Bursa Construcţiilor
Revista Bursa Construcţiilor nr. 8 / 2024

LAURENŢIU PLOSCEANU, ARACO:"Buna absorbţie pe POR 2014-2020 depinde de noua Lege a Achiziţiilor publice"

Finanţare /

"Buna absorbţie pe POR 2014-2020 depinde de noua Lege a Achiziţiilor publice"
  • document ataşat apasă aici pentru a descărca.

    Volumul de fonduri europene alocate Programului Operaţional Regional (POR) pentru perioada 2007 - 2013 a fost de 4,84 miliarde de euro. Pentru exerciţiul 2014 - 2020 ţara noastră beneficiază de 8,25 miliarde de euro, aproape duble faţă de perioada anterioară, ne-a declarat Laurenţiu Plosceanu, preşedintele Asociaţiei Române a Antreprenorilor de Construcţii (ARACO).

    Domnia sa a comentat: "Creşterea este semnificativă, dar rezultatele slabe estimate pentru 2007-2013 reprezintă o tară, iar cauzele care s-au înregistrat în perioada trecută nu au fost semnificativ corectate. Axele prioritare pentru 2014 - 2020 cu finanţări substanţiale sunt competitivitate IMM - 877 milioane de euro, infrastructură de transport rutier - un miliard de euro şi sprijinirea tranziţiei către o economie cu emisii scăzute de carbon - 1,18 miliarde euro (eficienţă energetică clădiri şi transport urban)".

    Întrebat ce măsuri au fost luate pentru accelerarea contractării pentru noul POR, domnul Plosceanu a spus că buna absorbţie depinde, într-o foarte mare măsură de pachetul de acte normative care transpun noile directive europene privind achiziţiile publice: "Suntem deja la jumătatea anului 2015 şi nu am putut vedea până acum proiectele de lege pentru achiziţii publice. De asemenea, deşi de peste 2 ani încercăm, alături de Asociaţia Română a Inginerilor Constructori şi Ministerul Fondurilor Europene, să reintroducem în legislaţia indigenă condiţiile contractuale FIDIC, procesul pare să fie blocat".

    Alocările pe noile axe prioritare

    POR 2014-2020 are 12 axe prioritare. Conform datelor puse la dispoziţie de Ministerul Dezvoltării, Axa Prioritară 1 - Promovarea transferului tehnologic, are o valoare alocată de 206,51 milioane de euro (FEDR şi contribuţie naţională).

    Tipurile de activităţi eligibile sunt crearea, modernizarea şi extinderea entităţilor de ITT, inclusiv dotarea cu echipamente a acestora; achiziţionarea de servicii tehnologice specifice, inclusiv consultanţă specializată în afaceri; crearea şi actualizarea platformelor de tranzacţionare pentru cererea şi oferta de proprietate intelectuală.

    Potenţialii beneficiari sunt entităţi juridic constituite care gestionează infrastructuri cu rol de ITT. Acordarea finanţării pentru entităţile ITT se va realiza pe baza unei evaluări iniţiale a pieţei şi a domeniilor de specializare inteligentă pentru care este propus proiectul şi ulterior, pe baza unui plan de afaceri care să demonstreze orientarea către piaţă şi durabilitatea investiţiei. Se va acorda prioritate, prin lansarea unui prim apel dedicat, proiectelor care fac parte dintr-o strategie integrată de dezvoltare urbană (SUD) finanţabilă în cadrul axei prioritare 4 POR - dezvoltare urbană.

    Axa Prioritară 2 este dedicată îmbunătăţirii competitivităţii întreprinderilor mici şi mijlocii, având alocări de 877,11 milioane de euro (FEDR şi contribuţie naţională).

    Tipurile de activităţi ce vor fi finanţate sunt construcţia/ modernizarea şi extinderea spaţiului de producţie/servicii al IMM-urilor, inclusiv dotare cu active corporale şi necorporale; crearea/ modernizarea/ extinderea incubatoarelor/ acceleratoarelor de afaceri, inclusiv dezvoltarea serviciilor aferente; implementarea procesului de certificare a produselor, serviciilor sau proceselor; promovarea produselor şi serviciilor, realizarea de site-uri pentru prezentarea activităţii şi a produselor sau serviciilor promovate. La acestea se adaugă activităţi specifice procesului de internaţionalizare.

    Finanţarea incubatoarelor/acceleratoarelor de afaceri se va realiza pe baza unei evaluări iniţiale a pieţei şi a domeniilor economice pentru care este propus proiectul şi a unui plan de afaceri care să demonstreze orientarea către nevoile IMM-urilor, durabilitatea investiţiei şi menţinerea investiţiei.

    Axa Prioritară 3 - Sprijinirea tranziţiei către o economie cu emisii scăzute de carbon - va beneficia de 2,3 miliarde de euro (FEDR şi contribuţie naţională).

    Principalele obiective finanţate sunt eficienţa energetică a clădirilor publice, inclusiv măsuri de consolidare a acestora; eficienţa energetică a clădirilor rezidenţiale, inclusiv măsuri de consolidare a acestora; investiţii în iluminatul public; măsuri pentru transport urban (căi de rulare/ piste de biciclişti/ achiziţie mijloace de transport ecologice/ electrice etc.).

    Pentru accesarea fondurilor este nevoie de existenţa unor documente strategice specifice la nivel local - condiţie de eligibilitate: strategii locale în domeniul energiei pentru domeniul eficienţei energetice în clădiri şi iluminat public; Planuri de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) pentru proiectele propuse pentru finanţare în domeniul mobilităţii urbane.

    Punctaj suplimentar în grilele de evaluare şi selecţie va fi acordat pentru proiectele care fac parte dintr-o strategie integrată de dezvoltare urbană finanţabilă în cadrul AP 4 POR - dezvoltare urbană; pentru promovarea complementară proiectelor în cadrul acestei axe prioritare; pentru prioritizarea anumitor tipuri de investiţii: clădiri cu funcţii sociale - spitale, infrastructură educaţională sau investiţii destinate transportului public şi nemotorizat/nepoluant.

    Axa Prioritară 4 este dedicată sprijinirii dezvoltării urbane şi beneficază de fonduri de 1.386,85 milioane de euro (FEDR şi contribuţie naţională).

    Tipurile de activităţi finanţate pe această axă sunt măsuri pentru transport urban (căi de rulare/ piste de biciclişti/ achiziţie mijloace de transport ecologice/ electrice, etc.); revitalizarea zonelor urbane (reconversia şi refuncţionalizarea terenurilor abandonate etc.); acţiuni integrate pentru comunităţi marginalizate prin: clădiri pentru activităţi educative, culturale şi recreative; facilităţi destinate utilizării publice, cum ar fi: zone verzi de mici dimensiuni, pieţe publice, scuaruri, părculeţe, străzi urbane şi utilităţi de bază la scară mică; infrastructura de educaţie (creşe, grădiniţe, licee tehnologice, şcoli profesionale şi tehnice).

    Axa Prioritară 5 vizează îmbunătăţirea mediului urban şi conservarea, protecţia şi valorificarea durabilă a patrimoniului cultural. Valoarea alocată este de 466,5 milioane de euro (FEDR şi contribuţie naţională).

    Activităţile eligibile sunt restaurarea, protecţia şi conservarea patrimoniului cultural (UNESCO, naţional, local din mediul urban); regenerarea şi revitalizarea zonelor urbane (modernizare spaţii publice, reabilitare terenuri abandonate etc).

    Pe Axa Prioritară 6 - Îmbunătăţirea infrastructurii rutiere de importanţă regională şi locală, fondurile disponibile totalizează circa un miliard de euro şi sunt acordate pentru modernizarea/reabilitarea reţelei de drumuri judeţene care asigură conectivitatea, directă sau indirectă cu reteaua TEN T; construcţia / modernizarea şoselelor de centură cu statut de drum judeţean aflate pe traseul drumului judeţean respectiv; investiţii destinate siguranţei rutiere.

    Conform Ministerului Dezvoltării, Axa Prioritară 7 - Diversificarea economiilor locale prin dezvoltarea durabilă a turismului are fonduri de 118,89 mil euro (FEDR şi contribuţie naţională). Tipuri de activităţi eligibile sunt dezvoltarea infrastructurii turismului balnear (infrastructură rutieră, reţele de captare şi transport, parcuri balneare, modernizare şi creare baze de tratament); crearea şi extinderea infrastructurii de agrement, inclusiv a utilităţilor aferente; amenajarea obiectivelor turistice naturale de utilitate publică, precum şi crearea/ modernizarea infrastructurilor conexe de utilitate publică.

    Potenţiali beneficiari sunt unităţi administrativ-teritoriale şi parteneriate între aceste unităţi. Investiţiile propuse trebuie să facă parte dintr-o strategie de dezvoltare locală, elaborată de autoritatea publică locală în parteneriat cu actorii privaţi, care să contribuie la valorificarea durabilă a resurselor turistice, precum şi la creşterea gradului de ocupare a forţei de muncă.

    Implementarea se va realiza numai în staţiunile turistice, în special cele balneare, precum şi pe teritoriul Deltei Dunării, iar investiţiile mediului privat în domeniul turismului se vor realiza prin axa prioritară 2 - sprijinirea mediului de afaceri, susţin specialiştii din minister.

    Axa Prioritară 8 - Dezvoltarea infrastructurii de sănătate şi sociale dispune de fonduri de 763,45 milioane de euro (FEDR şi contribuţie naţională).

    Tipurile de activităţi finanţate sunt construirea/ reabilitarea/ modernizarea infrastructurii de servicii medicale, inclusiv dotarea cu echipamente; reabilitarea/ modernizarea infrastructurii pentru dezinstituţionalizare şi pentru servicii sociale nerezidenţiale, inclusiv dotarea cu echipamente.

    Pe Axa Prioritară 9 - Sprijinirea regenerării economice şi sociale a comunităţilor defavorizate din mediul urban (CLLD), valoarea alocată este de circa 101 milioane de euro. Proiectele eligibile sunt construirea/reabilitarea/modernizarea locuinţelor sociale; investiţii în infrastructura de sănătate, educaţie şi servicii sociale; stimularea ocupării - activităţi de economie socială; investiţii în amenajări ale spaţiului urban degradat al comunităţii defavorizate.

    Axa Prioritară 10 este dedicată dezvoltării infrastructurii educaţionale, cu o valoare alocată de 352,19 milioane de euro (FEDR şi contribuţie naţională).

    Tipurile de activităţi finanţate sunt construcţia/ reabilitarea /modernizarea /echiparea infrastructurii educaţionale antepreşcolare (creşe), preşcolare (grădiniţe) şi a celei pentru învăţământul general obligatoriu (şcoli I- VIII); reabilitarea/ modernizarea/ extinderea/ echiparea infrastructurii şcolilor profesionale, liceelor tehnologice, infrastructurii educaţionale universitare.

    Axa Prioritară 11 vizeaza extinderea geografică a sistemului de înregistrare a proprietăţilor în cadastru şi cartea funciară. Fondurile alocate totalizează 312,89 milioane de euro (FEDR şi contribuţie naţională). Axa este dedicată unui proiect major elaborat pentru o implementare în trei faze: integrarea datelor existente şi extinderea înregistrării sistematice in zonele rurale ale României; servicii îmbunătăţite de înregistrare cadastrală; Management, Strategie şi Tactici.

    Axa Prioritară 12 - Asistenţă tehnică are o valoare alocată de 221,27 milioane de euro (FEDR şi contribuţie naţională) şi este necesară pentru sprijinirea Autorităţii de Management şi a Organismelor Intermediare pentru implementarea diferitelor etape ale POR, dar şi pentru activităţi de publicitate şi informare specifice POR.

    Bariere de îndepărtat

    Autoritatea de Management (AM) a POR pentru exerciţiul 2007 - 2013 a identificat o serie de nevoi de expertiză pentru îmbunătăţirea absorbţiei fondurilor structurale, lucru necesar şi pentru perioada 2014 - 2020. Banca Mondială, Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare şi Banca Europeană de Investiţii şi-au manifestat, conform domnului Plosceanu, disponibilitatea punerii la dispoziţie a expertizei specifice necesare.

    În aceste condiţii, principalele obstacole care rămân de îndepărtat din calea absorbţiei sunt, în opinia preşedintelui ARACO, asigurarea corespunzătoare a confinanţărilor de la bugetul de stat, calitatea corespunzătoare a documentaţiilor puse la dispoziţia antreprenorilor, clarificarea din timp a statutului juridic a terenurilor destinate execuţiei lucrărilor şi, nu în ultimul rând, posibilitatea accesării de credite bancare necesare derulării lucrărilor.

    La acestea se adaugă asigurarea capabilităţilor tehnico-economice şi umane ale unora dintre contractorii locali din perspectiva asumării răspunderilor contractuale, utilizarea extensivă şi uneori fără discernământul necesar a susţinerii terţului cu efecte negative asupra echilibrului concurenţial, dar şi poziţia premeditat abuzivă a multor entităţi achizitoare în materie de condiţii contractuale (de exemplu, eliminarea clauzei de actualizare a preţului contractului, care este uzuală în FIDIC pe contractele din exerciţiul anterior pe POS Mediu).

    Contestarea licitaţiilor, veşnica problemă

    Teoretic nu suntem în întârziere cu contractarea pe noul POR, estimată să înceapă în septembrie, însă, practic, ţara noastră are un decalaj dacă vorbim de contracte care vor putea fi încheiate până la începutul anului 2016 şi care să nu fie blocate de eventuale contestaţii, apreciază Laurenţiu Plosceanu. "În condiţiile în care o pondere importantă din contractele ce urmează să fie realizate sunt blocate de contestaţii, atunci pot să apară probleme dacă acestea nu devin operaţionale din a doua parte a anului 2016", a ţinut să precizeze domnia sa.

    De asemenea, experienţa cu ultimele guverne atestă că responsabilităţile privind asigurarea finanţării şi accesul la credite bancare nu au fost respectate integral. "Nu putem estima care ar fi ponderea acestui fenomen, dar acesta se va menţine şi în acest exerciţiu bugetar", ne-a mai declarat domnul Plosceanu.

    Pe vechiul POR nu am absorbit nici jumătate din bani

    În cadrul POR 2007-2013, proiectele finalizate erau de 1,8 miliarde de euro la 31.05.2015, ceea ce corespunde unui procent de absorbţie a fondurilor europene de 45,5%. Potrivit ARACO, este greu de crezut că autorităţile vor reuşi să atingă 85% grad de absorbţie la finele anului, aşa cum şi-a asumat Guvernul.

    Din informaţiile deţinute de ARACO, arieratele înregistrate de constructorii implicaţi în POR la 31.12.2014 se ridicau la suma 130 milioane de lei. "Din păcate, nu simţim încă o determinare guvernamentală de a face din aceste programe o prioritate crucială pentru redinamizarea absolut necesară şi binevenită a activităţilor din sectorul de construcţii", a conchis Laurenţiu Plosceanu.

    Apetitul băncilor pentru finanţarea proiectelor europene, incert

    În mod logic, băncile ar trebuie să acorde mai multe credite pentru finanţarea proiectelor cu fonduri europene, întrucât rambursarea este garantată. Însă norii negri care se anunţă din nou asupra sistemului bancar european vor menţine la cote joase apetitul bancar pentru implicarea în susţinerea acestor categorii de proiecte, ne-a declarat Laurenţiu Plosceanu. "Nu ştim bine dacă şi când va fi Grexit, dacă şi când va fi Brexit şi nici cum turbulenţele din SUA vor crea din nou unde de şoc globale", a subliniat domnia sa.

    ITI - investiţie teritorială integrată

    - ITI Delta Dunării va fi utilizat, prin contribuţia tuturor Programelor FESI 2014-2020, într-un areal format din 38 de unităţi administrativ-teritoriale din cadrul Rezervaţiei Biosfera Delta Dunării, Judeţul Tulcea şi nordul Judeţului Constanţa.

    - Alocarea orientativă POR 2014 - 2020 pentru ITI Delta Dunării va fi de 411,7 milioane euro (FEDR+cofinanţare naţională)

    - POR 2014 - 2020 va sprijini finanţarea următoarelor tipuri de activităţi:

    + Măsuri destinate IMM-urilor

    + Eficienţă energetică în clădiri publice, clădiri rezidenţiale şi iluminat public

    + Măsuri de mobilitate urbană

    + Conservarea, restaurarea patrimoniului cultural

    + Modernizarea şi reabilitarea drumurilor judeţene

    + Infrastructură turistică

    + Infrastructura de sănătate, socială, educaţională.

    SUERD - Strategia DUNĂRII

    - Principala provocare - transformarea regiunii Dunării în una competitivă, dinamică şi prosperă, precum şi ridicarea standardului de viaţă al comunităţilor locale.

    - Investiţiile infrastructurale POR se vor concentra în cele 12 judeţe riverane Dunării (Caraş Severin, Mehedinţi, Dolj, Olt, Teleorman, Giurgiu, Călăraşi, Ialomiţa, Brăila, Galaţi, Tulcea, Constanţa);

    - Susţinerea strategiei SUERD se va realiza de către fiecare program, fie prin alocări dedicate, fie de acordarea de punctaje suplimentare la evaluarea proiectelor

    - POR a optat pentru alocarea unui buget dedicat de circa 500 milioane de euro pentru cele 12 judeţe riverane Dunării;

    - Investiţiile SUERD vizează următoarele domenii:

    + transport

    + apă, apă uzată

    + dezvoltare rurală

    + patrimoniu cultural

    + infrastructură de turism

    + revitalizare şi mobilitate urbană

    + eficienţă energetică în clădiri publice, rezidenţiale şi iluminat public

    + infrastructura rutieră.

    Regiunea BUCUREŞTI ILFOV

    - în perioada 2014 - 2020 va fi o regiune mai dezvoltată - condiţii specifice aplicabile

    + grad mai mare de concentare a fondurilor pe obiectivele tematice 1 - 4

    + rate de cofinanţare diferite

    + alocare diferenţiată în cadrul programelor operaţionale

    - alocare în POR - 449,09 milioane de euro (distribuită în cadrul axelor prioritare ale POR), pentru investiţii privind:

    + Sprijinirea competitivităţii IMM-urilor

    + Măsuri de eficienţă energetică în clădiri publice, rezidenţiale, iluminat public

    + Măsuri privind mobilitatea urbană

    + Conservarea, restaurarea patrimoniului cultural

    + Măsuri privind revitalizarea urbană

    + Modernizarea şi reabilitarea drumurilor judeţene

    + Infrastructura de educaţie.

    Comisia Europeană a adoptat, la finele lunii iunie, Programul Operaţional Regional 2014-2020 pentru România, în valoare de 8,2 miliarde euro, care este foarte aşteptat de constructori şi administraţiile locale, care se confruntă acum cu un vid de finanţare.

    Cu această ocazie, Comisarul european pentru politică regională Corina Creţu a declarat că ţara noastră nu a pierdut niciun ban din acest program, întrucât bugetul prevăzut pentru 2014 a fost transferat pentru acest an. Domnia sa a spus: "Odată cu semnarea acestui program începe etapa cu adevărat dificilă: implementarea proiectelor. Obiectivele programelor sunt foarte ambiţioase. Ne aşteptăm ca peste 5.000 de întreprinderi mici şi mijlocii să fie sprijinite să inoveze şi să prospere în următorii 7 ani, ceea ce va duce la o creştere de aproape 50% a productivităţii muncii în regiunile mai puţin dezvoltate ale României".

    Comisarul susţine, conform unui comunicat remis redacţiei, că POR pentru România este unul dintre cele mai mari programe de investiţii din Uniunea Europeană.

    La rândul său, ministrul Dezvoltării, Sevil Shhaideh, a declarat: "POR prevede alocările financiare pentru cele 11 axe prioritare (plus axa 12 - Asistenţă Tehnică), în care vor fi investite, în următorii 7 ani, cei 8,25 miliarde euro alocaţi României pentru dezvoltare regională. Marcăm, practic, începutul unei noi etape în dezvoltarea României".

    În cadrul programului, peste 5.000 de IMM-uri vor fi sprijinite, 500.000 de oameni vor beneficia de servicii comunitare mai bune şi de servicii îmbunătăţite de asistenţă medicală primară, în special în regiunile mai puţin dezvoltate, iar consumul de energie în clădirile publice şi private va fi redus.

    Ministrul a subliniat că vor fi reabilitate mai mult de 2.000 de km de drumuri, vor fi renovate 45 de monumente istorice şi vor fi create 224.000 mp de spaţii verzi în oraşe.

    Ştirile zilei

    Revista
    BURSA Construcţiilor

    Vreţi să fiţi la curent cu proiectele iniţiate sau în dezvoltare pe întreg cuprinsul ţării? Care sunt planurile autorităţilor locale în ceea ce priveşte investiţiile în construcţia de locuinţe, spaţii comerciale şi de birouri, infrastructură?

    Vreţi să aflaţi noutăţile pe piaţa materialelor de construcţie?

    Peste optzeci de pagini cu informaţii utile în revista "Bursa Construcţiilor"!

    În exclusivitate - devize pe proiect, preţurile medii ale materialelor şi serviciilor de construcţii.

    Aflaţi care sunt cele mai bune plasamente imobiliare ! Ce şi unde se va construi, care sunt proiectele în curs de execuţie şi toate informaţiile necesare unui investitor pe piaţa imobiliară (preţuri, tendinţe din Bucureşti şi din întreaga ţară).

    Locuinţe

    Piaţa Imobiliară

    Proiecte

    Amenajări

    Smart City

    Materiale

    Preţuri

    Finanţare

    Investiţii

    Perspective

    Companii

    Internaţional