Bursa Construcţiilor
Revista Bursa Construcţiilor nr. 6 / 2024

Criteriile de selectie pentru PNDI au restrans accesul constructorilor

A.D. Investiţii /

Criteriile de selectie pentru PNDI au restrans accesul constructorilor

Proiectele contractate de Ministerul Dezvoltarii pentru reabilitarea drumurilor prin Programul National de Dezvoltare a Infrastructurii (PNDI) vor continua, deoarece exista un acord cu Fondul Monetar International in acest sens, insa viitorul programului va fi determinat de negocierile viitoare cu misiunea FMI, a declarat Eduard Hellvig, ministrul dezvoltarii regionale.

Domnia sa si-a exprimat dezacordul pentru modalitatea in care au fost atribuite contractele de lucrari pana acum, respectiv lipsa de criterii precise pentru ierarhizarea proiectelor si impartirea pe pachete de lucrari foarte mari, cuprinzand unul sau mai multe judete. Acest lucru a restrans accesul companiilor mai mici la licitatii.

"Criteriile de selectie au fost croite astfel incat s-au prezentat foarte putini ofertanti, unul sau maxim doi, datorita restrictiilor de natura financiara dar si din cauza gruparii lucrarilor pe judete", a declarat Marcel Bolos, secretar de stat in cadrul MDRT.

In fapt doar 6 firme de constructii au castigat lucraril in cadrul PNDI. Cele mai multe contracte de lucrari au fost atribuite companiei Romstrade, respectiv 3, cu o valoare cumulata de 520 milioane de euro. Cate un contract a obtinut fiecare dintre societatile Vega 93 (in valoare de 140 milioane euro), Teloxim (80 milioane euro), Argecom (75 milioane euro), Vectra ( 71 milioane euro) si Tel Drum (61,3 milioane euro).

Ofertantilor li s-au cerut scrisori de confort bancar, deoarece pana la inceperea rambursarilor de catre Minister, in 2014, bancile sunt cele care asigura plata lucrarilor. Majoritatea bancilor din Romania nu s-au incumetat insa sa elibereze aceste scrisori. Atunci, ofertantii au gasit ca solutie sa apeleze la banci din alte tari. De exemplu, Romstrade a adus scrisoare de confort de la o banca din Irak, iar acelasi model a fost aplicat de Teloxim, care a apelat la o banca din Kuweit. In eventualitatea in care aceste banci nu ar mai face platile exista riscul de a genera falimente pe orizontala in randul furnziorilor si subcontractantilor, a explicat domnul Bolos.

In total PNDI are o valoare de 4,2 miliarde de lei, respectiv in jur de 850 milioane de lei pe an. In prezent au fost contractate lucrarile de reabilitare a drumurilor din 13 judetene. O parte din lucrari au fost deja incepute, respectiv in judetele Arad, Bihor, Giurgiu si Ilfov.

In opinia domnului Bolos exista si riscul ca aceste companii care au castigat contracte de amploare sa nu poata duce lucrarile la bun sfarsit si sa caute modalitati sa le subcontracteze.

Ar fi trebuit din start sa fie stabilite pachete mai mici, pentru a oferi de lucru unui numar mult mai mare de companii din sectorul constructiilor, nu doar 6 firme. "Puteam sa facem mai mult pentru industria constructiilor cu un miliard de euro", afirma Marcel Bolos.

In opinia sa, mecanismul financiar al programului, prin credit furnizor, nu a fost dus pana la capat deoarece sumele nu se regasesc in datoria publica, fapt care probabil a descurajat bancile autohtone. 

Contactat de revista Bursa Constructiilor, Gheorghe Racaru, directorul de strategie al grupului Romstrade, a precizat ca numarul redus de ofertanti la licitatiile PNDI se datoreaza faptului ca putine companii au gasit un model de finantare externa viabil, asa cum a putut sa identifice Romstrade, care astfel a castigat licitatiile PNDI. In plus, data fiind dimensiunea lucrarilor, era exclus ca ele sa poata fi efectuate de orice companie de constructii. "A trecut vremea companiilor de apartament", a afirmat domnul Racaru.

Motivul pentru care Romstrade a apelat la o banca irakiana rezida in faptul ca bancile din Romania acorda cu dificultate finantari mai mari de 10-20 milioane de euro, iar in aceste cazuri trebuie sa primeasca acordul bancilor-mama. Banca din Irak a fost mai flexibila si, nu in ultimul rand, finantarea obtinuta a fost mai ieftina, ceea ce este si in avantajul beneficiarului proiectelor prin diminuarea costurilor totale. Compania a primit si oferte de la bancile din tara si continua discutiile cu acestea, dar si cu alte banci din strainatate.

"Finantarea este asigurata, avem suport tehnic si am facut deja organizarile de santier", a dat asigurari reprezentantul Romstrade. 

Ştirile zilei

Revista
BURSA Construcţiilor

Vreţi să fiţi la curent cu proiectele iniţiate sau în dezvoltare pe întreg cuprinsul ţării? Care sunt planurile autorităţilor locale în ceea ce priveşte investiţiile în construcţia de locuinţe, spaţii comerciale şi de birouri, infrastructură?

Vreţi să aflaţi noutăţile pe piaţa materialelor de construcţie?

Peste optzeci de pagini cu informaţii utile în revista "Bursa Construcţiilor"!

În exclusivitate - devize pe proiect, preţurile medii ale materialelor şi serviciilor de construcţii.

Aflaţi care sunt cele mai bune plasamente imobiliare ! Ce şi unde se va construi, care sunt proiectele în curs de execuţie şi toate informaţiile necesare unui investitor pe piaţa imobiliară (preţuri, tendinţe din Bucureşti şi din întreaga ţară).

Locuinţe

Piaţa Imobiliară

Amenajări

Smart City

Fotoreportaj

Preţuri

Finanţare

Investiţii

Consilier

Companii

Internaţional