Mallurile de generatia a treia, care sunt concentrate pe facilitati de divertisment si petrecere a timpului liber, reprezinta 38% din stocul actual de centre comerciale din Romania, cuprinzand 573.000 mp, potrivit unui raport realizat de compania de consultanta imobiliara CBRE Romania.
Acest model nou de retail a fost personalizat pe piata locala in special de AFI Europe Romania, in doua malluri importante de generatia a treia: AFI Palace Cotroceni si AFI Palace Ploiesti.
Pana la sfarsitul anului vor fi 12 centre comerciale de generatia a treia operationale in Romania, dupa deschiderea AFI Palace Ploiesti, pe 3 octombrie. Mixul de chiriasi din noul centrul comercial este impartit in felul urmator: 29% hypermarket, 36% moda, 5% decoratiuni, 8% electronice si electrocasnice, 3% restaurante si cafenele, 14% zone pentru distractie si petrecere a timpului liber.
Potrivit consultantilor CBRE, in functie de marimea proiectului, de mixul de chiriasi si activitati comerciale si de diversitatea facilitatilor de divertisment si petrecere a timpului liber, centrele comerciale din Romania pot fi impartite in trei categorii.
Proiectele de prima generatie au fost deschise in perioada 2000 - 2006 si reprezinta aproximativ 32% din stocul local de centre comerciale (474.000 mp). Mixul de chiriasi este dominat de catre o ancora de bunuri de larg consum (de obicei, un hypermarket de mari dimensiuni), cu o galerie comerciala adiacenta, totalizand maximum 20.000 mp.
Mallurile de generatia a doua au fost dezvoltate incepand cu anul 2000 si sunt inca operationale, oferind o varietate mai mare de comercianti de retail si servicii. Avand suprafete inchiriabile de 20.000 - 40.000 mp, aceste malluri reprezinta 30% din stocul de spatii comerciale (456.000 mp).
Proiectele de generatia a treia includ un mix complet si echilibrat de chiriasi si activitati comerciale, cu un accent puternic pe facilitatile de divertisment si petrecere a timpului liber.
Pe viitor, ar putea sa apara noi modele de centre comerciale, precum unitatile "open-air", care imbina intr-un mod armonios spatiul interior cu cel exterior sau proiecte complete de tip mixt, care sa combine nu doar spatii de birouri si retail, ci si spatii rezidentiale si hoteliere, adauga reprezentantii BCRE Romania.