Piaţa marilor centre comerciale din Bucureşti se extinde cu un nou jucător. Astfel, Nova Imobiliare, companie înfiinţată în România de un grup de investitori britanici, a început în cartierul Chitila construcţia celui mai mare mall din Europa - The Colosseum, cu o suprafaţă totală închiriabilă de 190.000 mp. Valoarea proiectului este de 350 milioane de euro, iar antreprenor general este Real Design Trust.
"Nu vroiam să facem un alt centru comercial local, ci un lider de piaţă, aşa cum este Bluewater în Londra, Trafford Centre în Manchester sau Metro Centre în Newcastle. Va fi un centru cu ofertă completă de retail şi loisir", ne-a declarat domnul Panico Panayi, investitorul principal şi directorul general Nova Imobiliare.
Prima etapă constă în realizarea unui parc de retail de 53.000 mp, cu un singur nivel. Acesta va include o unitate de bricolaj de 19.000 mp, un hipermarket de 12.500 mp, un magazin de electrocasnice şi o galerie de retail.
Construcţia primei etape a început în septembrie 2010, iar în această vară este prevăzută deschiderea unităţii de bricolaj. În toamna lui 2011 va fi inaugurat întreg parcul de retail.
Investiţia aferentă primei faze este de aproximativ 90 milioane euro. "Am închiriat deja 70% din parcul de retail şi, având în vedere evoluţia negocierilor, spaţiul va fi ocupat 100% în momentul deschiderii", precizează domnul Panayi.
Proiectul va fi amplasat pe un teren de 60 ha din NV-ul Capitalei, mărginit de Şoseaua Chitila. Acesta se situează la 6 km faţă de Piaţa Victoriei şi 0,5 km de Şoseaua de Centură. "Am ales această zonă pentru că nu am găsit un teren de 60 ha mai aproape de Piaţa Victoriei. Existau multe terenuri de 7-12 ha, dar o asemenea suprafaţă nu ar fi permis mai mult de 30.000-50.000 mp de spaţii comerciale", explică domnul Panayi.
Concept "totul într-unul" pentru noul mall
În a doua etapă va fi construit un mall de 137.000 mp închiriabili, ce va găzdui 480 de magazine. Lucrările vor fi finalizate la sfârşitul lui 2013. "Acest proiect de retail este conceput ca o destinţie completă de shopping: clienţii vor face cumpărături, vor putea lua masa în restaurantele cu bucătării variate sau în zona de food-court cu peste 1.500 de locuri, al cărei design te duce cu gândul la Piaţa Mare din Siena. Vor putea viziona cele mai recente filme în cadrul cinematografului cu 12 săli de proiecţie, vor putea juca bowling pe una din cele 20 de piste, vor putea patina şi petrece timp de calitate alături de copii în zona dedicată locului de joacă. Totul le va fi la îndemână, gândit în cel mai mic detaliu pentru a le oferi confort. O altă caracteristică unică a The Colosseum o reprezintă arhitectura şi designul. Mall-ul a fost gândit astfel încât să permită flexibilitate maximă când vine vorba de modularea spaţiului. Astfel, retailerii vor putea obţine spaţii exact la dimensiunea dorită, fapt ce le va permite să pună la dispoziţia cumpărătorilor întreaga gamă de produse, lucru care nu se întâmplă de obicei în centrele comerciale din România", explică directorul Nova Imobiliare.
Noul mall va avea forma unui triunghi, spaţiile fiind dispuse de-a lungul a trei bulevarde de cumpărături, cu o lungime cumulată de 2,5 km. Galeriile şi magazinele aferente sunt împărţite pe teme, adaptate tuturor categoriilor de vizitatori. Astfel, Bulevardul Capri este destinat în principal tinerilor. Bulevardul Milano va aborda o categorie mai largă de public, preocupat de ultimele tendinţe din modă, în timp ce Bulevardul Bellini va găzdui magazinele de lux. Bellini va comunica cu zona de food court printr-un pasaj - The Stoa, care va include magazine mici şi cochete, cu produse deosebite. "Bulevardul Bellini este conceput special, pentru că Bucureştiul nu are o arteră dedicată magazinelor de lux. S-a încercat acest lucru cu Calea Victoriei şi Bulevardul Magheru, dar trotuarele sunt înguste, în vecinătatea magazinelor sunt clădiri în curs de demolare, nu sunt parcări. În Bucureşti nu există ceva similar cu Bond Street din Londra sau Fifth Avenue din New York. Vrem să creăm un astfel de bulevard în complexul nostru, unde vor fi prezente toate mărcile de lux reprezentative. Desigur, vom avea şi o zonă cu magazine accesibile, astfel încât toată lumea să fie mulţumită. Mall-ul va include chiar şi un oficiu poştal!", spune domnul Panico Panayi.
În privinţa accesibilităţii, The Colosseum va fi foarte bine conectat la mijloacele de transport în comun, fiind prevăzute în complex staţii dedicate de autobuz şi tramvai, precum şi prima staţie de taxi din România care permite ordonarea maşinilor şi a clienţilor în ordinea sosirii, după modelul european. În plus, infrastructura rutieră va fi îmbunătăţită prin lărgirea cu încă două benzi a Şoselei Chitila şi crearea a două pasaje subterane pe porţiunea ce mărgineşte complexul, care vor fluidiza traficul atât la intrarea cât şi la ieşirea din complexul comercial. De asemenea, The Colosseum va fi deservit de peste 10.500 de locuri de parcare, dintre care 8.000 vor fi acoperite. "Nimic nu este la voia întâmplării, totul este planificat", subliniază domnul Panayi.
Debutul lucrărilor, întârziat de reluarea PUZ-ului
Începerea proiectului The Colosseum reprezintă concretizarea unei idei mai vechi. Astfel, terenul a fost achiziţionat în anul 2003, însă demararea lucrărilor a fost întârziată, iar proiectul a suferit modificări.
"Încă de la început am decis să creez aici un mall redutabil. Am avut dificultăţi în realizarea şi obţinerea Planului Urbanistic Zonal. Apoi, după ce am obţinut PUZ-ul în 2006, am decis să schimbăm conceptul, aşa că a trebuit să aplicăm încă o dată pentru PUZ. Apoi au survenit modificări legislative şi ne-a luat încă doi ani să rezolvăm unele aspecte şi să obţinem un nou PUZ. A fost un neajuns care a generat întârzieri de trei ani", relatează domnul Panico Panayi.
Până la mijlocul lunii aprilie fuseseră investite în proiectul The Colosseum 45 de milioane de euro din surse proprii, incluzând în această sumă achiziţia terenului şi celelalte costuri asociate. A doua etapă a proiectului va fi finanţată cu sprijinul băncilor. În plus, odată construită prima fază, sunt generate venituri din chirii. "Dacă ai vrea să faci tot proiectul dintr-un foc, nu ai avea finanţare disponibilă. Băncile vor să ai 70% din spaţii preînchiriate pentru a-ţi împrumuta bani", explică domnul Panico Panayi.
Bucureştiul este un oraş bogat
Directorul Nova Imobiliare spune că Bucureştiul este foarte atractiv pentru dezvoltarea proiectelor de retail, atât datorită populaţiei de 2,3 milioane de persoane, cât mai ales faptului că un milion dintre acestea au o putere de cumpărare foarte mare chiar şi comparativ cu Occidentul. "Nu am văzut mai multe maşini de lux într-un singur loc. Bucureştiul este un oraş bogat şi, asemenea celorlalte oraşe din România, populaţia sa va creşte rapid. Cred că Bucureştiul va ajunge la 5 milioane de locuitori în aria metropolitană în decurs de 10 ani. Avem încredere că economia României se va îmbunătăţi semnificativ", afirmă domnul Panayi.
Pe de altă parte, domnia sa nu se arată interesată de începerea unor proiecte de retail în alte oraşe din România. "În mod cert nu aş face ceva de genul acesta în Constanţa sau în alte oraşe în afara Bucureştiului. Nu înseamnă că zone precum Timişoara şi Cluj-Napoca nu vor creşte, dar acest proiect mă va ţine ocupat pentru următorii 5 ani", argumentează domnul Panayi.
Centrele comerciale din prezent sunt doar de interes local
În opinia reprezentantului Nova Imobiliare, stocul actual de centre comerciale din Bucureşti este constituit din unităţi locale, care satisfac doar cererea din anumite zone. Prin urmare, The Colosseum nu are competiţie, deoarece zona de captare include întreg Bucureştiul, dar şi localităţile de pe o rază de 60 km. "Suprafaţa mall-urilor existente în Bucureşti le face atractive doar pentru zona în care sunt situate. The Colosseum, în schimb, se adresează locuitorilor din întreaga zona metropolitană", spune domnul Panayi.