Clădire high techLiceul francez "Anna de Noailles" - o şcoală a viitorului
F.A. Investiţii / 01 iulie 2013
Liceul francez "Anna de Noailles", una dintre cele mai mari unităţi de învăţământ preuniversitare private din ţară, se va muta într-un sediu nou construit. Clădirea modernă, amplasată în nordul cartierului Băneasa, în apropierea Academiei de Poliţie, este realizată la cele mai înalte standarde româneşti şi franceze.
Construcţia a demarat la începutul anului trecut, recepţia lucrărilor urmând să aibă loc în această vară. La sfârşitul lunii mai se făceau ultimele retuşuri şi era în curs amenajarea peisagistică.
Proiectantul lucrării este biroul de arhitectură Western Outdoor. Dezvoltarea proiectului a fost atribuită companiei Primavera Development, iar construcţia este realizată prin antreprenorul general ACMS.
Terenul de 2,4 hectare destinat construirii noului liceu a fost pus la dispoziţie de statul român în urma unei înţelegeri cu autorităţile franceze. Aici a fost ridicat un ansamblu cu o amprentă la sol de aproximativ 5.000 mp şi o suprafaţă construită desfăşurată în jur de 13.500 mp, dispusă în corpuri cu regim redus de înălţime (parter, parter şi un etaj, parter şi două etaje). Construcţia este realizată din cadre de beton armat şi zidărie.
Costul construcţiei propriu-zise, estimat de beneficiar la 18 milioane de euro, este suportat de Asociaţia Gestionară a Părinţilor de Elevi (APEG) a liceului "Anna de Noailles", cu o contribuţie a statului francez de 22% din sumă.
Proiectul este unul atipic prin multitudinea de funcţiuni şi tehnologii pe care le înglobează. Clădirea va găzdui în acelaşi timp săli de clasă şi laboratoare, dar şi spaţii de birouri (corp administrativ şi profesoral), spaţii pentru practicarea sporturilor (săli de sport), zone de dormit pentru copii (dormitoare grădiniţă), spaţii de alimentaţie publică (bucătării, sală de mese), spaţii de divertisment (sală de spectacole), cabinet medical, spaţii tehnice şi de depozitare etc.
Proiectul a fost conceput pentru a "preîntâmpina cerinţele viitoare"
La prima vedere, clădirea se remarcă prin dispunerea în trepte a corpurilor constituente şi accesul principal impozant, constând într-un atrium realizat din sticlă şi dispus pe toată înălţimea clădirii (parter şi două etaje).
Conexiunea dintre cele două corpuri principale este tratată ingenios, printr-o pasarelă cu două nivele şi, separat, un culoar de trecere la sol, acoperit cu sticlă.
Daniel Roşu, arhitectul şef al proiectului şi director arhitectură în cadrul Western Outdoor, ne-a precizat: "Conceptul a avut la bază asigurarea transparenţei clădirii şi a iluminatului natural. Am reuşit acest lucru prin tratarea vitrată a zonei de parter, a accesului liber, dispus pe cele două laturi, atât în zona accesului principal, al colegiului, cât şi secundar, pentru grădiniţă şi şcoală primară. Totodată, spaţiile comune interioare au deschidere către exterior. În acelaşi timp există această comunicare între corpuri".
Pe lângă 33 de săli de clasă, complexul include 14 laboratoare, bibliotecă şi săli de lectură, dormitoare (pentru grădiniţă), o sală de spectacole de dimensiuni generoase, cu 200 de locuri dispuse în amfiteatru, cantină cu 350 de locuri şi alte spaţii pentru activităţi specifice programei elevilor. Liceul mai dispune de o sală de sport cu suprafaţa de 1.000 mp şi înălţimea de 10 (7) m. Corpul sălii de sport reprezintă o construcţie semiîngropată. Soluţia a fost aleasă pentru a nu obstrucţiona volumetria corpului administrativ adiacent. Terasa sălii va fi acoperită cu vegetaţie. În complex mai există şi o sală de gimnastică de aproximativ 200 mp.
Pentru practicarea activităţilor sportive şi recreative în aer liber, complexul dispune de spaţii de joacă pentru copii, terenuri de baschet, handbal, un teren de minifotbal cu trei piste de atletism şi pistă de sprint. Spaţiile sunt separate pe grupe de vârstă.
Marele avantaj în a construi o clădire de la "zero" constă în posibilitatea de a adapta întocmai structura la funcţiunile specifice. "Ideea a fost de a preîntâmpina cerinţele viitoare", ne-a precizat arhitectul Daniel Roşu.
Clădire la standarde înalte pentru un liceu cu standarde înalte
Noua clădire a Liceului francez "Anna de Noailles" este construită în conformitate atât cu standardele române, cât şi cu cele franceze. Acest fapt a constituit o mare provocare pentru proiectant deoarece normativele din cele două state diferă destul de mult. Prin urmare, echipa de proiect a avut dificila sarcină să armonizeze normativele.
De exemplu, spre diferenţă de cel român, normativul francez prevede existenţa a câte două uşi pentru fiecare sală de clasă. Acest detaliu se regăseşte acum la toate sălile de clasă.
O cerinţă specială a fost ca finisajele pereţilor din grădiniţă să fie rezistente la zgârieturi şi alte şocuri mecanice. Prima variantă luată în calcul a fost adăugarea unei pelicule de PVC, dar care nu a fost acceptată. Ulterior, a fost identificată o vopsea specială, menţionează domnul Roşu.
Cerinţele privind siguranţa la incendiu au fost şi ele deosebit de stricte, aşa cum prevede normativul românesc. O dificultate în plus a fost dată de identificarea materialelor care să corespundă prevederilor din fişa tehnică. "Am echilibrat normele româneşti cu ceea ce oferă piaţa", precizează domnul Roşu.
Siguranţa elevilor şi a personalului ce deserveşte unitatea de învăţământ a reprezentat un criteriu esenţial în proiectarea clădirii. De exemplu, toate spaţiile sunt prevăzute cu senzori antiincendiu, iar incinta dispune de supraveghere video perimetrală. Accesul în clădire se va face printr-un filtru prevăzut cu cititor de amprentă digitală. Corpurile de clădire sunt de asemenea prevăzute cu scări exterioare pentru evacuare, iar clădirea dispune şi de lift pentru persoanele cu dizabilităţi.
Aşa cum prevede normativul românesc, imobilul este dotat inclusiv cu trei adăposturi de protecţie civilă (ALA) cu o capacitate de 800 de persoane.
Rezistenţa la şocuri a suprafeţelor a reprezentat un alt criteriu avut în vedere la implementarea proiectului. Astfel, compartimentările interioare din gips-carton sunt realizate în partea inferioară din material cu rezistenţă sporită la şocuri mecanice. Din acelaşi raţionament, soclul clădirii este placat cu granit. De altfel, special pentru acest obiectiv, proiectantul a realizat un studiu privind tratarea elementelor constructive la şocuri mecanice.
Având în vedere funcţiunile clădirii, izolarea fonică este deopotrivă foarte importantă. Sălile de studiu sunt prevăzute cu panouri fonoabsorbante, iar podelele coridoarelor sunt izolate fonic.
Normativele au fost respectate cu stricteţe pe tot parcursul derulării proiectului. Mai mult decât atât, în multe cazuri ele au fost chiar depăşite. De exemplu, clădirea dispune de o dată şi jumătate mai multe căi de evacuare decât este prevăzut în normative. De asemenea, cota superioară a parapeţilor scărilor se situează la 130 cm, faţă de 90 cm în normativ, explică domnul Roşu.
În plus, proiectul a cunoscut pe parcursul derulării o serie de adăugări, fie la solicitarea asociaţiei părinţilor, a profesorilor, Inspectoratului Pentru Situaţii de Urgenţă, inclusiv a unui reprezentant al Ministerului Educaţiei din Franţa, delegat să supervizeze proiectul.
Odată soluţionate diferenţele dintre normative, provocările au continuat cu necesitatea de a adapta construcţia la conformaţia terenului. Datele iniţiale ale temei de proiectare luau în calcul o parcelă cu o suprafaţă ipotetică de trei ori mai mare comparativ cu terenul pe care a fost ridicată construcţia. În plus, acest teren are o deschidere relativ îngustă la drum şi o adâncime foarte mare. Din acest motiv, proiectantul a trebuit să identifice soluţii pentru utilizarea cât mai eficientă a spaţiului, fără a renunţa însă la niciuna dintre facilităţile prevăzute în proiect. De exemplu, corpurile de clădire sunt orientate la 45 de grade raportat la latura mare a terenului, pentru a economisi spaţiu şi deopotrivă pentru a favoriza iluminarea naturală.
De asemenea, o latură a complexului este mărginită de un drum de acces de 300 m lungime, care se termină printr-un sens giratoriu. În lateral sunt prevăzute locuri de parcare în spic şi zone rezervate autocarelor. În total, obiectivul dispune de peste 100 de locuri de parcare. Sunt prevăzute, de asemenea, platforme speciale pentru facilitarea intervenţiei maşinilor de pompieri în eventualitatea unui incendiu.
O problemă aparte a terenului a fost cauzată de existenţa unui aliniament de nuci pe latura dinspre stradă, singurul loc în care mai putea fi amplasat terenul de minifotbal. Având în vedere că nucul este un arbore protejat de legislaţia românească, unii dintre copaci au fost dislocaţi şi replantaţi cu mare dificultate, sub atenta supraveghere a autorităţilor de mediu. "Se pare că s-au prins toţi", ne-a confirmat proiectantul.
Tehnologii pentru o clădire foarte eficientă energetic
Clădirea liceului francez este şi foarte eficientă energetic. De exemplu, termoizolaţia s-a realizat cu polistiren expandat de 15-20 cm grosime pe aproximativ 40% din suprafaţa faţadelor, iar pe restul de 60% a fost montată o faţadă ventilată, cu vată minerală de 15 cm grosime. Pentru încălzire, vor fi folosite trei cazane pe gaz. În perspectivă, pe terasele liceului ar putea fi adăugate panouri solare, menţionează domnul Roşu.
De asemenea, complexul este deservit de un sistem centralizat de ventilaţie şi climatizare, inclusiv cu etapă de tratare a aerului.
Pentru a maximiza iluminarea naturală, faţadele corpurilor care găzduiesc sălile de clasă au orientare sud - sud-est. Sălile de clasă au deopotrivă ferestre mari termoizolante, dar şi parasolare fixe la exterior şi storuri interioare. Acestea din urmă sunt acţionate electric, nu mecanic, pentru a preveni eventualele accidente în rândul copiilor. În cazul unora dintre coridoarele şi laboratoarele situate la ultimul nivel, acolo unde nu au putut fi adăugate mai multe ferestre, sunt prevăzute iluminatoare în tavan.
Pe de altă parte, proiectanţii au avut în vedere şi eficientizarea consumului de electricitate. De exemplu, pe coridoare sunt montaţi senzori de mişcare, astfel încât lumina se aprinde doar atunci când este detectată prezenţa persoanelor.
Funcţionalitate şi atenţie la detalii
Proiectul Liceului francez se remarcă printr-o mare atenţie la detalii şi funcţionalitate. Pentru a facilita orientarea în interiorul complexului, corpurile de clădire, interioarele şi uşile sunt vopsite conform unui cod al culorilor (albastru, verde, bej, galben etc.), în funcţie de destinaţia spaţiilor (grădiniţă, şcoală primară, gimnaziu, liceu) şi etaj. În complex există o singură uşă roşie, reprezentând în mod sugestiv accesul în cabinetul medical.
Uşile în sine au fost concepute special pentru acest proiect. În primul rând ele au proprietăţi fonoabsorbante şi sunt prevăzute cu un înveliş rezistent la şocuri şi zgârieturi. Uşile sălilor de clasă au şi un hublou prin care profesorii pot supraveghea elevii din exterior. În cazul claselor de grădiniţă, tocurile uşilor prezintă un sistem de protecţie, astfel încât copiii să nu îşi poată prinde degetele accidental.
Toate eforturile întreprinse de echipele implicate în proiectul Liceului francez au avut ca rezultat crearea unui model pentru viitoare investiţii în unităţile de învăţământ. "Nu s-a mai făcut ceva similar până acum! Reprezintă un proiect de referinţă pentru ceea ce poate oferi un liceu în România", afirmă încrezător arhitectul Daniel Roşu.