Bursa Construcţiilor
Revista Bursa Construcţiilor nr. 8 / 2024

PROIECT STUDIO AEAutogara Chitila - transformată într-un spaţiu multifuncţional comercial

Amenajări /

Autogara Chitila - transformată într-un spaţiu multifuncţional comercial

  • document ataşat apasă aici pentru a descărca.

    Argument

    Fragilitatea clădirilor existente în faţa cutremurelor este un subiect care necesită atenţia întregii societăţi. Recuperarea trecutului construit este un proces al întregii comunităţi, pentru că respectarea trecutului înseamnă fondul construit, memoria, tradiţia şi moştenirea noastră culturală. Arhitectura reprezintă moştenirea tangibilă a trecutului cu istoria şi poveştile, oamenii, comunităţile, meşteşugurile, detaliile vieţii cotidiene. Chiar şi abandonul acestora exprimă neputinţa societăţii de a şti să preţuiască bogăţia şi frumosul trecutului şi să le ducă mai departe.

    Deşi dificile, şantierele pe clădiri existente sunt uimitoare după transformare, iar imaginile de dinainte şi de după intervenţie sunt motivante.

    Studiul de faţă analizează procesul prin care Autogara Chitila a fost transformată într-un spaţiu multifuncţional pentru Mega Image şi comunitate, cu ajutorul arhitecţilor Studio ae.

    Fiecare proiect este unicat

    Pentru proiectele complexe, este nevoie de o echipă de specialişti, de mult lucru în echipă, de atenţie şi de determinare, apreciază speciualiştii Studi ae. Aceştia ne-au transmis: "Din experienţa noastră, la un astfel de poiect de anvergură, pentru un bun rezultat, numărul proiectanţilor trebuie să depăşească 15 arhitecţi, ingineri şi verificatori. În cadrul echipei, arhitectul generează imaginea dezirabilă şi asigură coordonarea pe parcursul proiectului, astfel încât să se ajungă la destinaţia propusă. Fiecare proiect este unicat şi necesită o strategie cât mai bună, aplicată".

    Faze de proiectare

    1. Releveul - măsurarea clădirii

    Este o etapă specifică pentru clădirile existente şi cuprinde planurile tuturor etajelor, secţiunile, faţadele, planul de învelitoare. Clădirea fostei Autogări Chitila era abandonată de ani de zile, avea o stare precară, cu infiltraţii, mucegai, finisaje căzute. A fost o adevărată aventură realizarea releveului de către arhitectul Dragoş Lungulescu.

    2. Model BIM

    Pe baza Releveului a fost realizat în 3D modelul BIM (Building Information Modeling).

    3. Definirea conceptului de arhitectură prin care a fost analizat volumul şi dimensiunea clădirii

    Specialiştii au studiat cum să alăturăm o parte nouă a clădirii lângă cea veche, materialele, perspectivele importante. Ideea de la care au pornit a fost să exprime explicit care sunt partea veche şi cea nouă ale clădirii. În acest caz, baza a fost tema de proiectare pusă la dispoziţie de către client.

    Luminatorul propus de echipa Studio ae creează legătura între partea veche şi cea nouă. Este gândit ca o zonă de tranziţie - transparentă - care aduce lumină naturală chiar în mijlocul clădirii. Este şi o surpriză pe care o generează în interior pentru cei care experimentează spaţiul.

    Legătura între Bucureşti şi Ilfov

    În acest caz, clientul a înţeles şi a susţinut de la început demersul şi conceptul de arhitectură propus de echipa Studio ae. De asemenea, pentru a păstra memoria locului, Studio ae a ales ca, la exterior, spre staţia de tramvai, să fie construit un spaţiu acoperit, un peron urban de aşteptare şi întâlnire. Acesta este un sit de tranziţie între Bucureşti şi Ilfov, un nod de interconectare a sistemelor de transport.

    Provocările expertizei de structură

    Pentru evaluarea din punct de vedere structural, au fost necesare multe investigaţii şi cercetări: studiu geotehnic, dezveliri ale fundaţiilor, teste pe materiale (beton), determinarea armărilor din grinzi şi planşee.

    Sursele citate ne-au explicat:

    "- Am descoperit că o parte din clădire are planşeul din fâşii prefabricate de tip ?. Pe acest planşeu nu a fost voie să se facă perforaţii pentru instalaţii.

    - Una dintre concluziile expertizei a fost ca, pe zona respectivă, să se realizeze o structură secundară pentru prinderea echipamentelor de instalaţii, de iluminat etc.

    - De asemenea, în urma investigaţiilor a rezultat că sunt necesare lucrări de consolidare majore: consolidări la stâlpi, la grinzi pentru a creşte performanţa clădirii şi a ajunge la Risc seismic III".

    O nouă structură între corpurile existente

    În plus, expertul şi inginerul de structură au analizat şi cum se poate alătura noua structură din metal pe lângă cea existentă din beton. Între cele două corpuri s-a realizat un rost de structură astfel încât clădirea fostei Autogări Chitila să se comporte cât mai bine în timp, să se compenseze dilatările mai mari la temperatură ale metalului în comparaţie cu betonul, să nu apară fisuri sau tasări inegale.

    Structura pentru luminator a fost studiată în detaliu încă de la faza de expertiză.

    Proiectul dual al structurii

    Practic, proiectarea de structură a cuprins două proiecte - cel de consolidare detaliat şi cel pentru extinderea nouă realizată din structură metalică.

    Structura nouă a urmărit deschiderile structurii existente, iar stâlpii noi metalici i-am dispus în continuarea celor existenţi.

    Provocările autorizării

    "Având în vedere complexitatea intervenţiei, la faza de autorizare am trecut prin majoritatea "comitetelor şi comiţiilor": de mediu, sănătate publică, circulaţii, pompieri, Inspectoratul de Stat în Construcţii, Autoritatea Aeronautică, utilităţi. Multe dintre acestea au necesitat studii suplimentare elaborate de specialişti. La fiecare studiu am elaborat documentaţia necesară pentru a explica proiectul din diferite perspective cu scopul final de a păstra imaginea de ansamblu.

    Provocările principale apar o dată cu trecerea către zona de conformare la legislaţia actuală a conceptului.

    O clădire existentă vine cu mai multe limitări, mai ales când se schimbă destinaţia iniţială. În acest caz, din punct de vedere birocratic, cel mai dificil a fost avizul de la comisia de circulaţii.

    După obţinerea tuturor avizelor, am depus proiectul la faza DTAC (Documentaţia Tehnică pentru obţinerea Autorizaţiei de Construire)", ne-au povestit reprezentanţii Studio ae.

    Proiectele tehnice pentru execuţie

    Pentru ca echipa de construcţii să execute cât mai bine clădirea este nevoie de claritate, de specificaţii pentru fiecare material propus. Toate aceste informaţii se regăsesc în proiectele tehnice de specialitate.

    Proiectul de arhitectură este baza tuturor proiectelor de specialitate, iar misiunea arhitectului este de a coordona informaţiile, specificaţiile şi a remedia conflictele între elemente.

    În cazul luminatorului propus al fostei Autogări Chitila o provocare a fost distribuţia tuturor instalaţiilor astfel încât să nu traverseze spaţiul. Riscul era să se obţină un "păienjeniş" de fire pe toată lungimea luminatorului. S-a stabilit împreună cu echipa de instalaţii traseele optime pentru paturile de cabluri, hidranţi interiori, evacuări, iluminat, sanitare şi s-a studiat în 3D şi în secţiuni şi înălţimea la care se află fiecare instalaţie.

    Şantierul - momentul adevărului

    Toate proiectele sunt puse în operă în timpul şantierului. În cazul intervenţiilor pe clădiri existente este necesar un constructor cu experienţă şi bine organizat. În acest caz, echipa Constar, coordonată în şantier de domnul inginer Ion Stratu, a fost şansa acestui proiect. Au studiat detaliat toate proiectele, au pus întrebări, au sunat şi au chemat arhitecţii în şantier când au întâmpinat probleme.

    Probleme & soluţii punctuale

    1. Lipsa unui stâlp - o problemă majoră

    Exista un horn, dar la momentul expertizei nu a putut fi desfăcut. Scenariul pe care s-a făcut calculul era că există şi un stâlp adiacent hornului. În realitate, stâlpul nu a fost executat. Constructorul a constatat la momentul desfacerilor că nu există stâlp pe zona respectivă.

    2. Prinderea termoizolaţiei pe zona de clădire existentă a fost discutată intens în şantier. Structura planşeului existent era din prefabricate care nu aveau voie să fie perforate. A fost organizat comandament de şantier la care au participat constructorul, furnizorul de termoizolaţie, clientul, inginerul de structură şi arhitecţii pentru a găsi varianta optimă.

    3. Turnarea betonului pentru fundaţie în zona de peron deschis a avut prevăzut din proiect gol pentru burlanul de la acoperiş. Pe zona de peren, deoarece conceptul de arhitectură a mizat pe o structură vizibilă, s-a propus ca burlanele să fie trase prin stâlpul metalic cu secţiune rotundă şi gol în interior. Încă din fazele de săpătură, armare şi turnare beton a fost necesară coordonarea atentă dintre structură şi instalaţii şi arhitectură, imaginea spaţiului la final. Este important ca de la început să se aibă în minte imaginea la care se doreşte să se ajungă.

    4. Reutilizarea dalei din beton existente

    Pe o mare parte din teren exista o dală veche, deteriorată, cu multe gropi. Împreună cu inginerul de sistematizare am propus recuperarea acesteia, concasarea şi utilizarea spărturii la noul drum şi parcare. Din cantitatea recuperată, clientul a distribuit şi la un alt şantier pentru realizarea straturilor suport de la drum şi parcare.

    5. Utilizarea plantelor perene agăţătoare, specii locale

    În cazul amenajărilor de peisagistică a fost recomandat să se folosească specii locale care nu necesită multă mentenanţă.

    Timp de proiectare & execuţie

    Proiectul la faza de concept a durat două luni, cu tot cu validarea din partea clientului. Proiectele pentru autorizare, respectiv execuţie au durat aproximativ zece luni. Şantierul a început în februarie şi s-a finalizat în noiembrie 2019, în total nouă luni. Şantierul a avut ritm susţinut, deşi au apărut multe provocări, probleme şi detaliile care fac diferenţa au fost numeroase. Buna execuţie, alcătuirea cărţii tehnice cu grijă de către dirigintele de şantier, au făcut ca în acest caz Autorizaţia de Securitate la Incendiu să fie obţinută după prima vizită a Pompierilor, ceea ce de obicei nu se întâmplă.

    Suprafaţa desfăşurată a clădirii: 1.500 mp

    Suprafaţa terenului: 4.000 mp

    Nr. parcări amenajate la sol: 42 locuri

    Regim înălţime: Parter+etaj

    Adresa: Şoseaua Chililei nr. 221, sector 1, Bucureşti

    Ştirile zilei

    Revista
    BURSA Construcţiilor

    Vreţi să fiţi la curent cu proiectele iniţiate sau în dezvoltare pe întreg cuprinsul ţării? Care sunt planurile autorităţilor locale în ceea ce priveşte investiţiile în construcţia de locuinţe, spaţii comerciale şi de birouri, infrastructură?

    Vreţi să aflaţi noutăţile pe piaţa materialelor de construcţie?

    Peste optzeci de pagini cu informaţii utile în revista "Bursa Construcţiilor"!

    În exclusivitate - devize pe proiect, preţurile medii ale materialelor şi serviciilor de construcţii.

    Aflaţi care sunt cele mai bune plasamente imobiliare ! Ce şi unde se va construi, care sunt proiectele în curs de execuţie şi toate informaţiile necesare unui investitor pe piaţa imobiliară (preţuri, tendinţe din Bucureşti şi din întreaga ţară).

    Locuinţe

    Piaţa Imobiliară

    Proiecte

    Amenajări

    Smart City

    Materiale

    Preţuri

    Finanţare

    Investiţii

    Perspective

    Companii

    Internaţional