Anul 2022 ne aduce clienţi hotărâţi, în ciuda războiului
Amenajări / 11 iulie 2022
Anul 2022, în ciuda războiului din Ucraina, aduce clienţi hotărâţi în construcţia unei piscine şi chiar a unor mici centre de relaxare ce conţin, pe lângă piscină, şi o saună, o baie de aburi, o cadă cu hidromasaj, ne-a spus Bogdan Precup, directorul general al Reve. Producătorul de piscine a realizat, anul trecut, un venit de 1,3 milioane lei şi estimeză că, în ritmul actual, în 2022 va depăşi cifra de 2,5 milioane de lei.
(Interviu cu Bogdan Precup, directorul general al Reve)
Reporter: Care au fost efectele pandemiei asupra pieţei pe care activaţi?
Bogdan Precup: Pandemia s-a resimţit şi asupra activităţii noastre. Am trecut prin toate etapele cunoscute, de la suspendarea activităţii până la relaxarea totală de astăzi. Mai important cred că este mesajul pe care pandemia l-a transmis oamenilor. Şi anume că există nevoia de mişcare, de activităţi recreaţionale, de timp acordat ţie şi familiei tale, de bucuria de a te află lângă cei dragi. Existenţa perioadelor de lockdown din primăvară şi toamnă a alimentat frica de izolare şi de constrângere a libertăţii de mişcare. Astăzi clienţii investesc în relaxare şi în propria oază de sănătate. Din acest motiv, anul 2022, în ciuda războiului din Ucraina, ne aduce clienţi hotărâţi în construcţia unei piscine şi chiar a mici centrelor de relaxare ce conţin pe lângă piscină şi o saună, o baie de aburi, o cadă cu hidromasaj.
Reporter: Cum s-a modificat cererea în perioada crizei sanitare, dar şi post pandemie, în contextul în care mulţi angajatori au optat pentru varianta în care angajaţii lor să-şi continue munca de acasă?
Bogdan Precup: În perioada crizei sanitare s-a creat acea stare de panică pe care am trăit-o cu toţii. Debutul a însemnat sistarea activităţilor, ca mai apoi, gradual, pe măsură ce toţi am învăţat să trăim cu ea, activităţile să fie fost reluate. Cu paşi mărunţi, păstrând normele de distanţare, a trebuit să asigurăm serviciile de reparare şi mentenanţă. Uşor, lucrurile au început să revină la normal. Din cauza limitării deplasărilor, beneficiarii şi-au dorit creearea unor oaze private de relaxare. Post pandemi,e lucrurile au funcţionat şi mai bine, Beneficiarii şi-au dorit să se bucure de fiecare zi trăită. În domeniul nostru, munca de acasă este imposibilă. Execuţia de lucrări nu a permis telemunca. Pot spune că am trecut cu toţii cu bine prin această perioadă nefastă, iar acum încercăm să comprimăm lipsa dezvoltării din ultimii doi ani.
Reporter: Care sunt tendinţele din sector?
Bogdan Precup: Consider că astăzi beneficiarii sunt mai hotărâţi că altădată. Dacă înainte de pandemie ideea unei piscine, saune etc. era cântărită pe o perioadă mai lungă de timp, astăzi deciziile se iau mai rapid. Teama de restrângere a libertăţii de mişcare a presupus investiţii în mici oaze proprii de relaxare.
Reporter: Ce strategii au abordat jucătorii din domeniu pentru a răspunde noilor cerinţe din piaţă?
Bogdan Precup: Cuvântul cheie îl reprezintă adaptarea. Producătorii au fost obligaţi să facă faţă cerinţei uriaşe de produse şi echipamente, prestatorii de servicii - să facă şi ei faţă unei cereri mai mari ca niciodată, dar a trebuit să se lupte şi cu lipsa de personal calificat, iar beneficiarii au fost nevoiţi să se adapteze la timpii mai lungi de aşteptare, la creşterea preţurilor, la lipsa accesului la prestatori de servicii disponibili să reacţioneze rapid.
Reporter: La cât se ridică piaţa de profil şi ce perspective are aceasta?
Bogdan Precup: Din păcate, îmi este foarte greu să contabilizez piaţa de profil. Din păcate, statul român nu impozitează piscinele şi, prin extensie, nu are o bază de date cu piscinele existente în România. Estimările mele sunt undeva la peste 20 milioane euro, bazându-mă mai mult pe cifrele de afaceri ce pot fi verificate pe site-ul Ministerului de Finanţe.
Reporter: Cum s-au adaptat producătorii la comerţul online?
Bogdan Precup: Foarte multe societăţi comerciale au dezvoltat o platformă pentru vânzările online. Lupta pentru vânzări este acerbă şi de cele mai multe ori în beneficiul clientului. Acest aspect poate fi de real ajutor atunci când sunt căutate punctual anumite produse (consumabile, piese de schimb, înlocuiri facile de echipamente). În schimb, pentru proiectele de anvergură, online-ul nu are nicio relevanţă.
Reporter: Cum au evoluat preţurile în domeniul piscinelor şi saunelor?
Bogdan Precup: Exact cum au evoluat toate preţurile pentru toate produsele de pe piaţă. Cheltuielile au crescut, salariile angajaţilor au fost majorate şi adaptate la nevoile personale, iar toate acestea se reflectă în costul final.
Reporter: Cum a evoluat activitatea companiei pe care o reprezentaţi?
Bogdan Precup: Estimăm o creştere destul de importantă pentru anul acesta. Beneficiarii investesc în proiecte mai ample, compuse din elemente premium, de bună calitate. Estimăm un volum mai mare cu 40% faţă de anul precedent.
Reporter: Ce cifra de afaceri aţi realizat în 2021 faţă de 2020 şi ce estimări aveţi pentru acest an?
Bogdan Precup: În anul 2021 am realizat un venit de 1,3 milioane lei şi estimăm că în ritmul actual vom depăşi cifra de 2,5 milioane de lei.
Reporter: Ce proiecte de investiţii aveţi pentru 2022 şi cu ce produse noi veniţi în piaţă în acest sezon?
Bogdan Precup: Urmărim cu interes evoluţia internaţională a firmelor din domeniu şi tendinţele la nivel de consumator pentru a putea fi adaptaţi la noul viitor. Evaluarea mea merge pe două posibile scenarii. Unul este legat de revenirea la o stare normală de pace, ce ar putea duce la o creştere a cererilor, dar şi una mai puţin plăcută, când putem trece la o recesiune, ceea ce ar putea duce la scăderea cererilor din partea beneficiarilor.
Reporter: Mulţumesc!