Necesitatile si oportunitatile pentru dezvoltarea infrastructurii de transport si masurile de promovare a transportului durabil in regiunea Dunarii, au fost dezbatute in cadrul reuniunii Forumului pentru Dunare din Parlamentul European (PE), cu tema "Mobilitate si Intermodalitate in Regiunea Dunarii".
La eveniment au participat, alaturi de deputati europeni, reprezentanti ai Comisiei Europene, ai Comitetului Regiunilor, ai misiunilor diplomatice ale statelor riverane Dunarii la Bruxelles, ai autoritatilor locale riverane Dunarii precum si reprezentanti ai societatii civile.
"O infrastructura moderna si functionala este importanta pentru dezvoltarea economica a regiunii Dunarii, deoarece in special intreprinderile mici si mijlocii depind de calitatea infrastructurii. Prin urmare, este cruciala pentru UE eliminarea blocajelor existente in infrastructura de transport, pentru a ajuta la cresterea economica a regiunii" a subliniat Michael Theurer (Germania, ALDE) presedinte al Comisiei pentru Control Bugetar si vice-presedinte al MEP Danube Forum.
Eurodeputata Adriana Ticau, initiatoarea Forumului pentru Dunare din PE, a solicitat participantilor sa analizeze, din perspectiva strategiei UE pentru regiunea Dunarii, propunerile Comisiei Europene privind revizuirea Regulamentului TEN-T, Mecanismul de conectare a Europei precum si liniile directoare pentru eligibilitatea si selectarea proiectelor de interes comun pentru UE.
"Pentru ca proiectele identificate de coordonatorii actiunii prioritare mobilitate si intermodalitate in regiunea Dunarii sa poata fi implementate si finantate in perioada 2014-2020, este important ca statele membre riverane Dunarii sa realizeze studiile de fezabilitate aferente in perioada 2012-2013, inclusiv prin cererile anuale de proiecte lansate de Agentia executiva TEN-T din bugetul TEN-T disponibil pana in 2013. Ulterior, pe baza studiilor de fezabilitate, statele interesate trebuie sa incheie memorandumuri de intelegere pentru a defini proiectele ca fiind de interes comun, trebuie sa incheie acorduri de finantare si sa identifice sursele de finantare pentru a asigura co-finantarea nationala aferenta acestor proiecte si, mai ales, sa solicite, incepand cu 2014, prin Mecanismul de conectare a Europei, finantare pentru proiectele astfel pregatite. In lipsa acestui proces de pregatire, proiectele strategice pentru dezvoltarea infrastructurii de transport in regiunea Dunarii nu vor putea beneficia de cele 32 de miliarde de euro alocate, in perioada 2014-2020, prin Mecanismul "Conectarea Europei", pentru dezvoltarea infrastructurii de transport", a conchis Adriana Ticau.