Mai mult de trei sferturi dintre europeni ar fi dispusi sa plateasca mai mult pentru produsele ecologice daca ar avea certitudinea ca respectivele produse sunt cu adevarat ecologice (77%), potrivit unui sondaj realizat la initiativa Comisiei Europene.
Cu toate acestea, doar cu putin mai mult de jumatate din cetatenii UE (55%) considera ca sunt suficient de informati cu privire la impactul asupra mediului al produselor pe care le cumpara si le utilizeaza.
Janez Potocnik, comisarul european pentru mediu, a declarat: "Acest sondaj arata ca cei mai multi dintre noi suntem derutati de afirmatiile privind caracterul ecologic al produselor si nu le consideram demne de incredere".
Majoritatea cetatenilor UE considera ca achizitionarea de produse ecologice poate avea un impact pozitiv asupra mediului (89%) si ca produsele respective sunt la fel de eficace ca si produsele obisnuite (74%).
Putin peste jumatate din cetatenii UE (52%) au, in general, incredere in afirmatiile producatorilor cu privire la performantele de mediu ale produselor lor, insa majoritatea (54%) considera ca rapoartele societatilor cu privire la propriile lor performante de mediu nu sunt demne de incredere. Astfel, peste 40% dintre romani si bulgari, respectiv 39% dintre greci apreciaza ca afirmatiile care le sunt prezentate sunt exagerate, potrivit aceluiasi sondaj.
In intreaga UE, doua treimi dintre cetateni (66%) ar fi dispusi sa plateasca mai mult pentru un produs daca garantia de fiabilitate a acestuia ar fi extinsa la cinci ani. Mai mult de noua din zece respondenti (92%) considera, de asemenea, ca ar trebui sa fie indicata durata preconizata de viata a produselor. Aproape jumatate dintre toti respondentii sondajului european (47%) au decis in ultimele 12 luni sa nu duca la reparat un produs defect din cauza costurilor prea ridicate de reparare.
Comisia Europeana a recomandat in luna aprilie a anului curent utilizarea unor metode armonizate la nivelul UE si a lansat o schema-pilot pentru dezvoltarea unor modalitati mai bune de masurare a impactului produselor asupra mediului.