În Bucureşti, rata de neocupare a spaţiilor comerciale din mall-urile consacrate este, în prezent, sub 10%, iar rata de neocupare pentru spaţiile stradale ajunge la maxim 20%. Costel Alecu, directorul departamentului retail& industrial al companiei imobiliare "Regatta", ne-a declarat: "Criza a afectat, în primul rând, spaţiile comerciale din provincie. În cazul lor, rata de neocupare a mall-urilor şi galeriilor comerciale este destul de mare, ajungând, în unele situaţii, chiar şi la 40%. În două cazuri, s-a ajuns chiar la închiderea mall-urilor. Mă refer la Armonia Brăila şi Trident Sibiu. Acesta din urmă a fost inaugurat în mai 2009 şi s-a închis după trei luni".
Domnia sa ne-a precizat că, în Bucureşti, se observă o fluctuaţie din ce în ce mai mare a domeniilor de activitate pe spaţiile care sunt dis-ponibile, acestea nemaifiind ocupate pe perioade mari de timp. Oferta de spaţii comerciale este foarte mare în Capitală, cererea în primul se-mestru fiind foarte scăzută. Această situaţie a dus, în primul rând, la scăderea nivelului chiriilor, la renegocierea contractelor mai vechi şi la eliberarea unui număr mare de spaţii.
Potrivit domnului Alecu, mall-urile nou construite au revizuit planurile iniţiale, fiind obligate să găsească soluţii pentru a-şi creşte atractivitatea. Mulţi dezvoltatori au alocat, astfel, spaţii din ce în ce mai mari activităţilor de recreere, sporturilor precum patinajul, karting-ul, climbing-ul sau fitness-ul.
Potrivit Regatta, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, chiriile au înregistrat scăderi de aproximativ 40%, cele mai mari diminuări ale tarifelor înregistrându-se în special în ţară, şi mai puţin în Bucureşti.
La sfârşitul primului semestru al acestui an, stocul disponibil de spaţii comerciale din Bucureşti, din centre şi galerii comerciale, era de 359.243 mp. Această suprafaţă a crescut în semestrul al doilea, odată cu deschiderea AFI Palace, cu o suprafaţă închiriabilă de 76.000 mp. Astfel, volumul total de spaţii comerciale disponibile în 2009, în Capitală, a ajuns la aproximativ 435.243 mp. La această suprafaţă, se adaugă spaţiile comerciale stradale disponibile, care se ridică la aproximativ 500.000 mp, ne-a mai declarat Costel Alecu.
2009 a adus aproximativ 165.343 mp de spaţii comerciale în Bucureşti. Potrivit Regatta, în primul semestru, au fost deschise Grand Arena, Iris Shopping City, Militari Shopping City şi s-a realizat o extindere a Plaza România, rezultând o suprafaţă de 89.343 mp. La acest volum, în cel de-al doilea semestru, s-au adăugat cei 76.000 mp ai AFI Palace.
Cotidianul Bursa