După căderea masivă din ultimul trimestru al anului trecut şi, mai ales, în decembrie, piaţa produselor din oţel beton a "îngheţat" în prima lună a anului, ne-a spus Petru Todoran, director executiv al Asociaţiei Române a Distribuitorilor de Metale (ARDIMET).
Cei mai mari producători autohtoni din domeniu - Mechel Târgovişte, Mechel Câmpia Turzii şi Ductil Steel Buzău - au funcţionat un număr limitat de zile în luna ianuarie 2009 iar Laminate Focşani şi Lamdro Drobeta Turnu Severin se pare că nu au funcţionat deloc.
La finele anului trecut erau stocuri de 95.000 tone oţel-beton la producătorii principali menţionaţi mai sus. Dacă adăugăm la aceste stocuri şi pe cele de la producătorii mai mărunţi, cu stocuri de circa 15.000 de tone, ajungem la stocuri totale de 110.000 tone.
Cele 110.000 tone stocuri reprezintă circa 10% din producţia pe 2008, aproape producţia pe o lună. Se pare că piaţa este saturată în prezent cu oferte de oţel beton, dar şi cu stocuri de produse . "Cred că în ianuarie nu au fost epuizate stocurile, care dealtfel conţin marfă destul de scumpă. Nu am informaţii în ceea ce priveşte marfa din import, dar nu cred să se fi importat mai mult de 1600 - 2000 tone. Dealtfel, am informaţii că portul Constanţa este gol", afirmă domnul Todoran
Pentru acest an faţă de anul trecut, Petru Todoran estimează un consum total cu 30% mai mic pentru întreaga producţie de laminate finite din oţel.
Anul trecut pe piaţa internă s-au consumat în total 4,5 milioane tone de produse siderurgice finite, adică table, benzi, profile, bare, sârme şi ţevi, din care 1,45 milioane tone a fost consumul naţional de oţel beton, acesta devenind ,,vedeta" anului pentru al treilea an consecutiv.
În 2009 consumul total de produse finite din oţel va fi de 3,1 milioane tone, din care cel mult 700 - 800 mii tone vor fi oţel beton, estimează domnul Todoran. Consumul nu va fi mai mare de 700 - 800 mii tone de oţel beton pentru că nu sunt semnale încurajatoare privind relansarea construcţiilor şi nu se văd soluţii de deblocare a finanţărilor mai devreme de sfârşitul lunii aprilie.
"În lipsa finanţărilor masive se va lucra mai mult în regie proprie, iar creşterea fiscalităţii va încuraja economia subterană", apreciază Petru Todoran. Domnia sa comentează: "Marile proiecte nu vor avea finanţare, iar lucrările de infrastructură reprezintă consumuri mici de metal. În clădiri, aproape 30% din greutate este dată de metal , iar în infrastructură doar 10%, (mai ales la autostrăzi: poduri, traversări, armături, parapeţi).
Acum preţurile la producătorii din siderurgie se situează la niveluri absolut decente, pentru că preţul de vânzare din fabrică cuprinde un profit decent de 4-7%, subliniază Petru Todoran. Nivelul a căzut cu aproape 30% faţă de preţurile din august 2008, revenind la nivelul celor din noiembrie 2007.
Directorul executiv al ARDIMET ne-a declarat: "Noi considerăm că pe lângă cele 110.000 tone oţel-beton stocate la 31 decembrie, mai sunt stocuri în completare de maxim 450.000 tone în depozitele comercianţilor şi la utilizatorii finali, achiziţionate prin finanţări iniţiale, dar îngheţate. Un total estimat al stocurilor ar fi de 600.000 - 650.000 tone de oţel-beton."
În 2009 consumul total de produse siderurgice finite este estimat la 3.100.000 tone, din care 1.600.000 tone va fi contribuţia siderurgiei româneşti. În plus, "punem la bătaie şi tonele din stoc şi până într-un milion de tone producţia siderurgică din import şi ajungem la cifra de 3,1 milioane tone. Noi importăm mai ales profile economice şi grele, care nu sunt produse la noi şi în cantităţi suficiente şi sortimentaţie corespunzătoare, apoi profile mijlocii, unde avem o producţie internă scăzută.", spune domnul Todoran.
"Banda laminată la rece se va importa destul de mult, cea de la Galaţi este de calitate mai slabă, laminorul este vechi de 30 de ani şi nu a fost modernizat. Şi tabla groasă este subiect de import.", mai spune domnul Todoran.
Oţelul-beton se importă mai ales din Turcia (primul loc), Bulgaria (locul 2), Ucraina şi Italia.
În 2009, din cele 3.100.000 tone consum estimat, 700 000 - 800 000 tone vor fi date de oţelul-beton. Oţelul-beton din stocurile de anul trecut este în majoritate scump. Totuşi, domnul Todoran apreciază că tendinţa este de creştere a preţurilor (la oţel-beton), "poate un 15 - 20% până la 30 iunie".
Dacă finanţarea pentru proiecte se va dezgheţa, iar creditele vor fi mai avantajoase este posibil să apară cereri din partea sectorului de construcţii, consideră Petru Todoran, dar nu se declară optimist decât în ceea ce priveşte proiectele mici, în regie proprie.