Anca Boagiu, ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, a transmis public un semnal de avertisment către toate firmele care au lucrări de infrastructură în România, şi mai ales celor care au câştigat licitaţiile pentru atribuirea lucrărilor la autostrăzile finanţate din fonduri europene pe coridorul IV.
"Cine vrea să lucreze în România este binevenit, atât timp cât îşi respectă contractul, lucrează la timp şi cu costuri normale", a declarat Anca Boagiu.
Toţi constructorii şi consultanţii care doresc să lucreze cu statul român trebuie să înţeleagă că România nu mai este ţara nimănui, unde constructorii au libertatea să nu îşi onoreze sarcinile contractuale, bazându-se pe clemenţa infinită a autorităţilor, a spus ministrul Infrastructurii, subliniind "Actuala conducere a MTI declară toleranţă zero faţă de aceste practici care au aduse grave prejudicii statului român"
Licitaţii noi în luna mai
În cursul lunii mai tronsonul Bucureşti - Ploieşti din autostrada Bucureşti-Braşov ar putea să facă obiectul unei noi licitaţii pentru desemnarea antreprenorului, având în vedere că la jumătatea lunii aprilie CNADNR a reziliat contractul cu asocierea dintre firmele SC Spedition UMB SRL, SC Pa&Co International SRL, SC Euroconstruct Trading 98 SRL, SC Tehnostrade SRL. CNADNR estima că, în termen de o lună, va finaliza revizuirea proiectului şi va pregăti documentaţia de atribuire pentru lansarea unei noi licitaţii.
Reprezentanţii CNADNR susţin că Antreprenorul a abandonat lucrările de construcţie la autostradă pe sectorul cuprins între km 46+500 şi km 48+200, fapt ce încalcă grav prevederile contractuale.
Antreprenorul nu a mai executat lucrări pe sectorul de drum în cauză de mai bine de 16 luni, demobilizând resursele necesare. Încălcarea prevederilor contractuale prin abandonarea lucrărilor conduce la rezilierea contractului de către Beneficiar în conformitate cu prevederile contractuale.
De asemenea, reprezentanţii CNADNR afirmă că măsura a fost luată având în vedere întârzierea firmelor menţionate în îndeplinirea obligaţiilor contractuale privind activitatea de proiectare şi execuţie, slaba mobilizare a echipamentelor în şantier precum şi lipsa unui program de lucrări coerent care să demonstreze capacitatea tehnică şi organizatorică de a finaliza lucrările în termenul prevăzut.
Totodată, deşi costurile acestui contract au crescut deja semnificativ, Antreprenorul solicită în continuare majorări de preţ pe care CNADNR nu le poate acorda, având în vedere legislaţia în vigoare.
Tronsonul Cernavodă-Medgidia se relicitează în luna mai
La finele lunii mai încep procedurile de adjudecare a lucrărilor pentru finalizarea tronsonului de autostradă Cernavodă-Medgidia km 151+500 - km 170+750 de pe Coridorul IV pan-european, în urma rezilierii contractului cu firma franceză "Colas". Noul contract va impune ca perioada de proiectare şi execuţie a lucrărilor pentru cei 19,25 km să fie de 12 luni, alte 24 de luni reprezentând perioada de garanţie.
Costul estimat al lucrărilor este între 500 şi 700 milioane lei fără TVA, iar finanţarea va fi asigurată de la Banca Europeană de Investiţii, din fonduri comunitare nerambursabile şi de la bugetul de stat.
"Estimăm că în luna august vom avea semnat un nou contract, proiectare şi execuţie, iar până la sfârşitul anului vor începe lucrările", susţin oficialii CNADNR.
Firmei "Colas" i se reproşează că nu a finalizat proiectarea pe o lungime de aproximativ 14 km din cei 20,3 km, nu a obţinut avizele şi acordurile necesare, inclusiv Autorizaţia de Construire, solicită costuri suplimentare importante (16 milioane euro) în condiţiile în care evaluarea Consultantului arată că noul aliniament este cu aproape 5 milioane euro mai ieftin, a solicitat prelungirea termenului de execuţie cu 24 de luni. De asemenea, pe sectorul de 5,5 km aflat în execuţie, lucrările au fost începute cu întârziere în vara anului 2010. Începând cu luna octombrie 2010 execuţia lucrărilor la podeţe şi structuri a fost oprită de Inspectoratul de Stat în Construcţii ca urmare a nerespectării de către Antreprenor în calitatea sa de Proiectant, a prevederilor Legii 10/1995 privind calitatea în construcţii. Lucrările de descărcare arheologică ce sunt în sarcina Antreprenorului nu sunt finalizate. În plus, "Colas" a început retragerea utilajelor de pe şantier în perioada în care trebuia să îşi corecteze deficienţele.
Câstigătorii licitatiilor pentru tronsoane de autostrada din Coridorul IV Paneuropean
Proiectare şi execuţie autostrada Nădlac - Arad
Lotul 1 "Proiectare şi execuţie autostrada Nădlac - Arad şi drumul de legătură km 0+000 -22+218" cu o valoare estimată de 486,94 milioane lei.
A câştigat Asocierea Romstrade - Monteadriano Engenharia e Construcao - Donep Construct cu o ofertă 382,95 milioane lei.
Lotul 2 "Proiectare şi execuţie autostrada Nadlac - Arad şi drumul de legătură km 22+218 - 38+882" cu valoare estimată de 506,66 milioane lei.
Câştigător este Alpine Bau GmbH cu oferta de 411,49 milioane lei.
Proiectare şi execuţie autostrada Timişoara - Lugoj
Lotul 1 "Proiectare şi execuţie autostrada Timişoara - Lugoj km 44+500 - km 54+000", la o valoare estimată de 266,55 milioane lei.
Câştigător este Spedition UMB SRL - Tehnostrade SRL - Carena SpA Impresa di Costruzioni cu o ofertă de 210,37 milioane lei.
Lotul 2 "Proiectare şi execuţie autostrada Timişoara - Lugoj km 54+000 - km 79+625" - valoarea estimată este de 611,88 milioane lei.
A câştigat Asocierea Tirrena Scavi SpA - Societa Italiana per Condotte d"Acqua SpA - Cossi Costruzioni SpA cu o valoare a ofertei de 445,64 milioane lei.
Proiectare şi execuţie autostrad Lugoj - Deva
Lotul 1 "Proiectare şi execuţie autostrada Lugoj - Deva km 0 + 000 - km 27 + 400", valoarea estimată este de 1,11 miliarde lei.
A fost declarat câştigător Asocierea Tirrena Scavi SpA - Societa Italiana per Condotte d"Acqua SpA - Cossi Construzioni SpA cu o valoare a ofertei de 681 milioane lei.
Proiectare şi execuţie autostrada Orăştie - Sibiu
Lotul 1 "Proiectare şi execuţie autostrada Orăştie - Sibiu km 0+000 - km 24+110", lucrare cu o valoare estimată la 814 milioane lei.
Câştigător a fost declarată societatea "Strabag" SRL, cu o valoare a ofertei de 551 milioane lei.
Lotul 2 "Proiectare şi execuţie autostrada Orăştie - Sibiu km 24+110 - km 43+855", cu o valoare estimată la 707,99 milioane lei.
A câştigat lucrarea Asocierea Straco Grup SRL - Studio Corona SRL Civil Engineering cu o ofertă de 377,78 milioane lei.
Lotul 3 "Proiectare şi execuţie autostrada Orăştie - Sibiu km 43+855 - km 65+965" cu valoare estimată de 762,2 milioane lei.
Câştigător este Impregilo SpA cu oferta de 604,7 milioane lei.
Lotul 4 "Proiectare şi execuţie autostrada Orăştie - Sibiu km 65+965 - km 82+070" cu o valoare a lucrărilor estimată la 652,86 milioane lei.
A fost declarat câştigător Asocierea Astaldi SpA - Euroconstruct Trading "98 SRL - Astalrom SA cu o ofertă de 484,83 milioane lei.
Ofertanţii aveau termen până la finele lunii aprilie pentru a contesta rezultatele licitaţiilor.