Bursa Construcţiilor
Revista Bursa Construcţiilor nr. 6 / 2024

FINANŢĂRI NERAMBURSABILEFişa de parcurs pentru obţinerea unei finanţări nerambursabile din Programul Operaţional Regional 2007-2013

F.A. Legea /

Fişa de parcurs pentru obţinerea unei finanţări nerambursabile din Programul Operaţional Regional 2007-2013

Cine, cum şi când lansează o cerere deschisă de proiecte?

Comisia Europeană a aprobat în data de 12 iulie 2007 Programul Operaţional Regional, elaborat de Ministerul Dezvoltării Lucrărilor Publice şi Locuinţelor - Autoritatea de Management pentru POR în largi parteneriate naţionale şi regionale.

După aprobarea de către Comisia Europeană a Programului Operaţional Regional, MDLPL - Autoritatea de Management pentru POR a elaborat şi a publicat spre consultare ghidurile solicitantului.

După aprobarea criteriilor de selecţie de către Comitetul de Monitorizare al POR şi întrunirea tuturor condiţiilor legale (liste de cheltuieli eligibile, scheme de ajutor de stat), MDLPL lansează cererile deschise de proiecte.

Unde se găsesc informaţiile necesare solicitanţilor de proiecte?

Ghidurile solicitanţilor pentru fiecare domeniu major de intervenţie din POR, precum şi orice alte informaţii necesare pentru completarea şi depunerea unei cereri de finanţare în cadrul POR sunt publicate pe site-ul POR www.inforegio.ro, pe site-ul MDLPL www.mdlpl.ro, cât şi pe site-urile Organismelor Intermediare din cadrul ADR-urilor şi al MIMMCTPL.

Ghidurile solicitantului sunt publicate mai întâi pentru consultare publică. După analiza şi preluarea comentariilor şi observaţiilor primite, Ghidurile solicitanţilor sunt publicate în forma finală, odată cu lansarea cererii deschise de proiecte.

Cum arată cererea de finanţare şi ghidul solicitantului?

Formularul Cererii de finanţare pentru fiecare domeniu major de intervenţie din cadrul POR poate fi consultat pe pagina de web a MDLPL www.mdlpl.ro şi pe site-ul POR www.inforegio.ro.

Formularul cererii de finanţare este organizat pe mai multe capitole. Solicitantul va completa fiecare capitol cu informaţiile solicitate conform precizărilor de la fiecare punct al cererii de finanţare:

1. Informaţii privind solicitantul: Numele organizaţiei, Cod de înregistrare fiscală, Cod unic de înregistrare, Nr. de la Registrul Asociaţiilor şi Fundaţiilor, Adresa poştală, Adresa poştă electronică, Tipul solicitantului, date cu referire la Reprezentantul legal şi la Persoana de contact ai Solicitantului, date cu privire la Contul bancar sau de Trezorerie ale solicitantului, date cu privire la sprijinul financiar nerambursabil din fonduri publice primit până în prezent de către solicitant.

2.Descrierea proiectului: titlul proiectului, axa prioritară, domeniul major de intervenţie, operaţiuni indicative, denumirea schemei de ajutor de stat în care se încadrează proiectul (dacă este cazul), locaţia proiectului. Obiectivul proiectului, contextul şi justificarea necesităţii proiectului, activităţile prevăzute a se implementa, resursele implicate, rezultatele anticipate şi beneficiarii lor, descrierea managementului proiectului, durata proiectului, calendarul activităţilor, partenerii implicaţi, relaţionarea cu alte proiecte/programe/strategii, sustenabilitatea proiectului, venitul generat de proiect (dacă proiectul nu intră sub incidenţa unei scheme de ajutor de stat), impactul asistenţei financiare, măsurile de informare şi publicitate prevăzute.

3. Concordanţa cu politicile UE şi legislaţia naţională: solicitantul va descrie modul în care va respecta principiile privind protecţia mediului şi non-discriminarea, şi va explica modul în care proiectul contribuie la introducerea noilor tehnologii şi are caracter inovativ. Totodată, solicitantul va completa formularul privind programul/calendarul achiziţiilor publice.

4. Bugetul proiectului/surse de finanţare: solicitantul va completa Bugetul proiectului şi Sursele de finanţare.

5. Lista anexelor: rezumatul proiectului, statut sau documente de asociere, declaraţia partenerilor cu privire la implicarea în proiect, bilanţul contabil înregistrat la Administraţia financiară pentru ultimul an, contul de profit şi pierderi, contul de execuţie bugetară (după caz), adeverinţa conform căreia solicitantul nu are datorii la bugetul de stat, Hotărârea Consiliului Local de implementare a proiectului, documente de confirmare a contribuţiei solicitantului, scrisoarea de bonitate din partea băncii, în cazul împrumuturilor, titlu de proprietate pentru teren/imobil, informaţii cu privire la valoarea respectivelor active sau act de concesiune, dacă este cazul, declaraţie de eligibilitate a solicitantului, declaraţia de angajament a solicitantului, plan de afaceri, studiu de fezabilitate, CV-urile persoanelor implicate în managementul implementării proiectului.

Pentru fiecare domeniu major de intervenţie se va avea în vedere lista anexelor conform Cererii de finanţare şi Ghidului solicitantului.

Care sunt condiţiile generale pentru eligibilitatea solicitantului şi a proiectului?

Pentru a stabili eligibilitatea unei cereri de finanţare în cadrul Programului Operaţional Regional, se verifică respectarea criteriilor de eligibilitate cu privire la solicitantul de finanţare şi la proiect. Criteriile generale de eligibilitate sunt prezentate în continuare; este utilă consultarea Ghidului solicitantului pentru fiecare domeniu major de intervenţie pentru a vedea particularităţile care intervin în funcţie de tipul solicitantului.

Criterii de eligibilitate pentru solicitant:

Solicitantul se încadrează în tipurile prevăzute pentru respectivul domeniu major de intervenţie (autoritate a administraţiei publice locale, asociaţie de dezvoltare intercomunitară, parteneriat între autorităţi publice locale, microîntreprindere, întreprindere mică sau mijlocie, unitate de cult, organizaţie neguvernamentală).

Solicitantul trebuie să nu se încadreze într-una din situaţiile de mai jos:

- să fie în stare de insolvenţă, conform prevederilor Legii nr. 273/2006 privind finanţele publice locale;

- să nu-şi fi îndeplinit obligaţiile de plată a contribuţiilor la asigurările sociale sau alte taxe, în concordanţă cu reglementările legale naţionale, la data depunerii cererii de finanţare;

- să nu fie declarat într-o situaţie gravă de încălcare contractuală pentru neîndeplinirea obligaţiilor asumate printr-un contract/acord de finanţare din fonduri publice.

Solicitanţii trebuie să depună împreună cu cererea de finanţare şi o declaraţie pe propria răspundere că nu se încadrează în niciuna din situaţiile de la punctele de mai sus.

Solicitantul are în proprietate, administrare, concesiune sau în folosinţă imobilul (teren/clădire/infrastructură) pe care se face investiţia, care va fi finanţată din POR.

Condiţii privind infrastructura şi terenul:

Sunt libere de orice sarcini

Nu fac obiectul unor litigii în curs de soluţionare la instanţele judecătoreşti cu privire la situaţia juridică

Nu fac obiectul revendicărilor potrivit unor legi speciale în materie sau dreptului comun.

Solicitantul trebuie să aibă capacitatea de a asigura contribuţia proprie la acoperirea cheltuielilor eligibile - conform prevederilor specifice axei prioritare/domeniului major de intervenţie pentru care se depune cererea de finanţare, precum şi de finanţare a cheltuielilor neeligibile ale proiectului.

Criteriile de eligibilitate ale proiectelor:

Un proiect eligibil reprezintă o serie de lucrări şi/sau achiziţii de bunuri şi/sau servicii menite să ducă la realizarea unui scop indivizibil precis de natură tehnică, economică sau socială care are obiective clar identificate şi măsurabile, este independent din punct de vedere tehnic şi financiar şi îndeplineşte criteriile aprobate de Comitetul de Monitorizare al Programului Operaţional Regional.

Localizare:

- proiectul trebuie depus la ADR din regiunea de dezvoltare în care se implementează

- proiectul trebuie implementat în zona stabilită ca eligibilă în ghidul solicitantului (de ex. urbană)

Bugetul total al proiectului:

- bugetul total al proiectului trebuie să fie cuprins între valorile indicate în Ghidul solicitantului.

Proiectul implementează una sau mai multe din activităţile eligibile orientative prevăzute în Ghidul Solicitantului.

Activităţile propuse prin proiect nu au fost finanţate din fonduri comunitare/publice în ultimii 3/ 5 ani şi nu beneficiază de fonduri publice din alte surse de finanţare.

Durata de implementare a activităţilor proiectului (perioada cuprinsă între data semnării contractului de finanţare şi data finalizării ultimei activităţi prevăzute în cadrul proiectului) nu depăşeşte data de 31.07.2015.

Infrastructura construită/ modernizată/reabilitată va rămâne în proprietatea publică pe o perioadă de cel puţin 5 ani după finalizare/ dare în exploatare, şi natura activităţii pentru care s-a acordat finanţarea se va menţine pe aceeaşi perioadă de timp.

Unde se depun cererile de finanţare? Cum poate solicitantul de proiecte să urmărească traseul unei aplicaţii?

Cererile de finanţare se depun la OI din cadrul ADR din regiunea de dezvoltare în care se va implementa proiectul.

În urma fiecărei etape din procesul de evaluare şi selecţie a cererilor de finanţare, OI din cadrul ADR va notifica în scris solicitanţii cu privire la situaţia cererii lor de finanţare, respectiv dacă a fost respinsă sau a trecut în următoarea fază a procesului.

Cine şi conform căror criterii va evalua cererile de finanţare?

Procesul de evaluare şi selecţie a cererilor de finanţare are următoarele etape:

- Verificarea conformităţii administrative se realizează de către OI, pe principiul celor "4 ochi", urmând procedura de verificare a conformităţii administrative din Manualul de evaluare, selecţie şi contractare şi respectiv Procedurile interne ale OI. Criteriile privind conformitatea administrativă sunt cele din Grila de verificare a conformităţii administrative, anexă la Ghidul solicitantului aferent domeniului de intervenţie şi sunt detaliate în cadrul fiecărui ghid.

- Verificarea eligibilităţii se realizează tot de către OI, pe principiul "4 ochi". Criteriile de eligibilitate sunt cel din Grila de verificare a eligibilităţii, anexă la ghidul solicitantului pentru domeniul de intervenţie respectiv. Criterii de eligibilitate, verificate la acest nivel, sunt criterii care vizează eligibilitatea solicitantului şi criterii de eligibilitate care vizează proiectul. Categoriile de cheltuieli eligibile se stabilesc prin ordin comun al ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi locuinţelor şi al ministrului economiei şi finanţelor, pentru fiecare domeniu major de intervenţie din cadrul POR 2007-2013. Eligibilitatea cheltuielilor nu se verifică pre-contractual. Verificarea eligibilităţii se realizează de către experţi din cadrul OI, urmârind procedura de verificare a eligibilităţii din Manualul de evaluare, selecţie şi contractare, respectiv, "Procedurile interne ale OI". Criteriile de eligibilitate pentru solicitant şi proiect sunt cele prezentate succint mai sus.

Evaluarea tehnică şi financiară este realizată pentru fiecare cerere de finanţare de către o comisie de evaluatori independenţi. Criteriile de selecţie sunt aprobate de Comitetul de monitorizare al POR şi sunt detaliate în Grila privind evaluarea tehnică şi financiară, anexă la ghidul solicitantului. Pentru a trece în următoarea etapa a procesului, cererile de finanţare trebuie să realizeze un număr minim de puncte şi să obţină mai mult de 0 puncte la fiecare din subcriteriile stabilite. În evaluarea cererilor de finanţare, evaluatorii independenţi vor respecta procedura prevăzută în Manualul de evaluare, selecţie şi contractare, Ghidul evaluatorului şi respectiv, "Procedurile interne ale OI".

Evaluarea strategică realizată de comitetul de evaluare strategică şi corelare (CRESC), constituit în fiecare regiune de dezvoltare în conformitate cu prevederile HG nr. 764/2007 pentru aprobarea constituirii comitetelor regionale de evaluare strategică şi corelare şi a Regulamentului cadru de organizare şi funcţionare al acestora (MO nr. 545/9.08.2007). CRESC evaluează strategic proiectele depuse în cadrul POR şi aprobă lista proiectelor prioritare pentru regiune.

După finalizarea evaluării strategice, se trece la etapa precontractuală a procesului de selecţie care presupune:

Analiza conformităţii proiectului de execuţie (numai pentru proiectele de infrastructură).

În termen de cel mult 6 luni de la notificarea asupra rezultatului evaluării strategice, solicitantul de finanţare va depune la OI proiectul de execuţie; dacă solicitantul nu depune proiectul de execuţie în acest termen, cererea de finanţare va fi respinsă. Organismul intermediar realizează analiza conformităţii proiectului de execuţie, pentru confirmarea conformităţii acestuia cu conţinutul-cadrul al proiectului de execuţie şi pentru confirmarea costurilor investiţiei şi a duratei lucrărilor, prevăzute în studiul de fezabilitate.

Vizita la faţa locului, realizată de către experţi din cadrul organismului intermediar, la care un expert desemnat de AMPOR participă în calitate de observator. Vizita la faţa locului se va efectua înainte de încheierea contractului de finanţare pentru toate proiectele pentru care s-a finalizat evaluarea strategică, dacă nu sunt proiecte de infrastructură,s şi pentru toate proiectele de infrastructură declarate acceptate după analiza conformităţii proiectului de execuţie.

Cine, unde şi cum ia decizia finală asupra finanţării sau nefinanţării unui proiect?

După efectuarea vizitei la faţa locului, în conformitate cu procedurile specifice ale Manualului AMPOR de evaluare, selecţie şi contractare, AMPOR emite sau nu decizia de finanţare a unui proiect.

Proceduri de informare a solicitantului de proiect asupra rezultatelor evaluării

După încheierea fiecărei etape a procesului de evaluare şi selecţie, OI notifică solicitantul asupra rezultatului etapei, conform Manualului de evaluare, selecţie şi contractare în termenele făcute cunoscute în Ghidul solicitantului.

Dacă cererea de finanţare a trecut prin toate etapele procesului de evaluare, iar AMPOR a emis decizia de finanţare, OI va notifica beneficiarul asupra datei la care reprezentantul legal al acestuia va trebui să se prezinte la sediul OI pentru semnarea contractelor.

Lista contractelor semnate în cadrul POR va fi publicată periodic pe site-ul MDLPL.

Cât timp se scurge de la depunerea unei cereri de finanţare până la emiterea deciziei de finanţare?

Evaluare şi selecţie a cererii de finanţare

Verificarea conformităţii administrative:

De la data înregistrării cererii de finanţare, un solicitant este informat asupra rezultatului procesului de verificare a conformităţii în termen de maxim 6 zile lucrătoare (dacă nu sunt solicitate clarificări la acea cerere de finanţare) şi maxim 21 de zile lucrătoare (în cazul în care se solicită numărul maxim de clarificări admis).

Verificarea eligibilităţii:

De la data depunerii cererii de finanţare, un solicitant este informat asupra rezultatului procesului de verificare a eligibilităţii în termen de maxim 11 zile lucrătoare (dacă nu sunt solicitate clarificări la acea cerere de finanţare) şi maxim 41 de zile lucrătoare (în cazul în care se solicită numărul maxim de clarificări admis).

Evaluarea tehnică şi fi-nan-ciară:

De la data înregistrării cererii de finanţare, un solicitant este informat asupra rezultatului procesului de evaluare tehnică şi financiară în termen de maxim 39 zile lucrătoare (dacă nu sunt solicitate clarificări şi nu sunt necesari evaluatori excepţionali) şi maxim 91 de zile lucrătoare (în cazul în care se solicită numărul maxim de clarificări admis şi este necesară evaluarea făcută de către evaluatorii independenţi pentru situaţii excepţionale).

Evaluarea strategică realizată de către CRESC:

De la data înregistrării cererii de finanţare, un solicitant este informat asupra rezultatului procesului de evaluare strategică în termen de maxim 62 zile lucrătoare (în cazul în care nu au fost solicitate clarificări pe durata procesului) şi în termen de maxim 145 zile lucrătoare (în cazul în care a fost solicitat numărul maxim de clarificări admis).

Etape pre-contractuale:

1.Analiza conformităţii proiectului de execuţie

Solicitantul este notificat asupra conformităţii sau ne-conformităţii PT, în termen de maxim 30 zile lucrătoare de la depunerea proiectului de execuţie la OI.

2.Vizita la faţa locului

AMPOR ia decizia de finanţare în baza Raportului vizitei pe teren.

Emiterea deciziei de finanţare se realizează în termen de maxim 30 de zile lucrătoare de la efectuarea vizitei la faţa locului.

170 milioane de euro - fonduri nerambursabile prin Fondul European de Dezvoltare Regională

Guvernul a emis, printr-o hotărâre, o schemă trasparentă de ajutor de stat regional pentru investiţii în domeniul valorificării resurselor regenerabile de energie. Obiectivul schemei îl constituie sprijinirea finanţării acordată operatorilor economici pentru realizarea investiţiilor iniţiale în vederea valorificării resurselor regenerabile de energie, cum ar fi sursele solare, sursele eoliene, hidroenergetice pentru sisteme cu putere instalată mai mare de 10 MW, biomasă, sursele geotermale, energia valurilor, biogazul, gazele rezultate din fermentarea deşeurilor - gazul de depozit, gazul de fermentare a nămolurilor în instalaţii de epurare a apelor uzate pentru producerea de energie electrică şi termică.

Bugetul total estimat alocat al schemei este de 200 de milioane de euro (echivalent în lei), din care 169,7 milioane de euro reprezintă fonduri europene nerambursabile asigurate prin Fondul European de Dezvoltare Regională şi 30,3 milioane de euro reprezintă fonduri de cofinanţare publică asigurate de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Economiei şi Finanţelor. Intensitatea ajutorului de stat este de 40% din totalul cheltuielilor eligibile în regiunea Bucureşti - Ilfov şi de 50% în restul regiunilor.

România şi-a propus, în cadrul Axei prioritare 4 a POS CCE şi în cadrul Strategiei Energetice a României pentru perioada 2007-2020, ca ponderea energiei electrice produse din aceste surse în totalul consumului brut de energie electrică să fie de 33% în anul 2010, 35% în anul 2015 şi de 38% în anul 2020 (procentul include şi energia produsă în hidrocentralele mari).

Schema va finanţa investiţii pentru construcţia şi modernizarea capacităţilor de producere a energiei electrice şi termice prin valorificarea resurselor regenerabile de energie. În cadrul acestei scheme, pot fi finanţate exclusiv proiectele care prevăd realizarea de investiţii iniţiale.

Ajutorul de stat se adresează operatorilor economici, întreprinderi mari, mijlocii şi mici, din toate sectoarele economice, care realizează investiţii iniţiale în oricare dintre cele opt regiuni de dezvoltare ale României. Beneficiarii pot depune proiecte individual. Ea intră în vigoare la data publicării ei în Monitorul Oficial al României şi se aplică până la data de 31 decembrie 2013.

Din bugetul pus la dispoziţie pentru acest program, vor fi suportate costurile investiţiilor în active corporale - considerate integral, atât pentru întreprinderi mari, cât şi pentru întreprinderile mici/mijlocii (terenurile, construcţiile utilajele sau instalaţiile noi), dar şi costurile cu activele necorporale.

Ştirile zilei

Revista
BURSA Construcţiilor

Vreţi să fiţi la curent cu proiectele iniţiate sau în dezvoltare pe întreg cuprinsul ţării? Care sunt planurile autorităţilor locale în ceea ce priveşte investiţiile în construcţia de locuinţe, spaţii comerciale şi de birouri, infrastructură?

Vreţi să aflaţi noutăţile pe piaţa materialelor de construcţie?

Peste optzeci de pagini cu informaţii utile în revista "Bursa Construcţiilor"!

În exclusivitate - devize pe proiect, preţurile medii ale materialelor şi serviciilor de construcţii.

Aflaţi care sunt cele mai bune plasamente imobiliare ! Ce şi unde se va construi, care sunt proiectele în curs de execuţie şi toate informaţiile necesare unui investitor pe piaţa imobiliară (preţuri, tendinţe din Bucureşti şi din întreaga ţară).

Locuinţe

Piaţa Imobiliară

Amenajări

Smart City

Fotoreportaj

Preţuri

Finanţare

Investiţii

Consilier

Companii

Internaţional