In Romania pretul mediu al unui km de autostrada construit in zona de ses este de 23,34 milioane lei/km, de trei ori mai mare decat in Bulgaria, a concluzionat intr-un raport Consiliul Concurentei.
Notabila este si variaţia preţurilor medii pe kilometru de autostradă in tara noastra.
Spre exemplu, la zonă de şes, în România preţurile au variat in intervalul 2, 68 milioane euro (tronsonul Feteşti- Cernavodă) şi 11,61 milioane euro (varianta de ocolire Piteşti).
Astfel in Romania variatia preţului mediu pentru un kilometru de autostradă construit în aceeaşi formă de relief este de 45,86%. In Polonia variatia este de 36,42% şi in Bulgaria de doar 14,22%.
Polonezii construiesc in intervalul 4,6 milioane euro (Zgorzelec - Krzyzowa) - 12,4 milioane euro (Zgorzelec - Krzyzowa).
Vecinii nostri de peste Dunare au construit tronsonul Tracia - Nova Zagora - Yambol la pretul de 2 milioane euro/km iar tronsonul Hemus - Sofia şi Yana la 2,8 milioane euro/km.
Potrivit Curtii Europene cele mai ieftine autostrazi se construiesc in Germania, urmata de Grecia, Spania si Polonia. Diferentele in ceea ce priveste preturile finale nu sunt cauzate de variantia costurilor cu forta de munca intre state. Factorul determinat este sistemul de management de proiect utilizat in diferite state. Acesta poate influentat atat pretul lucrarilor cat si durata acestora.
Tara noastra, codasa in ceea ce priveste autostrazile
Romania a construit in perioada 2007-2011 doar 154 km de autostrada de mai bine de doua ori mai putin decat Polonia si Ungaria cu peste 400 km.
Potrivit "Programului prioritar de constructie a autostrazilor si drumurilor nationale" aprobat in 2003, Romania trebuia sa finalizeze pana in 2015 1.736 km de autostrada.
In prezent in tara noastra exista in exploatare 32% din aceasta lungime.
Daca media europeana de autostrazi este de 35 km/1.000 kmp, in Romania exista doar 5 km autostrada/1.000 kmp. Media est-europeana este si ea semnificativ mai mare, de 12,3 km/1.000 kmp.
Infratructura rutiera din Romania, dominata de drumuri judetene
Infrastructura rutiera publica din Romania este alcatuita in cea mai mare parte din drumuri judetene care acumulat totalizeaza 43% din drumurile existente. Avem totodata multe drumuri comunale, 37,9%, dar putine drumuri nationale, 19,4% si inca si mai putine autostrazi 0,7%.
Densitatea drumurilor din Romania este de 350 km/1000kmp, cu mult sub media europeana de 1.196 km/1.000 kmp. Tara noastra se pozitioneaza si sub media est-europeana de 933 km/1.000 kmp.