Bursa Construcţiilor
Revista Bursa Construcţiilor nr. 8 / 2024

Grajdurile Imperiale de la Cluj - transformate în spaţii de co-working

Piaţa Imobiliară /

Grajdurile Imperiale de la Cluj - transformate în spaţii de co-working

  • document ataşat apasă aici pentru a descărca.

    Stables - un nou concept de serviced office, un spaţiu de co-working premium - s-a deschis în inima oraşului Cluj-Napoca, chiar în incinta fostelor Grajduri Imperiale.

    Grajdurile Imperiului Austro-Ungar, care au găzduit în trecut şi o fabrică românească de textile şi care au o vechime de aproximativ 200 de ani, au fost readuse la viaţă şi transformate într-un spaţiu modern de birouri, destinat antreprenorilor şi companiilor care caută nu doar un spaţiu de birouri, dar şi o comunitate şi un mix de servicii competitiv.

    Stables face parte din proiectul de anvergură Record Park al dezvoltatorului imobiliar Speedwell şi care, împreună cu The Office, formează cel mai mare hub de business din Cluj-Napoca. Situat pe Onisifor Ghibu 20 A, proiectul este unul mixt cu spaţii rezidenţiale, dar şi cu funcţii de retail şi spaţii de birouri (pe lângă spaţiul de co-working cuprinde un resturant, o piscină deschisă cu acoperiş retractabil în cadrul unui club sportiv, o grădiniţă, o cafenea şi un cabinet stomatologic, dar şi un supermarket al unui cunoscut brand românesc).

    Acest proiect este un start-up, în spatele căruia stau oameni cu experienţă în proiectarea şi amenajarea spaţiilor de birouri, după cum ne-a spus, într-un interviu, Marius Mârză, Managing Partner Stables.

    (Interviu cu Marius Mârză, Managing Partner Stables)

    Reporter: Cum s-a născut ideea înfiinţării unor birouri pe fostele grajduri imperiale?

    Marius Mârză: Cred că răspunsul la această întrebare ar trebui să fie adresat dezvoltatorului proiectului Speedweel; el a fost cel care a dezvoltat proiectul Record Park unde se află şi această locaţie. Este de apreciat faptul că, în loc să demoleze clădirea formată din două corpuri şi să construias­că o clădire nouă şi pe o suprafaţă mult mai mare, a ales să le reabiliteze şi să le integreze în cadrul proiectului, revigorând o clădire extrem de frumoasă a Clujului. În momentul în care am făcut cunoştinţă cu proiectul imobiliar, pentru noi a fost destul de clar că acolo va fi viitoare locaţie a unui spaţiu de co-working şi, datorită faptului că eu sunt şi Director Regional COS, a fost şi mai clar că acest spaţiu va fi cel mai potrivit pentru noul showroom COS din Cluj. Astfel, având o suprafaţă mult mai mare decât precedentul showroom, am considerat că vom putea să oferim mai multe soluţii din portofoliul COS.

    Reporter: Care este, exact, conceptul acestor spaţii de birouri? 

    Marius Mârză: Conceptul este unul destul de clar în ceea ce priveşte funcţiunile spaţiului:

    - Serviced Offices sau Co-working dar cu accent pus pe spaţii private cu toate serviciile incluse adresat cu precădere companiilor în dezvoltare;

    - Ne-am dorit să creăm un spaţiu pentru comunitatea de business a Clujului unde să organizăm evenimente mici şi medii într-o locaţie unică; sperăm că vom putea organiza evenimente cu impact în comunitatea din care noi facem parte pentru a o ajuta să crească şi să se dezvolte;

    - Un Showroom în care COS să poată să îşi prezinte cât mai bine serviciile oferite şi capabilităţile, atât ale noastre, cât şi ale colaboratorilor cu care abordăm în general proiectele de fit-out: Steelcase pentru partea de mobilier de birou la fel ca Narbutas; Datacor pentru partea de lucrări de electrice şi curenţi slabi; Pal Art pentru partea de elemente de mobilier custom-made; Daikin pentru partea de climatizare şi ventilare; Interface pentru soluţiile de pardoseli şi mulţi alţi.

    - Din punct de vedere al designului, colegea mea, Arh. Laura Dragomir, a implementat un concept "art-deco" în amenajarea spaţiului, poate chiar suprinzător în această perioadă, dar acest aspect a ajutat foarte mult pentru a scoate şi mai mult în evidenţă istoria locului, în momentul în care am avut sesiunile de brainstorming pentru crearea brandului una dintre frazele cu care am fost toţi încântaţi a fost "Respect the old to build the future".

    Reporter: Este primul proiect de acest gen al companiei?

    Marius Mârză: Da, acest prim proiect este un start-up, în spatele căruia sunt oameni cu experienţă în proiectarea şi amenajarea spaţiilor de birouri. Deci chiar dacă avem experienţă în proiectare şi execuţie a unor astfel de spaţii, acum trebuie să învăţăm să le coordonăm pentru a putea oferi ceea mai bună experienţă clienţilor noştri. Din acest motiv am ales-o în rolul de Community Manager pe Ioana Bejan, ea alaturându-se proiectului cu o mare experienţă în Facility Management, demonstrând acest lucru în poziţiile similare ocupate în companii multinaţionale din Cluj.

    Reporter: Mai aveţi în plan să derulati astfel de proiecte şi în alte zone şi unde?

    Marius Mârză: Ne dorim ca pe viitor să mai deschidem şi alte locaţii, probabil că anul viitor vom identifica zonele unde ne dorim să deschidem astfel de spaţii. Primordial acum este să învăţăm cât se poate de mult din experienţa de la Cluj, fiind funcţionali abia de două luni. Dar, categoric, zonele către care ne uităm pentru viitor sunt Timişoara, Iaşi şi Bucureşti.

    Reporter: Ce alte proiecte derulaţi în România?

    Marius Mârză: Din poziţia de Managing Partner Stables, acesta este singurul, dar din poziţia de Director Regional COS (pentru zona Transilvania) avem mai multe proiecte pe care le derulăm în Cluj, în acest moment. De curând am finalizat un proiect pentru o companie din domeniul automotive/BPO de aproximativ 4500 mp, iar în faza de implementare, în acest moment, avem aproximativ 5 noi proiecte, acesta însumând o suprafaţă de 10.000 sqm în Cluj. La nivel naţional suntem implicaţi în implementarea a numeroase proiecte de fit-out, acestea însumând o suprafaţă de peste 17.000 mp doar în Bucureşti.

    Reporter: Cum a fost influenţată piaţa imobiliară de criza sanitară?

    Marius Mârză: Criza sanitară a afectat destul de mult piaţa imobiliară pe segmental de birouri în care activăm noi şi consider că efectele ei nu sunt complet vizibile, încă. Multe proiecte au mers din inerţie pentru că erau prea avansate pentru a fi oprite sau amânarea lor ar fi fost prea costisitoare. Consider că efectele asupra pieţei de birouri se vor resimiti şi în 2021. Proiectele de dezvoltare sau amenajare se vor relua şi oamenii se vor întoarce la birouri, însă, tind să cred, în a doua parte a anului viitor. În ceea ce priveşte serviciile oferite de Stables, efectele se simt puternic pentru că oamenii încă sunt reticenţi să revină la birou mai ales odată cu creşterea numărului de cazuri, dar, în aceeaşi măsură, flexibilitatea pe care noi o oferim este căutată în momente de criză, ajutând companiile sau antreprenorii să se adapteze uşor şi să nu fie blocaţi în termene lungi.

    Astfel, am găsit şi oportunităţi prin diverse companii care au renunţat la spaţiile de birouri pe care le aveau sau pe care doreau să le închirieze/amenajeze şi au dorit să-şi aducă oameni în spaţiul nostru, pentru că le oferim o flexibilitate mai ridicată şi costurile generate sunt operaţionale. Ca în orice situaţie economică, şi în cea pe care o traversăm sunt multe ameninţări dar şi oportunităţi. În ceea ce priveşte activitatea în cadrul COS, anul acesta, în regiune, a fost foarte bun ca rezultat al muncii depuse în 2019. Încă o dată, consider că efectele acestei crize le vom resimţi destul de mult şi anul viitor. Diferit de Cluj, în Bucureşti urmează să se livreze mai multe proiecte de birouri, piaţa având o dinamică mai mare, cu mai multe proiecte de birouri ce urmează să se livreze în 2021. Vedem un trend bun de dezvoltare şi pe partea de industrial şi logistic, unde ne dorim să fim mult mai activi.

    Reporter: Aţi fost obligaţi să anulaţi/amânaţi unele proiecte şi care? 

    Marius Mârză: Proiecte interne amânate sau anulate nu am avut, poate doar ne-am reevaluat unele aşteptări sau ne-am reorganizat pentru a ne adapta mai uşor condiţiilor generate de actuala situaţie economică. În piaţă am întâlnit destul de multe proiecte care au fost amânate sau au extins termenele de finalizare.

    Reporter: Ce cifră de afaceri aţi realizat în primele nouă luni ale acestui an şi ce estimări aveţi pentru întreg anul 2020?

    Marius Mârză: Cum suntem operaţionali de abia două luni, vom reveni cu un răspuns la această întrebare în mai 2021. Ca grad de ocupare a spaţiului suntem la aproximativ 35% şi, astfel, ajungem la ce ne-am propus pentru primele trei luni de activitate, conform business planului. Pentru COS în Cluj, anul 2020, cum ziceam şi mai înainte, a fost unul foarte bun cu multe proiecte implementate sau în curs de implementare, ce au generat o cifră de afaceri mult peste cea de anul trecut. La nivel naţional, anul acesta ne vom situa la o valoare similară cu anul trecut.

    Reporter: Cum credeţi că va evolua piaţa imobiliară în următorii ani?

    Marius Mârză: Cu siguranţă că piaţa imobiliară nu va evolua la acelaşi ritm accelerat ca până acum şi vor exista anumite segmente care, probabil, vor stagna. Construcţiile industriale şi logistice probabil că vor continua să crească la un ritm mai scăzut.

    Reporter: Ce preconizaţi vizavi de segmentul de birouri, în contextul în care cele mai multe companii lucrează încă de acasă?

    Marius Mârză: Munca de acasă vine cu beneficiile sale, dar şi cu dezavantaje care încep să fie tot mai vizibile pentru organizaţii. Randamentul este mai scăzut, proiectele durează mai mult timp, echipele nu mai sunt la fel de unite, training-urile devin mai dificile şi, cel mai important, integrarea în organizaţie a noilor angajaţi, toate acestea ducând, în final, la o calitate mai scăzută a muncii depuse. Consider că, în viitor, munca va deveni mult mai flexbilă, angajaţii vor putea alege între lucrul de acasă sau cel de la birou şi biroul va fi într-un spaţiu de co-working similar cu Stables, în proximitatea locuinţei, pentru a nu petrece mult timp pe drum.

    Reporter: Mulţumesc!

    Cu o suprafaţă de aproximativ 1.000 mp, clădirea Stables dispune de parter şi etaj, oferind un spaţiu generos de networking format din bucătarie, lounge şi access la o grădină interioară, un centru de conferinţă, zone de hot-desking, birouri dedicate şi birouri private.

    Conform reprezentanţilor proiectului, preponderent, spaţiul a fost gândit pentru birouri private, acestea permiţând o configuraţie flexibilă până la un număr maxim de 20 de persoane, dar şi birouri de câte două până la şapte persoane. O altă componentă majoră situată la parter este zona dedicată socializării şi organizării de evenimente, care încorporează un centru de conferinţă ce poate găzdui până la 50 de persoane. Stables oferă şi 40 de locuri de hot-desking, săli de şedinţă de 4 sau 8 persoane, cabine telefonice, dar şi servicii ce descriu un spaţiu de lucru complet: pază, parcare subterană, control acces atât pentru intrarea în spaţiu, cât şi pentru birourile închise, recepţie şi serviciul de protocol, birotică, imprimantă şi scanner, o bucătărie modernă, apă şi cafea şi, cel mai important, accesul la un mix de comunitate.

    Proiectul a obţinut certificarea BREEAM, principala metodă internaţională de evaluare a sustenabilităţii pentru proiecte de masterplanning, infrastructură şi clădiri.

    Din dorinţa de a păstra un echilibru perfect între istorie şi prezent, proiectul a reprezentat o adevărată provocare pentru echipa COS România (Corporate Office Solutions), care s-a ocupat de amenajarea spaţiului, fiind şi printre primele companii care au ales Stables pentru relocarea showroom-ul lor din Cluj-Napoca. COS este parte a Grupului Office Solutions şi consultant în domeniul amenajării spaţiilor de birouri din 1998, având peste 2.000 de clienţi şi peste 15.000 de proiecte finalizate în România, ne-au mai spus sursele citate.

    Stables a luat naştere printr-o investiţie în valoare de 750.000 de euro şi în implementarea spaţiului s-au aplicat principiile noului sistem de certificare WELL sau Fitwel, care analizeaza clădirile din perspectiva de "well being", starea de bine a ocupanţilor.

    "A companion, not just a company" este sloganul care defineste startul Stables, un partener ce doreşte să fie un companion pentru acele companii care, în drumul lor spre dezvoltare, au nevoie de un mediu şi un spatiu unde să atingă succesul.

    Desprinsă dintr-o companie de mare succes, Stables şi-a început propriul drum la Cluj-Napoca şi are energia şi resursele necesare pentru a se dedica în totalitate nevoilor clienţilor săi. În spatele noului spaţiu de co-working stau zeci de ani de experienţă în domeniul design-ului interior de birouri, în care s-a acumulat o vastă experienţă în livrarea de proiecte complexe şi integre, în parteneriate stabile cu clienţi majori.

    Ştirile zilei

    Revista
    BURSA Construcţiilor

    Vreţi să fiţi la curent cu proiectele iniţiate sau în dezvoltare pe întreg cuprinsul ţării? Care sunt planurile autorităţilor locale în ceea ce priveşte investiţiile în construcţia de locuinţe, spaţii comerciale şi de birouri, infrastructură?

    Vreţi să aflaţi noutăţile pe piaţa materialelor de construcţie?

    Peste optzeci de pagini cu informaţii utile în revista "Bursa Construcţiilor"!

    În exclusivitate - devize pe proiect, preţurile medii ale materialelor şi serviciilor de construcţii.

    Aflaţi care sunt cele mai bune plasamente imobiliare ! Ce şi unde se va construi, care sunt proiectele în curs de execuţie şi toate informaţiile necesare unui investitor pe piaţa imobiliară (preţuri, tendinţe din Bucureşti şi din întreaga ţară).

    Locuinţe

    Piaţa Imobiliară

    Proiecte

    Amenajări

    Smart City

    Materiale

    Preţuri

    Finanţare

    Investiţii

    Perspective

    Companii

    Internaţional