Cheltuirea fondurilor pentru reabilitarea tronsonului de cale ferata Bucuresti-Constanta s-a facut cu respectarea prevederilor legale si contractuale, sustin reprezentantii Companiei Nationale de Cai Ferate CFR SA.
In urma verificarilor realizate in luna iulie 2011 Curtea de Conturi a constatat abateri in valoare totala de 13,47 milioane euro. Acestea au avut in vedere utilizarea sumei de 10,65 milioane euro pentru achizitia a 18 masini de cale ferata destinate intretinerii si a sumei de 2,8 milioane euro pentru plata unor cheltuieli destinate consultantului si expertilor.
Potrivit obiectiunilor transmise de CFR in luna august 2011 includerea in imprumutul, semnat intre Banca Japoneza pentru Cooperare Internationala (JBIC) si Romania pentru finantare proiectului, achizitia de masini grele de cale, destinate intretinerii caii ferate a fost rezultatul negocierilor intre autoritatile romane, negocieri prealabile semnarii acordului de imprumut.
O alta confirmare a faptului ca in Acordul de imprumut a fost inclusa componenta "masini grele de cale" este si Aide Memoire -ul transmis la CNCF CFR SA de JBIC, in martie 2005. In cadrul documentului se arata ca "JBIC si CFR SA au impartasit opinia ca portiunea totala eligibila pentru achizitia de masini grele de cale sa fie acoperita din finantarea JBIC", atrag atentia reprezentantii CFR.
Referitor la cheltuielile destinate consultantului si expertilor, reprezentantii CFR mentioneaza introducerea acestor cheltuieli nu contravine prevederilor legale sau contractuale ale FIDIC.
Majorarea se refera la achizitia de serviciilor de consultanta pentru cele trei etape ale proiectului proiectare, asistenta la licitatia pentru lucrari si supervizarea acestora.
Mai mult in anul 2000, CFR SA a inaintat spre aprobare la JBIC descrierea detaliata a componentelor de proiect aflate in discutie, precum si un proiect cu termeni de referinta pentru achizitia serviciilor de consultanta pentru cele trei etape ale proiectului. in termenii de referinta se arata in mod indubitabil ca in viitorul contract de servicii va fi inclusa logistica necesara consultantului doar pentru primele doua etape ale proiectului, in timp ce pentru cea de-a treia - supervizarea lucrarilor - logistica urma a fi completata si achizitionata prin liste de cantitati din cadrul contractelor de lucrari.