"Pandemia a modificat substanţial preferinţele românilor în ceea ce priveşte spaţiile de locuire"
Piaţa Imobiliară / 06 septembrie 2021
Pandemia a modificat substanţial preferinţele românilor în ceea ce priveşte spaţiile de locuire, susţine Adrian Rus, owner RE/MAX Action şi Directorul de Marketing şi Vânzări al Aqua City. În opinia sa, nu suntem într-un boom imobiliar, ci suntem mai degrabă într-o piaţă imobiliară matură, care dovedeşte stabilitate. Adrian Rus ne-a spus, în cadrul unui interviu: "Un raport al celor de la analizeimobiliare.ro estimează creşteri de 9% pentru sectorul rezidenţial, în condiţiile în care materialele de construcţie înregistrează creşteri de 20-30%. Din păcate, pandemia a avut acest efect în piaţa materialelor de construcţie, însă imobiliarele îşi menţin un preţ corect". Sursa citată consideră că perioada de criză sanitară a reprezentat o adevărată provocare, dar şi un moment de reset.
(Interviu cu Adrian Rus, owner RE/MAX Action şi Directorul de Marketing şi Vânzări al Aqua City)
Reporter: La un an şi jumatate de când a fost declarată pandemia, se vorbeşte despre un boom la nivel global, cu cele mai mari creşteri de preţuri din ultimii 30 de ani. Unde se află piaţa noastră imobiliară în acest tablou, din punctul dumneavoastră de vedere?
Adrian Rus: În opinia mea, este normal ca în această perioadă să existe o creştere a cererii pentru locuinţe. În primul rând, ca în multe alte domenii, este vorba de o compensare a perioadei de lockdown de anul trecut, când aproape întreaga activitate economică a fost paralizată. De asemenea, pentru mulţi, acea perioadă a însemnat un interval plin de incertitudini privind viitorul lor financiar sau profesional şi de aceea tendinţa a fost de a economisi. Acest fenomen a fost facilitat şi de faptul că multe dintre cheltuieli - vacanţele, de exemplu - au dispărut din cauza pandemiei. Cu banii strânşi, mulţi se gândesc acum la o investiţie imobiliară - vor o altă locuinţă sau, mai bine zis, un alt fel de locuinţă. Pandemia a modificat substanţial preferinţele românilor în ceea ce priveşte spaţiile de locuire - sunt mult mai atenţi la alegerile pe care le fac şi sunt mult mai selectivi. Mai mult ca niciodată, românii caută ansambluri care să le pună la dispoziţie un mix de servicii şi facilităţi pentru nevoile lor specifice (spre exemplu spaţii de co-working, grădiniţă, supermarket, SPA şi fitness). Totodată, am observat că sunt tot mai interesaţi de apartamente spaţioase, cu balcoane sau terase, aflate în ansambluri rezidenţiale care au spaţii verzi sau chiar parcuri în incintă ori zone de petrecere a timpului liber. În opinia mea, nu suntem într-un boom imobiliar, ci suntem mai degrabă într-o piaţă imobiliară matură, care dovedeşte stabilitate. Un raport al celor de la analizeimobiliare.ro estimează creşteri de 9% pentru sectorul rezidenţial, în condiţiile în care materialele de construcţie înregistrează creşteri de 20-30%. Din păcate, pandemia a avut acest efect în piaţa materialelor de construcţie, însă imobiliarele îşi menţin un preţ corect.
Reporter: Cum a evoluat cererea în aceasta perioadă, ţinând cont că a fost un an în care am lucrat de acasă?
Reporter: Am încheiat anul 2020 cu vânzări peste aşteptări, cererea fiind chiar mai mare decât în anul precedent. Cu excepţia perioadei de lockdown, când piaţa a fost blocată, vânzările au crescut progresiv. Întrăm în trimestrul al treilea al lui 2021 şi observ că cererea este în continuare mare. România are printre cele mai dinamice pieţe imobiliare din Europa, iar apetitul românilor pentru achiziţia de locuinţe este deja cunoscut: peste 95% dintre români au în proprietate o locuinţă.
Reporter: Care au fost provocările şi avantajele crizei sanitare în sectorul imobiliar?
Adrian Rus: Criza sanitară a reprezentat o adevărată provocare, dar şi un moment de reset. Ne-am luat timp pentru a vedea ce soluţii online avem la dispoziţie pentru a păstra legătura cu clienţii ansamblului rezidenţial pe care îl reprezint, Aqua City. Chiar dacă aceste soluţii au venit într-un moment de criză şi am fost forţaţi de context pentru a implementa anumite schimbări, am păstrat o mare parte din ele şi ne-am eficientizat activitatea.
Reporter: Cum a trecut Aqua City prin această perioadă şi ce strategie a abordat să iasă învingătoare?
Adrian Rus: Ne-am concentrat pe găsirea de soluţii pentru a trece peste acea perioadă şi pe dezvoltarea echipei. Am gândit şi implementat noi modalităţi de prezentare şi promovare al proiectului Aqua City, ne-am adaptat noului context şi, cu siguranţă, am ieşit din această perioadă mai bine pregătiţi, cu o viziune nouă şi îmbunătăţită, precum şi cu o echipă sudată şi puternică. Iată câteva exemple: am lansat tururi virtuale ale apartamentelor, am iniţiat o serie de dialoguri live online pe pagina noastră de Facebook, în care vorbim despre subiecte de interes din zona imobiliară, ba chiar am lansat şi propriul podcast. Rezultatele nu au întârziat să apară, primul dintre cele şase blocuri ale proiectului Aqua City este vândut aproape integral. În prezent se lucrează la blocul al doilea şi suntem încântaţi să vedem acelaşi interes din partea clienţilor şi pentru acesta.
Reporter: Care sunt caracteristicile complexului Aqua City?
Adrian Rus: Pentru a răspunde la această întrebare trebuie să ne întoarcem puţin în timp. Pe terenul pe care, în prezent, se construieşte complexul imobiliar Aqua City a existat fabrica Silvarom, o mare parte din aceasta fiind lăsată în paragină. Chiar dacă zona era una industrială, prezenţa unei fabrici pe cale de a fi închisă, cu utilaje şi tehnologii învechite, producea un grad sporit de noxe şi disconfort locuinţelor din jur, atât prin poluarea aerului, cât şi prin cea fonică.
Pentru pregătirea primei faze a proiectului Aqua City au fost demolate aproape 70% din utilităţile fabricii, care se întindeau pe o suprafaţă totală de aproximativ 70.000 mp. Totalul cheltuielilor necesare pregătirii terenului au fost de aproximativ 500.000 euro. Astăzi, pe acest teren, se dezvoltă Aqua City, un proiect care va avea o suprafaţă construită totală de peste 200.000 mp, format din 6 imobile şi cu un total de aproape 2.000 de apartamente.
Aflat la două minute de mers pe jos de Lacul Morii, Aqua City este proiect imobiliar cu rol civilizator, care contribuie la regenerarea urbană a zonei Giuleşti datorită spaţiilor verzi ample (proiectul include un parc de 4.000 de mp în incinta ansamblului), a construcţiei şi arhitecturii moderne, precum şi a facilităţilor oferite, care vor deservi întreaga zonă (grădiniţă, centru SPA sau spaţii comerciale). Proiectul prevede aproximativ 2.400 de locuri de parcare, dintre care aproximativ 1.600 vor fi subterane şi 800 supraterane.
Apartamentele din Aqua City se desfăşoară pe suprafeţe construite totale începând de la 46 mp pentru garsoniere şi ajungând până la 108 mp construiţi pentru apartamentele cu trei camere. Proiectul va fi construit în trei faze şi va fi finalizat la finalul lui 2024.
Aqua City este unul dintre cele mai ambiţioase şi ample proiecte din piaţă: vorbim despre cel mai mare şantier din Bucureşti şi al treilea pe ţară, o investiţie de peste 100 milioane de euro.
Reporter: În ce măsură este tranzacţionat acest ansamblu?
Adrian Rus: Ne bucurăm să vedem succesul pe care proiectul Aqua City îl are pe piaţa imobiliară din Bucureşti. Până în acest moment, în primul bloc au fost vândute 279 de apartamente din totalul de 311, iar în blocul al doilea au fost vândute 37 de apartamente din totalul de 340.
Reporter: Ce preţuri aveţi pe metrul pătrat construit/unitate locativă?
Adrian Rus: Preţurile în Aqua City se situează la 1.150 euro/ mp construit. Suntem, din acest punct de vedere, sub media pieţei din Bucureşti.
Reporter: Ce alte investiţii mai aveţi în Romania şi ce alte planuri investiţionale aveţi în continuare?
Adrian Rus: În acest moment, atenţia noastră se îndreaptă 100% către proiectul Aqua City, care, datorită anvergurii proiectului, înseamnă o responsabilitate foarte mare pentru calitatea construcţiei şi a confortului viitorilor proprietari. Este o responsabilitate pe care o înţelegem pe deplin, având în vedere experienţa noastră cu Cartierul Solar - vândut integral. Acesta a reprezentat o premieră pentru piaţa imobiliară din Bucureşti: Cartierul Solar a fost primul ansamblu rezidenţial din România, dotat cu panouri solare fotovoltaice pentru generarea de energie verde şi cel mai mare ansamblu de acest tip din Sud-Estul Europei.
Reporter: Cum apreciaţi raportul cerere/ofertă pe piaţa românească?
Adrian Rus: Urmăresc rapoartele făcute de specialiştii de la analizeimobiliare.ro, care consemnează că cererea pentru proprietăţi rezidenţiale s-a majorat cu 5% în ultimul an, numărul potenţialilor cumpărători ajungând la 96.000 de persoane numai în Bucureşti. Oferta din piaţă a crescut şi ea cu 11%, faţă de anul precedent, însă în continuare nu acoperă nevoile din piaţă.
Reporter: Ce probleme consideraţi că există pe piaţa noastră antreprenorială şi ce măsuri ar trebui abordate pentru rezolvarea acestora?
Adrian Rus: Cred că piaţa imobiliară şi consumatorul final trebuie sprijiniţi prin măsuri luate de autorităţi. Spre exemplu, aplicarea cotei de 5% TVA pentru locuinţe poate avea efecte pozitive pentru că va stimula numărul de achiziţii din piaţa imobiliară. Vor beneficia de această măsură în primul rând cetăţenii, care vor putea, astfel, achiziţiona locuinţe mai mari şi mai valoroase la preţuri mai bune.
Reporter: Mulţumesc!