Presedintele Romaniei a trimis Parlamentului spre reexaminare legea privind aprobarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 7/2011 pentru modificarea si completarea Legii nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului si urbanismul.
Actul normativ trimis spre promulgare prevede ca "modificarea prin planuri urbanistice zonale de zone ale unei unitati teritoriale de referinta, stabilite prin reglementari aprobate prin Planul urbanistic general poate fi finantata de persoane juridice si/sau fizice" si ca "in aceasta situatie, coeficientul de utilizare al terenului (CUT) propus de noua reglementare nu il va putea depasi pe cel aprobat initial cu mai mult de 20%, o singura data".
In opinia presedintiei, aceasta reglementare poate duce "la realizarea unui dezechilibru în elaborarea planurilor de urbanism ceea ce ar putea afecta si unitatea zonelor protejate. De asemenea, o astfel de dispozitie legala va genera dezvoltarea unui plan urbanistic derogatoriu, lipsit de coeziune si impus de argumente financiare".
Totodata, in forma actuala a legislatiei, autoritatea publica locala are dreptul sa conditioneze autorizarea investitiei de elaborarea unui plan urbanistic zonal, prin grija investitorului privat si de aprobarea acestuia, numai în situatia solicitarii construirii de parcuri industriale, parcuri tehnologice, supermagazine, hipermagazine, parcuri comerciale, parcuri culturale, zone de productie, zone de constructie a unor ansambluri rezidentiale noi, infrastructura de transport, în ipoteza extinderii intravilanului localitatii cu cel putin 10.000 m² pentru functiuni de locuire sau cu cel putin 5.000 m² pentru functiuni de servicii sau productie.
Prin actul normativ trimis spre promulgare, sunt eliminate limitele de suprafata pentru extinderea intravilanului prin planul urbanistic zonal. "O astfel de reglementare poate genera o dezvoltare haotica si nejustificata a intravilanului localitatilor, dezvoltarea urbanistica nemaiavând caracter durabil", se mai arata in cererea formulata de presedintie.
Conform noilor modificari, autoritatile publice centrale care gestioneaza activitatea de turism la nivel national nu mai au atributii în ceea ce priveste modificarea documentatiilor de urbanism aplicabile în zonele turistice de interes national. "Eliminarea acestor atributii ale autoritatilor centrale competente în materie de turism poate genera modificari necontrolate ale documentatiilor de urbanism referitoare la aceste zone turistice, cu impact negativ la nivelul politicilor nationale referitoare la dezvoltarea turismului", argumenteaza presedintia.
In legea inaintate spre promulgare se reglementeaza avizarea si aprobarea
documentatiei de urbanism elaborata in baza unor certificate sau avize depuse la autoritatea locala competenta si neaprobate pana la data intrarii in vigoare a legii. Aceasta avizare se va face avand in vedere documentatiile depuse "urmand ca actualizarea avizelor expirate si a certificatelor de urbanism sa se faca la faza de autorizare a construirii". In acest fel se poate ajunge ca aprobarea unei documentatii de urbanism sa se realizeze in baza unor avize expirate. De asemenea, prin aceasta reglementare se creeaza si o confuzie intre activitatea de avizare necesara pentru documentatia de urbanism si activitatea de avizare necesara pentru aprobarea executarii lucrarilor de constructii, se mai arata in cererea presedintelui.