Cea mai mare investitie in calea ferata din Romania vizeaza reabilitarea ramurii nordice a coridorului IV paneuropean, care traverseaza Romania, de la Curtici la Constanta. Finalizarea lucrarilor va necesita o investitie de aproximativ 4 miliarde de euro in perioada 2014-2020, a declarat Jean Nicolaos, director strategie si relatii internationale CFR SA, in cadrul conferintei ZF Business Construct.
In urma efectuarii lucrarilor, trenurile de calatori vor putea circula pe aceasta ruta cu o viteza de pana la 160 km /h, iar trenurile de marfa cu pana la 120 km /h.
Din acest coridor a fost finalizat pana in prezent tronsonul Predeal - Constanta, iar restul tronsoanelor sunt in lucru sau urmeaza sa fie licitate, cum este cazul tronsoanelor Radna - Simeria si Brasov-Predeal.
Tot in intervalul 2014-2020 va fi reabilitata si magistrala Arad - Timisoara - Caransebes - Turnu Severin - Craiova - Calafat, ramura sudica a coridorului IV. Valoarea lucrarilor a fost estimata la 3 miliarde de euro.
Astfel, intentia companiei de cai ferate este de a prioritiza reabilitarea liniilor magistrale. In paralel, vor fi executate si lucrari pentru mentinerea restului retelei, impartite pe 8 loturi, cate unul pentru fiecare regionala de cale ferata. Din lipsa de fonduri, au fost amanate lucrari de reparatii capitale pentru mai mult de 8.000 km de retea. Prun urmare, pentru a nu periclita siguranta transportului feroviar, se aplica restrictii de viteza, subliniaza domnul Nicolaos.
CFR si-a mai propus sa reabiliteze toate garile din resedintele de judet. In prezent, sunt in derulare lucrari pentru 14 gari, iar pentru alte 5 urmeaza sa inceapa. Interventiile constau in refacerea si recompartimentarea cladirilor statiilor, a peroanelor, copertinelor, refacerea instalatiilor electrice etc.
In perspectiva, compania intentioenaza sa promoveze si realizarea unei linii de mare viteza (Viena - Budapesta - Constanta). Traseul pe teritoriul national nu a fost inca stabilit, a mai spus Jean Nicolaos.