Bursa Construcţiilor
Revista Bursa Construcţiilor nr. 6 / 2024

PIAŢA SISTEMELOR TERMICECererea a migrat spre produse de calitate ridicată

F.A. Preţuri /

Sever Scarlat, director general "Baxi România"

Sever Scarlat, director general "Baxi România"

Beneficiarii nu se mai orientează exclusiv după preţ

Piaţa sistemelor termice continuă să oscileze între uşoare creşteri şi scăderi din anul 2004 de când s-au făcut simţite în vânzări restricţiile la debranşare, apreciază Sever Scarlat, director general "Baxi România". Pentru anul acesta, "Baxi România" estimează că volumul de centrale vândute va înregistra un nivel similar cu cel de anul trecut, res-pectiv 170.000 de unităţi, cu o valoare totală cuprinsă între 130 şi 150 milioane euro. Evoluţia se datorează scăderii vânzărilor de apartamente vechi şi creşterii celor de locuinţe noi, fapt ce conduce la o relativă echilibrare între cele două segmente majore.

Domeniul construcţiilor a ajutat parţial industria termotehnică. În mod clar domeniul a compensat în volum scăderea vânzărilor de apartamente vechi, însă nu ajută într-un mod covârşitor la creşterea valorii pieţei, consideră directorul general "Baxi România". Pentru marile şi numeroasele complexe rezidenţiale, dezvoltatorii preferă în general centrale termice de bază, deci cu preţuri reduse şi margini de profit mai mici pentru distribuitori. Oricum, pentru acest segment de dezvoltări, negocierile durează foarte mult, iar rezultatele se văd târziu în cifra de afaceri, după un an sau chiar doi când are loc achiziţia şi montajul. Deci, în acest caz creşterile companiilor provin din volume, concluzionează Sever Scarlat.

Construcţiile realizate în regim individual, de către proprietari, pot aduce însă un suflu nou industriei, aceştia fiind foarte interesaţi să achiziţioneze cele mai performante şi eficiente echipamente termice, evident mai scumpe, de genul pachetelor termice solare - panouri solare cuplate în tandem cu centrala termică cu condensare. Pentru acest segment, performanţele companiilor se realizează din volume mici, mai spune Sever Scarlat, director general "Baxi România".

Piaţa echipamentelor termice din România îşi continuă şi în 2008 trendul ascendent din ultimii ani recuperând uşor căderea suferită în 2004 ca urmare a modificării legislaţiei, afirmă Adrian Pane, specialist marketing, divizia Thermo "Romstal Imex" SRL. Domnia sa apreciază că piaţa este puternic concurenţială, cu o ofertă de produse foarte variată care suferă modificări importante în fiecare an.

Principala mutaţie la nivelul cererii constă în migrarea acesteia de la microcentralele clasice cu preparare apă caldă menajeră instant la microcentralele în condensaţie şi microcentralele cu boiler încorporat sau exterior.

Aceeaşi mutaţie s-a produs şi în cazul cazanelor pe lemne, o parte din cerere mutându-se de pe cazanele atmosferice la cele pe gazeificare care au un randament mai ridicat şi o autonomie mai mare.

Explicaţia constă în mutarea cererii, o dată cu creşterea veniturilor, spre produse cu randamente ridicate care oferă un grand mai ridicat de confort, mai spune domnul Adrian Pane.

Piaţa locală de centrale termice a ajuns deja la un anumit nivel de maturitate, înscriindu-se în ultimii doi - trei ani pe un trend constant, uşor crescător, subliniază Sebastian Enache, director marketing la "Kober". Aceasta mai ales datorită pieţei imobiliare şi construcţiilor noi, care, în marea lor majoritate au fost dotate din start cu sisteme individuale de furnizare a apei calde şi a căldurii.

Tot ca şi o caracteristică a pieţei româ-neşti de centrale termice şi soluţii pentru confort putem înscrie şi creşterea notorietăţii şi a avantajelor produselor ecologice în rândul clienţilor, consideră domnul Enache. Astfel, a crescut procentul vânzărilor de centrale cu condensare, centrale pe lemne, a panourilor solare, a pompelor de căldură în cadrul vânzărilor totale de sisteme de încălzire şi furnizare de apă caldă menajeră din România. În viitor, Sebastian Enache preconizează că procentul acestor produse va creşte în condiţiile menţinerii aproximativ constante a vânzărilor înregistrate în ultimii doi ani, per total piaţă.

Piaţa românească de echipamente termice a ajuns la un nivel de maturitate comparabil cu cel din majoritatea ţărilor Comunităţii Europene, consideră reprezentanţii "Viessmann". Valentin Nan de la "Viessmann" spune că acum baza se pune din ce în ce mai pronunţat pe sectorul construcţiilor noi, dar este de aşteptat ca şi segmentul cererilor de modernizare (înlocuire a echipamentelor instalate pe la începutul anilor "90) să aibă un aport tot mai mare.

În prezent se observă şi în ţara noastră o orientare tot mai pronunţată către tehnologii moderne, cum ar fi cazanele în condensaţie pe combustibil gazos (care s-au afirmat deja în ultimii ani), panourile solare şi pompele de căldură (echipamente care valorifică energia pământului sau a aerului).

Unul dintre aspectele pozitive pe piaţă, după părerea domnlui Gabriel Stănciulescu, quality manager la "Black Sea Supliers", este tendinţa clienţilor de a achiziţiona produse de calitate ridicată şi nu orientarea lor exclusivă după preţ. "Sigur această tendinţă deabia a apărut în ultimii doi ani. Se extinde, dar mult prea încet în principal din cauza a două motive: nivelul mic al salariilor pe care le au românii şi preţurilor ridicate ale acestor produse. Aceleaşi produse sunt de multe ori mai scumpe în România decât în ţările europene.", mai spune Gabriel Stănciulescu.

În ultimul an cumpărătorii au fost mult mai interesaţi de sistemele termice ecologice, sigure şi fiabile, apreciază Liviu Toader Oltean, manager "Euro House". Pe viitor, domnia sa crede că numărul acestora se va tripla şi interesul va creşte considerabil.

Domiţian Covaci, director vânzări la "Idella", este optimist şi apreciază că evoluţia pieţei este una pozitivă în ultimul an, interesul manifestat de clienţi crescând de la o zi la alta. În aceste condiţii, evident şi oferta se diversifică, existând corecţii de preţ în beneficiul consumatorului. Preferinţele clienţilor devin complexe ţinând cont de avantajele unui sistem solar în ceea ce priveşte apa caldă menajeră, aport la încălzire, încălzirea apei din piscină. Perspectivele sunt de bun augur datorită nevoii (preţul gazului în continuă creştere, de exemplu), cât şi a schimbării de mentalitate în privinţa surselor curate de energie, mai spune Domiţian Covaci.

Şi doamna Ilinca Rusescu, trade marketing specialist la "Merloni TermoSanitari România", este de părere că cerinţele clienţilor s-au diversificat, crescând interesul pentru tehnologii avansate, sisteme de control şi o eficienţă cât mai crescută cu un consum scăzut de combustibil.

Numărul surselor de informare ca şi accesul la acestea a crescut şi s-a diversificat, aşa că beneficiarii se informează temeinic înainte de a adresa cererea de ofertă, consideră Claudiu Tănase, specialist marketing "DD Promoterm". Acum clienţii doresc sisteme performante, nepoluante, cu costuri de exploatare reduse. Dacă acum câţiva ani vorbeam de o piaţă haotică în domeniul sistemelor termice, acum putem spune că piaţa s-a maturizat. Ritmul crescător în domeniul construcţiilor se reflectă pozitiv şi în vânzările de sisteme termice oferite de firma noastră, mai spune domnul Tănase.

În ultimul an cererea a crescut foarte mult, apreciază Simona Cîrlugea, reprezentantul companei "Polystart Clima Sistems". Ofertele s-au diversificat, preţurile au scăzut, iar clienţii se orientează spre echipamente din ce în ce mai fiabile şi spre sisteme profesionale cu eficienţă energetică ridicată, mai spune Simona Cîrlugea.

Ţinând cont de evoluţia vânzărilor din prima jumătate a anului, cifra de afaceri a "Polystart" estimată pentru acest an este dublă faţă de cea de anul trecut.

ESTIMĂRI

"Baxi România"

Oficialii "Baxi România" îşi menţin estimările iniţiale de creştere a cifrei de afaceri la 30 milioane lei, de la 18,2 milioane lei cât a înregistrat în 2007. În semestrul unu al lui 2008, "Baxi România" raportează o cifră de afaceri de 8,2 milioane lei, în creştere cu 43% faţă de perioada similară a anului trecut. De asemenea, pentru acelaşi interval din 2008, "Baxi România" şi-a sporit marginile de profit brut cu 49%.

Evoluţia generală a companiei, precum şi cea din prima jumătate a anului se datorează schimbării focusului de pe echipamentele termice standard pe cele cu eficienţă energetică sporită (centrale termice cu condensare) şi pe bază de energie regenerabilă (panouri solare). Această reorientare se datorează anticipării influenţei crizei energetice mondiale asupra industriei locale, precum şi obiectivelor de creştere a profitabilităţii "Baxi România", produsele din această categorie având margini mai mari decât cele standard. De asemenea, compania a sporit eforturile de vânzări pentru marca premium deţinută, respectiv Baxi, care deţine acum o pondere de 49% din vânzări. Baxi este precedată în vânzări de cea de-a doua marcă deţinută, Westen, care se încadrează în piaţă pe segmentul medium, o zonă puternic concurenţială din punct de vedere al nivelului scăzut al preţurilor.

Efectele directe ale acestei direcţii sunt vizibile în creşterea ponderii în cifra de afaceri a echipamentelor eficiente energetic, precum şi a celor care utilizează energie regenerabilă. Astfel, în 2006 ponderea acestor echipamente a fost de 4% şi a urcat la 9% în numai un an, determinând avansul profitabilităţii "Baxi România". Pentru 2008, compania şi-a planificat ca centralele termice cu condensare şi panourile solare să ajungă la 12% din cifra de afaceri.

"Vom continua să ne axăm pe vânzările de tehnologii eficiente energetic şi verzi - centrale termice cu condensare şi panouri solare - ofertate în pachete termice, adică în configuraţii care includ întreg arsenalul de echipamente şi accesorii necesare. De asemenea, vom continua să vizăm dezvoltările rezidenţiale împreună cu partenerii noştri", ne-a declarat Sever Scarlat, director general "Baxi România".

"Black Sea Suppliers"

De ani de zile, "Black Sea Suppliers" are un trend pozitiv şi o creştere constantă a cifrei de afaceri. "Şi în acest an estimăm o creştere cu minim 15% a cifrei de afaceri, comparativ cu cea a anului trecut", precizează Gabriel Stănciulescu, quality manager.

Pentru viitor compania îşi propune construirea de sedii noi în toate cele 33 de puncte de lucru din întreaga ţară, creşterea gamei de articole comercializate şi, în special, introducerea pe piaţă a echipamentelor de încălzire şi climatizare de ultimă tehnologie în dorinţa de a satisface cele mai exigente cereri ale clienţilor şi de a populariza aceste noi tehnologii şi în rândul românilor.

"DD Promoterm"

Prima jumătate a anului 2008 s-a dovedit bună pentru "DD Promoterm", fiind depăşită cu aproape 12% prognoza de la începutul anului, spune Claudiu Tănase, specialist marketing. Domnia sa precizează că şi pentru partea a doua a anului sunt semnale bune, proiecte mari în derulare sau finalizare.

Planurile de viitor sunt îndrăzneţe. Astfel, compania intenţionează să îşi crească toate cele 11 filiale din teritoriu, atât ca şi număr de personal, dar în primul rând ca şi calitate a serviciilor oferite. "Cu siguranţă vor fi lansate şi produse noi, tot din gama celor nepoluante", mai spune Claudiu Tănase.

"Euro House"

Pentru sfârşitul acestui an, preconizăm o creştere a vânzărilor de cel puţin 200% faţă de anul anterior, estimează Liviu Toader Oltean, manager al "Euro House" SRL.

Domnia sa declară: "În ceea ce priveşte extinderea şi dezvoltarea companiei noastre, lucrăm la un proiect de construire a unui nou spaţiu de producţie, inclusiv linii noi de producţie. Deoarece piaţa are nevoie de cât mai multe produse fiabile şi ecologice, noi am pregătit pentru această toamnă un nou produs care va fi lansat pe piaţă la începutul lunii octombrie şi care sperăm să aibă un impact foarte bun în gama sistemelor termice."

"Idella"

"Mizând de la început pe performanţele produselor, execuţia montajului corespunzător şi perioada de garanţie atractivă, rezultatele companiei de la începutul anului până acum au depăşit estimările", afirmă Domiţian Covaci, director vânzări.

Pe viitor, compania intenţionează să îşi consolideze poziţia pe o piaţă efervescentă prin includerea de noi produse care folosesc ca sursă de energie soarele, cât şi prin creşterea reprezentativităţii teritoriale prin des-chiderea de noi puncte de lucru în ţară.

"Kober"

Anul 2008 a fost unul foarte bun din punct de vedere al vânzărilor pentru centralele termice "Motan", atât la nivel naţional, cât şi internaţional, cel puţin până în momentul de faţă.

"Pentru 2008, ne-am propus o creştere cu 30% faţă de 2007 şi o cotă de piata de aproximativ 7%, în momentul de faţă înregistrând deja o depăşire a targetului preconizat pentru perioada ianuarie - august", ne-a declarat Sebastian Enache, director marketing.

În viitor, compania se va concentra în continuare asupra menţinerii şi creşterii calităţii produselor, dar mai ales asupra dezvoltării portofoliului de produse cu cel puţin trei modele noi.

"Merloni TermoSanitari România"

Anul 2008 a debutat foarte bine pentru companie, deşi există o serie de semnale că pe fondul problemelor legate de debranşarea de la sistemul centralizat - situatie care se repetă în fiecare an, ar putea ca vânzarea centralelor termice către clientul final să înregistreze o mică scădere, afirmă Ilinca Rusescu, trade marketing specialist în cadrul firmei.

Proiectele rezidenţiale, în creştere la nivel naţional, au devenit un canal important în vânzarea de centrale termice murale. Doamna Rusescu estimează o creştere faţă de anul 2007, datorată unei creşteri cantitative, dar şi comercializării unor produse ce înglobează noi tehnologii: condensare, panouri solare, etc.

Pentru viitor politica firmei este să se concentreze asupra produselor eficiente, ecologice şi cu un grad cât mai scăzut de consum.

"Polystart Clima Sistems"

Compania urmăreşte deschiderea unei linii de confecţionare tubulatură metalică şi pătrunderea pe noi pieţe: frig avansat, sisteme de producere abur, echipamente cu absorbţie.

"Romstal Imex"

Începutul de an la "Romstal" a fost foarte bun pentru toate tipurile de echipamente termice, acestea înregistrând creşteri ale vânzărilor valorice de peste 40%, faţă de perioada similară a anului 2007. "În ultima perioadă însă, creşterea de la începutul anului s-a mai temperat şi estimăm că vom încheia acest an cu o creştere de aproximativ 30% bazată în principal pe diversificarea ofertei", afirmă Adrian Pane, specialist marketing divizia "Thermo Romstal Imex".

Principalul eveniment al acestui an va fi lansarea oficială a brandului Riello la Romstal, un brand de echipamente termice profesionale sub care se vor comercializa exclusiv prin reţeaua de magazine Romstal cazane de otel, microcentrale, instanturi pe gaz şi arzătoare. Prin brandul Riello, Romstal îşi completează gama de microcentrale ajungând la şase linii de produse: Vision - Romstal, Thesi - Hermann, Riello, Eura - Hermann, Sime şi Viessmann.

"Viessmann"

Volumul vânzărilor "Viessmann"de echipamente pentru sectorul civil şi industrial este aproximativ egal cu cel al echipamentelor termice pentru locuinţe individuale.

"Analizând rezultatele primelor luni estimăm că la finalul anului 2008 vom înregistra o creştere a cifrei de afaceri faţă de anul precedent, până în jurul a 42 milioane euro", afirmă Valentin Nan, reprezentantul firmei.

Ministerul Dezvoltării a elaborat un proiect de modificare a legii privind reabilitarea termică a blocurilor. Noile prevederi vor conduce la economii de timp şi bani în implementarea acestui program, demarat în anul 2005.

Oficialii ministerului ne-au explicat: "Proiectul de lege propune extinderea măsurilor speciale aplicate clădirilor în cadrul programului, respectiv închiderea balcoanelor/logiilor cu tâmplărie performantă energetic, intervenţii la parapeţii balcoanelor şi la alte elemente de construcţie ale clădirii, înlocuirea conductelor de distribuţie pe orizontală şi verticală, a armăturilor cu pierderi. Se poate interveni şi prin repararea/înlocuirea coşurilor/canalelor de fum, precum şi repararea/înlocuirea cazanelor/arzătoarelor ce constituie părţi comune ale blocului de locuinţe. Aceste tipuri de lucrări vor fi incluse în programul de reabilitare şi vor conduce la scăderea costurilor de întreţinere, reducerea emisiilor poluante, dar şi la îmbunătăţirea aspectului estetic al blocurilor. De asemenea, va fi realizat un singur audit şi proiect tehnic pentru toate blocurile construite după acelaşi tip de proiect, ceea ce va conduce la o importantă economie de timp şi bani".

Programul naţional de reabilitare termică a clădirilor multietajate de locuit se va accelera după aprobarea noilor modificări legislative. Ministerul Dezvoltării susţine că noile modificări vor conduce la reducerea fondurilor şi a timpului necesar elaborării primelor două etape ale programului.

Potrivit Ministerului Dezvoltării, există soluţii şi pentru cei care doresc audit energetic pentru un apartament, deşi asociaţia de proprietari nu este dispusă să îl efectueze pentru întreg imobilul. Conform art.13 din Legea nr. 372/2005, certificatele pentru apartamente şi spaţii cu altă destinaţie decât aceea de locuinţă din clădirile de locuit colective se eliberează, după caz, pe baza unei certificări comune pentru întreaga clădire, în cazul clădirilor racordate la sistemul centralizat de încălzire şi preparare a apei calde de consum sau în baza evaluării unui apartament similar din aceeaşi clădire. Metodologia care trebuie aplicată de către auditor este aceeaşi.

Ştirile zilei

Revista
BURSA Construcţiilor

Vreţi să fiţi la curent cu proiectele iniţiate sau în dezvoltare pe întreg cuprinsul ţării? Care sunt planurile autorităţilor locale în ceea ce priveşte investiţiile în construcţia de locuinţe, spaţii comerciale şi de birouri, infrastructură?

Vreţi să aflaţi noutăţile pe piaţa materialelor de construcţie?

Peste optzeci de pagini cu informaţii utile în revista "Bursa Construcţiilor"!

În exclusivitate - devize pe proiect, preţurile medii ale materialelor şi serviciilor de construcţii.

Aflaţi care sunt cele mai bune plasamente imobiliare ! Ce şi unde se va construi, care sunt proiectele în curs de execuţie şi toate informaţiile necesare unui investitor pe piaţa imobiliară (preţuri, tendinţe din Bucureşti şi din întreaga ţară).

Locuinţe

Piaţa Imobiliară

Amenajări

Smart City

Fotoreportaj

Preţuri

Finanţare

Investiţii

Consilier

Companii

Internaţional