"Dacă facilităţile fiscale oferite domeniului construcţiilor vor fi eliminate peste noapte, toată economia va fi afectată"
Perspective / 07 iulie 2023
Industria construcţiilor traversează, ca întreaga economie, o perioadă marcată de provocări. În plus, modificările fiscale aduc în permanenţă noi dificultăţi pentru jucătorii din sector, mai ales în ceea ce priveşte lipsa de predictibiliatea. O soluţie sigură care menţine bugetul companiei în marje predictibile şi uşor de urmărit o reprezintă softurile şi procesele de automantizare, la care tot mai multe companii din industrie apelează.
În acelaşi timp, există tot mai des discuţii legate de eliminarea facilităţilor fiscale oferite industriei în 2019, lucru care ar putea avea repercusiuni asupra întregului sector, precum şomaj crescut în domeniu, preţuri şi mai mari ale locuinţelor, credite şi mai scumpe la bănci. Roxana Epure, managing partner NextUp Solutions, ne-a acordat un interviu în care ne-a oferit mai multe detalii despre soluţiile pe care le au companiile pentru a rămâne în singuranţă într-un context economic instabil, dar şi despre principalele provocări cu care se confruntă în prezent companiile.
(Interviu cu Roxana Epure, managing partner NextUp Solutions)
Reporter: Cum ajută soluţiile NextUp companiile din construcţii?
Roxana Epure: Nevoile antreprenorului din construcţii sunt şi ele de planificare, achiziţie, cifre în timp real, iar acestea pot fi setate şi urmărite în softuri. Să dau nişte exemple concrete: un soft pe măsura ta te ajută să îţi previzionezi un buget de venituri şi cheltuieli şi un cash flow aferent. Poţi, prin gestionarea corectă şi în timp real al comenzilor de vânzare versus cele de cumpărare, să ai în permanenţă control asupra bugetului şi să urmăreşti totul mult mai uşor. Sunt şi procese de fluxuri specifice industriei, cum este nevoia să îţi planifici cât mai riguros posibil necesarul de materiale, să îţi ţii evidenţa contractelor semnate cu clienţii, a ratelor facturate, iar multiplele rapoarte fie din zona comercială, fie din cea financiară, îţi oferă orice informaţie managerială de care ai nevoie.
O altă zonă specifică este cea de salarizare, unde legislaţia s-a schimbat foarte mult în ultimii patru ani, facilităţile din domeniu fiind un ajutor pentru societăţile din industrie, iar o aplicaţie care ţine pasul cu legislaţia şi modificările aproape lunare, care îţi oferă rapoarte cu cheltuielile salariale necesare, nu poate decât să dea stabilitate şi claritate celor care iau decizii în astfel de firme.
Reporter: Ce operaţiuni specifice sunt necesare pentru companiile din construcţii?
Roxana Epure: Datorită timpului mare care se scurge în procesul de producţie în construcţii, de la planificarea iniţială şi până la finalizarea proiectelor şi vânzarea acestora, mai mult decât în alte domenii, planificarea resurselor, de toate genurile, este poate cea mai importantă operaţiune de care trebuie să se ocupe o firmă de construcţii.
Apoi, o evidenţă corectă a contractelor încheiate cu clienţii, în care să fie evidenţiate exact avansurile primite, la ce cursuri valutare, ce etape urmează la fiecare, este de asemenea o activitate complexă unde noi venim cu funcţionalităţi în întâmpinarea nevoilor unor astfel de societăţi.
Reporter: Cum a evoluat activitatea companiilor din industrie în ultimul an, ţinând cont de actualul context economic?
Roxana Epure: Cred că toţi ne aşteptăm la mişcări mai mari sau mai vizibile pe piaţa de construcţii şi imobiliare, dar realitatea din teren este că dinamica pieţei nu este atât de mare, nici în sens negativ, nici pozitiv, ba chiar poate ne-a surprins după 2020 cu investiţii în domeniu susţinute şi de cererea constantă de locuinţe, fie prin imboldul primit de programul guvernamental Prima Casă, fie prin creditele imobiliare.
Reporter: Cum a evoluat cererea pentru soluţiile NextUp din partea companiilor din construcţii?
Roxana Epure: Pe lângă cererea constantă din ultimii ani, care vine la pachet cu cerinţa din ce în ce mai mare a antreprenorilor de a trece de la excel la aplicaţii care să le ofere informaţii în timp real, în ultimul an au venit şi mai multe societăţi către noi odată cu obligativitatea pentru unele tipuri de firme, de a depune o nouă raportare despre care noi am tot vorbit şi despre care am tot atenţionat: SAF-T.
Credem că un soft potrivit îţi acoperă atât nevoile operaţionale de business, cât şi pe cele financiare şi de raportare către stat.
Reporter: În ce măsură sunt companiile din construcţii deschise în faţa digitalizării şi cât de important este acest lucru pentru industrie?
Roxana Epure: Cred că ultimii ani au obligat atât firmele, cât şi instituţiile statului să treacă de la pixul pe hârtie sau, în cel mai bun caz, excelul, la aplicaţii care să le ajute în a ţine informaţiile în timp real şi deciziile sub control pe baza unor date şi cifre obţinute din raportările puse la dispoziţie de astfel de aplicaţii. Nici societăţile de construcţii nu sunt ocolite de astfel de transformări, de dorinţa de a ţine evidenţa veniturilor şi cheltuielilor pe proiecte şi centre de cost, pe dorinţa de a şti mereu unde se află.
Concluzia este că inclusiv firmele din domeniu sunt din ce în ce mai deschise către digitalizare, iar solicitările venite către noi din partea din ce în ce mai multor societăţi din domeniu, cu cerinţe care vin fie din nevoi de rapoarte şi fluxuri generale, fie din nevoi specifice unora dintre ele, este pentru noi o confirmare a celor spuse mai sus.
Reporter: Din solicitările şi feedbackul industriei de construcţii, care consideraţi că rămân principalele provocări ale domeniului?
Roxana Epure: Sunt două blocaje sau provocări. Una este strict legată de educaţia business ownerilor de a se uita la afacerea lor prin cifre. Rapoarte în timp real, notificări despre materii prime, despre vânzări, despre discounturi, durata lucrărilor, costul lor estimat versus costul real - toate astea sunt indicatori la care managementul ar trebui să se uite în timp real şi pe baza cărora să ia decizii.
A doua este un aspect care ne impactează pe toţi, în orice industrie am activa: instabilitatea legislativă şi creşterea aproape peste noapte a unor costuri de producţie (materii prime şi materiale de construcţii, salarii). Acestea lovesc exact în ceea ce precizam şi la începutul discuţiei noastre: planificarea cât mai riguroasă, previzionarea cât mai corectă a unui buget de venituri şi cheltuieli de care tu, ca antreprenor, te străduieşti să te ţii, dar peste noapte te trezeşti cu alte reguli ale jocului.
Se vorbeşte din ce în ce mai des în spaţiul public de dorinţa de a limita, dacă nu de a scoate cu totul, facilităţile fiscale oferite domeniului construcţiilor în 2019. Dacă această modificare se va petrece aşa cum a fost şi introdusă, peste noapte, impactul asupra firmelor din domeniu este uşor de ghicit şi mai departe bulgărele care se va rostogoli în toată economia: şomaj crescut în domeniu, preţuri şi mai mari în domeniul locuinţelor, credite şi mai scumpe la bănci etc.
Milităm pentru o stabilitate legislativă care să ne dea nouă tuturor posibilitatea să facem previziuni pentru termen scurt şi mediu, chiar şi lung. Asta înseamnă timp să înţelegem impactul legilor, să avem norme clare din start, să avem timp de reacţie şi pregătire a business-ului de care ne ocupăm. Tocmai în contextul acesta instabil şi impredictibil cifrele de care spun mai sus sunt aliaţii cei mai buni: măcar în curtea proprie să am predictibilitate şi siguranţa că iau decizii bune, nu?
Reporter: Mulţumesc!