Bursa Construcţiilor
Revista Bursa Construcţiilor nr. 8 / 2024

Criza lemnului a scăzut profiturile producătorilor de mobilier

Mobilier /

Criza lemnului a scăzut profiturile producătorilor de mobilier
  • document ataşat apasă aici pentru a descărca.

    Criza lemnului, care a condus la creşterea preţului materiei prime, a determinat diminuarea profiturilor şi concedierea unora dintre angajaţi, în sectorul mobilei, ne-au spus cei mai mulţi dintre producătorii din domeniu, prezenţi, în septembrie, la Târgul Internaţional de profil (BIFE-SIM 2016).

    Cu toate acestea, tendinţa generală a pieţei mobilei a fost una crescătoare, în 2015, veniturile fiind în mare parte din exporturi, deşi în ultimul an a crescut şi consumul pe piaţa internă, ne-a spus Alexandru Bratoşin, manager Financial Trends. Domnia sa ne-a precizat că, acum, din cauza preţului lemnului, au fost întrerupte unele parteneriate dintre companiile de la noi şi clienţii lor, rezultatele acestui lucru urmând să se vadă în următoarele cifre.

    "Până acum, industria a rămas la acelaşi nivel, veniturile producătorilor de mobilă fiind puţin peste 2 miliarde euro. Companiile din ţara noastră au exportat mai mult de jumătate din producţia de mobilier, în 2015, cele mai multe exporturi fiind în Germania.

    Faptul că ţara noastră comercializeză mobilă în alte ţări şi că acest trend se va păstra se vede uşor şi în vizitatorii târgului BIFE-SIM, în mare parte străini, interesaţi de obiecte de mobilier.

    HomeClass produce la noi şi vinde şi în Belgia

    Compania HomeClass produce obiecte de mobilier, hand made, la comandă.

    Geanina Ezer, consultant design interior în cadrul societăţii, ne-a spus că firma pe care o reprezintă produce orice tip de mobilă, din orice tip de material, la cererea clienţilor.

    Domnia sa ne-a povestit: "Suntem pe piaţa românească de trei ani, dar fabricăm în România şi exportăm şi în Belgia. De un an am deschis şi showroomul din Valea Cascadelor, iar fabrica este tot în Bucureşti. De fapt, este mai mult un atelier unde se lucrează hand made şi de aceea şi costurile sunt mai mari.

    Noi nu avem doar modele clasice sau doar modele moderne ori art vintage. În general, ni se dă casa goală pe mână şi noi prezentăm schiţe, consiliem clienţii. Majoritatea clienţilor ori au arhitecţi sau designeri, ori văd câte o fotografie pe Internet şi spun că vor şi ei. Noi, ca profesionişti, întrebăm ce mai au în casă, astfel încât mobila să se potrivească şi cu restul lucrurilor. Rar facem produsele solicitate iniţial, pentru că oferim tot felul de soluţii de design. Noi suntem o echipă destul de bine sudată, iar oamenii au început să citească, îşi dedică mai mult timp amenajării unei case. Sunt foarte mulţi clienţi care au deja un proiect făcut de un designer, când ajung la noi. Mie îmi place să respect clientul şi acord foarte mult timp clienţilor. De asemenea, îmi place să caut soluţii ca să putem rezolva şi alte doleanţe ale clienţilor".

    Domnia sa ne-a spus că atelierul pe care îl reprezintă are produse unicat, la fiecare târg de specialitate având produse noi: "Acum avem o masă tip puzzle, alcătuită din trei piese, să zic aşa. Fiecare dintre cele trei piese poate să fie folosită separat, iar când sunt mai multe persoane se construieşte puzzle-ul. Avem şi o comodă prototip. În primăvară, am avut o comodă în valuri. Toată lumea ne întreabă de unde ne vin ideile. Venim fiecare dintre noi cu o idee şi aşa se naşte un produs. Facem absolut orice pentru o casă şi folosim materia primă pe care şi-o doreşte cumpărătorul, în funcţie de bugetul său.

    Deşi a început să comercializeze produse de mobilier şi în ţara noastră, HomeClass vinde foarte mult în Belgia, unde construieşte şi case.

    O problemă foarte mare este lipsa meşterilor, marea majoritate a lor fiind plecaţi în alte ţări, ne-a mai spus Geanina Ezer, adăugând: "Nu mai sunt meseriaşi. Sigur, băieţii din atelier sunt mulţi şi ne bucurăm că vor să înveţe. Nu înţeleg de ce nu se încurajează funcţionarea şcolilor de meserii. Noi am avut noroc de oameni buni şi să sperăm că nu vor pleca. De peste tot avem comenzi. La BIFE, în comparaţie cu un târg naţional, se vorbeşte mai mult în limbi străine".

    Minuzzo Mobili face mobilă din lemn masiv, cu design italian

    Minuzzo Mobili produce mobilă din lemn masiv de înaltă calitate, cu design italian. Materia primă este lemn masiv, iar tapiţeria şi accesoriile sunt importante din Italia.

    Claudio Minuzzo, creatorul companiei, ne-a spus: "Suntem specializaţi mai mult pe linia clasică, pentru că aceasta nu se degradează".

    Domnia sa şi-a exprimat speranţa ca anul acesta societatea să înregistreze rezultate mai bune decât anul trecut. În 2016, vânzările au crescut comparativ cu 2015, cu circa 15-20%. Claudio Minuzzo ne-a mai spus: "Preţurile mobilierului nostru sunt blocate de 4-5 ani, însă este foarte greu". Mare parte din producţia Minuzzo Mobili este comercializată în ţară.

    Referitor la tendinţele din acest an, cea mai mare cerere este înregistrată pe segmentul mobilei în nuanţe de alb, alb antic, alb cu patină, iar compania produce doar la comandă. Majoritatea solicitărilor vin din partea proprietarilor de case şi vile.

    Claudio Minuzzo, creatorul firmei Minuzzo Mobili d"Arte, şi-a deschis atelierul de mobilă de lux la Bassano, Italia, la vârsta de 20 ani. Compania s-a transformat, în timp, într-o puternică firmă italiană de mobilă de lux, care, în 1992, a trecut graniţele Italiei, ajungând în România, la Şelimbăr, Sibiu.

    "Dragostea pentru lemn a fost transmisă şi personalului român, împreună reuşind să creeze adevărate opere de artă: mobilier cu influenţe din perioada secolelor XVII-XIX, utilizând tehnica de prelucrare a maeştrilor ebenişti, parchet, lambriuri şi boiserii, uşi, scări, accesorii, totul din lemn masiv de esenţe speciale europene şi exotice", scrie pe site-ul firmei.

    Pentru fabricarea produselor Minuzzo sunt folosite materiale în proporţie de 80% naturale. Specialiştii din companie specifică: "Pentru a se ajunge la produsul finit, este nevoie de «şapte treceri» prin mâna specialistului, treceri în care produsul este dat cu şapte straturi de lac şi finisat, i se dă patina şi este prelucrat, folosindu-se de multe ori finisarea manuală".

    Preocuparea departamentul de proiectare este să ofere facilităţi în decorare şi ambientare, începând de la consilierea în design, până la amenajarea completă, oferind consultanţă de specialitate pentru crearea unui spaţiu conform cerinţelor propriului concept.

    Echipa de specialişti de la Minuzzo se deplasează la domiciliul clienţilor, atât pentru vizionarea spaţiului şi oferirea de sugestii legate de amenajare, cât şi pentru efectuarea releveelor.

    Proiectanţii şi designerii firmei pun la dispoziţie proiecte tehnice, indiferent de complexitatea acestora, precum şi accesorii, corpuri de iluminat şi electrocasnicele necesare completării amenajării.

    Serviciile de transport şi montajul mobilierului la domiciliul clientului sunt efectuate de firmă.

    Alson - peste 100 de game de mobilă pentru export

    Compania Alson, producător de mobilă în serie, produce pentru export peste 100 de game de mobilier, societatea exportând în ţări ca Franţa, Anglia, Belgia.

    În anul 2002, când a cumpărat fabrica, Alson a început cu produse mai simple, după care s-a dezvoltat. Pe piaţa internă a realizat o secţie separată de mobilier personalizat şi customizat. Andreea Safar Gîngu, directorul general al societăţii, ne-a declarat: "Am investit în relaţiile cu designerii, ne-am angajat designeri care să ne ajute în dezvoltarea produselor de mobilier. Avem un magazin în Bucureşti, lângă Muzeul Ţăranului, care încearcă să aducă o stare de bine în casele românilor. Dintotdeauna au fost solicitări pe hand made şi personalizat. Românii sunt puţin atipici faţă de clienţii din afară. Îşi doresc să îşi mobileze casa pe placul lor şi noi încercăm să îi ajutăm. Nu pot spune că avem o tendinţă, noi suntem foarte flexibili - lucrăm absolut tot - scări, parchet, uşi, biblioteci, mobilă de dormitor, de bucătărie. Lucrăm şi pentru pensiuni, şi pentru hoteluri, nu avem un standard".

    Compania este specializată pe lemn, dar la cerinţele clienţilor combină lemnul cu MDF brut sau furniruit, dar structura încearcă să o păstreze pe lemn, după cum ne-a spus doamna Gîngu.

    Domnia sa a subliniat că în piaţă sunt mari probleme, de cel puţin de un an: "Climatul economic şi politic, legislaţia care se schimbă lunar, lipsa protecţiei pentru producătorii de mobilă în favoarea celor care vând buşteanul fără să-i aducă niciun plus de valoare, toate acestea ne scot de multe ori din piaţă. Noi plătim toate taxele şi salariile la zi şi ieşim de pe piaţă, pentru că suntem necompetitivi". Reprezentantul Alsom ne-a spus că, în perioada de criză, neputând importa lemn, a trebuit să micşoreze producţia şi să concedieze oameni: "Piaţa este foarte fluctuantă, iar noi încercăm să nu facem rabat de la calitate chiar dacă acest lucru înseamnă câştiguri mai mici pentru noi".

    Produsele Alson au un design personalizat, cu tendinţe neoclasice şi moderne, cu un puternic simţ tradiţional, prin specificul lemnului masiv.

    FLORIAN VASILE, PURE HOME COLLECTIONS:

    "Am diminuat drastic profitul, din cauza crizei lemnului"

    Mobila produsă de Pure Home Collection are un finisaj vintage şi se adresează unei anumite nişe de piaţă, după cum ne-a spus Florian Vasile, reprezentantul companiei, precizând: "Nivelul mobilei noastre este peste medie, dar nu este de lux. Piesele noastre de mobilier, care acoperă partea de dining şi sufragerie, merg, în proporţie de 99%, la export. Vindem în toată lumea - în China, SUA, America, Argentina, pe piaţă fiind din anul 2002". Materia primă utilizată de Pure Home Collection este lemnul masiv şi vechi, iar fabrica este la Satu Mare.

    Preţul diferă foarte mult în funcţie de esenţa lemnului, de design etc. Astfel, un scaun poate porni de la un preţ de 150-200 de euro şi poate ajunge la 400-500 de euro, o canapea poate costa şi 3.500-4000 de euro. Canapelele sunt confecţionate atât din piele, cât şi din material textil, în anumite părţi, textilele fiind doar din gama de lux, ne-a precizat domnul Florian Vasile.

    Domnia sa ne-a vorbit şi despre criza lemnului: "Deocamdată, este un semn foarte mare de întrebare ce vom face, în contextul acestei crize. Până acum, ne-am diminuat profiturile. În ianuarie, a crescut preţul cherestelei cu 30%, iar noi avem contracte semnate pe ani de zile. Aşadar, am fost afectaţi foarte mult, pentru că nu putem suna clientul ca să-i spunem că schimbăm preţul, după ce el şi-a făcut un catalog, a promovat produsele la un anumit nivel de preţ şi a semnat un contract cu noi. De aceea, am diminuat drastic profitul. Preţul lemnului a crescut nejustificat. Autorităţile spun că există cerere în piaţă, dar nu este devărat. Statisticile nu arată creşteri".

    O altă problemă semnalată de reprezentantul Pure Home Collection face referire la specialişti: "Meşterii au ieşit la pensie, specialişti nu mai ies din şcoală, iar şcolile profesionale au dispărut, aşadar că nici muncitorii nu mai sunt calificaţi, trebuie instruiţi şi nu ai nicio garanţie că nu pleacă, ulterior. Asistăm la căderea firmelor româneşti şi tot apar firme străine care reuşesc să se aşeze pe piaţă".

    ResetarM oferă variante de mobilier de serie, dar modulare

    ResetarM, producător de mobilă care activează pe piaţa noastră din anul 1992, fabrică obiecte de mobilier din lemn, sculptate de mână, cu design clasic, contemporan, baroc, rococo, după cum ne-a spus Ionuţ Resetar, reprezentantul companiei.

    Societatea vinde la export o parte importantă din producţie, respectiv în jur de 40%, în Ucraina, dar şi în Europa - în ţări ca Franţa, Belgia, Ungaria. Compania a intrat recent pe piaţa Arabiei Saudite, unde transportă mobila cu vaporul.

    ResetarM produce mobilă pentru bucătării, sufragerii, dormitoare, băi, holuri, cererea fiind foarte mare şi pentru apartamente. Ionuţ Resetar ne-a precizat: "E puţin şocant, pentru că foarte multă lume se îngroapă în mobilă. Sunt obiecte mari, clasice, dar aşa le cumpără. În orice caz, în general lumea cumpără pentru spaţii suficient de mari".

    Domnia sa ne-a spus că un produs nou este sufrageria care conţine un bufet cu trei uşi, o vitrină cu două uşi, o masă de 12 persoane (cu o lungime de trei metri), oglindă, scaun şi consolă şi care, probabil, va fi completată. Bufetul costă 976 euro, rama oglindă, cu foarte multă sculptură - 282 euro, masa de 12 persoane - 1416 euro, un scaun - 307 euro, vitrina cu două uşi - 1.077 euro şi consola - 625 de euro, rama oglindă aferentă consolei - 309 euro, taburetul fiind 172 de euro, cu TVA inclusă.

    Un dormitor nou pentru tineret care are două dulapuri cu o uşă, o etajeră, o comodă pat, un pat, o noptieră şi un birou are un preţ total de până în 3000 de euro. Domnul Resetar ne-a precizat: "Este un produs nou cu care dorim să facem ceva diferit - să creăm mai multe piese modulare din care să se poată realiza mai multe variaţiuni de mobilier. Avem trei programe care s-au născut unul din celălalt. La fiecare dorim să avem un mobilier modular, să avem tot felul de corpuri, pe care clientul să le combine cum doreşte, să le adapteze. De exemplu, dintr-o cameră de tineret putem face un dormitor de adolescent sau unul de adult. Sunt noutăţi cu care venim ca să ne adaptăm cerinţelor din piaţă, pentru că mulţi doresc mobilă pentru apartamente şi lumea se bazează foarte mult pe contemporan. Aşadar, încercăm să oferim variante de serie, dar modulare". Compania produce la Satu Mare şi vinde în toată ţara.

    Domnul Resetar spune că societatea pe care o reprezintă nu a simţit perioada de recesiune: "Ne-am panicat, pentru că au picat toate contractele din Europa când a venit criza şi aveam contracte destul de bune, dar am supravieţuit, căutând cereri în ţară".

    ResetarM oferă o gamă largă de colecţii cu personalităţi distincte şi inspirate din stiluri variate. De la sufragerii la dormitoare, produsele companiei sunt concepute ca soluţii complete - moştenirea clasică şi tuşele moderne se combină pentru a crea experienţe inovative.

    Amplius 2000 vinde bucătării nemţeşti Bau For Mat

    Firma Amplius 2000 vinde bucătării Bau For Mat - brand german - pe comandă, termenul de fabricare fiind de 14 zile lucrătoare. Compania are şi bucătării foarte moderne - modele de mobilier fără mânere, cu sistemul push (uşile deschizându-se printr-o apăsare şi închizându-se prin activarea unui buton). Mobila de la Amplius 2000 este realizată din MDF lăcuit, mat, vopsit, pal melaminat, lemn masiv, în funcţie de solicitarea şi de bugetul clienţilor. Firma are un showroom în Băneasa - Bucureşti, bucătăriile fiind aduse din afară. O bucătărie Bau For Mat cu blat din piatră (90%) şi composit (10%) poate costa 6.500 de euro plus TVA. Ana Avarvarei, manager vânzări în cadrul societăţii, ne-a spus că există posibilitatea ca societatea să includă şi hota încorporabilă şi mascată cu corp de mobilă.

    Domnia sa ne-a mai precizat că, pentru modelele clasice, foarte multe solicitări se adresează obiectelor în culori deschise, optându-se pentru sticlă, sticlă cu model, lumini, accesorii, contrastate de blat. Amplius 2000 importă de 20 de ani concepte de bucătării clasic, rustic, modern, hi-tech, Bau For Mat fiind pe piaţa de profil de 180 de ani.

    Specialiştii din companie scriu, pe site-ul Amplius 2000: "Modalitatea de alternare a materialelor, culorilor, a suprafeţelor pline cu cele deschise, ori a celor transparente cu cele opace, cunoaşte cele mai variate materializări, orientate, toate, către exploatarea cât mai eficientă, din toate punctele de vedere, a spaţiului bucătăriei.

    Sertarele sunt prevăzute cu sisteme de culisare silenţioase şi uşor de manipulat, beneficiind de compartimentări şi casetări concepute special pentru diferitele tipuri de accesorii care trebuie depozitate. La rândul lor, sistemele de închidere/deschidere ale diferitelor tipuri de compartimente fascinează prin simplitate funcţională, specifică rigurozităţii şi organizării germane".

    Unic reprezentant în România al producătorului german de mobilier, Amplius 2000 pune pe piaţă o gamă largă de modele de bucătărie - 122 de tipuri de fronturi, 3.000 de tipuri de corpuri şi 65 de modele de blaturi de lucru.

    Sursele citate apreciază că mobilierul de bucătărie a cunoscut, în ultimii ani, adevărate transformări, compactând din ce în ce mai multe performanţe sub un design din ce în ce mai rafinat.

    Daniel Popa, ABC Euro Tech: "Abia acum preţul lemnului este cel real"

    Abia acum preţul lemnului este cel real, este de părere domnul Daniel Popa, manager product în cadrul ABC Euro Tech, vorbind despre criza lemnului.

    Domnia sa opinează: "Această problemă cu lemnul trebuia să apară. S-a mai reglementat puţin partea de exploatare şi, de când a început să se aplice legea, a apărut un deficit de masă lemnoasă. Dar acum preţurile lemnului sunt cele reale. Preţurile erau mici înainte şi abia acum au ajuns la un nivel normal. Atâta vreme cât intră concurenţa neloială prin diferite moduri, preţul va fi mic şi producătorii corecţi trăiesc foarte greu. Acum, poate că vom limita puţin profitul, dar ne vom stabiliza foarte bine, întrucât clienţii au mai puţine surse să-şi aleagă produsele, dar sunt cele reale. A existat o piaţă neagră în segmentul materiei prime care s-a mai diminuat puţin. Această piaţă trebuia subţiată. Nu este normal ca producătorii de mobilă să nu-şi poată permite să taie lemnul, să-şi procure materia primă".

    Domnul Popa ne-a spus că, pentru producţia de mobilă, mai avem materie primă, dar pentru exploatare şi export ca materie primă nu mai există lemn.

    ABC EuroRTech este în industria de profil de şase ani. Primele produse pe care le-a realizat au fost pentru piaţa externă, respectiv pentru Italia, Germania, Franţa, Spania. Compania a început producând mese şi scaune. Astăzi, pe lângă acestea, fabrică dormitoare, bucătării, sufragerii, marea majoritate din lemn masiv, pentru clientelă foarte selectă care cere calitate şi un preţ competitiv.

    Compania vinde în afară 70% din producţie, iar cel mai mult exportă fotolii, scaune, canapele şi mese, acestea fiind urmate de dormitoare, bucătării şi sufragerii. În urmă cu trei ani, când comercializa în alte ţări toate produsele, ABC Euro Tech a început să se orienteze şi pe piaţa internă. "Ne-a determinat lipsa unor produse de foarte bună calitate pe piaţa internă", ne-a spus Daniel Popa, adăugând: "Tot atunci am decis să producem şi uşi de interior pe care le distribuim în toată ţara. La produsele noastre, tendinţele sunt aceleaşi, întrucât clasicul rămâne clasic. Am introdus la anumite produse, cum ar fi uşile, o nunaţă de argintiu-gri".

    Dormitoarele cu picturi pentru copii - noutatea Sarmexin în 2016

    Una dintre noutăţile anului 2016 la Sarmexin este reprezentată de garniturile pentru tineri, "cu linii mai moderne", după cum ne-a spus Ileana Blidar, director de marketing în cadrul companiei. Domnia sa ne-a precizat că o linie foarte căutată de părinţi este cea formată din dormitoarele pentru copii: "Anul acesta avem ca noutate dormitoarele «Albă ca Zăpada», pictate manual. Tema de poveste poate fi aleasă de fiecare copil şi poate fi orice prinţesă, spiriduş etc., în funcţie de dorinţele fiecărui copil. Acest tip de dormitor este, de fapt, dormitorul de bază Ravena, care primeşte o denumire adiacentă în funcţie de tema aleasă. Anul acesta este Albă ca Zăpada. Include un dulap cu două uşi glisante, pat, două noptiere, casetieră, oglindă şi poate fi ataşat şi un birou. Dormitorul poate avea culoarea lemnului sau poate fi colorat în roz, verde, albastru sau în orice culoare. Este realizat din lemn masiv, iar ultimul strat este colorat cu lac pe bază de apă. Preţul este 16.900 de lei".

    O altă noutate adusă în piaţă de Sarmexin este dormitorul cu ladă pentru lenjerie. Acesta este alcătuit din patul de 1800 cm, dulapul cu trei uşi glisante, două noptiere, comodă şi oglindă şi costă 17.800 de lei. "Culoarea wenge şi liniile drepte sunt îndrăgite de tineri", nea- mai spus doamna Blidar, adăugând: "Ca să rezişti în piaţă trebuie ca tot timpul să ai ceva în plus, benefic pentru client, în faţa concurenţei. Fie pe parte de preţ, fie de comoditate, fie de design şi atunci reuşeşti să creşti. Am venit anul acesta cu picturi personalizate pentru dulapurile de copii, după ce anul trecut am adus jucăriile din lemn. Acum dorim să ne extindem pe partea de holuri. Avem un set alcătuit din băncuţă şi două demifotolii, lucrate manual, foarte frumoase, realizate la comandă. Pot fi îmbrăcate în piele, în mătase şi se pretează la holuri sau chiar şi în dining-uri. Preţul demifotoliului este de 2.999 lei, iar băncuţa costă 3.999 lei".

    Ileana Blidar ne-a spus că, odată cu creşterea preţului lemnului, a fost nevoită să majoreze puţin preţurile (cu circa 3%), pentru că altfel nu ar fi reuşit să reziste în piaţă. "Cererile au continuat să existe, pentru că oamenii îşi doresc mobilier de bună calitate, frumos şi confortabil", potrivit domniei sale, care a menţionat că firma rămâne constantă la export şi focusată pe piaţa internă.

    Sarmexin produce obiecte de mobilier din lemn masiv - dormitoare, sufragerii, holuri, canapele, grupe de colţ, bucătării, camere tineret, scaune, având showroomuri în Satu Mare, Constanţa şi Bucureşti.

    Mobilierul pictat, lansat de companie anul trecut, a fost foarte bine primit în piaţă, societatea înregistrând multe comenzi pentru acest tip de mobilă. Picturile sunt realizate după preferinţele şi nevoia clientului, ne-a precizat Ileana Blidar.

    Societatea realizează şi jucării ecologice, din resturile de lemn rămase de la mobilă.

    După 25 de ani de experienţă bancară în funcţii de conducere, Ileana Blidar - antreprenor, om politic, economist, soţie şi mamă - a renunţat la sistemul bancar şi s-a dedicat în totalitate companiei care produce mobilă de lux.

    Ştirile zilei

    Revista
    BURSA Construcţiilor

    Vreţi să fiţi la curent cu proiectele iniţiate sau în dezvoltare pe întreg cuprinsul ţării? Care sunt planurile autorităţilor locale în ceea ce priveşte investiţiile în construcţia de locuinţe, spaţii comerciale şi de birouri, infrastructură?

    Vreţi să aflaţi noutăţile pe piaţa materialelor de construcţie?

    Peste optzeci de pagini cu informaţii utile în revista "Bursa Construcţiilor"!

    În exclusivitate - devize pe proiect, preţurile medii ale materialelor şi serviciilor de construcţii.

    Aflaţi care sunt cele mai bune plasamente imobiliare ! Ce şi unde se va construi, care sunt proiectele în curs de execuţie şi toate informaţiile necesare unui investitor pe piaţa imobiliară (preţuri, tendinţe din Bucureşti şi din întreaga ţară).

    Locuinţe

    Piaţa Imobiliară

    Proiecte

    Amenajări

    Smart City

    Materiale

    Preţuri

    Finanţare

    Investiţii

    Perspective

    Companii

    Internaţional