ADR Sud Vest: Două scheme noi de finanţare sunt lansate în această toamnă
Din toamna acestui an vor fi lansate două noi scheme de finanţare la nivelul regiunii SV Oltenia, respectiv:
1. Domeniul Major de intervenţie 1.2 - Sprijinirea investiţiilor în eficienţa energetică a blocurilor de locuinţe, din cadrul axei prioritare 1 - Sprijinirea dezvoltării durabile a oraşelor - poli urbani de creştere. Alocarea financiară disponibila pentru această cerere de proiecte la nivelul regiunii SV Oltenia este de 22,80 milioane euro.
2. Domeniul Major de Intervenţie 5.2 - "Crearea, dezvoltarea, modernizarea infrastructurii de turism pentru valorificarea resurselor naturale şi creşterea calităţii serviciilor turistice". Alocarea financiară disponibilă pentru această cerere de proiecte la nivelul regiunii SV Oltenia este de 12,93 milioane euro.
Rambursările efectuate către beneficiari, până la 1 august, în regiunea Sud-Vest Oltenia sunt de 170 milioane euro, reprezentând 31% din valoarea fondurilor contractate. Procentul de contractare a atins 95% din valoarea fondurilor alocate.
Principalele dificultăţi sesizate în etapa de implementare a proiectelor sunt cauzate de:
- unele erori de proiectare sau de management de proiect (în special necorelări ale documentaţiilor care alcătuiesc un proiect);
- unele erori în procedurile de achiziţie publică;
- lipsa surselor de finanţare care să asigure necesarul de numerar în perioada implementării.
Detaliat pot fi enumerate următoarele zece situaţii frecvente care generează probleme în implementare:
- realizarea unor caiete de sarcini sumare pentru PT-uri şi recepţia unor PT-urilor incomplete, incorecte ceea ce a condus la lucrări suplimentare care nu au caracter imprevizibil, ci se încadrează în categoria
- utilizarea în fişele de date pentru licitaţiile de lucrări, servicii şi furnizarea de echipamente a unor criterii de calificare şi selecţie restrictive, a unor criterii de calificare drept facturi de evaluare, solicitarea unor standarde ce îngrădesc liberul acces la licitaţie; aceste aspecte conduc la aplicarea de corecţii financiare pe contractele în cauză;
- neconcordanţe între HG 28 şi ordinele de cheltuieli pentru fiecare DMI, neconcordanţe ce au determinat considerarea unor cheltuieli ca fiind neeligibile, deşi conform HG 28 aveau la bază activităţi eligibile (ex: lucrările de construcţie privind organizarea de şantier),
- stabilirea unor grafice de execuţie nerealiste pentru lucrări;
- modificări legislative care au condus la pierderea unei părţi din prefinanţări;
- acces dificil la informaţii/dificultăţi în accesare privind utilizarea unor surse de finanţare alternative (împrumuturi, garanţii, etc)
- introducerea în cererea de finanţare a unor indicatori nerealişti sau preluarea ca şi indicatori a unor date tehnice de detaliu care pot suferi modificări pe parcursul execuţiei;
- necorelarea de către beneficiari a capitolelor din SF, PT şi cererea de finanţare;
- necorelarea între capitole din cererea de finanţare: Calendarul activităţilor, Planul de achiziţie şi bugetul proiectului;
- există dificultăţi din partea unor autorităţi publice locale (în special cele cu bugete reduse sau cele care au mai multe proiecte în implementare) în a asigura fondurile necesare derulării în bune condiţii a contractelor de finanţare (respectarea graficelor de rambursare a cheltuielilor);
Eventualele întârzieri în rambursarea banilor pot să apară în situaţiile în care cererile de rambursare prezentate de beneficiari nu sunt conforme din punct de vedere administrativ (nu au toate documentele justificative necesare pentru avizarea plăţilor). În aceste situaţii se solicită clarificări şi termenele de rambursare a sumelor se prelungesc corespunzător.
Nerespectarea regulilor privind implementarea contractelor este şi rezultatul interpretării diferite a legislaţiei naţionale cu privire la achiziţiile publice, interpretare ce derivă atât din neadaptarea legislaţiei româneşti la cea europeană, cât şi din insuficienta detaliere a normelor de aplicare.
În concluzie, cele mai multe situaţii nu sunt cauzate de nerespectarea legislaţiei româneşti ci de neconcordanţele acesteia cu cea europeană, subliniază specialiştii ADR Sud Vest.