Bursa Construcţiilor
Revista Bursa Construcţiilor nr. 6 / 2024

MARIUS DRAGNE, XELLA ROMÂNIA:"Piaţa de BCA a fost, anul trecut, de circa 85 milioane de euro"

Companii /

"Piaţa de BCA a fost, anul trecut, de circa 85 milioane de euro"
  • document ataşat apasă aici pentru a descărca.

    Trendul valoric descendent reflectă lupta din piaţă pentru preţuri cât mai mici

    Volumul pieţei de BCA din ţara noastră a urmat, în anul 2013, evoluţia fluctuantă înregistrată de întreaga piaţă de zidărie şi a atins un nivel de circa 1,8 milioane metri cubi, ne-a declarat Marius Dragne, directorul general al Xella România. Piaţa de BCA a reprezentat, în continuare, aproximativ jumătate din totalul pieţei de zidărie, ne-a precizat domnia sa, menţionând că, din perspectiva valorică, trendul descendent al pieţei a continuat. Valoarea estimativă a pieţei de BCA a fost, anul trecut, de circa 80-85 milioane de euro, conform oficialului Xella România.

    Marius Dragne apreciază că anul 2013 a adus un uşor avans al utilizării zidăriei BCA pe segmentul proiectelor rezidenţiale, ca urmare a creşterii gradului de informare a consumatorilor şi a dorinţei acestora de a obţine o performanţă energetică superioară încă din faza de zidărie. Domnia sa estimează că mai mult de 50% din consumul de materiale termoizolante este generat de segmentul rezidenţial al construcţiilor noi.

    Vânzările de BCA au fost susţinute, în cea mai mare parte, tot de sectorul privat, ne-a mai spus domnul Dragne, care a subliniat că în continuare, lucrările de renovare şi extindere a clădirilor existente ocupă o pondere importantă în consumul de zidărie şi BCA în ţara noastră, în special în zona rurală.

    Reporter: Cum a evoluat piaţa de BCA în 2013 ca volum şi ca valoare? Ce tendinţe noi aţi remarcat pe piaţă?

    Marius Dragne: Volumul pieţei de BCA din ţara noastră a urmat, în anul 2013, evoluţia fluctuantă înregistrată de întreaga piaţă de zidărie, atingând un nivel de circa 1,8 milioane metri cubi. Astfel, piaţa de BCA a reprezentat, în continuare, aproximativ jumătate din totalul pieţei de zidărie. Din perspectiva valorică, trendul descendent al pieţei a continuat. Valoarea estimativă a pieţei de BCA a fost, anul trecut, de circa 80-85 milioane de euro. Aceste evoluţii denotă existenţa unei lupte în piaţă în a oferi preţuri cât mai mici pentru produsele din portofoliu.

    Xella promovează produse pe segmentul premium, insistând pe campanii intense de promovare şi educare a pieţei în vederea utilizării unor produse de calitate superioară în etapa de execuţie a zidurilor. Un finisaj se schimbă o dată la câţiva ani. Peretele nu-l schimbi deloc pe toată durata de viaţă a unei clădiri. Este foarte important ce materiale alegi atunci când zideşti pereţii.

    Îmbucurător este, totuşi, faptul că, în anul 2013, am observat un uşor avans al utilizării zidăriei BCA pe segmentul proiectelor rezidenţiale, ca urmare a creşterii gradului de informare a consumatorilor şi a dorinţei acestora de a obţine o performanţă energetică superioară încă din faza de zidărie.

    Betonul celular autoclavizat (BCA) reprezintă o soluţie modernă, pliată pe nevoile clientului final. Acest aspect a fost vizibil în piaţă, produsele din această categorie fiind preferate atât pentru locuinţe multifamiliale, dar şi pentru proiecte mici individuale.

    Ca tendinţe am remarcat o preferinţă mai mare pentru blocurile de zidărie cu grosimi mai mari alese în vederea asigurării unui coeficient de izolare termică superior, fără a mai impune necesitatea de a utiliza materiale suplimentare pe faţadă. Se optează, astfel, pentru soluţii care asigură o izolare termică optimă într-un mod cât mai natural şi ecologic. Aceste produse de zidărie cu grosimi mari de până la 50 de centimetri permit clădirii să respire, iar atributele estetice ale faţadei se vor menţine pentru o perioadă mai îndelungată.

    Reporter: Cum a evoluat piaţa materialelor termoizolante?

    Marius Dragne: Anul trecut, a scăzut numărul proiectelor de reabilitare a clădirilor multifamiliale din stocul de clădiri existent. Astfel, programul de reabilitare termică a înregistrat un recul.

    Datele noastre indică un consum mai mare de materiale termoizolante pe segmentul construcţiilor noi. În totalul pieţei, consumul de materiale termoizolante pentru blocuri vechi are o pondere mai mică de 15%. În schimb, mai mult de 50% din consumul de materiale termoizolante este generat de segmentul rezidenţial al construcţiilor noi.

    Se remarcă o orientare a clienţilor către materiale de calitate superioară, care să îndeplinească o serie de cerinţe tehnice importante. Astfel, sunt tot mai preferate materialele termoizolante rezistente la foc. De asemenea, am remarcat un accent deosebit pus pe produse de termoizolare care sunt permeabile la vapori.

    Aceste nevoi reale din piaţă şi deschiderea către produse moderne, de calitate, au stat la baza deciziei noastre de a lansa, recent, pe piaţa din România, plăcile Multipor, singurul produs pentru termoizolare rigid, natural 100%, cu un aspect similar zidăriei, având cea mai înaltă clasă de rezistenţă la foc.

    Reporter: Care credeţi că vor fi principalele motoare de creştere ale pieţei construcţiilor în următorii ani?

    Marius Dragne: Cred că segmentul rezidenţial susţinut de investitori privaţi are cel mai mare potenţial de creştere, dar nu neglijăm potenţialul zonei comerciale şi aportul care poate fi adus din nou de investitorii străini în economia românească.

    Reporter: Care produse Xella s-au vândut cel mai bine anul trecut şi în ce zone ale ţării?

    Marius Dragne: Ytong oferă o gamă variată de zidărie termoizolantă, adaptată normativelor în vigoare şi respectând direcţiile şi cerinţele de performanţă energetică impuse de Uniunea Europeană până în anul 2020, prin directiva EPBD 2020.

    Înregistrăm semnale foarte pozitive cu toată gama de produse termoizolante, în special cu produsele din gama Ytong A+, care asigură o izolare termică superioară, fără necesitatea unui termosistem suplimentar.

    Vânzarile au fost susţinute, în cea mai mare parte, tot de sectorul privat, fie că discutăm despre investiţii în segementul rezidenţial, de proiecte comerciale sau de proiecte de birouri. În continuare, lucrările de renovare şi extindere a clădirilor existente ocupă o pondere importantă în consumul de zidărie şi BCA în România, în special în zona rurală.

    Reporter: Cum vă aşteptaţi să evolueze pieţele pe care activaţi în acest an? Ce prognoze aveţi pentru sectorul construcţiilor şi creşterea economică în acest an?

    Marius Dragne: Evoluţia pieţei de zidărie şi, implicit, a pieţei de BCA din România este strâns legată de evoluţia întregului sector al construcţiilor şi de modul cum acesta este ajutat să crească. Anul 2013 a fost un extrem de dificil, iar 2014 se anunţă cel puţin la fel de greu.

    Anul trecut, a existat un interes mai mare al investitorilor privaţi în dezvoltarea de locuinţe. Sperăm ca acest trend să se menţină şi în 2014.

    Per ansamblu, credem că piaţa se va menţine la un nivel similar celui din 2013.

    Reporter: Care sunt estimările dumneavoastră în privinţa vânzărilor companiei în 2014?

    Marius Dragne: Ne dorim să menţinem acest trend pozitiv şi să înregistrăm un avans al afacerilor peste ritmul de evoluţie al pieţei. Rămânem optimişti cu privire la dezvoltarea Xella în România, dincolo de imaginea de ansamblu a pieţei, încercând să fructificăm toate oportunităţile pe care piaţa ni le va oferi.

    Reporter: Ce produse noi urmează să lansaţi în 2014?

    Marius Dragne: Ne dorim şi în acest an să completăm gama de produse. Am lansat deja blocurile de zidărie Ytong A+ cu o grosime de 50 de centimetri. Acesta este produsul de zidărie cu cel mai mic transfer termic din piaţă, fiind în acelaşi timp cea mai mare grosime de zidărie din piaţă. Vom continua să propunem pieţei produse de acest tip gândite pentru a creşte considerabil calitatea fondului construit şi care să permită un consum minim de resurse pe toată durata de viaţă a unei clădiri.

    Reporter: Care sunt principalele probleme cu care vă confruntaţi pe pieţele pe care activaţi? Sunt cazuri de concurenţă neloială? Dacă da, vă rog să comentaţi.

    Marius Dragne: Concurenţa acerbă din piaţă a facilitat apariţia unei lupte între producători, dusă exclusiv prin utilizarea atributului preţ. Această luptă are cu siguranţă un impact negativ asupra întregii pieţe şi a consumatorului final, care deseori intră în capcana preţului cel mai mic, fără a mai considera beneficiile reale oferite de o zidărie de calitate în procesul de construire sau pe durata de viaţă a construcţiei.

    Consumatorii trebuie să înţeleagă că, de la an la an, costurile de producţie nu scad, ci cresc. Preţul unui bloc de zidărie nu este criteriul cel mai important în alegerea acestor produse.

    Contează foarte mult durabilitatea, consumul de materiale în procesul de zidire, gradul de izolare termică obţinut, timpii de punere în operă, costul total per metru pătrat de construcţie.

    Toata gama de produse Ytong este realizată pornind de la acest principiu al performanţei energetice superioare, iar performanţa termică este obţinută printr-un control strict al calităţii şi reţetei produsului. Diferenţele de preţ sunt minime raportate la materiale obişnuite de zidărie. Produsele termoizolante Ytong ajută la eliminarea materialelor suplimentare de termoizolatoare aplicate pe faţadă, iar la final costul de realizare al zidăriei poate fi chiar mai mic, beneficiile înregistrate pe durata de viaţă a clădirii fiind mult îmbunătăţite.

    În general, clienţii care au construit o dată cu produse superioare calitativ, revin pentru că înţeleg importanţa deosebită a unor atribute tehnice specifice acestor produse.

    Reporter: Cum au evoluat preţurile pe pieţele pe care activaţi în 2013 şi ce estimări aveţi pentru acest an?

    Marius Dragne: Din datele pe care le deţinem, s-a înregistrat o scădere a preţului mediu de vânzare pentru toată piaţa de zidărie, indiferent dacă discutăm despre BCA sau cărămidă. Anul 2014 nu va aduce schimbări majore, dar presiunea asupra costurilor de producţie este deja foarte mare, fiind posibil să observăm ajustări ale preţurilor de vânzare, care să compenseze aceste creşteri de costuri de producţie.

    Reporter: Care sunt planurile de dezvoltare ale Xella România în 2014 şi pe termen mediu şi lung?

    Marius Dragne: Ne dorim ca, pe termen mediu, să ne consolidăm investiţia realizată în fabrica de la Păuleşti, cea mai mare de pe piaţa de materiale de zidărie din România, realizată în perioada de criză.

    De asemenea, dorim să facem paşi în promovarea produselor termoizolatoare naturale şi minerale din gama Multipor. Credem că în anii următori se va pune un accent din ce în ce mai mare pe calitatea produselor de termoizolare utilizate.

    Reporter: Care este opinia dvs privind accesul companiilor la finanţare? Dar despre costurile de finanţare?

    Marius Dragne: Accesul la finanţare rămâne în continuare un subiect delicat, indiferent că discutăm despre un consumator final sau despre o companie. Piaţa are nevoie de o relaxare a condiţiilor de finanţare, astfel încât să fie încurajate investiţiile şi, implicit, consumul în domeniul în care activăm. Anul 2013 a implicat o îmbunătăţire a condiţiilor de finanţare, s-au făcut unele eforturi, dar încă este nevoie de efort suplimentar pentru a încuraja cu adevărat accesul la finanţare.

    Reporter: Ce impact credeţi că va avea, în ţara noastră, implementarea directivei privind eficienţa energetică?

    Marius Dragne: Cred că România se aliniază oarecum natural la aceste directive. Consumatorii înţeleg cât de important este să construieşti clădiri care să-ţi permită un consum cât mai mic de energie. Ei au observat cât de mari sunt costurile pentru încălzirea locuinţei şi ce economii pot realiza prin simpla alegere a unor produse special gândite pentru reducerea consumului de resurse.

    Sectorul rezidenţial de case unifamiliale noi se aliniază încet-încet la această cerinţă. Trendul ascendent al vânzărilor de zidărie termoizolantă este o dovadă concludentă în acest sens.

    Produsele de zidărie care asigură un grad superior de izolare termică sunt foarte cerute atât pe segmentul caselor noi unifamiliale, cât şi în cadrul proiectelor multifamiliale.

    Pentru sectorul rezidenţial care cuprinde clădiri din fondul construit înainte de anii 2000 există încă în piaţă o dependenţă faţă de acţiunile autorităţilor locale, fapt ce împiedică demersurile la nivel de asociaţii de proprietari. Foarte mulţi proprietari stau în expectativă, aşteaptă să vadă dacă sunt şanse ca blocul în care locuiesc să fie inclus în Programul Naţional de reabilitare termică.

    Există, însă, şi numeroase cazuri de intervenţii individuale realizate în vederea îmbunătăţirii gradului de izolare termică a unor imobile. Plăcile Multipor au fost cerute pentru mai multe proiecte de izolare termică realizată la interior.

    Reporter: Cum comentaţi actualul sistem de finanţare a reabilitărilor termice?

    Marius Dragne: Primăriile s-au angrenat într-un program care le depăşeşte puterea financiară. Nu este fezabil să ne imaginăm că toate blocurile din România vor fi reabilitate gratis în viitorul apropiat dintr-un motiv simplu. Nu există atât de mulţi bani la buget. Fondurile sunt limitate.

    Atragerea unor fonduri europene pare o soluţie ideală şi încă accesibilă. Aceste fonduri sunt acordate condiţionat şi impun o implicare financiară şi din partea beneficiarilor finali.

    Este nevoie de eforturi susţinute de educare a clienţilor finali. Pe segmentul construcţiilor noi, clienţii încep să înţeleagă importanţa utilizării unor materiale care asigură un grad superior de izolare termică încă din faza de zidărie. Pur şi simplu beneficiarii înţeleg că, altfel, ar plăti ani la rând nişte sume inutil de mari pentru încălzirea şi răcirea locuinţelor şi văd că această problemă poate fi evitată uşor.

    Consumul de energie în imobilele de locuit este încă dublu faţă de media europeană.

    Reporter: Vă mulţumesc!

    insert

    Parte a diviziei de materiale de construcţii, compania Xella România reprezintă, în ţara noastră, marca Ytong - cel mai mare producător mondial de beton celular autoclavizat (BCA). În luna aprilie 2010, a avut loc deschiderea oficială a primei facilităţi de producţie Ytong din România, situată lângă Ploieşti, în comuna Păuleşti, judeţul Prahova. Aceasta este una dintre cele mai moderne unităţi de producţie de BCA din Europa de Est, cu o capacitate de producţie de aproximativ 400.000 metri cubi. Investiţia a fost de 32 milioane euro. Xella mai comercializează în ţara noastră şi sisteme de termoizolare.

    Ştirile zilei

    Revista
    BURSA Construcţiilor

    Vreţi să fiţi la curent cu proiectele iniţiate sau în dezvoltare pe întreg cuprinsul ţării? Care sunt planurile autorităţilor locale în ceea ce priveşte investiţiile în construcţia de locuinţe, spaţii comerciale şi de birouri, infrastructură?

    Vreţi să aflaţi noutăţile pe piaţa materialelor de construcţie?

    Peste optzeci de pagini cu informaţii utile în revista "Bursa Construcţiilor"!

    În exclusivitate - devize pe proiect, preţurile medii ale materialelor şi serviciilor de construcţii.

    Aflaţi care sunt cele mai bune plasamente imobiliare ! Ce şi unde se va construi, care sunt proiectele în curs de execuţie şi toate informaţiile necesare unui investitor pe piaţa imobiliară (preţuri, tendinţe din Bucureşti şi din întreaga ţară).

    Locuinţe

    Piaţa Imobiliară

    Amenajări

    Smart City

    Fotoreportaj

    Preţuri

    Finanţare

    Investiţii

    Consilier

    Companii

    Internaţional