lansează cel puţin trei tipuri de boluri noi de lavoar şi noi materiale. Anul acesta, lansăm modele noi de lavoar TWIST, WEGA, LAKE 7 şi noi culori de material cu oglindă în compoziţie.
Reporter: Ce produse aţi lansat anul trecut?
Camelia Olesen: În 2013 am lansat conceptul Kuma Innovation. Până în 2012, toate lavoarele create pe cerinţele clienţilor - gama Kuma Special - ţineau cont de unul dintre cele peste 75 de modele de bol puse la dispoziţie în nomenclatorul Kuma, însă, odată cu folosirea materialului Rector (solid surface) şi cu evoluţia în design, compania noastră a început să livreze lavoare cu design de bol/cuvă la cerere, sub denumirea de innovation.
Spre deosebire de lavoarele concepute pe baza matriţelor Kuma, în cazul lavoarelor innovation realizate din materialul Rector nu doar dimensiunile blatului, ci şi designul din zona cuvei pot fi personalizate în funcţie de dorinţele clientului. Concepte foarte interesante pe care Kuma le-a livrat pe pieţele europene sunt şi lavoarele de tip "jgheab", care dispun de o cuvă lungă şi de o zonă de scurgere mascată de o placă detaşabilă din acelaşi material sau, pentru piaţa din România, un lavoar special creat pentru a deservi două băi adiacente în acelaşi timp. Ideea de a crea produsele la cerere a venit împreună cu folosirea noului material Rector, singurul care se pretează la crearea unor lavoare unicat, acesta fiind, de asemenea, ideal şi pentru crearea blaturilor de bucătărie sau a altor suprafeţe care necesită proprietăţi superioare, întrucât aduce libertate în design şi oferă multiple posibilităţi de modelare.
Reporter: Cât din producţie merge la export?
Camelia Olesen: 80% din producţia din fabrică de la Băneşti merge la export, cu precădere pe pieţele nordice (Danemarca, Suedia, Norvegia), dar şi pe alte pieţe vestice precum Franţa, Olanda, Ungaria sau Bulgaria.
În Franţa livrăm celui mai mare constructor european - firma Bouygues -, Kuma devenind furnizor agreat pentru acesta numai în proiecte: hoteluri, spitale, centre de conferinţă, săli de sport. Pe piaţa externă, 80% dintre produsele livrate sunt dedicate retail-ului şi restul - proiectelor gen spital.
Reporter: Mulţumesc!